The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15710

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

• Vanaf 25 juni in de bioscoop (re-release)
  • nummer 1 in de top 250

avatar van Timba69
mar007 schreef:
hoewel ik het woord overacting persoonlijk vaak irritant vind is het een persoonlijke
mening van iemand maar ...nee laat ik er maar niet verder op doorgaan want dan raak
ik nogal off-topic.

maar om een film het meest overschat te noemen kan eingelijk helemaal niet als
je hier goed over nadenkt.

persoonlijk is deze film nou niet echt een van mijn favoriete,veel mensen denken
hier duidelijk anders over maar ik zal het woord overschat niet willen noemen.

Ik heb het woord overacting ook een paar keer gebruikt, zoals bij La Vita e bella en A clockwork orange. Ik vond het acteren daar irritant en daardoor beinvloed het mijn mening over deze films.

Overschatting kan je mening niet beinvloeden. Het woord overschatten gebruik je volgens mij juist als mensen erg positief over iets praten maar de cijfers/waarderingen dit tegenspreken. Zie bv bij sportwedstrijden waar er met ontzag over tegenstanders wordt gesproken, maar waar de resultaten van die tegenstander een heel ander beeld geven.

Het woord overschatten gebruiken bij een film die door een zeer groot publiek positief wordt beoordeeld is niet meer dan een persoonlijke mening en zegt niets over de film. Je zou het eigenlijk moeten omdraaien. Degene die zegt dat deze film overschat wordt onderschat de film juist.

alles in deze film klopte!

avatar van Gastel
Gewoon een hele mooie film met een hartverwarmend einde, maar de beste film allertijden?
In de verste verte niet. De hoge top 250 is m.i. dan ook zwaar overdreven.

jeanleeke
echt de moeite waard...4

prachtige film met inderdaad een hoog feelgood gehalte. Het beeld van het gevangenisleven is mijns inziens ontzettend geromantiseerd (voor zover ik dat kan inschatten), maar desalniettemin een prachtige film die nergens verveelt dankzij de vele verweven verhaallijntjes die elkaar in goed tempo opvolgen.

Had deze film eerder op 5 sterren staan. Nu zit ik tussen de 4 en de 4.5 in.

avatar van Toontje G
Weer eens van onder het stof vandaan gehaald. Het blijft een prachtige film. Zo zie je maar dat als je de juiste mensen hebt je geen andere poes pas nodig hebt om een juweel van een film te maken.

avatar van Spetie
”That's the beauty of music. They can't get that from you...”

Gisteren heb ik The Shawshank Redemption voor het eerst in vijf jaar weer eens gezien. Het zal ongeveer de vijfde of zesde keer in totaal zijn. Ruim voor mijn tijd op moviemeter, vond ik het reeds een indrukwekkende verfilming, en na al die jaren blijft het nog steeds erg fijn om naar te kijken. Ondanks dat mijn smaak in de loop der jaren veranderd is, en er toch zeker een heel aantal films zijn die ik beter vind, blijft The Shawshank Redemption redelijk goed overeind staan.

Er zijn meerdere factoren, die hier verantwoordelijk voor zijn. Allereerst zijn het de acteurs die voortreffelijk werk leveren. Tim Robbins zet een sterke rol neer als de onschuldige Andy Dufresne, die zich door zijn goede gedrag steeds meer gerespecteerd weet binnen de muren van Shawshank. Hij maakt zich onmisbaar en weet echt een personage neer te zetten, waar je sterk mee meeleeft. Morgan Freeman is bijna net zo goed als Red, die bevriend raakt met Andy. Ondanks dat hij in films vaak eenzelfde soort rol speelt, is hij daar erg goed in. Hij weet zijn personage veel warmte te doen uitstralen en komt net als Robbins geloofwaardig over. Morgan Freeman neemt daarnaast ook nog eens de voice-over voor zijn rekening en ook dat is fijn, want Freeman heeft misschien wel de allerfijnste vertelstem die er is. Het is altijd heerlijk om naar te luisteren en hier is dat niet anders.

Ook de bijrollen zijn verder goed ingevuld. Zo’n foute gevangenisdirecteur, is misschien wel een tikkeltje cliché, maar persoonlijk kon mij dat weinig storen. De regie is overigens vrij degelijk, maar Darabont weet wel goed, wat hij op welk moment moet benadrukken, zodat de bijbehorende boodschap vaak krachtig overkomt. Zo blijft de scène, waarbij ze met zijn allen een biertje op het dak van de gevangenis drinken, voor mij nog altijd een erg mooi moment, waarbij de camera er op een fraaie manier omheen draait. Hetzelfde geldt voor de ontsnapping van Andy. Ik heb zelden iemand zo verbaast zien kijken als daar.

Natuurlijk worden sommige zaken binnen de gevangenis wel een klein beetje geromantiseerd. The Shawshank Redemption lijkt echter ook een film te willen zijn, die de mensen hoop geeft en die duidelijk wil laten blijken dat gerechtigheid mogelijk is. Darabont doet dat op zo’n sterke manier dat blijkbaar bijna iedereen hiermee wegloopt. Ik had persoonlijk niet verwacht dat alles nog zo krachtig zou overkomen, maar gelukkig heb ik me vergist en werd ik toch weer redelijk overdonderd.

Verder heb ik er weinig op aan te merken. De afwaardering gaat er dus niet van komen en de volle score blijft gewoon staan, waarbij die vijf sterren zeker ook meer dan verdiend zijn te noemen.

P.C.96
Ik vind hem persoonlijk prachtig. Op emotioneel gebied raakt hij zeer.

avatar van Nucky
Beste film ooit!

avatar van 24-7moviestar
Ongeloofwaardigheid zit m meer in het ontbreken van celinspecties, renovaties en verhuizingen in 19 jaar. Verder blijft er ook weinig over van een poster (en de muur) als je die ruim 365*19=6935 keer van de muur afhaald en weer terug plaatst. En waar kocht hij elke week een nieuw rolletje plakband?

Ik kan het mis hebben hoor, maar ik dacht in de film te zien dat Andy de poster aan de 2 bovenhoeken had vastgemaakt. Daarom hoeft hij dus enkel de onderkant ''op te tillen'' om er achter te kunnen komen. Je ziet er verder niks aan, omdat de zwaartekracht de poster vervolgens weer goed laat hangen...

avatar van Franky_JaeGeR
Zeer mooie film krachtig verhaal prachtige acteer werk en zeer emotioneel daarom geef ik hem een 4*

Wat een prachtige film zeg! Fantastisch acteerwerk, briljant verhaal en een nagenoeg perfecte uitvoering. 5*

avatar van meli-ssa
Get busy living or get busy dying...

Deze film heeft het allemaal: drama, humor, verrassende wendingen, fantastische acteurs en personages, verachting, verdriet (ik vond persoonlijk de zelfmoord van Brooks enorm emotioneel gebracht), spanning, blijdschap, vriendschap en zelfs een klein beetje romantiek. Niet verwonderlijk dus dat deze film door veel mensen hoog wordt beoordeeld en ik kan het niet anders dan daar mee eens zijn. Daarom 4,5*

Prachtig. Geen andere woorden voor.

avatar van Emrebfw
Shawshank redemption,

Meest memorabele en ontroerende film ooit. Een film dat alles heeft: een film met niet allene een ijzersterk verhaal, maar ook meesterlijke gedachtes achter verhaal. Morgan freeman laat hier zien waarom hij de beste acteur van allemaal is en Tim robbins acteerde ook brilliant goed. Shawshank redemption staat dan ook niet voor niets op de nummer 1 positie.

The shawshank redemption is kortom een ongenaakbare film, dat ver boven alle andere films uitstijgt.

avatar van nakada
Dat is nou net mijn probleem met deze film : ik vind hem wel mooi en zo, maar er blijft juist heel weinig hangen. De kwaliteit zit hem in het constante, juist niet in memorabele momenten.

avatar van stfuympos
Je hebt natuurlijk het bier het liedje en de climax en de quote dat hij eerst naar de gevangenis moet om een crimineel te worden. Is een hele tijd geleden dat ik hem gezien heb maar dat ben ik nog niet vergeten.

De scène op het dak is één van de meest memorabele scènes ooit gemaakt. Eén van de beste films ooit gemaakt, daar valt mijns inziens niet over te twisten.

avatar van nakada
Kun je mij uitleggen wat daar dan zo memorabel aan is ?

avatar van NYSe
TheBigGreenday schreef:

avatar van tattoobob
Topfilm,terecht boven aan de lijst..........
Alleen niet in de mijne.....

avatar van Piratje
Prachtige film.
Meeslepend en inhoudelijk mooi in beeld gezet door de acteurs en Darabont.
Ook al gaat het weer over het gevangenisleven. Toch voldoende spanning en menselijke relaties om van te genieten.
Misschien niet dadelijk een supertopper toch waard om bij de hitfilms te mogen staan.
Vandaar ook mijn 4,5+

avatar van m1chel
NYSe schreef:

NYSe schreef:

Reinbo
Ik snap de bewieroking van dee film nog steeds niet. Simpel verhaaltje, standaard vertelling. Degelijk, maar absoluut niet meer dan dat. Misschien is het de blijde boodschap. Dat mensen dat graag zien in een film. Hou zelf meer van 'feel bad' cinema of films die je intellect kietelen.

avatar van m1chel
Reinbo schreef:
Sorry Rein, ik heb echt best wel respect voor jou visie op films en je manier van discussie voering, maar word je nou nooit eens een beetje moe van jezelf en jou kruistocht tegen deze film. Als iemand dit nou mooi vind, wat kan jou dat nou schelen. Je hebt je punt allang gemaakt kerel, laat het eens rusten.

Reinbo
Ja, maar ik zag weer een hele pagina vol 5* beoordelingen, dus ik vond het wel weer tijd voor wat tegengeluid. Daarnaast snap ik het echt steeds minder. Zit er dan echt geen sleet in deze film?

(En mijn laatste bericht was alweer van 5 maanden terug. )