Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 134 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Todd Solondz
Met onder meer: Philip Seymour Hoffman, Lara Flynn Boyle en Dylan Baker
IMDb beoordeling:
7,7 (79.231)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 19 augustus 1999
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Happiness
"Finding happiness can be a tragic comedy."
Todd Solondz toont droog-komisch de al te menselijke interacties van drie generaties van een familie. Centraal staan de drie zussen die inmiddels het huis uit zijn. De oudste is gelukkig getrouwd met een pedofiele psychiater die een oogje heeft op het vriendje van zijn 11-jarige zoon. De middelste is een geslaagd schrijfster die zichzelf als "nep" omschrijft omdat ze nooit echt verkracht is. De jongste van het stel krijgt te horen dat ze volgens moeder en oudere zussen altijd al gedoemd was te mislukken.
Externe links
Acteurs en actrices
Joy Jordan
Andy Kornbluth
Allen
Bill Maplewood
Helen Jordan
Timmy Maplewood
Trish Maplewood
Chloe Maplewood
Psychiatrist
Billy Maplewood
Video's en trailers
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
In principe ben ik het hier mee eens, maar Happiness behoort absoluut niet tot die categorie. Waar wordt het hard of vreselijk shoquerend? Ik vind het eerder subtiel, maar wel met een wrange cynische ondertoon. Daarbij komt dat de personages en situaties gewoon uit het leven gegrepen zijn. Ik ken wel mensen die er een extreem seksleven op na houden. Seks in de vorm van stalkertelefoontjes, verkrachtingen, pedofilie etc... het is allemaal aan de orde van de dag en Solondz geeft juist een prachtig inzicht in deze lui zelf en de omstanders die met deze mensen moeten omgaan. Wel met een portie zwarte humor ooit en dat maakt het juist ook draaglijker voor de kijker. Ik zie dus echt geen probleem.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Ach, dat pseudo grappig/ pseudo hard zijn, zoals bv. het masturberend jongetje, wiens sperma dan wordt opgelikt door de hond, die vervolgens wordt afgelebberd door de moeder. Tja, kijk ik ben geen purist of een controversieel mens, maar ik zal gewoon het NUT niet in van dat soort scènes; en aangezien ze helemààl niet grappig zijn, concludeerde ik dat ze dan maar gemaakt moesten zijn om te choqueren. Dit is maar één van de vele momenten waarop ik het gevoel had van "waarom is dit nu in feite nodig?"/"waar levert dit op voor effect" behalve het "gross"-effect. Ja misschien is dàt wel de basis waarom je happiness moet bekijken: als een onvervalste gross-out comedy!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
De ontluikende seksualiteit van een puberend jongetje, maar dan met een humoristische inslag. Is dat nu echt zo erg? Heeft niks met choqueren te maken. Gewoon een eigenzinnig soort van humor die toevalligerwijs niet bij jou in de smaak valt. Ik kon er hartelijk om lachen, evenals het gezelschap waarin ik verkeerde.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Tja, kijk ik ben geen purist of een controversieel mens, maar ik zal gewoon het NUT niet in van dat soort scènes; en aangezien ze helemààl niet grappig zijn, concludeerde ik dat ze dan maar gemaakt moesten zijn om te choqueren.
Niet grappig?!

Ik zag de film in de bioscoop, en de hele zaal lag dubbel van het lachen. Maar ja, kan, dat het jouw soort humor niet is. 
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Lekker makkelijk altijd om de regisseur de schuld te geven als je door een film geshockeerd bent. Het is een tijd geleden dat ik Happiness zag, maar ik kan me herinneren dat één van de sterke kanten juist is dat hij volkomen realistische karakters neerzet, dit soort mensen bestaan echt. Sommige mensen voelen zich daardoor geshockeerd en willen blijkbaar de realiteit liever buiten hun gezichtsveld houden. Maar moet je dan eigenlijk niet bij jezelf te raden gaan in plaats van de regisseur te gaan afkraken?
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Sommige mensen voelen zich daardoor geshockeerd en willen blijkbaar de realiteit liever buiten hun gezichtsveld houden. Maar moet je dan eigenlijk niet bij jezelf te raden gaan in plaats van de regisseur te gaan afkraken?
Ook lekker makkelijk.
Als sommige mensen gewoon films willen zien voor de big fun of it en geen zin hebben in een therapeutische sessie? Prima toch? Niet dat ik deze film zo ervaarde hoor. Ik vond hem wel scherp gemaakt.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Als sommige mensen gewoon films willen zien voor de big fun of it en geen zin hebben in een therapeutische sessie? Prima toch?
Ja, maar waarom dan deze film kijken? Ik vind het trouwens geen therapeutische sessie, gewoon een scherpe observatie van de maatschappij.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Omdat je zei dat mensen bij zichzelf te rade moeten gaan.
Je mag natuurlijk alles zien, maar soms heb je niet door wat je te wachten staat. En als je zoiets als dit dan ziet; kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Heb ik ook wel eens. Het fijne van deze genre-film was dat hij heel menselijk is, tel daarbij op dat de balans van negativisme en positivisme redelijk in orde is. Zoals het hoort, eigenlijk.
Ik weet eigenlijk niet of het over de 'maatschappij' ging, ik vond hem ook eerder als een ensemble en niet zozeer een americana.
!
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Niks moet
maar als je hierdoor geshockeerd raakt zou ik toch eerst even nadenken waarom eigenlijk ipv meteen te roepen dat de regisseur 'wil shockeren om te shockeren', wat onzin is.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Geen idee eigenlijk. hmmm. Ik vind dat de regisseur best wel verantwoordelijk kan zijn. Het klinkt inderdaad een beetje raar. Wat je vervolgens met een film doet is dan weer je eigen verantwoordelijkheid (deels). Maar je zou inderdaad kunnen zeggen dat solondz een nare vent is die rare filmpjes maakt. Hij heeft hem wel gemaakt, uiteindelijk.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Lekker makkelijk altijd om de regisseur de schuld te geven als je door een film geshockeerd bent. Het is een tijd geleden dat ik Happiness zag, maar ik kan me herinneren dat één van de sterke kanten juist is dat hij volkomen realistische karakters neerzet, dit soort mensen bestaan echt. Sommige mensen voelen zich daardoor geshockeerd en willen blijkbaar de realiteit liever buiten hun gezichtsveld houden. Maar moet je dan eigenlijk niet bij jezelf te raden gaan in plaats van de regisseur te gaan afkraken?
Flauwe opmerkingen: als een film mij écht niet aanstaat en ik het gevoel heb dat een film ronduit slecht is, leg ik de schuld inderdaad bij de regie, bij wie anders? Bij de scriptgirl? Nog méér flauwe opmerkingen in de rest van je bericht; "Sommige mensen voelen zich daardoor geshockeerd en willen blijkbaar de realiteit liever buiten hun gezichtsveld houden." Allemaal goed en wel hoor, maar denk niet dat het tonen van een vrouw die een uigebeende man in haar diepvries heeft zien erg veel bijdraagt tot mijn visie op onze maatschappij. Trouwens, wat is het nu: de ene helft staat hier te roepen dat happiness een komedie is, de andere dat we te maken hebben met een "realistische blik op onze maatschappij"! Snel wat degelijke argumente, want deze film daalt met de minuut meer in mijn achting!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Je kunt ook gewoon het grijze tussengebied bewandelen hoor. Happiness wisselt subtiel realisme af met cynisme en humor. En daarbij is de film ook nog maatschappijkritisch; de eenzaamheid, de zakelijkheid, de liefdeloosheid, het individualisme in onze maatschappij.
Safri
-
- 867 berichten
- 1593 stemmen
Haha Safri; ik bekijk nét even je top10: ik vrees dat ik me aan een koppig antwoord mag verwachten. Top10 staat ongeveer lijnrecht in tegenstelling met mijn opvattingen over cinema 
Alleen met Blue velvet en Clockwork Orange zitten we op 1 lijn 
O ja en...Eyes wide shut
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Trouwens, wat is het nu: de ene helft staat hier te roepen dat happiness een komedie is, de andere dat we te maken hebben met een "realistische blik op onze maatschappij"!
De ene helft heeft het deels goed die anderen niet. De film gaat over een familie.
Safri
-
- 867 berichten
- 1593 stemmen
Maar je vindt dus Clockwork orange niet te rauw? Is dat geen exploitation cinema volgens jou dan olivier?
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Je kunt ook gewoon het grijze tussengebied bewandelen hoor. Happiness wisselt subtiel realisme af met cynisme en humor. En daarbij is de film ook nog maatschappijkritisch; de eenzaamheid, de zakelijkheid, de liefdeloosheid, het individualisme in onze maatschappij.
Precies.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Maar je vindt dus Clockwork orange niet te rauw? Is dat geen exploitation cinema volgens jou dan olivier?
Zéker niet. Clockwork is natuurlijk wel een harde film, nét als GoodFellas, Taxi Driver, reservoir gods etc. maar ab-so-luut geen exploitationfilm! Uiteindelijk is al het geweld dat plaatsvindt in clockwork orange, en dat is me wat, nooit explicitiet in beeld gebracht, al heb je als kijker wél dat gevoel. Gaspard Noé kiest opzettelijk om iemands kop tot pulp te laten vermalen, nou dàt vind ik niet zo noodzakelijk binnen een film, het geweld binnen clockwork werkt op mij dan ook véél effectiever!
ps ach clockwork, eyes wide shut & blue velvet: als je het daar al over eens bent, ben je al een heel eind gevorderd 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik wil me er niet meer mee bemoeien hoor. maar clockwork orange is cynisch. Het is een komedie. irreverible niet. Het geweld in de eerste film is niet serieus te noemen, die ervaar je dus anders dan irreversible.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Daar heb je groot gelijk in, daarom ook dar ik het geweld in clockwork helemààl anders ervaar als dat in irréversibe. Niettemin is het hard, maar niet zo afstotelijk als in irréversible. Vind de vraag of clockwork explotation cinema is dan een een héél vreemde vraag. Hoe dan ook, geef je volledig gelijk mikey.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
meestal ben ik de vrolijkheid zelve, maar voor- en ook tijdens deze film zat ik in een behoorlijke dip. soms is het wel eens goed om lekker down te zijn. wat dat betreft is dit de ideale film. een film die je vastpakt en een ongelofelijke trap tegen je kloten geeft. af en toe wel eens goed. 4 sterren.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Altijd heerlijk als ik weer eens een film 5 sterren mag toekennen. En ditmaal is Happiness van Todd Solondz de gelukkige. Want wát een fantastische film. De personages zijn briljant, de sfeer is uitmuntend en het acteerwerk is bovengemiddeld. Hoffman bewijst opnieuw één van de beste acteurs op deze aardbol te zijn en ook Dylan Baker laat ongelofelijk sterk acteerwerk zien. De prachtige verhaallijnen weten geen minuut te vervelen.
Je weet soms niet of je moet lachen of moet huilen. Briljant!
5 sterren.
jherb
-
- 131 berichten
- 311 stemmen
ik heb een hekel aan mensen die shockerende films altijd meteen de schuld geven van hun eigen shockering. mensen zoals in deze film bestaan echt. het is net zo shockerend om een boom te filmen, alleen zit daar niet zo veel verhaal in. ik vond de film prachtig.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Ik heb hem nu helemaal gezien. Had em eerst op vier sterren staan, maar doe daar nog een halfje bij. Het drama raakt mij niet echt, omdat de film en vele geniale scenes meer humoristisch op mij overkomen dan dramatisch en/of emotioneel.
Ik barstte bij sommige toch wel serieus bedoelde dialogen in lachen uit. Of dat nu op z'n plaats is weet ik niet, maar dat maakte de film voor mij er een stuk beter op.
4,5* voor deze geniale, absurde en een beetje gestoorde film.
Vond alleen wel een ding ranzig: als het de hond het sperma van het jongetje oplikt en daarna 'doorgeeft' aan de moeder Ranzig...maar wel grappig.
Garincha
-
- 50 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het toch een zeer dramatische scène wanneer de papa aan z'n kleine Billy vertelt over zijn verkrachtingen. Goed gespeeld ook.
Over het algemeen vind ik het einde van de film echt dramatisch, terwijl ik het begin als meer absurd en humoristisch ervaarde.
Klein minpuntje dat ervoor zorgt dat deze film niet op 5 sterren komt: het verhaal van de dikke mevrouw met een afkeer aan sex, vind ik echt niet passen. Het is heel onrealistisch terwijl men in de andere verhalen juist zeer realistisch wil zijn, en ook is.
Garincha
-
- 50 berichten
- 0 stemmen
op de humo- film website: geen sterren voor Happiness!!!!
Ze maken de film gewoon helemaal af!!!
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Bij Humo zitten dan ook een hoop filmdebielen. Slaan wel vaker "op hun gat" met hun alternatief imago.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het toch een zeer dramatische scène wanneer de papa aan z'n kleine Billy vertelt over zijn verkrachtingen. Goed gespeeld ook. .
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Bij Humo zitten dan ook een hoop filmdebielen. Slaan wel vaker "op hun gat" met hun alternatief imago.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5891 stemmen

Pre- en sequels

Life during Wartime
2009
57 reacties
Gerelateerd nieuws

Sterfdag Philip Seymour Hoffman (2014): Hier zijn tien best beoordeelde films

Vijf van de beste meest verontrustende films ooit gemaakt
Bekijk ook

Amores Perros
Drama / Misdaad, 2000
497 reacties

Mary and Max
Animatie / Drama, 2009
395 reacties

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
213 reacties

The Straight Story
Biografie / Roadmovie, 1999
585 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





