Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)

Alternatieve titel: A Very Long Engagement

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Gaspard Ulliel en Dominique Pinon

Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen vijf mannen in de Somme de opdracht zich naar de eerste vuurlinie te begeven. Een krijgsraad heeft beslist hen te straffen en in deze verlaten streek achter te laten, zodat ze in de strijd gedood zullen worden. Het is daar dat ze sterven. Alleen een jonge kreupele vrouw die verloofd was met een van de verdwenen mannen, krijgt informatie die haar doet vermoeden dat hij het overleefd heeft. Zij besluit zich dan in te zetten voor een lange, moeilijke en vaak frustrerende zoektocht om de waarheid te ontdekken.

avatar van Safri
Ik kan me wel aardig vinden in jouw mening Ramon K. Ik miste ook vooral de ziel en de oprechte emotie. Toch is de film een genot om te zien en zit ie (verhaal)technisch uitstekend in elkaar. 3 *

Dit lijkt mij een mooiere film dan Amelie, die me niet zo kon boeien.

Amelie is tig keer beter dan deze.

Waarom maakt iedereen toch altijd bij Audrey Tautou een vergelijking met AMELIE?
Tsss, ze kennen haar maar van 1 film en húp vergelijking.
Pssst: ze heeft ook in andere films gespeeld hoor!

FisherKing
Ik denk, dat je dat meer in het licht van dezelfde regisseur moet zien.

avatar van Redlop
Misschien is het zelfs beter als je Amelie nooit gezien hebt om deze film objectiever te beoordelen. Ik vond dat Jeunet zijn persoonlijke stijl prachtig heeft verweven in dit oorlogssprookje, maar ik sta daar behoorlijk alleen in, begrijp ik.

Onderhond schreef:
Duidelijk geval van "wie zoekt die vindt". Deze film moest vergeleken worden met Amelie, en wie niks vond, die verzint wel wat.

Nee hoor Redlop, ik wil best met je op de barricades gaan staan

avatar van Redlop
Of dus de loopgraven in...maar dan krijgen wij weer mot om andere films

Ach, zitten we in elk geval al op geschikt terrein.

Moet wel zeggen dat me van deze film relatief weinig bijgebleven is itt andere Jeunets. Die postbode nog het meest denk ik, maar die 4* laat ik mooi staan.

weet iemand misschien of hij nog binnenkort op tv komt?
weet niet of hij nog in de winkel ligt, ben nog helemaal niet op de hoogte waarneer de release was

hakunamathafucka schreef:
weet iemand misschien of hij nog binnenkort op tv komt?

Hij is net te huur.

avatar van Julie
heb juist deze film gezien en vond hem helemaal niet mis: de beelden zijn fantastisch en het acteren is ook sterk.
Maar je kunt deze film ook niet echt 'ongelooflijk' vinden. Het was mooi, zeer mooi, maar niet de beste film die ik in jaren gezien heb

Freddy1953
Ik vind dit in tegenstelling tot enkele onder jullie wel een goeie film.Soms misschien effe moeilijk te volgen,maar naargelang de film vordert is deze manier van monteren zelfs prima.
Ik geef 4/5.
Grz

Leuke film, de beelden zijn mooi, en het acteren valt zeker niet tegen. Zo'n typische Franse Amelie achtige film, waar zelfs de oorlog koddig overkomt en overal wel een paar subtiele of absurde grappen in zitten. hield de aandacht zeker goed vast en was leuk om naar te kijken, maar niet zo'n film die je keer op keer kijkt. 3,5*

avatar van A.S.E.
Vond er iemand de cinematografie ook zo 'geforceerd'?

tovenaar
Net zo geforceerd als in Amelie, City en Delicatessen.

Soit, mocht er iemand geïnteresseerd zijn om de 2-Disc Special Edition aan te schaffen. Waar deze voor 30 euro bij de frs ligt... kun je hem beter voor 12 euro aanschaffen bij de MediaMarkt. Ik dacht ook dat het een grapje was, maar hoefde toch echt maar 12 euro neer te leggen.

avatar van BoordAppel
Mooie film hoor. Mooi verhaal, prachtige beelden, mooie kleuren, mooie Tautou, leuke humor, typische Jeunet. Hoe mensen dit een Amelie kloon noemen ontgaat me. Komt nog wel een keer in mn collectie en dan kan het best wel eens op een 4,5 gaan uitkomen. Heb Jeunet al bijna vergeven voor Alien: Resurrection.

avatar van predator
reulbat4 schreef:
Tsss, ze kennen haar maar van 1 film en húp vergelijking.
Pssst: ze heeft ook in andere films gespeeld hoor!

Misschien omdat deze film er zo ontzettend veel op lijkt???? "Amelie and the World War 1" had ook als titel gekund.

Overigens een prima film met een mooie aankleding en een aangrijpend verhaal. Maar Amelie was een stuk beter....

Heel mooie film! Vooral de kleuren zijn me opgevallen, in de oorlog zijn ze donker en grauw en bij haar thuis heel licht en zonnig. Ook leuke humor (de postbode). Een aanrader!

Inderdaad n zeeeeeeeeeeeeeeeer lange verloving *kuch*

Ik vind dit ook zeker een mindere film dan Amelie. Toch zie ik het wel als een bovengemiddelde film en ik heb geprobeerd er naar te kijken alsof dit mijn eerste Jeunet film was. Als je de hele tijd maar gaat vergelijken met Amelie (of zelfs Delicatessen) ontneem je jezelf het kijkplezier.
Het was een sterk verhaal dat mij toch af en toe een beetje in de war bracht (al die franse namen onthouden). Uiteindelijk wordt het dan toch allemaal duidelijk en eindigt de film op een beetje tamme manier zoals de rest van het verhaal vertelt wordt.
Het is weer schitterend gefilmd en het acteerwerk is ook weer erg innemend.
Zoals ik al zei het is geen feel-good movie als Amelie (hoe kan het ook anders - oorlogs drama-) en ook lang niet zo orgineel maar toch krijgt deze film 4* van mij, simpel om het feit dat het zo veel beter is dan de gemiddelde sheit wat de laatste jaren wordt uitgebracht.

avatar van doncorleone
Prachtig!
Ik was bijna net zo ontroerd door de schoonheid van deze film als bij mijn kennismaking met Amelie.
Hoewel het zinloos is de films te vergelijken, valt de overeenkomt in stijl (introducties van personages, korte flahbacks, soort humor) wel erg op.
Verder is dit gewoon een film met een ontzettend mooie sfeer, prachtige beelden, kleuren, shots en visuele effecten en zelfs lekker geluid.

Ik was erg moe toen ik de film zag, en had zodoende een beetje moeite alle (franse) namen uit elkaar te houden, waardoor het (ingewikkelde en wat lange) verhaal wat langs me heen ging. Maar desondanks heb ik zeer genoten van deze visuele verwennerij.
Ik zal de film ongetwijfeld nog een paar keer zien, dus dat concentreren op het verhaal komt een andere keer wel (soms moet je een film gewoon ondergaan).

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAAR DE FILM IS OPGENOMEN (DE SCENES AAN DE KUST WAAR HAAR HUIS STAAT) ???

Ik heb amelie niet gezien en heb zeker genoten van deze film, heel mooi verhaal en heel goed verfilmd.

ik vond het echt helemaal niks...
beetje Amelie-achtig, maar dan zonder humor. vervelende tijdslijnen waardoor een warrig verhaal ontstond. de beelden waren best aardig, maar dit kon mijn aandacht er absoluut niet bijhouden.
nee, niet mijn film...

De 2-DVD Edition speciale kostte vandaag in de mediamarkt EUR 25,- (heb wel Amelie ES kunnen kopen voor 14 euro )

avatar van Paalhaas
Dramatisch. Duizend en één personages die enkel tot doel hebben het Sherlock Holmes-avontuurtje nog iets langer te maken. Een hoop gedoe om NIKS. Gedurende de hele film worden we van de hak op de tak in verschillende richtingen gegooid. Maar karakterontwikkeling is nergens te bekennen, waardoor we ons ook onmogelijk kunnen identificeren met of gaan houden van de hoofdpersoon. Als dan eindelijk de gaapverwekkende zoektocht is voltooid, wordt het einde in een tweetal minuten afgeraffeld, en dat gaat ongeveer zo: gevonden -> the end. Jeunet stelt tenenkrommend hard teleur na meesterwerken als Cité des enfants perdus en Delicatessen. 1/5

avatar van erwku
Waarom moet iedereen deze film vergelijken met Amelie?
E.T werd toch ook niet beoordeeld adv dat Jaws een betere film was of niet? Het is de zelfde regisseur met dezelfde set, maar een compleet andere film.
De de film Long dimanche de Amelie Poulain zou heette, dan kun je hem vergelijken.

Ik vond deze film briljant De kritiek dat het geen ziel heeft vind ik een beetje onterecht. Het is een soms ironische, soms dramatische maar in basis een detective. Voeg hierbij ooknog ellementen van een oorlogsfilm toe, en je hebt een unieke mengelmoes van stijlen in een film.

Het geen ziel hebben heeft nix te maken dat de film niet deugd, zeker vergeleken met Amelie, maar omdat de genres minder ruimte bieden.

Ik had overal gelezen dat het een bagger einde zou zijn, maar viel me reuze mee. Ik denk dat ik het einde zelfs goed vond. TOen ik zag dat ie geheugenverlies had, was ik bang dat ie die door haar weer terug zou krijgen!!!!maar viel gelukkig mee. Ik hou over het algemeen van eindes die niet afzijn en waar je fanastie een rol mag spelen (taxi driver, Conversation, city lights, Mullholland drive, Magnolia, in sterke mate, in mindere mate Rear window, Vertigo, en zelfs Sleepless in Seatle!!! )
Hoewel voor deze film dit niet helemaal geldt natuurlijk

verder vond ik de film technisch meesterlijk en helemaal perfect. Deze film is zoveel beter gefilmd en geregiseerd dan die blockbustertroep uit Hollywood met NADRUK op Bruckheimer. De productie ziet er net zo goed uit als een Spielberg, Cameron of Kubrick film
De decors, de speciall effects gewoon de hele productie was topkwaliteit, en Jeunet zijn regie betreft dit aspect van de film is gewelidig en zeker een stap voorwaards.

Aan doncorleone ; scènes spelen zich volgens mij af in Brest en Quimper (niet helemaal zeker, maar leek toch heel erg op plaatsen waar ik ben geweest)

avatar van Dikkie Post
Zeker geen slechte film, maar toch zeer teleurstellend, had meer hiervan verwacht.

avatar van hannes64
Ik heb em net even gezien en hij viel me ècht niet tegen.
Ja, ik vond em goed.
En ook nog jodie foster in de film met een kleine rol.( wat kan zij goed die taal beheersen )
Al met al.....viel me niet tegen...4.5 ster.