• 14.179 nieuwsartikelen
  • 172.444 films
  • 11.549 series
  • 32.710 seizoenen
  • 636.470 acteurs
  • 197.466 gebruikers
  • 9.252.056 stemmen
Avatar
 
banner banner

Lola (1981)

Drama | 115 minuten
3,52 163 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 115 minuten

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder

Met onder meer: Barbara Sukowa, Armin Mueller-Stahl en Mario Adorf

IMDb beoordeling: 7,4 (7.148)

Gesproken taal: Latijn, Duits, Engels en Frans

Releasedatum: 25 februari 1982

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Lola

Het hoertje Lola (Sukowa) fungeert als pion tussen een nieuwbouw-ondernemer, nouveau-riche en de plaatselijke overheid. Fassbinder's 43ste film in 12 jaar.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Fantastische Film van Fassbinder (mooie alliteraties) Na zijn hoogtepunt Berlin-AlexanderPlatz zeer goed...Waarom stierf Fassbinder zo vroeg


avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Dat kan toch geen serieuze vraag zijn ?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74657 berichten
  • 5950 stemmen

Niet zo apart als andere Fassbinder films, maar zeker niet minder interessant.

Het verhaal is gelaagd en zit goed in elkaar.

Barbara Sukowa is excentriek, zoals het betaamt in een Fassbinder film.

Armin Mueller-Stahl, Wubbo Ockels lookalike, is een goed acteur.

Ik ben niet zo'n Fassbinder liefhebber, misschien dat ik daarom 'slechts' op 3,5* kom. Ik vermoed met name omdat de karakters te ver van mij af staan.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

FisherKing schreef:

Na zijn hoogtepunt Berlin-AlexanderPlatz...

Is dat eigenlijk op video verschenen of zo? Ik meen dat dat beschouwd wordt als een van de absolute hoogtepunten van de (Duitse) film en een van de beste tv-reeksen ooit gemaakt. Maar behalve een film uit de jaren '30 met dezelfde titel heb ik er nog nergens iets van gevonden...


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Alhoewel door de lengte noodgedwongen als serie geprojecteerd, gaat het hier toch echt om een film naar het boek van Alfred Doblin. Is diverse malen in de bios geweest, laatst nog tijdens een filmfestival in Kopenhagen. 't heeft op mij een verpletterende indruk gemaakt, maar zou die dolgraag nog eens willen zien.

analyse van de film

Een video van 8 tapes

extra info Berlin-Alexander Platz


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Wow, bedankt! Ik denk niet dat ik de video's ga bestellen, maar als ze bestaan, dan moeten ze wel ergens in een videotheek liggen ook. Ik zal misschien eens in Brussel gaan kijken, daar moeten ze dit toch wel hebben.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Berlin Alexanderplatz is nog niet voor vandaag, maar deze film heb ik toch al gezien, en goedgekeurd! Erg knappe personages en een interessant, goed uitgedacht scenario, en bovendien erg leuk in beeld gebracht, in de passende kleurentinten Knappe film, niet Fassbinders beste maar toch een van zijn betere.


avatar van Zachery Glass

Zachery Glass

  • 575 berichten
  • 584 stemmen

Freud schreef:
in de passende kleurentinten


Zeker weten

Ik heb een paar keer hard moeten lachen: o.a.

Ich möchte ... nein ... Ich muss (luide voldane zucht) deine hure kaufen!

Dit is nu mijn derde Fassbinder, en ik begin me steeds beter en beter te voelen in zijn filmbiotoop


avatar van liger

liger

  • 28 berichten
  • 0 stemmen

Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop


avatar van eRCee

eRCee

  • 13413 berichten
  • 1956 stemmen

Na Maria Braun was nu Lola aan de beurt. Wederom een sterke film. De even gewaagde als gekleurde belichting bepaalt in belangrijke mate de visuele schoonheid van deze film. Fassbinder hult de hele wereld in een soort van bordeellicht, zonder te vervallen in kitsch. Dat is niet alleen sfeerbepalend maar stempelt ook je beoordeling van de personages. Het verhaal is verder aardig, vooral omdat de praktijken van de stad nogal schimmig blijven. Er is idealisme en corruptie en aan het eind blijft alles bij hetzelfde. Op naar Veronika Voss. 3,5*


avatar van M.Nieuweboer

M.Nieuweboer

  • 12 berichten
  • 24 stemmen

Ben ik één van de weinigen, die Lola ongelooflijk grappig vindt? De site noemt de film een drama, god betere het! Laat me het dan uitleggen - niet verder lezen, als je de film nog niet gezien hebt.

De Pruisische officier vertegenwoordigt de oude Duitse normen en waarden.

De ondernemer vertegenwoordigt de moderne, naoorlogse liberaal-kapitalistische normen en waarden. De belangrijkste is corruptie.

Lola vertegenwoordigt het Duitse volk, de Duitse natie.

Wie dit beseft, ziet dat Fassbinder op grandioze wijze zijn eigen land op de hak neemt. Wie zich de slotscene herinnert, beseft hoe Fassbinder over zijn land denkt.

Niemand mag nu nog beweren, dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben. Een satire als Lola moet in Nederland nog gemaakt worden.

Subliem en een stevige plaats in mijn top 10.

En nee, ik ben geen kritiekloze Fassbinder fan. Maria Braun en Veronika Voss hebben veel minder indruk op mij gemaakt. Naast Lola vind ik alleen Handelaar in vier jaargetijden een topper - voor zover ik ze gezien heb.


avatar van M.Nieuweboer

M.Nieuweboer

  • 12 berichten
  • 24 stemmen

In mijn vorige bericht moet Pruisische officier natuurlijk bouwinspecteur zijn. Von Bohm heeft alle eigenschappen van een ouderwetse Pruisische officier.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Visueel mooie film van Fassbinder, die eerder een politiek satire is dan een drama. Daar ligt gelijk het mankement voor mij, want mijn voorkeur ligt niet gelijk bij Fassbinders politieke werk. Lola blijft echter interessant genoeg te volgen en biedt aardige personages. Vooral de scènes in het bordeel waren zeer interessant en het kleurschouwspel is op momenten indrukwekkend.

3*


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22083 berichten
  • 4851 stemmen

M.Nieuweboer schreef:
Ben ik één van de weinigen, die Lola ongelooflijk grappig vindt?


Nee, ik vond 'm ook vaak grappig. Lola is een grimmige satire. wat mij betreft niet alleen politiek, maar haast een over de mensheid zelf. Letterlijk kleurrijk, felle en zoete kleuren die de film, vreemd genoeg, verontrustender maken. En een pessimistische visie op de mens, want in aanraking komen met corruptie corrumpeert, maar aan de andere kant is iedereen op het einde tevreden, wat deze film aanklaagt zit zo diep in de mens, er tegen in opstand komen is nutteloos en maakt je misschien uiteindelijk alleen maar ongelukkig.

Tweede Fassbinder achter elkaar die ik echt erg goed vond. Een beeld van hoe Fassbinder me uiteindelijk ligt heb ik na 5 films nog niet.

4.0*


avatar van winterswijk

winterswijk

  • 30 berichten
  • 44 stemmen

Jaren terug meerdere malen bekeken. Herinner me deze film als pure poezie, van begin tot einde.

De beste die ik ken van Fassbinder (Alexanderplatz zag ik nog niet); voor iedereen een aanrader... . . . .


avatar van ToNe

ToNe

  • 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Lola is een kruisbestuiving tussen Der Blaue Engel en Douglas Sirk!

De burgerij is sinds de tijd van Lola Lola (Marlene Dietrich) flink veranderd.
Zo erg is die naoorlogse bedorvenheid dat de felgekleurde versiering waar zij zich mee tooien, hun hypocrisie niet kan verbloemen. Met in het centrum, hun gedoogde, maar toch weggestopte steunpilaar Lola (Barbara Sukowa).

Was Professor Rath nog de (Weimar)deugd die viel voor de moreel-corrupte schaduw-maatschappij; in Lola hebben de nakomelingen (of nieuwe elite, zeg 't maar) dit allang omarmd voor het functioneren van de status quo. De nachtclub is immers waar de belangrijkste beslissingen worden genomen.

Ondervindt ook de moderne Rath, bouwinspecteur én scheidsrechter Von Bohm. Zijn offer (toegeven aan de corruptie) is Lola's transcentie: haar acceptatie en zichtbaarheid in de maatschappij waar zij onlosmakelijk al mee verbonden was, maar door 'respectability' (Douglas Sirk's vaste mikpunt) altijd buiten viel.

Bij een herziening ongetwijfeld beter!


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Scherpe satire van Fassbinder over de achterkant van het Wirtschaftswunder. De muziek en de settings geven de sfeer van de jaren '50 haast perfect weer.

Mooie rollen van Sukowa en Mueller-Stahl.


avatar van Malick

Malick

  • 9088 berichten
  • 430 stemmen

Het is pas mijn derde Fassbinder maar de uitbundige belichting, het speelse acteerwerk, de zuurstokkleuren en het dynamische camerawerk is puur genieten. Kan wel eens mijn favoriet worden.

De ''Fassbinder Collection 1'' (R2NL) is trouwens een regelrechte kopie van de The BRD Trilogy die Criterion jaren geleden heeft uitgegeven. Fantastisch beeld + geluid. En fijne extra's.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3108 berichten
  • 8047 stemmen

Het speelt zich af tijdens de wederopbouw van West-Duitsland in de jaren'50. Het Wirtschaftswunder wordt meestal als positief beschouwd, maar Fassbinder is er kritisch over. Het conflict draait rond de tegenstelling tussen de corrupte zakenman Von Bohm (Armin Mueller-Stahl) en de ambtenaar met propere handen Schukert (Mario Adorf). De ommekeer vindt plaats wanneer Mr. Proper zich het hoofd op hol laat brengen door Lola (Barbara Sukowa). In de herkenningsscène in de nachtclub realiseert hij zich dat ze een cabaretzangeres en een prostituee is. De gelijkenis met Der blaue Engel valt op: ook een voorbeeldige burger en een nachtclubzangeres.

Interessante nevenpersonages zijn de communist Esslin en Lola's moeder, die als huishoudster voor Schukert werkt. Ze beweert dat haar dochter klassisch zingt - een lichte verdraaiing van de waarheid. De vrouw van Von Bohm kijkt neer op Lola's moeder, iemand van een lagere stand.

Het gebruik van gekleurd licht gaat samen met de karakterisering: blauw voor Schukert (koel, zakelijk), groen voor Von Bohm (gifgroen, kleur van dollarbiljet), rood voor Lola (passie, verleiding). Het camerastandpunt is meestal laag, lichtjes in kikkerperspectief, naar het schijnt om het vleseijke aspect van de personages te benadrukken.

De liedjes van Freddy Quinn e.d. werken op nostalgie en het Heimatgevoel.


avatar van Zuster Stein

Zuster Stein

  • 228 berichten
  • 12 stemmen

Hmm, ruim anderhalf jaar later en niemand heeft waargenomen dat Dievegge in haar lovenswaardige beschouwing de namen van Von Bohm en Schukert abusievelijk verwisseld heeft....

Wat mij vooral bijbleef nadat ik de film voor het eerst gezien had (jaren geleden) was de korte gedachtewisseling tussen de kommunist Esslin en hoertje Lola:

Esslin: "Willst du denn in einer Welt leben, der keine Moral mehr hat?

der nur noch schlecht ist und verdorben und rot?"

Lola: "Möchte ich gerne, mein Problem ist er dass sie mich nicht richtig mitmachen lassen."

Film ziet er prachtig uit, fantastisch spel van vooral de twee mannelijke hoofdrolspelers, en een interessant thema (corruptie).


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3108 berichten
  • 8047 stemmen

Zuster Stein schreef:

Hmm, ruim anderhalf jaar later en niemand heeft waargenomen dat Dievegge in haar lovenswaardige beschouwing de namen van Von Bohm en Schukert abusievelijk verwisselt heeft....

Inderdaad, misschien moet ik eens een verbeterde versie schrijven.


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Ik denk dat de beste Fassbinder smaakvoorspeller, is of je van Golden Age Hollywood houdt. Films als Letter from an Unknown Woman, Mildred Pierce, regisseurs als Douglas Sirk, Anatole Litvak. Ik heb ooit een tentoonstelling over Fassbinder gezien, daar was onder andere een deel van zijn videocollectie te zien. Uit herinnering was minstens de helft Golden Age.

Als je goed kijkt, zie je ook aan de compositie in Lola dat Fassbinder zeer sterk door de Golden Age manier van filmen beinvloed is. Ogen staan extreem centraal. En hij probeert dat met belichting nog sterker te benadrukken. Vooral Mueller-Stahl krijgt af en toe express een strook licht over zijn ogen, zodat zijn blauwe ogen nog meer uit beeld springen.

Ik snap niet zo goed dat mensen de hele tijd proberen om Fassbinder als commentator van West Duitsland of allerlei andere politieke zaken te zien. Ik vindt het persoonlijk veel tijdlozer en klassieker. Ik kan me zo voorstellen dat ze zijn films een paar eeuwen terug ook prima zouden begrijpen.


avatar van david bohm

david bohm

  • 3035 berichten
  • 3381 stemmen

Wat filmen betreft was deze tijd misschien ver vooruit en ook het acteerwerk is prima te noemen. Het verhaal viel mij toch wat tegen. Wel interessant om gezien te hebben maar verder voor mij weinig beklijvend.


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

david bohm schreef:

Wat filmen betreft was deze tijd misschien ver vooruit

Achteruit juist mijn inziens. Fassbinder brengt in elk beeld een Homage aan Douglas Sirk en andere oudere Hollywood melodramatische regisseurs die in die tijd totaal niet in de mode waren. Net als je over Neo Noirs kan spreken, kan je dit wat mij betreft een Neo Melodrama noemen.


avatar van kos

kos

  • 46538 berichten
  • 8722 stemmen

Lekker cynische kijk op het wirtschafswunder.

Mario Adorf is altijd top.


avatar van T.O.

T.O.

  • 2366 berichten
  • 2688 stemmen

Is deze film (gedeeltelijk) gebaseerd op die andere Lola ?


avatar van jono

jono

  • 342 berichten
  • 4065 stemmen

Aan het einde van de jaren vijftig, in een klein stadje in Beieren, zijn we getuige van de confrontatie tussen de projectontwikkelaar Von Bohn en de ondernemer Schuckert. Shuckert is rijk geworden op de zwarte markt in het na-oorlogse Duitsland. De mooie Lola is een stripteasedanseres waarop beide mannen een oogje hebben, en dat geeft natuurlijk problemen.

Lola is het tweede deel in Rainer Werner Fassbinders Duitse Trilogie, en het vervolg op Die Ehe der Maria Braun (1979). Het is een droefgeestige film met een trieste blik op de jaren vijftig. Wat mij betreft geen meesterwerk, ik vond het eerste deel uit de trilogie een heel stuk beter. Maar goed, nu al benieuwd naar deel drie. 3*


avatar van Basto

Basto

  • 11300 berichten
  • 7207 stemmen

Fijne film met een heerlijk kleurenpallet en een fantastische Lola.

4


avatar van Paalhaas

Paalhaas

  • 1578 berichten
  • 2542 stemmen

Dievegge schreef:
Het speelt zich af tijdens de wederopbouw van West-Duitsland in de jaren'50. Het Wirtschaftswunder wordt meestal als positief beschouwd, maar Fassbinder is er kritisch over. Het conflict draait rond de tegenstelling tussen de corrupte zakenman Von Bohm (Armin Mueller-Stahl) en de ambtenaar met propere handen Schukert (Mario Adorf). De ommekeer vindt plaats wanneer Mr. Proper zich het hoofd op hol laat brengen door Lola (Barbara Sukowa). In de herkenningsscène in de nachtclub realiseert hij zich dat ze een cabaretzangeres en een prostituee is. De gelijkenis met Der blaue Engel valt op: ook een voorbeeldige burger en een nachtclubzangeres.

Interessante nevenpersonages zijn de communist Esslin en Lola's moeder, die als huishoudster voor Schukert werkt. Ze beweert dat haar dochter klassisch zingt - een lichte verdraaiing van de waarheid. De vrouw van Von Bohm kijkt neer op Lola's moeder, iemand van een lagere stand.

Het gebruik van gekleurd licht gaat samen met de karakterisering: blauw voor Schukert (koel, zakelijk), groen voor Von Bohm (gifgroen, kleur van dollarbiljet), rood voor Lola (passie, verleiding). Het camerastandpunt is meestal laag, lichtjes in kikkerperspectief, naar het schijnt om het vleseijke aspect van de personages te benadrukken.

De liedjes van Freddy Quinn e.d. werken op nostalgie en het Heimatgevoel.

Je hebt de corrupte zakenman (Schukert) en de ambtenaar (Von Bohm) in dit bericht even verwisseld.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 349 berichten
  • 970 stemmen

Rainer Werner Fassbinder maakte in zijn veel te korte leven (1945-1982) een bizar aantal films, waarvan een aardig aantal de moeite van het terugkijken meer dan waard is.
Zijn artistieke hoogtepunten zijn de TV-serie ‘Berlin Alexanderplatz’ en de zogenaamde ‘Deutschland-trilogie’, waarvan ‘Die Ehe Der Maria Braun’ de eerste en ‘Lola’ uit 1981 de laatste was. Verwarrend is wel dat deel twee (‘Die Senhsucht der Veronika Voss’) pas na ‘Lola’ in de bioscoop verscheen.
De drie films draaien om de manier waarop gewone Duisters de jaren van opbouw na de Tweede Wereldoorlog ervoeren.
In ‘Lola’ gaat het over een bouwinspecteur die in een door corruptie geteisterd stadje de wederopbouw in goede banen moet leiden. Hij raakt echter in de ban van een zingende prostituée en verliest al zijn decorum en waardigheid, een verhaallijn die ook al in Josef von Sternberg’s ‘Der Blaue Engel’ (1930) te herkennen viel. Beide films zijn dan ook gebaseerd op het Heinrich Mann’s boek ‘Professor Unrat’.
Fassbinder tovert met extatische kleurstelling. Met name het rood in het bordeel is roder dan je ooit hebt gezien. Het spreekt voor het charisma van hoofdrolspeelster Barbara Sukowa dat zij desondanks in die omgeving van het scherm spat en het is begrijpelijk dat de keurige bouwinspecteur (Armin Müller-Stahl) als een blok voor haar valt.