The Game (1997)

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Fincher
met Michael Douglas, Sean Penn en Deborah Kara Unger

Nicholas Van Orton is een rijke bankier, die alles heeft wat z'n hartje begeert, behalve een beetje spanning in z'n leven. Rond z'n 48e verjaardag geeft zijn broer Conrad hem een visitekaartje van een entertainment-bedrijf. Nieuwsgierig geworden besluit Nicholas het bedrijf te bezoeken. Hierna staat het leven van Nicholas volkomen op z'n kop. Er zitten mensen achter 'm aan, en hij kan niemand meer vertrouwen.

een dikke 5.0 geweldige film worden schieten me te kort:) vooral het einde van de film gewoon geniaal.

avatar van Roger Thornhill
Ik kon deze film nou echt geen seconde spannend vinden. Natuurlijk, als mij dit zelf in "het echte leven" overkwam zou het me dun door de brok lopen, maar omdat je als kijker vanaf het begin al weet dat dit een georkestreerde simulatie is kun je ook alle problemen, alle complicaties en alle situaties waarin Michael Douglas lijf en bezit riskeert niet serieus nemen.

En ik ben normaal een tamelijk goedgelovig kijker die vrij vaak met open ogen in alle mogelijke "twists" en valkuilen tuint, maar Sean Penn die plotseling weer opduikt en zegt dat het eigenlijk allemaal ècht is… Deborah Kara Unger die zogenaamd dankzij Douglas ontslagen wordt… Douglas die Penn "doodschiet"… zelfs de zelfmoordpoging – allemaal geen moment benauwend of beklemmend, want we weten toch dat het allemaal nep is? O ja, het zou een manier zijn om Douglas onder het mom van een spel van al zijn geld te beroven… Nee hoor, ik wed dat ook dát onderdeel van het spel is. (Als het allemaal echt was zou hij dat graf in Mexico toch zeker niet meer levend kunnen verlaten?)

Niets ten nadele van wie dit wèl een spannende film vond, maar ik heb ruim twee uur lang het gevoel gekregen dat ik keek naar een goochelaar die elke keer uitlegde hoe de truc werkte voordat hij hem uitvoerde.

avatar van Pim1993
Argh, ik baal dat ik zo in de maag zit met het feit dat dit on-mo-ge-lijk gegaan kan zijn in de film als het gegaan is. De film is spannend, het concept is geweldig maar mijn allereerste reactie na het eind was toch echt jammer genoeg: 'Jeetje, wat een afknapper'.

Ik ging er heel enthousiast voor zitten maar hoe dieper de film ging hoe meer ik me begon te storen. Elke voetstap die de hoofdpersoon in de film zet zou uitgestippeld moeten zijn, En dat kan niet, dat is hetzelfde als het voorspellen van je toekomst. Het zou gewoon nooit zo gegaan kunnen zijn. Met name als afknapper dat hij op het eind van het torenhoge gebouw springt en exact op de plek beland die bedoelt was voor hem om te landen. Wat nou als hij een metertje of 5 was opgeschoven en toen was gesprongen?

Sorry mensen die dit allemaal geweldig vonden, dat kan ik ook ontzettend goed begrijpen. Maar ik hoop dat jullie ook mijn eerste reactie kunnen begrijpen.

Ik geef 2.0* voor het acteerwerk, muziek, spanning en voor de amusementswaarde. Verder reik ik helaas echt niet!

Pim1993 schreef:
Zeer vermakelijke film, vind Snatch persoonlijk net iets leuker maar wederom weer heerlijk.

Kan de bovenstaande reacties en becijfering van RuudC en kuk niet begrijpen. Als een film niet je ding is en je niet interesseert betekent het niet dat het kwalitatief een slechte film is. Voor de kwaliteit wordt becijferd. Als bij jullie heren de persoonlijke mening overstijgt waardoor je niet professioneel kan kijken naar de film kun je beter niet stemmen.

Grappig, iets met een pot en een ketel.

avatar van Pim1993
RuudC schreef:

Grappig, iets met een pot en een ketel.

Je hebt wel enigszins gelijk maar die 2.0 gaat ook echt nog naar finch, zat het script beter in elkaar was het kwalitatief in mijn ogen veel en veel hoger geweest. Te veel losse flodders.

Coldnoob44 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens behalve met je 5 sterren. 5 Sterren geef je pas als er echt maar dan ook echt maar dan ook heel echt niks te verbeteren valt. Ik zou willen dan ik een 9 en half kon geven

avatar van Filmfan74
Ongeloofwaardig, niet spannend (ik heb de hele film lang door gehad hoe de vork in de steel zat) en een sneu einde. Zwaar overgewaardeerd.

Een buitengewoon onderhoudende en opgebouwde thriller van de maker van 'Seven'. Wat als een normale film begint wordt meer en meer een onweerstaanbare achtbaanrit met tergende spanning, veel onberekenbare plotwendingen en verrassingen, die de adem bijna doet stokken. In dit onwaarschijnlijke verhaal zorgt de cameravoering voor een beklemmende sfeer en de soundtrack klinkt duister. Het aantrekkelijke van de film is bovendien de voortdurende onwetendheid. De cast tenslotte, speelt op de toppen van hun kunnen (Michael Douglas bijvoorbeeld speelt de arrogante zakenman soeverein.

matige film , niet echt spannend , 3 sterren is net goed

avatar van Beertje45
uitermate spannende thriller met een hoog ingenieus verhaal. Topacteurs Douglas en Penn maken het feest compleet. Klasse

avatar van RuudC
Jezus… Zo’n sterk opgebouwd en spannende thriller en dan krijg je zo’n gigantisch vergezocht einde voorgeschoteld. David Fincher zal nooit mijn held worden, omdat hij altijd wel een manier zoekt om zijn eigen ruiten in te gooien. Ik had verwacht en gehoopt dat er een zelfreflecterende levensles achter zou steken. Helaas. Ik ben benieuwd wie er na zo’n reeks gebeurtenissen nog vrolijk een fles champagne kan ontkurken. Ik denk dat ik het pistool nog een keer had gebruikt op broerlief en de belangrijkste pionnen in het complot.

Verder was eigenlijk alles verder wel dik in orde. Michael Douglas en Sean Penn zullen nooit en te nimmer mijn favoriete acteurs worden, maar ze deden het verder goed. De spanning was wel degelijk voelbaar. De opbouw is erg goed en heerlijk mysterieus. Vanzelfsprekend word je voortdurend op het verkeerde spoor gezet. Er zijn veel leuke trucjes, zoals met die nieuwslezer, maarja, dan komt er een allesverpestend einde. Bah.

RuudC schreef:

Lol, zo hard kan het leven zijn als je na een wijze levensles (die waarschijnlijk dus nog niet hard genoeg binnenkwam) zo verschrikkelijk woedend bent geworden. Hét recept voor herhaling van de les.

Tenzij het je echt volledig overrompeld heeft en je leeg genoeg bent om de les te aanvaarden (overgave, opgeven van control). En dat zal met de hoofdpersoon gebeurd zijn.

Qua toevalligheid op het eind geef ik iedereen gelijk, maar dat is voor mij niet de strekking van het verhaal en ook niet het bederf voor de rest van de film.

avatar van RuudC
Tja, en dan blijkt het allemaal een surpriseparty te zijn. Er valt veel te leren van een ongelooflijk zieke medemens dat je in een afgesloten taxi het water in laat rijden, je drogeert en dumpt in een grafkist ergens in Mexico, zonder geld en paspoort, je van al je geld op je rekeningen berooft en je vervolgens in de waan stort dat je je eigen broer neerschiet en nadat je 100 meter naar beneden bent gesprongen (tien meter naar rechts en je was wel dood geweest), blijkt er niets aan de hand te zijn en kun je er natuurlijk achteraf goed om lachen. Echt een levensles inderdaad. Ik zou een psychopaat worden.

Misschien blijkt het als je dood gaat ook allemaal een surprise party te zijn geweest. Wie weet?
En hoeveel mensen raken niet psychisch gestoord van hun belevenissen?
In deze film weet je dat broerlief het geregeld heeft, maar in het leven weet je niet waarom dit soort (eveneens extreme) dingen gebeuren.
De klassieke levensvragen komen voorbij.
Evenals blijkbaar opgeroepen emoties als onbegrip, verdriet, woede, etc.

avatar van kalehein
Goede actiefilm waarin Douglas een bijzonder verjaardagscadeau krijgt van Penn.
Op een gegeven moment weet je als kijker zelf ook niet meer wat nu echt is en wat niet.
Ook het einde heeft wat mij betreft een verrassende wending.

avatar van Lucitair
Weer eens opnieuw gekeken. Blijft een meesterwerk dit. Het is omdat ik nooit een 5 geef maar anders.

avatar van Iron Maiden
Waarom geef je de film geen 5 sterren?
Geen enkele film is perfect, maar als jij geen 5 sterren geeft omdat je het uit een principe kwestie niet doet is het een ander verhaal.
Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je hem wel 5 sterren wilt geven ;p

avatar van hdehoon
Wel een ongeloofwaardig einde. Dat hotel waar het eindigt, gaat alle ruitjes van die enorme glaskoepel met suikerglas vervangen? Kom nou. Zo'n klap overleef je niet. En stel hij was aan de andere kant van het gebouw naar beneden gegaan? Welke familie zou dat risico nemen?

avatar van Karl van H.
Onderhoudende film, maar dat is vooral te danken aan de strakke regie van Fincher, want het verhaal leunt iets te zeer op 'plottwists' om 'm daarvoor vaker te kijken. Ik heb The Game al zeker een stuk of vijf keer gezien en elke keer is hij vermakelijk, maar dat komt vooral door het mooie kleurgebruik en goede camerawerk. Douglas speelt een leuke rol en Penn kan er goed mee door. Spijtig wel dat de film je nooit écht doet geloven dat het toch geen spel is, waardoor de afloop - ook bij de eerste kijkbeurt - nooit helemaal als een verrassing aankomt. Maar zoals gezegd, dat is niet per se waar je de film voor moet kijken; Finchers regie daarentegen blijft uitmuntend.

avatar van Lucitair
Iron Maiden schreef:
Waarom geef je de film geen 5 sterren?
Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je hem wel 5 sterren wilt geven ;p

Omdat er ook in deze film wel dingen te verbeteren waren.

avatar van StefanP
Ik vond de film vermakelijk, maar het feit dat je al weet dat hij de hele tijd in ''The Game'' zit werkt me toch te veel tegen om er een hogere beoordeling voor te geven.

avatar van j0enne
Na die scene waarin Nicholas en Conrad ruzie hadden vlucht Conrad op een gegeven moment naar die trap die waarschijnlijk leidt naar het openbaar vervoer (metro, trein o.i.d.). Daar zie je dan duidelijk een zwerver staan en nog GEEN telefoon naast hem. Dan gaat opeens de telefoon en zie je ineens een shot met die zwerver die weg loopt met een telefoon naast hem die er een paar seconde geleden nog niet stond. Nicholas neemt dan de telefoon op op een andere plek.
Meer mensen opgevallen?

j0enne schreef:
Meer mensen opgevallen?

Weet niet welke versie jij van The Game hebt gezien.. maar die telefoon staat daar wel degelijk altijd naast die zwerver. De zwerver zelf zit ook mee in het complot/spel, aangezien je hem op het einde nog ziet zitten in de eetzaal & aanwezig is op het feest. Hier kan je het checken op 71min20s, in alle shots staat de telefoon er.. Watch The Game online - Watch Movies Online, Full Movies, Download - movie2k.to

avatar van j0enne
Ik zie 't inderdaad. Ik zat waarschijnlijk zo in de film dat ik alleen maar oog had voor Conrad die eigenlijk de hele tijd net voor die telefoon loopt waardoor die nauwelijks zichtbaar is!

avatar van knusse stoel
Het mooie van de film is de voortdurende onwetendheid bij de kijker en ook bij de hoofdrolspeler.
Een film die vrij rustig begint maar na de verjaardag al snel lijkt op een rit in een achtbaan.
Onberekenbare plotwendingen en verassingen in deze zeer onderhoudende en ook zeer goed opgebouwde thriller.

Een juweeltje om naar te kijken en dan ook nog een juweeltje dat je nooit meer zult vergeten door het indrukwekkende verhaal!

avatar van stefan dias
film die opblaast en op het einde helaas ook ineen stuikt als een mislukte soufflé. Te onnozel voor woorden.

best een verrassend plot !Vond hem in het begin vrij saai.Maar hij kwam steeds beter op gang na een tijdje.Ben toch blij hem gezien te hebben.

avatar van Gruffalo
Een tip voor de mensen hier: bekijk deze geen 2 keer! Ikzelf vind het nu eerlijk gezegd een rotfilm gaan vinden terwijl ik hem na de eerste kijkbeurt bijna 4* had gegeven.

avatar van FillumGek
Erg lang uitgesteld om deze te zien en ik weet niet waarom. Sterke film die vanaf het eerste moment - oke, na een kwartiertje - boeiend is. Je hebt namelijk precies dezelfde vraag in gedachten als Nicholas en die wil je beantwoord zien; wat is The Game?

Voor de zure Nicholas van Orton is maar weinig sympathie voor op te brengen en dat weet Michael Douglas op perfecte wijze over te brengen. Het spannende aan de film is dat je niet weet wat het spel nu eigenlijk is, wie er achter zit en vooral tot in hoeverre het doorgaat. Op een gegeven moment lijkt alles zo tot in de puntjes uitgewerkt dat je bijna verwacht dat je te maken hebt met iets wat boven de mensheid staat. Van Orton valt van de ene probleemsituatie in de andere en wordt daardoor helemaal gek gemaakt.

Bij het einde heb ik zo mijn twijfels. Natuurlijk blijft het steeds door je hoofd spoken dat het allemaal opzet is, maar dat Penn vervolgens wordt neergeschoten is begrijpelijk. Vervolgens blijkt dat niet het einde te zijn, maar er komt zelfs een mislukte zelfmoordpoging achteraan. Happy ending uiteindelijk, maar toch jammer dat er niet iets van een gedachte achter zat. Het spel is ook wel heel erg extreem waar makkelijk doden bij kunnen vallen, en dat lijkt me niet de bedoeling van CRS. Ondanks dat een erg spannend mysterie.

Sterk geacteerd zeg!

Een ietwat zieke film ( Gezien de geest van Conrad om zoiets uit te halen )!
Af en toe geestig en spannend, maar soms ook te traag.

Bij tijden enigszins voorspelbaar, maar juist ook weer veel wendingen.

Zag hem nu pas voor de eerste keer, een aanrader!