Chopping Mall (1986)

Alternatieve titel: Killbots

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Jim Wynorski
met Zoe Kelli Simon, Tony O'Dell en Russell Todd

Een groep tieners besluit in te breken in een winkelcentrum om een feestje te vieren. Wat ze echter niet weten, is dat het winkelcentrum wordt beveiligd door robots die net nu een storing blijken te hebben. Ieder levend organisme wordt gedood en de tieners moeten spullen in het winkelcentrum gebruiken om te overleven.

avatar van dutchtuga
Heerlijke film zeg. De geluidseffectjes, de robots, de setting, geweldige 80's beleving is dit. Had 'm gister nog op 3,5 staan, maar ja, die zwak hé?

avatar van EVIL '84
Vermakelijk filmpje, tijdje geleden alweer dat ik deze gezien heb. Maar hij blijft me wel bij! Zal hem weer eens herzien. Ik heb echt een voorkeur voor dit soort 80's SF/horror!

avatar van jeroentjuhhhhh
Goed nieuws! Komt (eind) deze zomer op BR

Jim Wynorski via FB:
I can't post the artwork as yet, but a deal has been struck to release CHOPPING MALL on BluRay through Lionsgate as soon as late summer. Their art dept. did an amazing job on the front and back covers and the disc will be chock full of extras, both old and new. I'm so happy that the film will finally be getting the restoration it needed; and that the fans deserve. And get this....they're already searching thru their vaults for more 80s titles to give the BluRay treatment. Thank you all for your encouragement and best wishes - banging my head against a wall for the last two years finally paid off.

avatar van Insignificance
Opmerkelijk weinig chopping in deze mall.

Friday the 13 th schreef:
I'm sorry. It's not you, Ferdy. I guess I'm just not used to running around a shopping mall in the middle of the night being chased by killer robots.

Ik ging echt stuk toen ze dit zei.

Ook leuk gevonden: Peckinpah's Sporting Goods. Tjokvol wapens uiteraard.

avatar van Lui
Lui (crew)
jeroentjuhhhhh schreef:
Goed nieuws! Komt (eind) deze zomer op BR

Jim Wynorski via FB:

Chopping Mall is zeker een BR-release waard! De film heeft in ons land overigens ook een vhs-release gehad onder de titel Killbots.
Ik moet 'm binnenkort eens herzien!

avatar van EW101
Die Blu-ray zal zeker beter zijn dan mijn budget dvd.

Welke dvd hebben jullie aangeschaft? Ik heb zo'n Beyond Terror-dvd namelijk.

avatar van Lui
Lui (crew)
Ik heb de regio 1 dvd van Lions Gate!
Het Beyond Terror label heeft gave titels uitgebracht. Ik heb er ook een aantal van.

avatar van EW101
De film zelf was zeer vermakelijk en best sfeervol. De intro laat het gehele winkelcentrum zien en alles wat er zo op een dag gebeurt. Het winkelcentrum komt best levendig over.
De moorden zijn variërend met een enkel goor stukje als hoogtepunt. Natuurlijk zijn de slachtoffers wel 'slachtvee', maar het is fijn dat meerdere personages wel van zich af kunnen bijten en spullen die ze in het winkelcentrum vinden, goed gebruiken om de robots uit te schakelen. En dat doen ze soms best wel innovatief. Daarbij hadden ze wel grappige dialogen die soms uit het niets kwamen. Kortom, ze waren niet onuitstaanbaar zoals in sommige horrorfilms.
De poster is ook mooi naar mijn mening en de reactie van de robots na een moord was ook grappig.
De muziek gaat ook goed samen met de film.

avatar van BlueJudaskiss
Duurde even voordat ik erin zat, maar bleek uiteindelijk helemaal niet onaardig. Lekker tempo vooral, en de muziek was ook leuk.

avatar van arno74
Vanwege de grappige titel bekeken, wel met lage verwachtingen. Dat was wel de juiste aanpak want de film is niet heel bijzonder. In een shopping mall worden na sluitingstijd robots ingezet als bewakers, door blikseminslag krijgen die een eigen willetje, en die komt neer op het uitroeien van iedereen die ze tegenkomen, nachtelijke schoonsmakers, bewakers en een groepje vrienden die daar stiekem gaan rondhangen zijn hun leven dus niet zeker. Het is een aardige eighties B-slasher, al komen de robots aan chopping niet echt toe. De kills zijn wel grappig maar voor deze tijd wel wat braafjes en ontstijgen het B-niveau niet. Aardig als tussendoortje. 2*

avatar van Gang_Star
Best leuk, maar zeker niet bijzonder deze horrorfilm. Het verhaal is op zich best grappig, maar tegelijkertijd te standaard dat machines dankzij de bliksem tot 'leven' komen, of in ieder geval daardoor iets doen wat niet voor mogelijk werd gehouden. Deze Chopping Mall, ook wel Killbots genaamd komt wat moeizaam op gang, maar weet uiteindelijk vanaf de blikseminslag het tempo op te schroeven. Daarna is het dus verder ook een vlotte film waarin de robots leuk in elkaar zijn gezet en de manier waarop ze te werk gaan eveneens leuk is. 'Thank you have a nice day' nadat iemand is vermoord het is gewoon allemaal erg grappig gemaakt. Ook het geschiet met die lasers was hilarisch en deed denken aan de Star Wars films. Het bloedvergieten is wat aan de weinige kant, maar de manier waarop de robots te werk gaan, maakt Chopping Mall tot een leuk tussendoortje.

avatar van SSeagal
Leuk om eens gezien te hebben. Toch jammer dat er echt weinig echt creepy killer robot movies zijn, heb daar wel een zwak voor. Deze robots waren niet zo heel eng/creepy maar toch was het nog best spannend en super cheesy. 3*

avatar van Valak
Geen killer-robots in de aankomende Chopping Mall remake, als die er komt...:

There Will Not Be Killer Robots in the Planned 'Chopping Mall' Remake - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van Collins
Eén geweldig shockmoment in de film als het hoofd van één van de bevallige vrouwelijke personages explodeert als gevolg van een regen aan laserkogels. Het is het enige memorabele moment in de film. De overige kills zijn niet meer dan aardig en zeker niet memorabel.
De film is niet spannend. Het grote minpunt is de geringe dreiging die van de killbots uitgaat. Die killbots mogen dan wel een dodelijk gevaar inhouden, maar ze zijn desondanks niet heel angstaanjagend. Waarschijnlijk komt dat omdat ze geen menselijke trekjes hebben. Ze handelen in elke situatie op dezelfde manier. Ze rollen slechts mechanisch rond en brengen geen verrassend verloop in het verhaal. Ze hebben geen afwisselend menselijk repertoire. Ze zijn erg voorspelbaar. En volgens mij is het juist de onvoorspelbaarheid van gedrag die een dreigende situatie angstaanjagend maakt. Dat is in deze film dus niet geslaagd. De dreiging door de robots boeit dan ook slechts kortstondig.
Wel boeiend zijn de jaren 80 herkenning en de setting. Een winkelcentrum na sluitingstijd. Het blijven hangen in een winkelcentrum na sluitingstijd is een opwindend gegeven waarover het fijn fantaseren is. Dat zou ik zelf ook wel eens willen.
Met de opwinding valt het zoals gezegd verder wel mee. Er wordt veel gerend en achtervolgd en opvallend vaak mis geschoten door de robots. Niet heel spannend dus.
In de film zit gelukkig wel wat humor. Paar grappige dialoogjes en een aardige tekstuele running gag als de robots er af en toe wel in slagen iemand neer te schieten.
Geinige poster ook.

avatar van Hollywood007
Dit gaat ongetwijfeld bij mijn lijst van favoriete films van de 80's komen. Het acteren was zeer slecht maar de 80's vibe was zeer goed. De muziek, de robots, de setting en de sfeer klopte volledig voor mij. Toppertje! Man oh man, i mis the 80's movies.

avatar van alexspyforever
Zo geweldig als Hollywood007 vond ik deze niet maar ik vond het wel een tof filmpje met die typische jaren 80 sfeer, groepje jongeren die wat gaan rondhangen, gratuit naakt en heel af en toe wat gore hoewel hier erg weinig. Ach geeft niet de film kent een niet al te lange opbouw en de saaie activiteiten die moeten dienen voor opbouw en karakterontwikkeling (zoals die zo vaak in slashers worden gebruikt) maar het verhaal eigenlijk geen hol vooruit helpen worden hier tot een minimum beperkt. Film is vrij kort en kent een lekker tempo en leuke actie. Deze heeft zeker een goede kans om te herzien misschien met gezelschap volgende keer.

keimpeS
Zoals zovelen hier echt genoten van die jaren 80 sfeertje, heerlijk nostalgisch!
De soundtrack was geweldig, personage’s typisch 80’s en de protectors (Killbots) op z’n best, soms best knullig qua effecten. Poster vind ik overigens niet passen bij de film!
Thanx and have a nice day!

avatar van Noodless
Super cheezy filmpje uit de jaren 80 met een passende sfeer, leuke locatie, typische synthesizer muziek als achtergrondsound en grappige momenten.
De film heeft een vlot tempo waarbij de introductie van het winkelcentrum en de kennismaking met de verschillende personages bewust kort wordt gehouden. De rondleiding in het winkelcentrum is wel leuk met een 80's gevoel. De killrobots zijn niet echt creepy, maar hun manier van handelen wordt wel heel leuk gebracht. De zin Thank you... have a nice day wordt na iedere kill gebruikt en hun lasers wekken meer onnozelheid in de hand dan het genre voor ogen heeft. Maar het werkt wel. Deze Chopping Mall, ook wel Killbots genaamd, is een aardige B-film die voortdurend een glimlach bij mij wist op te wekken. 6,5/10

Aardige film waarin een aantal op hol geslagen beveiligingsrobots tekeer gaan in een winkelcentrum. Het gesloten, overdekt winkelcentrum vormt natuurlijk een leuk decor en hier wordt dan ook wel goed gebruik van gemaakt. Lekker fout allemaal, maar wel vermakelijk. De korte speelduur is precies goed voor een film als deze.

avatar van Filmkriebel
Ondanks de talrijke clichés is het toch een vrij vermakelijke film met dank aan de korte speelduur en de vele actie, want van groots acteerwerk en dialogen moet deze horror "light" het niet hebben. Was precies een volwassener versie van de film Short Circuit uit hetzelfde jaar, want die agressieve security robots lijken toch wel veel op Johnny 5. Dat de film zich helemaal niet ernstig neemt blijkt wel voldoende uit de humor en de belachelijke synthesizer deuntjes die rechtuit de oude jaren '80 games lijken te komen.

avatar van Vidi well
"We should split up!"
"No!"
"...But what can go wrong?"
(Een moment nadat al hun vrienden afgeslacht zijn door killer robots...)

Het typeert de hele setting van Chopping Mall. Een film met een erg onnozel verhaal, die zichzelf gelukkig ook niet te serieus neemt. Vanwege de corny titel was ik benieuwd naar wat ik ze zien zou krijgen, en dit was precies wat ik verwachtte: 80's slasher cliche's, stereotype jongeren, computerkamers die eruit zien als NASA control-rooms, synthesizer muziek en een voorspelbaar verhaal.

Desondanks heb ik me wel vermaakt met deze cheesy horrorfilm. Het hele sfeertje is zo ontzettend retro, ik kan me zo geen andere jaren 80 horror bedenken waarin de film 'meer' jaren 80 sfeer uitstraalt. Persoonlijk hou ik er wel van, dus met deze film zit het wel goed op dat gebied. Cult of camp, noem met hoe je wilt.

De killer robots zijn erg flauw, soms creepy, maar vaker niet erg beangstigend. Desondanks straalt er wel een bepaalde dreiging van uit. Men versus machine... dat verveelt nooit. Wel bijzonder dat deze robots geintroduceerd worden als ongevaarlijk (ze kunnen enkel verdoven), maar na de blikseminslag schieten ze lasers, snijden ze door stalen deuren en hebben ze zelfs kneedbommen op zak. Je verzint het niet!
Ongeloofwaardig is een understatement in dit geval, maar who cares: dit is pulp van de bovenste plank. De film duurt ook niet te lang, waardoor het de hele duur leuk blijft. Ik heb me vermaakt!

avatar van Kondoro0614
“Laser malfunction. Laser malfunction. Engage intruder. Please, wait, intruder.”

Ja, opzich wel lachen. Ik was een beetje de inhoudt van ‘Horrify’ aan het door spitten toen ik deze tegen kwam, en met de wel erg korte speelduur kon ik hem niet vermijden, perfect voor zo’n avond als van de week toen ik de film had gezien. De film is een leuke doorsnee jaren tachtig horror film die buiten een blote scene, wat nepbloed en erg clichématige scenes niet veel voorstelde van een horrorfilm. De film was wel geinig bedacht met het idee voor killer robots die het winkelcentrum gingen bewaken. Na een storing waren ze alleen op moordtocht en vermoordden iedereen in het centrum. Ook een stel vrienden die een illegale feest hielden in een winkel moesten er aan geloven en zette alles op alles om de robots te stoppen. Ik vond de film wel leuk maar werd nergens echt heel erg bijzonder. Leuk om eens gezien te hebben. Toch iets te weinig chopping en te veel gekrijs en slecht acteerwerk. Wat meer horror was wel gewenst, ook wat bloederige scenes of ten minste bijzondere moordscene-, daar stelde de film echt weinig mee voor.

Jaren 70 / 80 Actie / Horror / Sciencefiction / Thriller B-films vind ik meestal wel leuk om te zien, want die bevatten meestal een combinatie van een onnozel verhaal (soms leuk, soms flauw), wat actie en wat bloot en dat is ook van toepassing op deze film, die een moderne versie is van "Trapped (1973)", maar dan met robots i.p.v. honden.

In deze Horror / Sciencefiction film zitten acht tieners, vier jongens en vier meiden, vast in een winkelcentrum, waar drie kapotte (door bliksem) beveiligings-robots moordneigingen krijgen en waarbij de tieners moeten zien te overleven.

Het cliché verhaal was opzicht wel leuk gevonden, maar is wat aan de flauwe en saaie kant en ook weet je al vrij snel wie het niet zal overleven en wie wel. Het verhaal weet ook niet echt te boeien en spannend wordt het nooit en ook niet als ze er op het einde nog wat slangen en spinnen bijdoen in een dierenwinkel. De robots op rupsbanden waren opzicht wel geinig (ze schieten ook met lasers) en zeggen na het doden van iemand ook steeds:

"Dank u. Prettige dag verder"

De cast speelt natuurlijk niet hoogstaand, maar voor een film als deze deden ze het nog best verdienstelijk en hier en daar zeiden ze soms ook wat leuks, zoals iemand die een M16 vuurwapen zit te laden en dan zegt:

"We sturen die krengen een Rambo-gram"

Het bloot in deze film komt overigens op conto van Suzee Slater en Barbara Crampton en de laatste is best een bekende actrice, die in de jaren 80 regelmatig te zien was in Horror films zoals "Re-Animator (1985)", "From Beyond (1986)" en "Puppetmaster (1989)". Beiden dames gaan overigens ook best op een grove manier dood, want Suzee Slater's hoofd ontploft en Barbara Crampton komt in brand te staan.

Verder was het leuk dat Paul Bartel en Mary Woronov (die wel iets wegheeft van Halina Reijn) uit "Eating Raoul (1982)" hun rollen dunnetjes overdeden in het begin van het verhaal, waar de drie robots (Protectors) worden geïntroduceerd (o.a. met een promotiefilmpje) in het winkelcentrum.

Omdat de film maar iets van 70 minuten duurt, keek hij opzicht wel lekker weg, maar veel stelt het eigenlijk niet voor en ik ben bang dat ik deze film ook weer snel vergeten ben.