Genre: Drama / Sport
Speelduur: 132 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Clint Eastwood
Met onder meer: Clint Eastwood, Hilary Swank en Morgan Freeman
IMDb beoordeling:
8,1 (761.143)
Gesproken taal: Engels en Iers
Releasedatum: 24 februari 2005
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Million Dollar Baby
"Beyond his silence, there is a past. Beyond her dreams, there is a feeling. Beyond hope, there is a memory. Beyond their journey, there is a love."
De bokstrainer Frankie Dunn (Clint Eastwood) heeft al heel lang niemand meer toegelaten tot zijn persoonlijke leven, totdat Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) zijn trainingszaal binnenstapt. Getekend door een zwaar bestaan heeft de jonge Maggie zich met puur talent en wilskracht een weg naar de boksring weten te knokken. Nu heeft ze meer dan ooit iemand nodig die in haar gelooft, maar het laatste waar Frankie op zit te wachten is de verantwoording te dragen voor Maggie. Toch, door Maggies wil en vastberadenheid, gaat Frankie haar trainen. Gaandeweg ontdekken de twee dat ze een gemeenschappelijke passie delen en er ontstaat een gevoel van onderlinge verbondenheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Maggie Fitzgerald
Frankie Dunn
Eddie 'Scrap-Iron' Dupris
Danger Barch
Big Willie Little
Billie 'The Blue Bear'
Father Horvak
Shawrelle Berry
Earline Fitzgerald
Mardell Fitzgerald
Video's en trailers
Reviews & comments
donkied
-
- 334 berichten
- 618 stemmen
Zeer mooie film. Heb erg genoten van Swank die haar rol naar mijn idee zeer goed vertolkt. De film is trouwens zo anders dan je denkt dat hij zal zijn. Easwood heeft het weer goed gedaan. complimenten
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Ook dat de hoofdrol in dit geval gaat over een vrouw is denk ik niet het belangrijkste. Ik zie het meer zo, boksen wordt gezien als iets mannelijks en het is dan ook al moeilijk om hierin door te stromen. Zij wil het echter echt graag, net zoals Danger maar worden niet geaccepteerd. Het doorzetten komt dubbel zo dik terug in de film. Zij knokt dag en nacht om te kunnen doorbreken in iets wat ze het liefste doet, en Danger komt zelfs nadat hij in elkaar geranseld wordt door een "wannabe" bokser gewoon weer terug.
Je krijgt compassie omdat je alles meekrijgt van de bokster. Je ziet dat haar leven helemaal niet florissant is en dat alles om het boksen draait. Het is dan ook triest om te zien dat ze verder niemand heeft en dat de familie alleen langs komt als ze geld kunnen vangen.
Kortom, er zitten wel 10/20 dingen in deze film waarbij je het gevoel ook echt kan ervaren zonder dat deze expliciet in de film terug komen. Soms kan het van Clint er wel een beetje dubbel op liggen, maar het komt in het dagelijks leven ook vaak zat voor. It's a part of life, en dat maakt de film zo goed.
Oftewel:
Een feministisch stukje plagiaat op een willekeurige Rocky-film met als laatste half uur een summiere samenvatting van de gemiddelde 'waargebeurde-RTL4-woensdagavond-drama'...
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Oftewel:
Een feministisch stukje plagiaat op een willekeurige Rocky-film met als laatste half uur een summiere samenvatting van de gemiddelde 'waargebeurde-RTL4-woensdagavond-drama'...
Elke boksfilm pleegt wel een beetje plagiaat van Rocky natuurlijk alhoewel ik het hier niet mee eens, geen grandioze overwinning op het einde, geen happy end maar pijnlijk realisme.
Dit is veel beter uitgewerkt en gaat veel dieper als een RTL4 drama.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
De emotionele manipulatie druipt van het scherm af. Het ligt er zo dik op dat Rocky uit 1976 in vergelijking wel een arthouse film lijkt.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
De emotionele manipulatie druipt van het scherm af. Het ligt er zo dik op dat Rocky uit 1976 in vergelijking wel een arthouse film lijkt.
Kan niet zeggen dat MDB clichématig aanvoelt op het drama aspect.
In vergelijking Rocky een arthouse film zie ik dan ook echt niet.
[edit mod: spoiler voor Rocky verwijderd)
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
Heel erg mooi film.
Leuke cast met vooral de geweldige Clint Eastwoord maar ook Swank speelt hier erg sterk en ook de kleinere rol van de nooit ontgoochelende Morgan Freeman was goed.
Ook het verhaal zat heel goed in mekaar. Eerste deel is heel sterk, erg vermakelijk.. Tweede deel is wat minder, maar blijft toch op een leuk niveau aanhouden.
Een zeker aan te raden film.. Stijgt toch goed boven de gemiddelde drama-film uit.
stefan dias
-
- 2500 berichten
- 1464 stemmen
Ook het verhaal zat heel goed in mekaar. Eerste deel is heel sterk, erg vermakelijk.. Tweede deel is wat minder, maar blijft toch op een leuk niveau aanhouden.
.
Bij mij is het net omgekeerd: de film lijkt op een knoepert van een cliché uit te draaien en net als je denkt "is dit het meesterwerk waar iedereen het over heeft?" neemt de film een wending van 180° en wordt het verhaal heel pakkend. En komt de film meteen een paar treden hoger te staan.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Dus gewoon omdat ze doodgaat onderscheidt deze film zich van de rest?
stefan dias
-
- 2500 berichten
- 1464 stemmen
Nee, niet gewoon omdat ze doodgaat. De verrassing is niet: he, ze gaat dood!
Wel omdat dit een heel mooi pleidooi is voor het recht op waardig sterven en op het recht op waardigheid tout court. Zij heeft een keuze gemaakt en gaat daar ook niet zielig over doen. Dit is gewoon een heel sterke vrouw met echte gevoelens en ik heb ook nergens het gevoel dat ik goedkoop gemanipuleerd wordt om me triest te voelen.
Het is daarentegen subtiel geregisseerd en ook helemaal niet getelefoneerd, zodat de inleving met de hoofdkarakters een feit is en ik heel waarachtig ontroerd was.
Het is dan ook geen echte 'boksfilm'. Het cliché van:" na het overwinnen van veel tegenslagen en terwijl iedereen je al bijna opgegeven heeft, maak je op het eind toch nog die triomfantelijke come-back. YEAH!"
Dit is wel een film die zich in het boksmilieu afspeelt (ik weet het, dit is haarkloven) maar waar het boksen zelf geen hoofddoel is, maar middel om een heel ander verhaal te vertellen.
En dat wordt heel overtuigend verteld.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Kan niet zeggen dat MDB clichématig aanvoelt op het drama aspect.
In vergelijking Rocky een arthouse film zie ik dan ook echt niet.
Ik heb ook niet gezegd dat de drama in MDB cliché is, alhoewel dit ook niet bepaald een leugen zou zijn: Sympathiek meisje probeert zich op te werken in een mannenwereld en omdat ze niet goed heeft geluisterd naar de belangrijkste raadgeving van haar wijze mentor loopt het niet goed af. Het is vooral de wijze waarop de drama gebracht word. Het is niet erg subtiel te noemen. Integendeel, het is het aardige, mooie meisje met haar sympathieke trainers tegen het monster. Haar tegenstander was dramatisch gezien net zo 'over the top' als Colonel Miles Quaritch in Avatar. De tegenstander is geen mens meer maar een monster. Het is maar een klein voorbeeld maar het maakt toch duidelijk dat de manipulatie van Eastwood erg doorzichtig is. Ik zie de werking ervan en dat vind ik jammer. Ja, Eastwood is goed met akteurs maar hij vergroot de eigenschappen van de karakters te veel. Als kijker wordt je haast 'gedwongen' om hen sympathiek te vinden of om hen te haten. Je hebt niet meer het gevoel dat je nog een keuze hebt. Het vraagt geen spatje inzicht of inleving. Alles wordt voor jou bepaald. Een bijdrage van de kijker wordt niet gevraagd en is daardoor onbelangrijk.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Mooi stukje AC1
Heb de film al lang niet meer gezien, maar het klinkt allemaal zeer herkenbaar.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Ik heb ook niet gezegd dat de drama in MDB cliché is, alhoewel dit ook niet bepaald een leugen zou zijn: Sympathiek meisje probeert zich op te werken in een mannenwereld en omdat ze niet goed heeft geluisterd naar de belangrijkste raadgeving van haar wijze mentor loopt het niet goed af. Het is vooral de wijze waarop de drama gebracht word. Het is niet erg subtiel te noemen. Integendeel, het is het aardige, mooie meisje met haar sympathieke trainers tegen het monster. Haar tegenstander was dramatisch gezien net zo 'over the top' als Colonel Miles Quaritch in Avatar. De tegenstander is geen mens meer maar een monster. Het is maar een klein voorbeeld maar het maakt toch duidelijk dat de manipulatie van Eastwood erg doorzichtig is. Ik zie de werking ervan en dat vind ik jammer. Ja, Eastwood is goed met akteurs maar hij vergroot de eigenschappen van de karakters te veel. Als kijker wordt je haast 'gedwongen' om hen sympathiek te vinden of om hen te haten. Je hebt niet meer het gevoel dat je nog een keuze hebt. Het vraagt geen spatje inzicht of inleving. Alles wordt voor jou bepaald. Een bijdrage van de kijker wordt niet gevraagd en is daardoor onbelangrijk.
Je hebt helemaal gelijk is inderdaad wel een minpunt alhoewel ze niet als typische karakters overkomen maar nog wel als echte mensen behalve misschien die Duitse tegenstander.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Geweldig film met emotionele muziek die soms een tikkeltje slow was. Al om al een geweldige film met een goeie Clint en een ijzersterke Morgan Freeman, maar dat zijn we van hem gewend!
iris.vessem
-
- 106 berichten
- 79 stemmen
vond het een erg goede film, het heeft met echt ontroerd. bij het einde had ik niet verwacht dat ze uiteindelijk dood ging, eerder dat het toch nog goed zou komen omdat de meeste films een happy end hebben
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Prachtige film. Realistisch weergegeven. Ouwe Clint flikt het weer. Respect.
4 sterren
GuyB
-
- 1299 berichten
- 0 stemmen
Je zou haast denken dat Clint Eastwood in het echt ook zo'n grumpy old man is. Gran Torino, Million Dollar Baby, Blood Work: Telkens wil hij het liefst zo weinig mogelijk menselijk contact en is hij telkens humeurig.
Aan de film kan ik 4 sterren kwijt, want hij is erg goed, veel attentie besteed aan het camerawerk, acteerwerk (al speelt Clint gewoon weer Clint...) en de vertellende stem van God (Morgan Freeman).
Een meisje die met een ijzersterke wil en karakter doorzet tot de top, om dan slachtoffer te worden van de speling van het lot. Dat is zo'n beetje de film in één zin.
Door persoonlijke toestanden hoefde ik de film niet uit te kijken om te weten dat er geen kansen waren op een 'happy end'...Maar ondanks dat ik met het triestige verhaal op het einde te bekend ben, kon de film me nu niet de volle 100% meeslepen. Dat is raar, maar slechts een klein minpunt en ligt volledig aan mezelf.
If there's magic in boxing, it's the magic of fighting battles beyond endurance, beyond cracked ribs, ruptured kidneys and detached retinas. It's the magic of risking everything for a dream that nobody sees but you.
Ed.B
-
- 6 berichten
- 190 stemmen
Middelmatige film, was behoorlijk teleurgesteld na al de hype. Clint, Morgan en Hillary maken deze film dragelijk. De andere personages lijken wel karikaturen. De schrijvers Hechten blijkbaar weinig waarde aan realisme ,want het verhaal klopt ook van geen kant.
Ik zou graag wat positever zijn, maar helaas.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Middelmatige film, was behoorlijk teleurgesteld na al de hype. Clint, Morgan en Hillary maken deze film dragelijk. De andere personages lijken wel karikaturen. De schrijvers Hechten blijkbaar weinig waarde aan realisme ,want het verhaal klopt ook van geen kant.
Ik zou graag wat positever zijn, maar helaas.
... en dan toch nog drie sterren geven...? 
helleke
-
- 967 berichten
- 1168 stemmen
Middelmatige film, was behoorlijk teleurgesteld na al de hype. Clint, Morgan en Hillary maken deze film dragelijk. De andere personages lijken wel karikaturen. De schrijvers Hechten blijkbaar weinig waarde aan realisme ,want het verhaal klopt ook van geen kant.
Ik zou graag wat positever zijn, maar helaas.
Dat laatste in het hospitaal is anders wel zoals het in werkelijkheid regelmatig is, geloof me.
Daarom dat ik hem zo aangrijpend vind.
Izella
-
- 32 berichten
- 565 stemmen
Wat een film, dit verhaal blijft zeker hangen! Met een brok in m'n keel de laatste 30 minuten afgezien.
Niet voorspelbaar, goed geacteerd en bijzonder sterk einde. Je voelt de emotie van het scherm afspatten bij zowel Freeman, Eastwood en Swank. Wat ook vooral bij mij bleef is dat Clint probeert contact te zoeken met zijn dochter, zoveel liefde steekt in Hillary en dat je er dan achter komt dat Morgan het verhaal aan Clint zijn dochter verteld Kippenvel... zit verdraaid goed in elkaar!
Ed.B
-
- 6 berichten
- 190 stemmen
Daarom dat ik hem zo aangrijpend vind.
Dus als je een naald in een infuusslang steekt is iemand 2 seconden later overleden.Dat soort onzin irriteert me.
De drie hoofdrolspelers proberen de film te redden, maar slagen daar niet helemaal in.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Dus als je een naald in een infuusslang steekt is iemand 2 seconden later overleden.
Dat kan ja, hangt er van af wat er in de spuit zit.
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
Dus als je een naald in een infuusslang steekt is iemand 2 seconden later overleden.Dat soort onzin irriteert me.
De drie hoofdrolspelers proberen de film te redden, maar slagen daar niet helemaal in.
Een film hoeft toch niet realistisch te zijn om goed te zijn?
stefan dias
-
- 2500 berichten
- 1464 stemmen
Een film hoeft toch niet realistisch te zijn om goed te zijn?
Ja, toen ik zag dat ze na 2 seconden het loodje legde, dacht ik ook "Hey, nu verkloot hij heel de film!"
Alle gekheid op een stokje. wat een mierenneukerij zeg.
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
Wat zou je willen, dat het ipv 2 seconden, een minuut duurt voor ze overlijdt en dat ge gans die minuut moet zitten wachten tot het uiteindelijk zover is?
Misschien kunnen ze een film van 6 uur maken om alles zo werkelijk mogelijk weer te geven qua tijd!
Hij bedoelde het sarcastisch hoor. Het was de persoon waarop ik reageerde, die zich ergerde aan die 2 seconden.
Ed.B
-
- 6 berichten
- 190 stemmen
Wat ik probeer aan tegeven is dat de film veel beter had kunnen zijn. ik vind het gewoon heel jammer dat sommge personages tot karikaturen vervallen.
Het geval wat ik aanhaal is gewoon een voorbeeld van meerdere dingetjes in de film waar ik mij aan ergerde. Aangezien Helleke de scene in het hospitaal gebruikt om een punt te maken, geef ik aan wat mij ergerde aan die scene.
Ik ben het met jullie eens dat een film niet altijd realistisch hoeft te zijn, maar deze film is wel heel zwart wit. Er blijft geen grijs gebied over. Ik heb het gevoel dat je echt tot een keuze gedwongen word, en totaal geen sympathie mag hebben voor iemand anders dan de hoofdrolspelers.
In een dermate belangrijke scene waarin de hoofdrolspeelster overlijd mag daar inderdaad best wat meer tijd voor uitgetrokken worden ja. Bovendien hebben we het hier over een Oscar winnend drama, en niet over een actiefilm waarbij het realisme minder belangrijk is als het spektakel
Sgerrard_8
-
- 198 berichten
- 232 stemmen
Ja want Frankie is een zwart-wit personage ja... wat een onzin.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik ben meer fan van de films van Eastwood als regisseur dan die als acteur. Hij weet vaak toch wel een mooie sfeer neer te zetten en je ontkomt er gewoon niet aan om toch wel met een behoorlijk brok in je keel achter te blijven. Wat ik hier las dat er geen ontkomen aan is om met de hoofdpersoon mee te leven en je duidelijk geen andere kant op kan dan medelijden met haar te hebben en haat tegenover haar familie en haar tegenstander te voelen, ben ik het wel mee eens. Maar ondanks dat je deze hoek in gedouwd wordt, blijft het toch wel een verschrikkelijk sterke film met alle emoties die de mens kent. Je voelt de afgrond aankomen al voordat deze in zicht is. Sterk acteren van Swank en een zeer rake interactie met Eastwood. Freeman ergerde me in deze film eigenlijk voor het eerst. Beetje Freeman-moeheid is ingetreden denk ik. Altijd die goede raadgevende man heb je ook wel een keer gezien. De muziek toch ook weer zeer sterk. Je moet bijna wel een hart van staal hebben, wil je niet een beetje meevoelen met Maggie. Ik verhoog met een halfje.
Gastel
-
- 380 berichten
- 1556 stemmen
Wat een fantastische film... maar gadverdamme wat wordt je er naar van. Ik ga eerst een paar aflevering Simpsons kijken om weer een beetje tot mezelf te komen....
maar niettemin, een echte 5 sterren film!
BjornH
-
- 174 berichten
- 453 stemmen
Clint begint die rol van nors oud knuffeldier langzamerhand tot in de puntjes te perfectioneren. Ook hier speelt ie weer met verve, alhoewel de rest ook erg goed speeld (Wanneer heeft Freeman eens niet goed gespeeld
)
En inderdaad een erg naar eindje. Alhoewel je t van mijlenver ziet aankomen ( sinds ze neerging door die smerige actie van die bitch dan
), is het nog steeds een smack in je face.
Zit te twijfelen tussen 3.5 en 4*.
Gerelateerd nieuws

Boksfilm 'Million Dollar Baby' van Clint Eastwood vanavond te zien op televisie

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Drie goede films met een hoofdrol voor de jarige Morgan Freeman (84)
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








