The Big Short (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door Adam McKay
met Steve Carell, Christian Bale en Ryan Gosling

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

Randzaken? Onwaarheden????

En een bankier is iemand die bij een bank werkt???

Een "bankier" is het topbestuur van de bank, dat zijn die lui die met gouden handdrukken van vele miljoenen vertrekken zodra hun positie niet meer houdbaar wordt. Je verwart bankmedewerker met bankier. Een medewerker is, net als in elke sector, iemand die moet doen wat hun baas hen opdraagt of anders maar beter snel een ander baantje kan opzoeken.

Sorry hoor, maar ik vrees dat jij degene bent die weinig bekend is met het onderwerp...

avatar van Basto
Als jij het allemaal zo goed weet, dan weet je ook dat je in de bankwereld al heel gauw de titel hebt van 'directeur'.

De secretaresse is idd geen bankier, maar iedereen die financiele diensten verleend, van een rekening voor je openen tot met miljarden spelen op de beurs, is dat wel. En bij JP Morgan en andere (investment) banken zijn heel veel medewerkers dus gewoon bankier. En je bonus kan ook een 13e maand zijn en geen miljoen. En daar zijn er een hoop van op straat komen te staan. Zo ook tussen die 8000 van de Rabobank.

Basto schreef:
In de bankenwereld en in elke sector, een beetje verkoper die deur tot deur zijn producten aanbiedt is ook "Senior Executive Sales Director". Niets vreemds aan, maar het blijft niks voorstellen. Regional Executive, Key Account Representative, blablabla. Schoonmaaksters heten niet voor niets interieurverzorgsters.

Mensen zijn gevoelig voor dat soort titelsh*t, en worden met zulke nietszeggende functiebenamingen gepaaid, staat goed op hun CV dus nemen ze genoegen met een lager salaris dan dat wat ze eigenlijk zouden willen.

En er is echt wel een verschil tussen een medewerker die aan het einde van het jaar een bonus van 5% krijgt (als ie geluk heeft), en een directeur die zichzelf met een pensioen van vele miljoenen en nog vele miljoenen in cash de deur wijst wanneer ie gigantisch gefaald heeft. Dat laatste is een bankier, dat eerste is een medewerker. Dacht dat dit algemeen bekend was.

Volkswagen CEO Likely to Get $32 Million Pension After Leaving

CEO of the bankrupt Lehman Brothers became the poster boy for Wall Street greed as he defended the $484 million he received in salary, bonuses and stock options

En hoe liep het af met de directeurs van BP na de milieuramp die ze veroorzaakten:
Byron Grote, finance director, and Iain Conn, head of downstream, had their £800,000 and £724,000 salaries and benefits topped up with rewards of £380,000 and £310,500 respectively. The bonuses amounted to 30pc of the full potential payout.
BP’s annual report also revealed that Tony Hayward, the former chief executive who left the company after the worst of the crisis, will get almost £100,000 a year for his work as a non-executive of BP’s Russian joint venture TNK-BP. He left the board in October with £2m in salary and severance payments, plus a £600,000-a-year pension
bron.

Een bankmedewerker is niet hetzelfde als een bankier, evengoed als dat een pompbediende niet hetzelfde is als een oliemagnaat. Topmanagers die het verpesten sturen zichzelf met miljarden weg, dat is wat anders dan de schop onder de kont die een medewerker krijgt als ie het veld mag ruimen. 8000 mensen bij de Rabobank ontslaan levert het verantwoordelijke topmanagement waarschijnlijk vele miljoenen aan bonussen op voor hun "bezuiniging". Zo werkt dat.

avatar van david bohm
Een vrij saai onderwerp wordt toch behoorlijk flitsend opgediend in deze onderhoudende film.
De sterrencast functioneert naar behoren maar om nou te zeggen dat ik dit een geweldige film vind, nee.
Misschien omdat het voor mij niet echt een eye opener is geweest. Was destijds en nu nog steeds werkzaam bij een bank en een actief belegger, ben van nature eigenlijk altijd bullish één van de redenen van mijn avatar. maar dat terzijde.

avatar van Basto
Bankmedewerkers/bankier, een pot nat. Ook die verkopers van renteswaps en allemogelijke dure levensverzekeringen in je hypotheek zijn boevenpak. Met 'ich habe es nicht gewust' kom je al 70 jaar niet meer weg. Die komen nu in grote getalen als gevolg van hun gezamenlijke hebzucht op straat. Kortom, ze snijden uiteindelijk wel in hun eigen vlees. Niet allemaal, maar velen (gelukkig) wel.

avatar van mr. Prizzi
De pijnlijke maatschappelijke boodschap wordt in deze film niet beter samengevat dan in de tekst :
The truth is like poetry and most people fucking hate poetry "
die de auteur van The big short Michael Lewis overhoorde in een bar in Washington DC.

The Big Short blinkt vooral uit in de kunst van het vertellen en om abstracte financiële begrippen
enigszins begrijpelijk te maken.
Het verteld het verhaal van een aantal beleggers die met zogenaamde ‘Credit Default-Swaps’ tegen de logica van het systeem in ‘short’ beleggen op basis van hun oprechte overtuiging dat de huizenmarkt een luchtkasteel is en de bankwereld veranderd in een frauduleus Perpetuum mobile.
De film is een knappe mix van docu-drama en amusante scherpe metaforen:
if the the mortgage bonds were the match then the CDO’s were the kerosene soaked rags ” .
Veel beknopter kun je de subprime ellende niet omschrijven.

Nog beter wordt de film in symboliek en uitleg als aan een blackjack-tafel de waarde en tegelijk soms ook de waanzin van een CDO (Collateralized Debt Obligation) wordt uitgelegd.
Christian Bale speelt een geweldige rol en het is soms moeilijk te bevatten hoe groot het risico
was wat de real life Hedge fund manager Michael Burry nam om het complete aandeelhouders
vermogen in te zetten op alleen cijfermatig inzicht.
Met “Margin Call” nog in het geheugen die de val en moraliteit van Lehman Brothers beschrijft, is het niet moeilijk om enige sympathie te hebben voor de hoofdrolspelers in The Big Short die weliswaar verdienden aan de ineenstorting van de beurs maar in elk geval niet de bedenkers en bouwers van het financiële kaartenhuis.

avatar van Macmanus
Vlotte film.

Vond het stijltje wel geinig. Inderdaad wat lekker free style achtig. Niet alles werkte. Beroemdheden die wat uitleggen was op papier waarschijnlijk leuker. Maar de pogingen zijn te loven. Het onderwerp is ook wel interessant. Wel fijn dat de personages ook het een en ander uitlegde. Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs met de uitleg mij niet alles duidelijk was. Maar overal wel duidelijk dat dat kapitalisme ook niet helemaal je van het is.

3.5 sterren

avatar van Flat Eric
Dappere poging om de financiële crisis duidelijk te maken aan de filmkijker.

Ondanks de ludieke manier van filmen was het door de diarree aan financiële termen erg lastig om te volgen. Toch maakt dat het juist wel interessant. Je wilt het begrijpen, denkt dat je het eindelijk begrijpt maar uiteindelijk toch niet.
Maar dat was dan ook de opzet van de film: duidelijk maken dat juist door het sluwe handelen van de banken mensen door dat onbegrijpelijke financiele oerwoud uiteindelijk alleen maar (verder) in de shit terecht zijn gekomen.

avatar van Basto
beoordeel je de film nu zo laag omdat je de financiele constructies niet kon volgen of omdat je de film slecht vond?

Deze film en twee boeken van Luyendijk, meer heb je niet nodig om te beseffen dat 'money the root of all evil' is. Ondanks dat de financiële produkten in deze film wel worden uitgelegd, maar toch moeilijk te volgen zijn, geeft de film heel goed weer dat de materie bewust ingewikkeld in elkaar zit. En - volgens mij - met het doel om de klant te belazeren. Ik kan het helaas niet anders zien. Geen film met een optimistische kijk op het bankwezen, zelfs niet na de hypotheek-tragedie. Alles gaat op de oude voet verder, met andere naampjes.

avatar van JJ_D
Mindblowing. Wat ‘Inside Job’ als documentaire niet kon zijn, is ‘The Big Short’ als fictiefilm wel degelijk. Tegelijk aanklacht en satire, drama en komedie, nauwgezette analyse doorspekt met vlagen van surreëel absurdisme...: dit is creatief omgaan met het medium film, het uitdrukkelijk maatschappelijk inbedden en niettemin de mogelijkheden van de fantasie te exploreren...didactisch zonder belerend te zijn, ideologisch zonder te moraliseren, geestig zonder karakterloze personages op te voeren. Ah!

Ah! Hoe schitterend wordt Mark Baums vernietigende zelfinzicht van een getroubleerd materialistisch denken met slechts één zin gedisseceerd (vrij citaat: “he told me he didn’t feel well and I offered him money”…onderwijl zijn gelaat gefilmd in een spiegelend oppervlak), hoe excentriek en tegelijk invoelbaar wordt Michael Burry door Christian Bale neergezet, hoe subtiel verbindt Adam McKay in zijn regie het concrete verhaal met meer abstracte stills die de bankencrisis in het ruimere perspectief van onze geldcultuur, onze bezitsdrang en de kloof tussen arm en rijk plaatsen…!

Dat heet dus: mindblowing.

Ah! 4,5*

(verwijderd)
Na 2 weken House MD en flink veel studiewerk eindelijk weer eens denken een fijne film op te zetten, maar aj wat een flinke tegenvaller.

Te weinig film en veel te veel gelul over oninteressante zaken.

Dan heb je ook nog die foute stilstaande-tijd monologen, een blackjack spelende Selena Gomez en muziek die ik zelden zo slecht bij een film heb zien passen.

Vond Bale zijn karakter en prestaties het meest positieve, vandaar nog het cijfer. Gosling ben ik altijd wel fan van, maar ik snap alleen zijn keuze voor The Big Short niet, maar dat is natuurlijk niet de schuld van de film. Carrell speelt op de automatische piloot maar zorgt af en toe wel voor een glimlach. Pitt en zijn studenten hun toevoeging is mij een raadsel.

Iemand had deze prutregisseur op zijn vingers moeten tikken.

avatar van Insignificance
Knappe en in zekere zin ook wel dappere film. Er kleeft nogal wat leed aan dit verhaal dat ook niet het meest swingende materiaal bevat, maar McKay gaat ervoor en weet z'n film elke keer weer een snok te geven als het te praterig dreigt te worden. Margot Robbie in een bubbelbad is slechts een van de vele manieren waarop hij het flair geeft. Toch veel zaken die je niet vaak ziet bij een film als deze. Komedie richting tragedie, soms een beetje te flagrant, maar uiteindelijk weet het de kern te vinden en te raken. Bale heeft een in het oog springend typetje te pakken en Carell houdt zich eenvoudig staande met zijn houding en mimiek. Foxcatcher was geen toevalstreffer.

ff voor die 2 pipo s daar boven dit is een site om je mening te geven over een film,en niet dat achterlijke gelul van jullie over wat een bankier nou wel niet precies is Get a live

exper schreef:

En wat is de toegevoegde waarde van jouw opmerking?

Een prima film met een meer dan prima Christian Bale. De speelsheid waarmee het verhaal vertelt wordt is wat voor mij het verhaal gaande houdt. Dat was ook nodig omdat de film nagenoeg geen bijzondere wendingen kent en de karakters flat blijven. Misschien geen eerlijke kritiek voor een film die deels gebaseerd is op een waar gebeurt verhaal maar ik wil in een film gezogen worden. Door de muziekkeuze, oppervlakkige karakters, de plotloosheid en de zo nu en dan lastige economische termen is dat niet gebeurt. Desalniettemin met plezier uitgekeken; een 3.0.

Een gladde film over gladjanussen. De achtergrond / oorzaak van de financiële crisis van een kleine 10 jaar geleden was mij in grote lijnen al wel bekend. Inhoudelijk heeft deze film voor mij daarom weinig toegevoegde waarde, nog afgezien van het feit dat de overdosis technocratische bla-bla-bla op d’n duur nogal vermoeiend en irritant werkt.
Bale en Carell zijn goed bezig. De rest weet amper indruk te maken. Het inzetten van Selena Gomez en Margot Robbie om de mensen bij de les te houden, is op zich wel een aardige stunt, maar ook dat kan niet voorkomen dat ik het maar een matige film vind.

Basto schreef:
Toch wel bijzonder dat de oorzaak van de crisis je al bekend was voordat die uitbrak. Had in dat geval net zo gehandeld als de hoofdpersonen in deze film, was je nu miljardair geweest....
Ik beweer niet dat mij dat al bekend was voordat de crisis uitbrak. Maar er zijn destijds voldoende documentaires e.d. verschenen over de teloorgang van de Lehman Brothers, Bear Stearns e.a. om op hoofdlijnen inzicht te krijgen in de oorzaak c.q. achtergrond van de crisis.
Ten aanzien van je laatste zin wil ik nog wel opmerken dat het nooit mijn streven is geweest om (super)rijk te worden. Sommige aspecten van het leven zijn belangrijker, vind ik.

avatar van Basto
Maar de docu's over de teloorgang van die banken zijn pas 5 of 6 jaar oud, geen 10, want toen ging het nog goed met ze. Dat was mijn punt.

BBarbie schreef:

Eerst goed lezen, Basto. Ik schrijf nergens dat die docu's al tien jaar oud zijn. Volgens mij dateren de eerste van 2010/2011, al zijn er in diverse actualiteitenrubrieken wel eerder reportages geweest over de oorzaak van de crisis. Het bezoek aan een "spookwijk", zoals dat in de film vertoond wordt, heb ik eerder gezien. Maar of dat in een documentaire of in een reportage was, weet ik niet meer.

avatar van Basto
Las idd verkeerd, namelijk dat de oorzaak van de crisis jou 10 jaar geleden al helder was...

Excuus

Maar waar ik het niet mee eens ben is dat het een film over gladjanussen is. Ze komen er wel in voor, maar de hoofdpersonen Steve Carell en Christian Bale zijn dat juist niet. Vond het daarom juist een hele sympathieke film.

Carell wel. Maar Bale speelt gewoon een geldwolf zoals dat een hedge fund investeerder betaamt. En de rest zijn rücksichtlose gladjanussen, die ervoor gezorgd hebben dat mensen hun huis kwijtraakten en/of hun pensioen zagen verdampen en wat al niet meer. Wat mij betreft allemaal opsluiten en (tijdelijk) vergeten waar de sleutel gebleven is.

BBarbie schreef:
Helemaal mee eens. Trouwens was het wel mogelijk om de crisis te zien aankomen, maar die discussie heb ik al hier gevoerd. Evengoed als dat iedereen nu snapt (of zou moeten snappen) dat volgend jaar Frankrijk in een crisis belandt nu ze van een 35-urige werkweek naar een 40-urige werkweek gaan. En evengoed als dat iedereen in Nederland kon snappen dat ontslagversoepeling e.a. "preventieve maatregelen" met 3% werkloosheid tot veel meer werkloosheid (en dus crisis) zouden leiden... Wie denkt dat de politiek zich inspant om de crisis te beteugelen leeft in een roze wolk.

Misschien als onderwerp niet voor iedereen even interessant, maar het verhaal wordt met veel enthousiasme gebracht door de goede cast (net iets te veel bekende koppen) en leuke intermezzo's. Knap hoe de soms lastige materie wordt uitgelegd zonder dat het saai wordt.
De hoofdrolspelers verbazen zich over de extreme geldzucht van de banken, terwijl ze vooral zelf ook geld willen verdienen. Rickert vraagt op een gegeven moment nog aan de twee jong gasten of ze wel beseffen dat ze eigenlijk hopen dat de wereldeconomie in elkaar stort. Ze willen de wereld niet verbeteren, ze willen geld verdienen.
Mark Baum, mooi vertolkt door Steve Carell, belichaamt nog enigszins het geweten, een uitzondering in die wereld. uiteindelijk kan ook hij niet de wereld veranderen. Iedereen zwicht onder het geld..

avatar van Atheistus
Wat een prutsfilm. Het verhaal gaat nog maar dat is dan ook niet verzonnen.
Het camerawerk en het geluid zijn ronduit irritant en de kleuter-uitleg tussendoor zo mogelijk nog erger.

Het lijkt wel of iedereen hier hoge punten geeft vanwege het verhaal. Ja bank-bashen is populair, dat weten we nu wel. Maar ik denk dat Joris Luyendijk in zijn boek 'Dit kan niet waar zijn' een veel beter verhaal had.

avatar van The Brain
Ondoorgrondelijke film over een ondoorgrondelijk onderwerp wat ons toch allemaal aangaat. De banken crisis van 2008 probeert men ons duidelijk te maken aan de hand van vier verhaallijntjes. Als kijker heb je voorkennis want je weet dat de banken gaan vallen. Dat maakt de film enigszins interessant. De acteurs doen hun best, Brat Pitt heeft een niets beduidend rolletje en er zit een heel klein beetje humor in. Er zit een bepaalde spanning in de film waardoor je wel blijft kijken maar eigenlijk is de amusementswaarde erg laag. Als je geen interesse hebt aan hoe het ook alweer zat met die banken dan mis je niets aan deze film.

De waarde als pseudo-documentaire ligt hoger dan de filmische waarde.

Ik vond dit een erg saaie film, zwaar zonde van m'n tijd

avatar van Banjo
Ik vond het leuk om Christian Bale in een wat aparte rol te zien en die ook nog Mastodon luisterde!
Maar voor de rest is deze film niet aan mij besteed.

2 1/2 ster