ad
  • 8.076.499 stemmen

Die Ehe der Maria Braun (1978)

Drama / Oorlog | 118 minuten

Met onder meer: Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch en Ivan Desny

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 23 maart 1979

Over Die Ehe der Maria Braun

"A German woman named Maria struggles to live through World War II."

In het Duitsland van 1945 wordt onder hevige bombardementen het huwelijk gesloten tussen Maria (Hanna Schygulla) en Hermann Braun (Löwitsch). Na twee dagen moet Hermann zich aan het front melden. Na de ineenstorting van het Derde Rijk zoekt Maria tevergeefs naar haar man. Ze maakt een imponerende carrière bij een textielfabrikant (Desny) en begint tevens een relatie met hem. Hoe succesvoller haar carrière, des te meer Maria vervreemdt van iedereen die haar na stond. Totdat Hermann plotseling opduikt...

imageimage

Hermann Braun

Karl Oswald

Bill (as George Byrd)

Willi Klenze

Senkenberg

Hans Wetzel (as Günther Lamprecht)

Frau Ehmke

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Dit soort films moet ik echt voor in stemming zijn en kijk ze alleen maar overdag. Deze prachtige film heb ik in de jaren 80 in de bioscoop gezien of destijds gehuurd. Die Ehe der Maria Braun is een voortreffelijk film van Rainer Werner Fassbinder, met een uitstekend acterende Hanna Schygulla. Ik heb deze goede film vanmiddag vanuit mijn collectie gezien. En nou op zoek naar Lola uit 1981 en Die Sehnsucht der Veronika Voss uit 1982, de beide vervolgen uit de trilogie van Fassbinder. Heb ze beide destijds gezien, maar wil ze natuurlijk net als Die Ehe der Maria Braun ook herzien.

avatar van John Milton

John Milton

Na Angst Essen Seele Auf is ook mijn tweede Fassbinder (eigenlijk schandalig weinig na al zoveel films te hebben gezien) een succes. En gelukkig lijkt er ondanks de filmmakers te korte leven nog genoeg moois te ontdekken. Die bitteren Tränen der Petra von Kant, Veronika Voss en uiteraard het al veel te lang op de kijklijst staande Berlin, Alexanderplatz.

BBarbie

John Milton schreef:

... en Lola (1981), een satire over de achterkant van het Wirtschaftswunder.

avatar van Movsin

Movsin

Perfectionist Fassbinder zette een erg verzorgde film neer, ongewoon en imponerend en met een Hanna Schygulla, werkelijk subliem.

Merkwaardig hoe Fassbinder het idee van "éénieder organiseert zijn eigen leven" tijdens de naweeën van WO II in Duitsland uitwerkt aan de hand van een melodramatische verhaal over een zoektocht naar liefde.