• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.366 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.102 gebruikers
  • 9.377.714 stemmen
Avatar
 
banner banner

Platoon (1986)

Oorlog / Drama | 120 minuten
3,91 4.167 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 120 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Oliver Stone

Met onder meer: Charlie Sheen, Willem Dafoe en Tom Berenger

IMDb beoordeling: 8,1 (468.442)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 april 1987

Plot Platoon

"The first casualty of war is innocence."

De film laat het leven zien van een peloton Amerikaanse soldaten tijdens het vechten in de jungles van Vietnam, door de ogen van een jonge militair. Twee sergeants botsen wanneer één van hen meedoet aan een bloedbad onder Vietnamese dorpelingen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Chris Taylor

Sergeant Elias Gordon

Sergeant Robert "Bob" Barnes

Lieutenant Wolfe

Sergeant O'Neill

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Het verbaasde mezelf ook, maar ik heb me geërgerd aan Platoon. Ik vond het geen goede film.

Slechte ontwikkeling van personages, slecht gemonteerd en al met al wist de film niet echt waar ie heen wilde.

Dafoe is wel goed, maar dat is ook een van de enigste lichtpuntjes.

Misschien ergerde ik me ook vooral omdat ik de laatste tijd veel over de Pacifische oorlog heb gelezen en over de mariniers die altijd voor elkaar opkomen waardoor ik me zo ergerde aan de infanteristen die elkaar het bloed onder de nagels vandaan halen in deze film.

Het in beeld brengen van de Vietnam oorlog doet de film goed, maar als film zelf vond ik hem minder geslaagd. Apocolypse Now is zwaar superieur, al is het natuurlijk wel een ander soort film, net als dat The Deerhunter totaal anders is.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4412 berichten
  • 3096 stemmen

Nakkie13 schreef:

Misschien ergerde ik me ook vooral omdat ik de laatste tijd veel over de Pacifische oorlog heb gelezen en over de mariniers die altijd voor elkaar opkomen waardoor ik me zo ergerde aan de infanteristen die elkaar het bloed onder de nagels vandaan halen in deze film.

Ik denk dat het realistischer is dat (sommige) soldaten elkaar het bloed van onder de nagels trachten te halen dan dat ze dikke vriendjes zijn. In tijden van oorlog allemaal rustig blijven en ijzeren vriendschappen smeden, kan volgens mij niet. Sommigen dragen de gevolgen van de waanzin van de oorlog en de tochten door de rimboes, en dat is wat deze film uitstekend laat zien en waar het eigenlijk om draait.


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Precies, maar dat was vooral onder de infanteristen. Ben op dit moment "with the old breed " aan het lezen. Boek over de strijd op Peleliu en Okinanawa waar ook "The Pacific" op is gebaseerd.

In het boek beschrijft de schrijver vaker dan een keer dat iedereen op elkaar lette en dat dat de enige houvast had die je had, maar dat dit vooral in de Marine Corps was door hun training.

Mensen in de infanteristen waren niet zo.


avatar van Skycrawler

Skycrawler

  • 741 berichten
  • 0 stemmen

De bekendste scene met Willem Dafoe is leuk geparodieerd in Tropic Thunder.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Jammer dat je de film niet zo'n succes vond Nakkie

Maar om even de ambassadeur van deze film uit te hangen wil ik je onderstaande stukje tekst wel even toelichten.

Nakkie13 schreef:

Misschien ergerde ik me ook vooral omdat ik de laatste tijd veel over de Pacifische oorlog heb gelezen en over de mariniers die altijd voor elkaar opkomen waardoor ik me zo ergerde aan de infanteristen die elkaar het bloed onder de nagels vandaan halen in deze film.

Het verschil is dat het moraal bij de soldaten in Vietnam enorm laag was in vergelijking met de soldaten in WW2. Dat is vooral te danken aan de vastberaden Vietcong die als moordende mollen zich in de jungle en tussen de bevolking bevonden. In feite vochten ze dus tegen een onzichtbare vijand en die frustratie is ook goed zichtbaar in die dorpsscene. "Wie is een burger en wie is een Vietcong?"

Hierdoor verloren veel Amerikaanse militairen hun moraal en wilden ze uit frustratie het liefst iedereen maar uitmoorden, terwijl andere militairen nog wel hun menselijkheid & verstand een beetje wisten te bewaren. Hierdoor vond er een soort tweedeling plaats onder de militairen en dat geeft Platoon in mijn ogen juist goed weer.

Ook bestonden de Amerikaanse infanteristen in Vietnam voornamelijk uit laag opgeleide kansarmen en 'simpele' fabrieksarbeiders die een matige militaire training hadden ondergaan en vervolgens door hun regering in een wildvreemd land gedropt werden om te vechten tegen een onduidelijke vijand, genaamd 'communisme'.

De oorlog in de pacific tegen de Japanners was véél meer een gevecht voor hun eigen land met wel een duidelijke vijand. Japan had hun immers aangevallen en zou als ze de kans kregen heel Amerika wel willen innemen. Dat komt de wil om te vechten & het moraal natuurlijk wel ten goede i.p.v. vechten tegen een vage vijand voor één of andere vage reden. In the pacific hadden de militairen wel het gevoel te vechten voor hun eigen land & vrijheid! De soldaten in Vietnam zagen al snel de nutteloosheid in van hun verblijf daar. Dan zakt het moraal enorm en komen allerlei irritaties naar boven.

Dus dat verschil dat je noemt is eenvoudig te verklaren. De Vietnamoorlog was nou eenmaal een totaal andere oorlog en dus is Platoon een totaal andere film


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4412 berichten
  • 3096 stemmen

Nakkie13 schreef:

Precies, maar dat was vooral onder de infanteristen. Ben op dit moment "with the old breed " aan het lezen. Boek over de strijd op Peleliu en Okinanawa waar ook "The Pacific" op is gebaseerd.

In het boek beschrijft de schrijver vaker dan een keer dat iedereen op elkaar lette en dat dat de enige houvast had die je had, maar dat dit vooral in de Marine Corps was door hun training.

Mensen in de infanteristen waren niet zo.

Ik heb het boek niet gelezen, maar je gelooft zomaar wat 1 schrijver neerpent?

Kom op, in een groep met pakweg 40 - 50 man kan er gewoon geen perfecte harmonie zijn. Er zijn zowiezo verschillende / tegengestelde persoonlijkheden. Dat leidt niet altijd tot een conflict, maar dat kan wel, en dat gebeurt in Platoon.


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

@boozebelly

Bedankt voor toelichting. Is natuurlijk ook niet helemaal te vergelijken. Je hebt wel gelijk inderdaad dat het een andere oorlog was, mijn vergelijking klopt dan ook niet helemaal.

Verder verandert het niet veel aan mijn waardering voor de film, vond hem gewoon niet zo goed.

@Sergio Leone

Het boek is zeer subjectief geschreven, maar dat maakt het juist zo geloofwaardig. Lees het maar eens.

Verder was het natuurlijk een andere oorlog en snap ik de frustratie van de manschappen wel, als was de oorlog tegen Japan misschien nog wel veel en veel zwaarder.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

@Nakkie13. Wellicht heb je gehoord van het My Lai bloedbad, ook in die groep soldaten waren er veel tegengestelde karakters waarvan sommige wel deelnamen aan het bloedbad en andere weigerde (ongeacht de consequenties). Deed me erg denken aan de soldaten in Platoon, denk dat de film behoorlijk realistisch is hoor.


avatar van Akron777

Akron777

  • 472 berichten
  • 0 stemmen

Toen ik Platoon zag moest ik zelf ook direct aan My Lai denken, hoewel het geweld in de film voornamelijk onderop ontstaat. De officier die voor het incident verantwoordelijk was (hij was echt van plan om het hele dorp uit te moorden) werd later ook voor de krijgsraad gegooid.

Zulke incidenten als in de film kwamen echt overal voor bij zulke squads. De Amerikanen spraken de taal niet, dus ze konden praktisch niet achterhalen of de Vietnamezen van een dorp wel of niet connecties hadden met Vietcongtroepen. Verder waren veel Amerikanen gedesillusioneerd over hun missie. Aan het thuisfront werd een vreselijke politieke oorlog gevoerd, terwijl men zelf in een onbekend land vocht dat kilometers ver van huis was. Gecombineerd met onbekende taal, een tropisch klimaat en de guerrillaoorlog werd die opgehoopte agressie op de Vietnamezen losgelaten. Op zich is het best realistisch ja.


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Ik heb ook niet gezegd dat ik het onrealistisch vond wat de soldaten deden, het bloedbad van my lai ( vandaag toevallig 45 jaar geleden ) ken ik ook wel. Zeg alleen dat ik me er aan ergerde, maar dat heeft niets met de verdere kwaliteit van de film te maken, dat heeft meer te maken met mijn kijk op militaire discipline. Het was gewoon zo veel anders als alles wat ik de laatste tijd in me op heb genomen.

Voor de rest vond ik de film gewoon niet zo heel goed. Jammer, en dat meen ik.


avatar van PEN15

PEN15

  • 1281 berichten
  • 637 stemmen

Skycrawler schreef:

De bekendste scene met Willem Dafoe is leuk geparodieerd in Tropic Thunder.

Bedankt voor de tip! Ik las laatst ergens dat Dafoe ooit zijn naam William met een letter heeft laten afwijken zodat niemand hem Billy kon noemen. Ik vroeg me namelijk al jaren af waarom zijn voornaam zo Nederlands klonk.


avatar van Wernertje

Wernertje

  • 326 berichten
  • 224 stemmen

Tja het is toch onbegrijpelijk, over platoon lees bijna alleen maar negatieve reactie of mensen zegen dat de film tegen valt , en Rambo 2 en 3 (ook vandaag op tv komen) wordt de hemel ingeprezen.

Ben ik nu geen film kenner gezien ik Platoon een goede en realistische film vindt en Rambo een middelmatige typische jaren 80 gewelds film vindt?

Ik denk dat ik vanavond de enige ben die Platoon op tv nog een keertje gaat kijken de rest stemt waarschijnlijk op Rambo 2 en 3 af.


avatar van Akron777

Akron777

  • 472 berichten
  • 0 stemmen

Tuurlijk niet. Platoon en Rambo kun je helemaal niet met elkaar vergelijken. De ene film is een geweldige realistische film over de Vietnam oorlog, en het andere een overdreven actiefilm gebaseerd op de oorlog. Overigens heb ik zelf vrij weinig negatieve feedback voor deze film gevonden op internet, in ieder geval een stuk minder dan die twee vervolgen op Rambo. In vergelijking met andere films over de oorlog als FMJ of Apocalypse Now wordt Platoon vaak minder beoordeeld (waar ik het zelf niet mee eens ben), maar in het algemeen is de feedback nauwelijks negatief. Daar moet ik nog even bij zeggen dat Rambo echt een film is voor de doorsnee actiefilmliefhebber, en Platoon meer voor liefhebbers van het oorlogsgenre.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wernertje schreef:

Tja het is toch onbegrijpelijk, over platoon lees bijna alleen maar negatieve reactie of mensen zegen dat de film tegen valt , en Rambo 2 en 3 (ook vandaag op tv komen) wordt de hemel ingeprezen.

Dan lees je erg selectief want Platoon wordt hier met ruim een volle ster hoger gewaardeerd. Als Is Rambo 2 minstens even goed, maar niet te vergelijken.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Mooi.

Het is een indrukwekkende cast met veel bekende namen. Ik moest even wennen aan Charlie Sheen omdat hij me altijd doet denken aan Two and Half Man maar hier heeft hij zeker laten zien dat hij meer kan presteren dan dat.

Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: ''wow wat moest het toch eigenlijk een hel zijn geweest daar.'' Meestal vermaak ik me wel met oorlogsfilms, maar erg meeslepend of indrukwekkend komen ze dan niet over. Hier was de paniek en chaos echt goed te voelen.

Veel gewonden en het gaat een beetje gelijk op. En dat maakt het ook zo realistisch: de Vietnamezen kunnen ieder moment aanvallen en het peleton kan zichzelf niet goed voorbereiden.

Knap werkje.


avatar van centurion81

centurion81

  • 2068 berichten
  • 1993 stemmen

Zaterdag eindelijk deze klassieker gezien. Ontzettend sterke oorlogsfilm die de tand des tijds met verve heeft doorstaan.

Leuk ook om een jonge Willem Dafoe te zien, één van mijn favoriete acteurs. Mijn vriendin vond hem wat van Schwarzenegger hebben. Ik vond van niet

4,5*


avatar van donkied

donkied

  • 334 berichten
  • 618 stemmen

Schwarzenegger


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

centurion81 schreef:

Zaterdag eindelijk deze klassieker gezien. Ontzettend sterke oorlogsfilm die de tand des tijds met verve heeft doorstaan.

Leuk ook om een jonge Willem Dafoe te zien, één van mijn favoriete acteurs. Mijn vriendin vond hem wat van Schwarzenegger hebben. Ik vond van niet

4,5*

Vond je Antichrist vet?


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Inside joke?


avatar van LordHawHaw

LordHawHaw

  • 36 berichten
  • 47 stemmen

ik ben niet echt een fan te noemen van charlie sheen, die man is niet normaal

maar deze film is echt geweldig en houdt je aan het scherm gekluisterd

goede soundtrack

één van de beste oorlogsfilms


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Platoon is in het kader van Cinema Egzotik te zien in de bioscoop: link


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

LordHawHaw schreef:

ik ben niet echt een fan te noemen van charlie sheen, die man is niet normaal

Baseer je dat nou alleen op zijn recente uitlatingen en gedrag? Tot voorkort was het toch echt een bejubeld acteur die zijn sporen meer dan ruim verdient heeft, net als zijn vader Martin en in iets mindere maten zijn broertje Emilio Estevez


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

kappeuter schreef:

Platoon is in het kader van Cinema Egzotik te zien in de bioscoop: link

Samen met Jacob's Ladder! Voor maar weing euro...


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Het duurt van 20.00 tot 23.00 en ze gaan beiden laten zien?


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

20:00 Platoon van Oliver Stone (VS, 1986, 120')

22:15 Jacob's Ladder van Adrian Lyne (VS, 1990, 113')

Duurt niet tot 23.00, waarschijnlijk iets van 1 uur klaar.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Ik klikte op bestellen en toen stond er 20.00-23.00


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

De ideologie van Platoon: Platoon (1986) - IMDb user reviews


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Ideologie??? Het is de mening van 1 user en ik ben het totaal niet met hem/haar eens.


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

Het is wel een user die ik zeer waardeer, hij heeft tevens op internet de allermooiste site over kubrick. Maar op welke punten ben je het bijv. niet met hem eens?

Overigens wordt ergens anders de film ook bekritiseerd vanwege het ontbreken van context, en volledig focussen op de ervaring van de soldaten in Vietnam (om er zo sympathie mee te krijgen). Zizek merkt dit ook op bij The Hurt Locker Green Berets with a Human Face « LRB blog - lrb.co.uk


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het el een aardige analyse, maar eigenlijk weinig zeggends. Het moge toch wel duidelijk zijn dat Platoon in wezen een simpele Hollywood morality tale is. Maar wel dondersgoed in elkaar gezet.

Maar het ontbreken van een context vind ik juist sterk eraan, precies omdat je daardoor kunt meeleven met de soldaten. De kracht van Platoon heb ik altijd gevonden, dat je voor dat je het weet zwetend door de jungle loopt. Duidelijker had Stone het niet kunnen maken dat we daar niets te zoeken hadden.