The Big Short (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door Adam McKay
met Steve Carell, Christian Bale en Ryan Gosling

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

avatar van renzoroy
zeer slome en trage film die er langer dan 2 uur over moet doen om ons het verhaal te vertellen over de bankencrisis van wat jaartjes terug... ook het constante bewegende camerawerk die regelmatig zinloos in- en uitzoomt is erg irritant. Wie vond het een goed idee om Carrell te casten voor de rol die die hier speelt... als komiek is die al irritant en in zo'n film als dit hoort die zeker niet thuis.. Bale speelt wel goed maar heeft eigenlijk te weinig beeldtijd, net zoals Pitt en Gosling... Je kan beter Wolf of Wall Street of gewoon Wall Street kijken als je een GOEDE film wilt zien over het Wall Street leven....Deze film is waarschijnlijk alleen boeiend voor mensen die in het echte leven ook in dat wereldje zitten..

een klein +puntje.. de film bevat wel veel goede muziek waaronder guns n roses e.a.

avatar van paul83
renzoroy schreef:

Als je denkt dat deze film gaat over het 'Wall Street leven' dan heb je wat gemist volgens mij.

paul83 schreef:

Niet te letterlijk opvatten.. Met "het Wall Street leven" refereer ik alleen maar naar dat het een film is over de rijke die de armen naaien, grote bedrijven naaien de kleinere en in dit geval zijn het de banken die het naaiwerk verrichten, wat uiteindelijk aan het licht gebracht wordt.. De film refereert zelfs zelf naar de term the Wall Street life (Carrell's personage als die met zijn vrouw aan de tel zit ) En nee, ik heb niet gemist dat dit allemaal op waarheid gebaseerd is.. Maar sommige fanboys kunnen slecht tegen kritiek op hun favoriete films

avatar van knusse stoel
Hier moet je van houden en dat doe ik! Helaas moesten we de film bij eerste vertoning afbreken omdat het genre niet door allen gewaardeerd werd en daar heb ik wel begrip voor. Er worden financiële termen gebruikt die dan als je die niet kent jou op een verkeerd been kunnen zetten en dan is het begrip voor bepaalde zaken weg.

Het verhaal is aangrijpend voor degenen die de banken hoog hadden, het vertrouwen was bij mij altijd al niet zo hoog en na deze zogenaamde crisis (3 jaren economische achteruitgang 2009/2012 en 2013 CBS StatLine - Economische groei; bbp en toegevoegde waarde volumemutaties; nr - statline.cbs.nl waarbij degenen die het niet weten wijs werd gemaakt dat het zo slecht ging! Wel, de 'achteruitgang' was tussen 2009 - 2015 + 0,7%, dus een vooruitgang die wel gering was en lage inflatiecijfers. Prachtig dus maar men bezuinigd liever op de "onwetenden"! De "betere inkomens" hebben relatief veel minder tot niets ingeleverd en zijn er zelfs soms op vooruit gegaan! En het zijn altijd de groepen waar de bezuinigingen neer worden gelegd, die er geen verstand van hebben en ook nog eens de financieel zwakkeren in de samenleving zijn.

Wel, hier in deze film wordt het duidelijk gemaakt en aan het slot wordt er fijntjes nog eens op gewezen dat de grote banken wederom op hetzelfde pad zijn gegaan sinds 2015! (zelfde producten als voor 2009!!!, dus de arrogantie is niet weg en men heeft niets geleerd!, er was maar een persoon die voor zijn wangedrag de gevangenis inging, de rest ging VRIJUIT!
Dus, binnenkort (voor 2022?) weer een "crisis", die verhaalt kan worden op de belastingbetaler!

renzoroy schreef:

Om te beginnen zie ik niks terug van de fanboys die niet tegen kritiek zouden kunnen, baseer je dit op die ene opmerking van paul83?

Verder vind ik het een nogal vreemde redenering dat dit alleen voor mensen uit het financiële wereldje zou zijn aangezien dit nou net een film is die probeert om dit wereldje voor een groot publiek inzichtelijk te maken en daarnaast ook nog eens heel erg kritisch is op dit wereldje. Je moet volgens mij een soort masochist zijn als je bankier bent en deze film kunt waarderen.

Je mag dit natuurlijk een heel matige film vinden maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk gewoon iets totaal anders verwachtte en de film daar wel erg hard op afrekent.

doctari schreef:

Ik lees nooit van tevoren waar een film over gaat. Ik laat mij altijd graag verrassen en wil zo min mogelijk van het plot weten van tevoren. Ik kijk voornamelijk naar de cast & crew of ik een film wel of niet wil zien plus of die wel of niet goed ontvangen is door de critici (niet dat ik geen films kijk die slecht ontvangen worden, want daar ben ik het niet altijd mee eens ). Deze film ging ik voornamelijk kijken omdat ik bepaalde acteurs erg vind, voornamelijk Pitt en Bale, maar jammer dat die te weinig screentijd krijgen.. Carrel daar in tegen vind ik echt 1 van de slechtste en meest irritante acteurs van het moment en die zie je voornamelijk in beeld en ik vind hem totaal niet geschikt voor zo'n rol als dit, die gast moet gewoon een kneus spelen zoals in the 40 old virgin en dan kan je nog wel eens om hem lachen. Voor de rest vind ik dat het verhaal in deze film erg sloom verteld wordt en ja, ik snap het verhaal, ik begrijp alle financiele termen etc etc.. Ik verlies alleen al snel mijn interesse.. Er had sowieso zeker een half uur afgekund naar mijn mening.. Ik vind het alleen beetje irritant dat als je zo'n film als dit een slechte film noemt dat je dan te horen krijgt dat je de film waarschijnlijk niet snapt o.i.d., wat niet het geval is.

avatar van Illum Sphere
Moest je deze film kunnen linken aan een uitdrukking, dan zou de uitdrukking 'door de bomen het bos niet zien' er perfect op aansluiten. Want ondanks dat er moeite werd gedaan (Margot Robbie mag wel nog een keer iets uitleggen terwijl ze in bubbelbad ligt ), kon ik er geen touw aan knopen. Dat ligt uiteraard voor een groot deel aan het gebruik van al die financiële termen (ik weet nog steeds niet wat een OCD is), maar ik had ook het gevoel dat de film ietwat leiding miste van Adam McKay. Nu is dit niet zo een groot drama, want dit was nu één van de redenen waarom de banken überhaupt hun slag konden slaan, aan de hand van een jargon dat een gemiddelde mens onmogelijk kan verstaan. Naast dat de film ietwat leiding miste van de regisseur, vond ik de editing ietwat zwak en kon het cinematografisch ook ietwat beter. Het acteerwerk vond ik dan wel weer redelijk goed, al had ik soms de indruk dat enkele acteurs (Christian Bale, soms ook Steve Carell) toch wel aan het overacteren waren. Sowieso begrijp ik niet waarom men acteurs als Christian Bale en Brad Pitt gebruikt als je ze toch niet voor de volle 100% weet te gebruiken. Had dan wat onbekendere acteurs gebruikt, want beide heren zijn toch van een hoger niveau dan wat deze film te bieden heeft. Ondanks deze minpunten vond ik de film toch wel interessant genoeg om te zien en het is ook interessant om eens de oorzaak te zien van al die ellende. Dat je er dan geen touw aan weet vast te knopen is bijzaak.

avatar van pintjebier
Kunstmatig, al die maniertjes en ticjes, zenuwachtig staccato-zoomend camerawerk, semivlotte saaie insidersfilm. Wat zijn ze slim en wat is de rest dom. Wat kunnen films soms op mijn zenuwen werken. Bah.

avatar van Tommeh
Ik heb toch een heel andere film gezien. Ik vond het een prachtige film die de hypocrisie en domheid in de bankenwereld pijnlijk bloot legde. Eindelijk krijgen we een keer een duidelijke uitleg wat er precies fout is gegaan zonder enkele nuance. En aangezien er zo goed als niets is veranderd sinds de crisis vind ik het "wat zijn wij slim en zij dom" idee erachter nog terecht ook. Dat er wat trucjes worden uitgehaald met camerawerk en voiceovers kan inderdaad geforceerd overkomen, maar ik vond het alleen maar van toegevoegde waarde.

Voor iedereen die echt wil weten wat de crisis veroorzaakte, kan ik deze film van harte aanraden. 4,5*

renzoroy schreef:

Vooral zo door gaan. Al het andere is te hoog gegrepen.

schnoetsz schreef:
Vooral zo door gaan. Al het andere is te hoog gegrepen.

Wat wil je hier mee zeggen?

renzoroy schreef:

Wat wil je hier mee zeggen?
Dat je de film wel heel gemakkelijk afbrand en de educatieve waarde ervan bagatelliseert met een 'Dat kennen we nou wel'.
Zelf vind ik het goed dat dergelijke verrotte systemen zo nu en dan eens serieus aan de kaak worden gesteld.

Ik ook, maar dan moeten ze
A geen Carell in zo'n rol casten (die dan ook nog eens meer screentijd krijgt dan de echte acteurs in deze film zoals Pitt en Bale) en B niet zo langzaam en langdradig het verhaal vertellen.

Ik ook, maar dan moeten ze
De boodschap gaat mijns inziens in dit geval boven het tempo. Dat geneuzel over Carell zegt me he-le-maal niets. Nergens last van gehad.

schnoetsz schreef:

Ik ben heel blij voor je dat je nergens last van had, kan je nu misschien gewoon accepteren dat ik het geen goede film vind en jij wel... en geneuzel? een "komiek" in een rol als dit is meestal niet zo'n goed idee en dat wordt in deze film weer eens bewezen... Wederom mijn mening...

renzoroy schreef:

Wat is er 'bewezen'? Dat jij, als bevooroordeeld persoon, ergens last van had?

avatar van renzoroy
Wat is er 'bewezen'? Dat jij, als bevooroordeeld persoon, ergens last van had? [/quote]

Behalve van jou heb ik nergens last van hoor. Bevooroordeeld ben ik zeker niet, ondanks dat ik geen fan ben van Carell ben ik deze film toch gaan kijken en het is MIJN MENING dat ik hem niet goed vind voor deze rol. Accepteer dat gewoon en ga mij niet zitten afzeiken omdat ik een andere mening heb dan jij.

avatar van TornadoEF5
Redelijk, maar toch iets te sloom (zeker naar het einde toe). Camerawerk niet altijd even ok, en ook de montage en het breken van de derde wand waren dingen waar ik geen fan van ben. Acteerprestaties konden ook iets beter, en de vaktermen bleven iets te moeilijk. De gewone leek zal zeker niet alles verstaan.

avatar van Ajax&Filmfreak
Moeilijk een stem te geven aan deze film.
Hij is goed, maar ook oh zo saai.
Nou ben ik bankmedewerker geweest, maar kan idd begrijpen dat als je er niks mee hebt het begint te duiselen door het vakjargon in deze film.

avatar van etherman
Synthatic CDO's pff wat een waanzin.

avatar van engelse
Kanjer van een film, echt mindblowing.
Een echte rollercoaster waar je langzaam naar een climax wordt gehesen... Nodig want vele verschillende spelers moeten een plaatsje krijgen in het geheel.
Eens boven blijft zo'n karretje oeverloos lang wachten vooraleer naar beneden te denderen... Shorters -in mijn ogen parasieten- moeten soms engelengeduld hebben en ook de kijker weet dat de crash er gaat komen...
Tot de crisis uitbreekt en iedereen meegesleurd wordt... De kijker wordt echt bij het nekvel gegrepen.
Dat er slecht één Oscar werd gewonnen (Best bijgewerkt Scenario) vind ik stuitend. Christian Bale kon me niet overtuigen als Batman maar zet hier een weergaloze acteerprestatie neer. En ook Steve Carell blinkt uit.
Regie en vooral montage zijn magistraal. Al ken je het verhaal, je wordt nog overdonderd door deze prent.
Brad Pitt krijgt een pluim als producer. Grappig dat hij enerzijds in zijn rol de afwezigheid van enige ethiek in de bancaire wereld aan de kaak stelt en anderzijds -zij het onrechtstreeks, door productie van deze film- veel geld verdiende aan deze crisis... WelVerdiend!
En de retailbanken en hedgefondsen doen onverstoord verder, op weg naar een volgende afgrond. Zo'n rollercoaster herhaalt zich immers steeds weer.
Cheers!!

avatar van MovieHolic
Sterke film! Bij vlagen wel heel lastig te volgen als je niet in de materie zit... wel leuk gedaan met de uitleg van de bekendheden!

Prachtige film waarin een aantal verschillende mannen erachter komt dat de hypotheekmarkt op lucht is gebouwd en op instorten staat. Ondanks het flinke tempo, de vele personages en de ingewikkelde materie, blijft het allemaal begrijpelijk (wat een prestatie op zich is). Een aantal sterke momenten en bij vlagen ook erg grappig ("So here's Margot Robbie in a bubble bath to explain quantum gravity."). Een cast met flink wat bekende namen en voor regisseur Adam McKay is deze vreemde eend in de bijt meteen zijn beste film.

avatar van fatshark
Film is een must see als je iets of wat geinterreseerd bent door de financiele crisis in 2008.
Dikke 4+ sterren!

avatar van Timothyvdmeer
Goede film alleen soms wat saai. Steve Carrel is erg op dreef en speelt erg goed! Soms wat lastig te volgen als outsider alleen.

Ik vond het een geweldige film, hoewel het onderwerp natuurlijk diep triest is. Schokkend om nog eens voorgeschoteld te krijgen hoe corrupt en ziek dat financiële wereldje is. Hoe je als kijker betrokken wordt en in het verhaal wordt gesleept vond ik goed gedaan.

avatar van JeroenFR08
The big short, een film die op mijn lijstje stond, maar toch ook wel bang voor was.

Bang voor hetgeen dat exact gebeurde: veel gepraat, veel termen die buiten mijn gebied vallen. Met als gevolg dat ik het allemaal niet meer bijhield en de film wegglipte. Zonde. Er word in een dikke twee uur tijd zo ontzettend veel informatie op de kijker afgeschoten, dat het allemaal teveel is. Voor mij dan.

Bovengenoemde vind ik het grootste minpunt. Bale is weer goed. Carrel prima gecast als zeur/lastige man. Gosling en Pitt zie ik liever meer aanwezig in films. Maargoed dat ging nou eenmaal niet met deze rollen. Wel jammer.

Voor de insider misschien beter te volgen, ik haakte af.

Sterke film die goed weergeeft wat de financiële crisis van 2008 veroorzaakt heeft en aan de aak stel wie hiervoor verantwoordelijk was. Film boeide mij van begin tot einde, hetgeen ik op voorhand niet verwacht had. De 'uitleggedeeltes' vond ik erg tof gevonden, vooral het stukje met Gomez en die economist.

avatar van Filmkriebel
Slecht. Fout van deze film om wat een interessante film kon geweest zijn, te herleiden tot een nichefilm voor geeks en hooggeschoolden, want ik heb er weinig van gesnapt eerlijk gezegd. En het lijkt me toch dat ook de gewone man recht heeft om te weten wat de wereldwijde financiële crisis heeft veroorzaakt. Ik heb daar wel een goed boek over gelezen waar alles op een eenvoudige en begrijpelijke manier werd uitgelegd, en niet een soep van vakjargon die enkel bankiers begrijpen. Het kan dus wel! Volgend filmpje legt het eenvoudig en duidelijk uit. Je kan zelf de personages uit de film aanvullen.

Financial Crisis 2008 expla...

De film gaat echter ook over een paar figuren, die geld verdiend hebben aan de ellende die zat aan te komen, zoals de excentrieke Michael Burry. Ook de vreemde verhaalstijl kon me niet echt boeien: Selena Gomez die gaat uitleggen wat een "synthetic" CDS is... waarom Selena Gomez . De film gaat ook teveel van de hak op de tak en verliest aan duidelijkheid en focus. Teveel personages ook. Je hoort het, ik ben geen fan van deze film. Margin Call vond ik een leukere en toegankelijkere film over dit onderwerp.

Goeie film met een goed verhaal!