Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.846)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
Fox McCloud
-
- 951 berichten
- 841 stemmen
Idd,
de huisdiertjes van cel genoten, vrienden maken met een zwarte medegevangenen, het nagelsschaartje > het hamertje..etc.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
ja wat had je dan verwacht dat hij met een waterfiets een tunnel zou graven?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beetje onzinnig om nu ontwijkend te antwoorden. De vele overeenkomsten zijn toch zeer duidelijk. Geef je ongelijk gewoon eens toe.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Qua verhaal toegegeven, maar qua uitwerking (sfeer, personages, geliktheid, spanning, blablabla...) zie ik de vergelijking niet echt.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Als ik ongelijk heb zal ik het altijd toegeven. Maar ik vind het toch twee unieke films. daarbij vind ik de overeenkomsten vrij logisch. Dat is net zoiets als twee oorlogsfilms vergelijken omdat er in beide geschoten word, dat ze in beide groene pakken aanhebben, en dat er in beide films bloed vloeit. Dát is onzinnig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
verder zijn er vrijwel geen overeenkomsten in het verhaal of de uitwerking.
Als ik ongelijk heb zal ik het altijd toegeven, daarbij vind ik de overeenkomsten vrij logisch.
Tuurlijk huisdieren, zwarte vrienden, tunnels graven met nagelschaartjes.....
Waarom zit dat dat niet in Brubaker, Bad Boys, Midnight Express & Papillion?
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
nee er zitten overwegend geen zwarten in gevangenissen nee.
Fox McCloud
-
- 951 berichten
- 841 stemmen

Ik denk dat je het punt van Reinbo mist.
Ten eerste geeft hij hier aan dat je jezelf tegenspreekt. Ten tweede vraagt hij zich af, dat als de overeenkomsten logisch zijn, waarom dit dan niet in meerdere films voorkomt waarin gevangenissen/ontsnappingen centraal staan.
Wat je dan begint te brabbelen over zwarten, overwegend , gevangenis begrijp ik niet helemaal.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zoals ik al aangaf: Hij ontwijkt de discussie om zijn ongelijk niet toe te hoeven geven. Of hij is te dom om de argumenten te begrijpen.... In beide gevallen heeft verder discussiëren weinig zin.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat het voor 83Utreg! een goed idee is om Escape from Alcatraz en The Shawshank Redemption vlak na mekaar te kijken. Dan vallen de overeenkomsten erg goed op.
Zou iedereen moeten doen die denkt dat deze film zo origineel is.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal is van stephen king, het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij dit korte verhaal van EFA heeft afgekeken.
En wat dan nog, de film heeft meer te bieden dan enkele nutteloze overeenkomsten met een andere gevangenisfilm.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Zoals ik al aangaf: Hij ontwijkt de discussie om zijn ongelijk niet toe te hoeven geven. Of hij is te dom om de argumenten te begrijpen.... In beide gevallen heeft verder discussiëren weinig zin.
Er is geen discussie. Het is een verschil in de manier van films kijken. een verschil of je kijkt naar de essentie van een verhaal, en bv de acteurs ed. of dat je kijkt naar zinloze details, en door een bepaalde aversie dat soort zaken gaat benadrukken.
gino91
-
- 10 berichten
- 30 stemmen
Voor 2.50 bij de FRS gekocht, toch maar eventjes kijken waarom deze film op nummer 1 staat.
Het verhaal is erg mooi, er is geacteerd, de scenes zijn heel erg goed doorgedacht, maar de eerste plaats in de top 100?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er is geen discussie. Het is een verschil in de manier van films kijken. een verschil of je kijkt naar de essentie van een verhaal, en bv de acteurs ed. of dat je kijkt naar zinloze details, en door een bepaalde aversie dat soort zaken gaat benadrukken.
Hij ontkent nu zelfs de discussie...
of misschien maar beter: 
wu-tang
-
- 315 berichten
- 464 stemmen
ook bij free record gekocht voor 2,50 , toch maar eens snel kijken maar hij duurt best lang , avondje plannen met krat bier en mega zak ships !!!
doodah
-
- 1538 berichten
- 1233 stemmen
...avondje plannen met krat bier en mega zak ships !!!
That 's the spirit!! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dit meer een film om een goed boek bij te lezen. 
Raconteur
-
- 84 berichten
- 3022 stemmen
Deze film gaat niet over hoe geloofwaardig de ontsnapping eventueel was, hoe geloofwaardig de gedetineerden (die inderdaad over het algemeen good guys waren) en de bewakers. Het gaat over de boodschap die het uitzendt. Een beetje een melige boodschap, er is altijd hoop zelfs in de meest 'shitty' situaties. Maar hij komt wel binnen. Dat de ontsnapping cliché is, dat gedetineerde x toch wel zijn maaltijd op een ongeloofwaardige manier opat, who cares?
Het was gewoon een goede film (oké hij staat niet in mijn top 10, dat is waar maar dat doet niets af van de waarde). Ik vind het eerlijk gezegd hautain als je de mening van duizenden mensen (en dan reken ik die van imdb er ook nog bij) minachtend bekijkt en vindt dat de film overrated is. In jouw ogen misschien, maar je bent een marginale minderheid. Daarbij is het ook absoluut niet stoer om een film te kraken, omdat dat zogezegd cool is. Het is arty-farty om een commerciële film (want ook dat mogen we niet vergeten, een film die zoveel mensen kan aanspreken, is commercieel) de grond in te boren.
Dan heb je ook nog de mensen die de film minder punten geven dan hij eigenlijk waard is omdat hij het niet verdient om op één te staan. Dan vraag ik mij af, wat is dan de zin om een ranglijst bij te houden? Iedereen foefelt toch wat met zijn eigen opinie.
(dat geldt overigens voor alle films en dit bericht is niet op één specifiek persoon gericht aangezien ik met niemand hier contact heb ik overlees gewoon de tekstjes hier)
Dat gezegd zijnde, vond ik het dus een goede film. Ik vond hem niet irritant emotioneel, enkele scènes waren heel straf (wanneer die jongen werd neergeschoten voor de gevangenis, de scène waarin de directeur Dufresne afdreigt in de isoleercel etc.).
Guines
-
- 212 berichten
- 194 stemmen
Helemaal mee eens!
Toen ik deze film als klein kind zag was ik al gelijk verkocht! De dag van vandaag vind ik deze film nog steeds steengoed, dan interesseert het mij geen reet dat velen deze film goed vinden waardoor ik zogenaamd dan tegengas zou moeten gaan bieden om vervolgens deze film de grond in te boren.
Heb ook 't idee dat veel mensen corrigerend stemmen, slechts omdat men deze film de nummer 1 positie niet gunt.
TwoM
-
- 41 berichten
- 447 stemmen
Ik denk dat het voor 83Utreg! een goed idee is om Escape from Alcatraz en The Shawshank Redemption vlak na mekaar te kijken. Dan vallen de overeenkomsten erg goed op.
Zou iedereen moeten doen die denkt dat deze film zo origineel is.
Zie jij dan zo veel gelijkenissen tussen de twee? Geef dan eens enkele?
Naar mijn mening is de enige overeenkomst de achtergrond, namelijk de gevangenis... Bij EFA wordt da nadruk gelegd op het feit dat er nog nooit iemand is ontsnapt uit die gevangenis en tonen ze hoe hij ontsnapt.
SR echter toont hoe gedetineerden, bewakers e.d. leven in een gevangenis en er wordt totaal geen nadruk gelegd op de ontsnapping zelf. Toen ik de film voor het eerst zag had ik de ontsnapping zelf nooit zien aankomen!
Ik vind het een pracht van een verhaal, zeker origineel, sterk geacteerd (vooral Morgan Freeman) en mooi einde (what's wrong with a happy end?)
My number 2!!!
5*
TwoM
-
- 41 berichten
- 447 stemmen
Tuurlijk huisdieren, zwarte vrienden, tunnels graven met nagelschaartjes.....
Waarom zit dat dat niet in Brubaker, Bad Boys, Midnight Express & Papillion?
Dan kan je even goed zeggen dat het eerste seizoen van Prison Break een uitgebreide versie is van The Shawshank Redemption...
Of misschien een combinatie van EFA en SR!
't Is toch niet omdat er enkele van de details voorkomen in beide films dat deze sterk gelijken op elkaar... Kijk eens verder dan je neus lang is, de verhaallijn, plot en moraal van deze films zijn TOTAAL verschillend!
En dan nog, moesten deze 2 films gelijkaardig zijn is deze nog altijd 5* waard!! Ik vind EFA persoonlijk een zeer goede film, maar deze vind ik toch nog een heel stuk beter...
Geef jij nu maar je ongelijk eens toe!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Er zijn weldegelijk heel wat gelijkenissen. Er was al eens eerder een discussie over. De gelijkenissen zijn al eens eerder genoemd, ik kan ze zo snel niet terugvinden hier.
Om 100% correct te zijn moet ik ook beide films herzien, anders zou ik weleens in de war kunnen raken, zo fel lijken de films op mekaar.
Maar heel even googelen levert al iets op.
Wel in het Engels, maar dan heb je al een idee van enkele gelijkenissen die wel heel toevallig zijn.
Beide films vind ik trouwens erg goed.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan kan je even goed zeggen dat het eerste seizoen van Prison Break een uitgebreide versie is van The Shawshank Redemption...
Of misschien een combinatie van EFA en SR!
't Is toch niet omdat er enkele van de details voorkomen in beide films dat deze sterk gelijken op elkaar... Kijk eens verder dan je neus lang is, de verhaallijn, plot en moraal van deze films zijn TOTAAL verschillend!
En dan nog, moesten deze 2 films gelijkaardig zijn is deze nog altijd 5* waard!! Ik vind EFA persoonlijk een zeer goede film, maar deze vind ik toch nog een heel stuk beter...
Geef jij nu maar je ongelijk eens toe!
Je geeft zelf toe dat de door mij en Fox McCloud aangegeven gelijkenissen er in zitten... Hoe zou ik mijn ongelijk dan moeten toegeven? 
Qua plot vind ik ze redelijk hetzelfde (Monte Cristo plotje). De aangedikte moraal is inderdaad wel anders, vandaar dat ik EfA een stuk beter vind.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Deze film gaat niet over hoe geloofwaardig de ontsnapping eventueel was, hoe geloofwaardig de gedetineerden (die inderdaad over het algemeen good guys waren) en de bewakers. Het gaat over de boodschap die het uitzendt. Een beetje een melige boodschap, er is altijd hoop zelfs in de meest 'shitty' situaties. Maar hij komt wel binnen. Dat de ontsnapping cliché is, dat gedetineerde x toch wel zijn maaltijd op een ongeloofwaardige manier opat, who cares?
Het was gewoon een goede film (oké hij staat niet in mijn top 10, dat is waar maar dat doet niets af van de waarde). Ik vind het eerlijk gezegd hautain als je de mening van duizenden mensen (en dan reken ik die van imdb er ook nog bij) minachtend bekijkt en vindt dat de film overrated is. In jouw ogen misschien, maar je bent een marginale minderheid. Daarbij is het ook absoluut niet stoer om een film te kraken, omdat dat zogezegd cool is. Het is arty-farty om een commerciële film (want ook dat mogen we niet vergeten, een film die zoveel mensen kan aanspreken, is commercieel) de grond in te boren.
Dan heb je ook nog de mensen die de film minder punten geven dan hij eigenlijk waard is omdat hij het niet verdient om op één te staan. Dan vraag ik mij af, wat is dan de zin om een ranglijst bij te houden? Iedereen foefelt toch wat met zijn eigen opinie.
(dat geldt overigens voor alle films en dit bericht is niet op één specifiek persoon gericht aangezien ik met niemand hier contact heb ik overlees gewoon de tekstjes hier)
Dat gezegd zijnde, vond ik het dus een goede film. Ik vond hem niet irritant emotioneel, enkele scènes waren heel straf (wanneer die jongen werd neergeschoten voor de gevangenis, de scène waarin de directeur Dufresne afdreigt in de isoleercel etc.).
eindelijk iemand die zijn hersens gebruikt...
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2511 stemmen
Ik vind het eerlijk gezegd hautain als je de mening van duizenden mensen (en dan reken ik die van imdb er ook nog bij) minachtend bekijkt en vindt dat de film overrated is. In jouw ogen misschien, maar je bent een marginale minderheid. Daarbij is het ook absoluut niet stoer om een film te kraken, omdat dat zogezegd cool is. Het is arty-farty om een commerciële film (want ook dat mogen we niet vergeten, een film die zoveel mensen kan aanspreken, is commercieel) de grond in te boren
Wat een onzin, maar wel leuk geprobeerd om alle laagstemmers als meelopers te bestempelen en zodoende de boel om te draaien 
Ik vind deze film inderdaad overrated, maar van minachting jegens de hoogstemmers is totaal geen sprake. Sterker nog, goeie vrienden van mij vinden dit een goeie film en dat levert dan ook af en toe leuke discussies op.
Dat de film nr 1 staat doet me niet veel; Op de Nederlandse Top 40 staat momenteel Begin' van Madcon op nr 1, en ik hoef me niet te schamen dat ik dat geen donder aan vind, mag ik hopen.
Dit is een site waar voor en tegenstanders hun mening mogen geven en om het dan af te doen als "Arty-Farty" als iemand deze film niet goed vindt, vind ik kinderachtig.
Dit is geen Fan site, maar een discussie site.
Honkie
-
- 38 berichten
- 381 stemmen
Dat de ontsnapping cliché is, dat gedetineerde x toch wel zijn maaltijd op een ongeloofwaardige manier opat, who cares?
Waren voor mij toch wel redenen om deze film niet al te hoog te raten. De boodschap van het verhaal is er één die je zelf op een positieve zondagmiddag ook wel kunt bedenken. Als deze dan in een film terug komt is dat wat mij betreft o.k., maar breng hem dan wel in een geloofwaardige en overtuigende setting.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









