• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.080 gebruikers
  • 9.376.105 stemmen
Avatar
 
banner banner

2001: A Space Odyssey (1968)

Sciencefiction / Avontuur | 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
3,81 3.258 stemmen

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Stanley Kubrick

Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

IMDb beoordeling: 8,3 (775.188)

Gesproken taal: Engels en Russisch

Releasedatum: 3 oktober 1968

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

  • Bioscoop Te zien in 2 bioscopen

Plot 2001: A Space Odyssey

"An epic drama of adventure and exploration."

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. David Bowman

Dr. Frank Poole

Dr. Heywood Floyd

HAL 9000 (stemrol)

Dr. Andrei Smyslov

Dr. Ralph Halvorsen

Dr. Roy Michaels

Mission Controller (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3233 stemmen

Stuk Chagrijn!! Ik lees wel meer berichten die niets toe te voegen hebben maar daar zeg je ook niks van, en je gaat me niet vertellen dat jou berichten altijd zoveel nieuws waarde hebben!!!!


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Bedankt voor het terug bezorgen van mijn bal.


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3233 stemmen

Asltublieft.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Na herziening een halfje erbij!

****


avatar van Consurgo

Consurgo

  • 107 berichten
  • 222 stemmen

Ik heb hem net gezien en ff de eerste reactie gelezen in dit topic...en ik moet zeggen dat ik ook zoiets heb van..."tja....ok....jaja...".

Ik zal ook maar eens wat meer erover gaan lezen en hem over een tijdje nog eens kijken...Ook eens een beetje op me in laten werken, want ik weet serieus niet of ik hem nou echt heel goed of juist heel slecht vind...

Voorlopig maar 3.5*

Dat is dan vooral voor de mooie beelden en dus eerst maar eens wat meer achtergrond info verzamelen.


avatar van Art

Art

  • 13507 berichten
  • 3660 stemmen

Zondag 20 Juli 1969, Neil Armstrong zet de eerste stap op de maan.

Dinsdag 2 April 1968, Stanley Kubrick zet de eerste stap naar onvergetelijkheid.

Kubrick lijkt wel stiekem eerder op de maan geweest te zijn. Dit filmgenie was zijn tijd ver vooruit. Nog voor de maanlanding maakt hij een SF-Klassieker die nu nog steeds als de Moeder der SF-films gezien wordt. Geheel in de traditie van de Sixties, gaf Stanley Kubrick de mensen de ultieme trip, 2001. Een film die niet gekeken maar beleefd moet worden. Dit monument spreekt ook nu nog steeds tot de verbeelding. Dialogen zijn er maar mondjesmaat in de ruim 2 uur durende film maar de beelden zeggen meer dan 1000 woorden. 2001 is net als de "De Tuin der Lusten" van Jeroen Bosch, er wordt iets maatschappelijks aan de kaak gesteld en het lijkt allemaal volstrekt logisch maar toch blijft het raadselachtig. De beelden zijn voor allerlei uitleg vatbaar maar toch zal je steeds iets nieuws ontdekken in die vijver van symboliek zodat je eerdere uitleg bijgeschaafd moet worden.

"It's one small step for a man, but one giant leap for mankind".

Deze woorden zullen we nooit vergeten en zo doen we ook Kubrick niet vergeten. Deze woorden zijn misschien ook treffend voor hem als ik ze in een iets andere omschrijving plaats, een kleine stap voor een regisseur, maar een grote sprong naar onvergetelijkheid. Een filosofische trip die je lang stoned laat zijn van de prachtige beelden en technisch vernuft.

Ik geef voor deze fascinerende beleving, 4,5 ster


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

Zeer deftig gesproken, Art!

Alleen zijn je vier-en-een-halve ster wel wat aan de lange kant heh .


avatar van Purmerend

Purmerend

  • 2775 berichten
  • 3309 stemmen

Ik had er meer van verwacht van deze film. Want zeker het midden stuk van de film viel erg tegen. 3,5*


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ik vind het opvallend dat ik volgens mij nog nooit iemand een opmerking heb horen maken over het feit dat het plotje met HAL niet zo veel met de rest te maken heeft. Komt op mij een klein beetje als tijdvulling over, omdat het monolieten-verhaal geen complete film op kan leveren...

't heeft wel wat thematische overeenkomsten, maar ik heb toch altijd een beetje het idee 2 films gezien te hebben. Samen met de gedateerde interieurshots kom ik niet hoger dan een 4.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

En waarom zou het interieur er uit moeten zien zoals het er heden ten dage uit ziet ?

Ik vind het interieur trouwens Kunst met een grote K!


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

HAL speelt wel degelijk een sleutelrol in het geheel, hoor.

Maar dat hangt, zoals zoveel in 2001, af van de individuele interpretatie van de kijker.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

kappeuter schreef:

En waarom zou het interieur er uit moeten zien zoals het er heden ten dage uit ziet ?

Ik vind het interieur trouwens Kunst met een grote K!

Omdat de film zich heden ten dage afspeelt?

Nee even serieus, een afwijking is niet erg, maar ik vind het er gedateerd uitzien, typische jaren 60 meubels en kleuren. Als het interieur er tijdloos had uitgezien had ik dat beter gevonden.

Maar goed, zal wel aan mij liggen. Houdt Clockwork voor mij ook van de maximale score af.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Sorry hoor, maar ik vond hem zo ontzettend tegenvallen... Dat heb ik nou altijd met films die in het algemeen hoog gewaardeerd zijn. Ik had gisteren nou precies hetzelfde als voorheen met Dr. Strangelove; "Hoe kunnen mensen dit nou zo leuk vinden?" dacht ik... De intro met de klassieke muziek vond ik mooi, maar dat gedoe met die apen begon na een tijdje zwaar te vervelen. Ook het plot rondom de vijandelijkheid van de HAL 9000 computer, daar had ik ook véél meer van verwacht. Ze hadden dat plot veel beter en interressanter uit kunnen werken.
Het enige leuke aan deze film vond ik de klassieke muziek en de mooie beelden in de ruimte, maar dat is ook echt alles. Voor mij dus geen AHG-films meer, want het komt toch altijd op hetzelfde uit... Ik kan niet hoger komen dan 2 sterren.
Ik vind hem hierbij dus ook overgewaardeerd. Veel mensen noemen het 'de belangrijkste film van de jaren '60' en het blijkt 'de vader' van de SF-films te zijn. Ben ik het dus niet mee eens. Sorry hoor.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

AHG films ?


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

U-96 schreef:

algemeen hoog gewaardeerd


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Das Boot is ook een algemeen hoog gewaardeerde film.


avatar van darkcity

darkcity

  • 644 berichten
  • 1475 stemmen

ik vond dit een beetje een rare film, ik weet niet zo goed waarom maar ik vond hem vreemd.

Het zal wel aan Kubricks stijl liggen waar ik sowieso al niet van houd (behalve dan The Shining).


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Er staat toch duidelijk 'voor filmliehebbers'. Hoe konden jullie dat niet zien ?


avatar van puck

puck

  • 399 berichten
  • 931 stemmen

Heb 'm gisteren op tv gezien en was erg onder de indruk. Al die beelden van de ruimte in dat vervreemdende licht, gecombineerd met de klassieke muziek of juist de ademhaling van Bowman, waren fascinerend om naar te kijken en daardoor stoort het trage tempo ook niet. Daarbij vind ik de special effects voor die tijd ontzettend goed gedaan... het is me een raadsel hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Heb me verder niet gestoord aan 'gedateerde' interieurs... juist te gek toch, dat soort jaren 60 'futuristische' meubilair?
Wel erg handig om er hier nog wat theorieën op na te lezen, dat werkt toch wel verhelderend. Dat die monolieten iets met de evolutionaire stappen van doen hadden had ik door, maar wat er in de laatste 20 minuten gebeurde ging me toch wel een beetje boven de pet.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind hem hierbij dus ook overgewaardeerd. Veel mensen noemen het 'de belangrijkste film van de jaren '60' en het blijkt 'de vader' van de SF-films te zijn. Ben ik het dus niet mee eens. Sorry hoor.

Film ligt dus duidelijk niet in je straatje. Maar hoe kun je nu ontkennen dat dit een belangrijke film voor het genre was?


avatar van GerwinF

GerwinF

  • 1643 berichten
  • 0 stemmen

Op aanraden van Tovenaar heb ik hem gisteren niet gekeken op tv. Ik zal hem dan maar een keer kopen/huren op dvd


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

En, in hoeveel sterren druk je het niet zien van deze film uit?


avatar van Grsbk

Grsbk

  • 315 berichten
  • 3482 stemmen

Denk dat deze film te intelectueel voor mij was. Het stukje met HAL was nog wel leuk en duidelijk. Maar waarom zit er eerst 15 minuten over mensapen in en dan later nog eens 15 minuten met alleen maar kleurtjes....?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Lees svp even wat berichten op eerdere pagina's door.


avatar van Consurgo

Consurgo

  • 107 berichten
  • 222 stemmen

Wat Jordy zegt over dat HAL en de monolieten een beetje los staan van elkaar viel mij ook al op, vond ook inderdaad dat er met HAL meer gedaan had kunnen worden, leek een beetje opvullend.

En voor de rest kan ik me wel aardig vinden in wat puck zegt over de monolieten en de laatste 20 minuten...


avatar van tovenaar

tovenaar

  • 6723 berichten
  • 0 stemmen

GerwinF schreef:

Op aanraden van Tovenaar heb ik hem gisteren niet gekeken op tv. Ik zal hem dan maar een keer kopen/huren op dvd

Wauw!! Je mag hem wel lenen van me, zal ik hem naar je opsturen?


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

Je kan HAL en de monolieten middels deze theorie met elkaar verbinden, zodat ze eigenlijk niet los van elkaar te zien zijn:

Als je alles bekijkt vanuit een Nietzschiaanse invalshoek, dan staan de monolieten [in combinatie met de botten en Starchild] als symbool voor de menselijke evolutie naar übermensch. Van deze übermensch zegt Nietzsche dat deze zich heeft ontworsteld aan de ketenen der Moraal en zich boven Goed en Kwaad heeft gesteld. Als gevolg hiervan vermoordt hij God. HAL is in dit geval de metafoor voor God, perfect in alle opzichten, door de mens gemaakt. Wanneer Bowman HAL uitschakelt, vermoordt hij dus God en is hij een stap dichter bij het verworden tot übermensch. HAL = uitgeschakeld staat zo gelijk aan de Nietzschiaanse spreuk God = dood.

Voilá .


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Jawadde zeg, films komen 'bestuderen' en een gratis cursus psychologie erbij krijgen. NietzscheMeter...


avatar van puck

puck

  • 399 berichten
  • 931 stemmen

Redlop had een aantal pagina's terug al eerder vermeld wat het verband is tussen HAL en de monolieten, en ook hij heeft Nietzsche erbij gehaald, maar het is niet helemaal hetzelfde:

Redlop schreef:
De mens creëert een supermachine die de mens overtreft (een Ubermensch daarom Also sprach Zarathustra). Het scheppen van een kunstmatig wezen met bewustzijn. De mens is fataal vervreemd van zijn oorsprong. Maar de machine faalt en de mens wint. De werkelijkheid valt niet met gereedschap (HAL 9000) te begrijpen.
Vond dat eigenlijk wel een mooie verklaring, maar voor die laatste van Dionysos is ook wat te zeggen... het wordt nu wel weer ingewikkeld...


avatar van puck

puck

  • 399 berichten
  • 931 stemmen

speedy23 schreef:

psychologie

Filosofie.