Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.370)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Tja, hadden ze kunnen doen. Maar het irriteerde mij niet echt eigenlijk. Sterker, ik vond het wel sfeer en emotie aan het verhaal geven. Freeman heeft de stem ervoor, beetje dramatisch brengen, waarom niet eigenlijk? Clishé in een film hoeft niet altijd een nadeel te zijn vind ik. Ligt eraan hoe je het brengt.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ze hadden die vreselijke narratie van Red uit het boek in de film dan toch beter achterwege kunnen laten.
Morgan Freeman heeft 1 van de beste stemmen om dat te doen, waarom hadden ze het achterwege moeten laten?
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Juist, plak er een paar pseudopoëtische zinnen bij en BOEM! Hit bij vele mensen.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Morgan Freeman heeft 1 van de beste stemmen om dat te doen, waarom hadden ze het achterwege moeten laten?
Mooie stem maar overbodige "no shit sherlock" zinnen.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Ik lul hier ook allerlei dingen maar het is al jaren geleden dat ik The Shawshank Redemption heb gezien dus, misschien moet ik deze film ooit weer eens herzien. Ik heb de film zelf op blu-ray liggen maar heb hem maar 1 keer gekeken en dat is minstens een jaar (of 2) geleden.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Je zegt dus in feite: dergelijke kritiek is niet relevant want het is wat het is. Als ja dat overal over zegt, houdt een discussie snel op..
Het lijkt mij inderdaad van belang dat deze film gebaseerd is op een verhaal (boek). Dan kun je het verhaal misschien niet geloofwaardig vinden, maar als het compleet zou afwijken van het boek zou het ook weer kritiek opleveren. Dus zou het nooit goed zijn. Wat had de regisseur volgens jou dan anders moeten doen met de ontsnappingsplot?
Ik vind dat deze film het verhaal prachtig verteld. Ongeloofwaardig (volgens sommigen) of niet.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ongeloofwaardigheid zit m meer in het ontbreken van celinspecties, renovaties en verhuizingen in 19 jaar. Verder blijft er ook weinig over van een poster (en de muur) als je die ruim 365*19=6935 keer van de muur afhaald en weer terug plaatst. En waar kocht hij elke week een nieuw rolletje plakband?
popcorn en cola
-
- 354 berichten
- 500 stemmen
Topper, misschien nu al lang genoeg op 1, maar staat ook in mijn top 10
Biertje?
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
Weer eens uit de kast (harddrive) geharkt.Opnieuw genoten.Grandioze film,zeker weten.
Biertje?
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
Tja,als je deze manier een film blijft er van geen enkele meer iets over
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
Ongeloofwaardigheid zit m meer in het ontbreken van celinspecties, renovaties en verhuizingen in 19 jaar. Verder blijft er ook weinig over van een poster (en de muur) als je die ruim 365*19=6935 keer van de muur afhaald en weer terug plaatst. En waar kocht hij elke week een nieuw rolletje plakband?
Met een rolletje kun je echt wel langer dan een week. En als ik het goed heb onthouden deed hij klusjes voor oa de directeur in zijn kantoor. Daar kan hij vast wel bij kantoor spulletjes komen. Maar als je maar lang genoeg zoekt vindt je bij elke film wel dingen die niet kloppen.
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Had deze al héél lang in de kast staan en nog nooit gezien. Voor een deel omdat ik er van uit ging dat de ophef over de film overdreven zou zijn.
Nu ik hem heb gezien moet ik eerlijk toegeven dat dit voor mij één van de beste films ooit is.
Ik ben aan het zoeken naar elementen die me tegen staan en zoals hierboven al is aangegeven, zoekt en gij zult vinden, maar tijdens de film heb ik daar eigenlijk geen moment bij stil gestaan.
Een kritiekpuntje dan toch: gaandeweg begint wordt de film vreemd genoeg feelgood en op het moment dat je dat gaat voelen wordt er presto iets aan gedaan (de warden, de moord op Williams enz.)
Dat en het einde, waar ik had gewild dat Red en Andy elkaar niet zouden hebben ontmoet en het geheel zou zijn gestopt bij Red's woorden dat hij hoopt zijn vriend een hand te kunnen geven. Maar goed, dat is een klein dingetje in het grote geheel dat op tal van vlakken subliem in elkaar zit. Die themesong als de bus met nieuwe gevangenen binnen komt rijden, rillingen...
Nee, Shawshank Redemption is zeker geen overschatte film:
4,5*
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Overschat? Deze film staat op nummero 1 van de top 250.
Kan nauwelijks onderschat zijn. 
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
Moet hem toch weer eens gaan bekijken, is al weer veel te lang geleden.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Moet hem toch weer eens gaan bekijken, is al weer veel te lang geleden.
Ik probeer hem elke keer als hij op TV komt, maar mijn mening blijft. 
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
Met TV wordt de film verpest, haal wel de Bluray. Lekker genieten zonder reclame.
Moet je nou echt overal op reageren?
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Overschat? Deze film staat op nummero 1 van de top 250.
Daarmee is het de meeste overschatte film ooit, wat mij betreft.
AFCA-030
-
- 29 berichten
- 0 stemmen
Met de term 'overschat' heb je het niet alleen over de mening van jezelf, maar ook over die van vele anderen. Je zegt eigenlijk: 'Ik vind The Shawshank Redemption niet goed en het is belachelijk dat anderen daar in grote getalen een andere mening over hebben'. Ik vind het een behoorlijk arrogant begrip dat 'overschat'.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Daarmee is het de meeste overschatte film ooit, wat mij betreft.
My thoughts exactly! 
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Moet je nou echt overal op reageren?
My thoughts exactly!! 
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
Met de term 'overschat' heb je het niet alleen over de mening van jezelf, maar ook over die van vele anderen. Je zegt eigenlijk: 'Ik vind The Shawshank Redemption niet goed en het is belachelijk dat anderen daar in grote getalen een andere mening over hebben'. Ik vind het een behoorlijk arrogant begrip dat 'overschat'.
helemaal mee eens.
overschat en overacting zijn twee woorden waar ik me ook vaak aan stoor.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
helemaal mee eens.
overschat en overacting zijn twee woorden waar ik me ook vaak aan stoor.
Overschat en overacting zijn toch 2 heel verschillende dingen? Overschat is de mening van een persoon en wordt hier inderdaad vaak gebruikt om de eigen mening te profileren boven die van een grote meerderheid. Overacting is een typering van een manier van acteren. Ik zie niet in wat daar fout aan is?
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@timba69
kom nog wel eens tegen(kijk bijv bij scarface)dat iemand naar mijn mening
briljant acteert en dan noemen sommige mensen dat overacting.
komt bij mij negatief over,tenzij ik dit woord niet goed begrijp.
overacting...dus iemand acteert te goed of overdreven?
ik hoor het graag als ik dit verkeerd zie.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
@Mar007
Natuurlijk blijft overacting ook een persoonlijke mening en is het negatief. Maar het blijft bij je eigen mening. Bij overschat veroordeel je eigenlijk de mening van anderen. Dus ik vind dat wel een verschil.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
@timba69
kom nog wel eens tegen(kijk bijv bij scarface)dat iemand naar mijn mening
briljant acteert en dan noemen sommige mensen dat overacting.
komt bij mij negatief over,tenzij ik dit woord niet goed begrijp.
overacting...dus iemand acteert te goed of overdreven?
ik hoor het graag als ik dit verkeerd zie.
Te goed?! Nee, overacting is inderdaad als een acteur te veel doet. Scarface vind ik zelf eigenlijk wel een aardig voorbeeld.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
hoewel ik het woord overacting persoonlijk vaak irritant vind is het een persoonlijke
mening van iemand maar ...nee laat ik er maar niet verder op doorgaan want dan raak
ik nogal off-topic.
maar om een film het meest overschat te noemen kan eingelijk helemaal niet als
je hier goed over nadenkt.
persoonlijk is deze film nou niet echt een van mijn favoriete,veel mensen denken
hier duidelijk anders over maar ik zal het woord overschat niet willen noemen.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








