Proof (2005)

Drama / Mystery

geregisseerd door John Madden
met Gwyneth Paltrow, Jake Gyllenhaal en Anthony Hopkins

De 25-jarige, geestelijk niet al te stabiele Catherine (Gwyneth Paltrow) heeft zojuist haar vader Robert (Anthony Hopkins), een briljant wiskundige, begraven. De laatste jaren van zijn leven was Robert ernstig in de war, en Catherine heeft zichzelf weggecijferd om voor haar vader te zorgen. Haar goedbedoelende maar opdringerige zus (Hope Davis) wil dat Catherine bij haar intrekt, zodat Catherine onder haar leiding haar leven weer op kan pikken. Catherine heeft echter meer aan de steun van Hal (Jake Gyllenhaal), één van haar studenten. Wanneer Hal in de paperassen van Robert een briljante wiskundethesis ontdekt, beweert Catherine dat zij die geschreven heeft.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, al moet je wel van zulke films houden, met wiskunde heb ik eigenlijk helemaal niets.

(verwijderd)
Snap niet dat mensen dit kunnen waarderen op basis van hun interesse voor wiskunde. Dat is echt pure bijzaak, maar goed.

Vond het eerste uur het best, aangezien dan het meeste wel behandeld is. Vrij simpel verhaaltje maar saai wordt het nergens. Visueel is de gemiddelde film tussen 2000 en 2005 lelijk. Deze ook, die hele stijl bevalt me niet. Soundtrack is wel effectief en bouwt in bepaalde scènes het drama mooi op. 3 grootste pluspunten zijn duidelijk Jake (wie anders), Paltrow en Hopkins. Tweedegenoemde vond ik écht goed.

avatar van Alathir
Kende deze titel niet. Jake en wiskunde samen, sounds like a must-see (voor mij).

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk..
Redelijk kwaliteit breedbeeld, geen HD aanwezig...
Redelijk achtergrond geluid/muziek, geen Dolby Digital aanwezig..
Bekende acteurs Jake Gyllenhaal en Anthony Hopkins...
Onrustig camerabeweging...

avatar van Dievegge
Wiskunde heeft de reputatie saai en gevoelloos te zijn, maar beoefenaars kunnen in een bewijsvoering opgaan als in een kunstwerk, met het gevaar dat ze wereldvreemd worden. Het woord proof wordt op twee manieren gebruikt: enerzijds het wiskundige bewijs, anderzijds het bewijs van het handschrift. De academische mentaliteit wordt realistisch weergegeven. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen volgen. De uiteenzetting over het getal 1729 is gemakkelijk na te rekenen. De zwaardere theorie komt slechts beknopt aan bod. Het zou geïnspireerd zijn door de hypothese van Riemann.

Het toneelstuk van David Auburn heeft slechts vier personages. John Madden en scenariste Rebecca Miller hebben de dialogen centraal gehouden, maar ze hebben het wel opengetrokken door er wat nevenpersonages aan toe te voegen en enkele drukkere locaties. De flashbacks met Anthony Hopkins hebben een grijzere tint. Gwyneth Paltrow, die dezelfde rol speelde in de Londense productie, zet een getalenteerd maar kwetsbaar personage neer dat lijdt onder de betuttelende houding van haar omgeving en de twijfel aan zichzelf. Jake Gyllenhaal ziet er volgens sommigen te goed uit, maar een wiskundige hoeft niet lelijk te zijn.