ad

Geregisseerd door: Ivan Reitman

Met onder meer: David Duchovny, Julianne Moore en Orlando Jones

Releasedatum: 8 juni 2001

Over Evolution

"Coming to wipe that silly smile off your planet."

Wayne, een brandweerman in opleiding, staat in de woestijn te oefenen voor z'n examen als hij een meteoriet in ziet slaan. De volgende dag weten de leraren Ira Kane en Harry Block de meteoriet te pakken te krijgen. Ze nemen een monster, en zien dat er een blauwe vloeistof uitkomt. In de vloeistof zit een eencellig organisme, dat echter razendsnel evolueert tot een compleet wezen. Als de aliens zich beginnen te verspreiden gaat het leger zich er mee bemoeien.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Colonel Flemming

Road Worker

avatar van imagic

imagic

een beetje een flauwe film waar je van moet houden, maar al met al een film voor een leuk avondje zitten zonder al te veel na te hoeven denken. degene die hier slechte recenties over schrijven zijn waarschijnlijk met een te hoge verwachting gaan kijken. Verwacht geen hoogstaand acteerwerk of een ingewikkeld plot, verwacht gewoon een simpele film en hij is ineens wél goed.

avatar van rolfkunst

rolfkunst

Ik vond het een leuke fim, maar volgens mij wel een die zwaar gesponsord is door Head & Shoulders. Haha.. Ik zeg, als je hem nog niet gezien hebt, kijken!

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Vroeger ooit wel lol beleefd aan Reitman's Ghostbusters en ach in de TV-gids toch maar eens aangestreept.

Was eigenlijk bang daar spijt van te krijgen, maar dat viel mee.

Over het algemeen erg grappige film al schiet 33% van de gags naast, maar een score van 66% raak is hoger dan gemideld bij comedies.

Tamelijk hoog percentage aan puberale jokes, maar hey mag ik ook eens!!

Qua SF allemaal niet te serieus te nemen, al zagen een aantal aliens er op zich wel tof uit.

avatar van TimZor

TimZor

gewoon een leuk vermakelijk filmpje die netjes een voldoende mag hebben van mij.

avatar van mapejoba2011

mapejoba2011

Best wel geinig, maar onnodig gereekt verhaal.

avatar van boozebelly

boozebelly

Best een geinige film om eens mee te pakken, alhoewel het mij wel vooral op kinderen lijkt gericht.

Qua sfeer deed het mij ook wel een beetje denken aan die Ghostbuster films, maar dan met ruimtewezentjes i.p.v. spoken.

Het zal hier al vaker gezegd zijn, maar in feite is dit gewoon een gigantische shampoo reclame. Op het einde had ik dan ook zoiets van: 'Naja!'

Net aan een kleine voldoende. 2,5* - 3,0*

avatar van Seifer

Seifer

Is dit de film waarin er reusachtige aliens ontstaan, die enkel gedood kunnen worden met schoonmaakmiddelen?

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

Weet ik niet meer, maar op het einde gaan ze met een auto onder zo'n reuze alien.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Leuke sciencefiction komedie.

Het duo David Duchovny/ Orlando Jones doet het leuk, de 'aliens' zijn best aardig gemaakt en de humor is leuk. De bijrol van Shawn William 'Stifler' Scott is zo nu en dan erg grappig.

Een leuke wegkijker, niet meer en niet minder.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Evolution is een parodie geworden op de SF-films met enkele leuke verwijzingen. Denk maar aan David Duchovny naar de X-Files, Dan Aykroyd uit Ghostbusters en je merkt zelfs verwijzingen naar Alien, Jurassic Park en Independence Day. Het is in de eerste plaats een komedie natuurlijk, wat eigenlijk niet de bedoeling was maar bij het schrijven van het script meer in die richting zou gaan. We spreken 2001 en David Duchovny zette een zijstap naast zijn succes met The X-Files. Hij zei zelfs een rol in Star Wars II af om aan Evolution mee te kunnen doen. Toch een verkeerde keuze geweest lijkt me. Duchovny valt nog mee in deze film, Ayrkroyd is meer een karikatuur, Orlando James valt ook nog mee en Sean William Scott zal nooit leuk worden. Deze SF-film is te komisch en te weinig actie of blockbuster om echt leuk te worden. Het blijft steken in een gemiddelde score.

avatar van blurp194

blurp194

Grappig, onpretentieus vermaak.

Het verhaal slaat natuurlijk nergens op en overtreedt zo'n beetje alle natuurwetten. Maar toch is het best grappig. Niet cult genoeg om daar punten op te halen, te slordig om een parodie op het genre te kunnen zijn. David Duchovny slaagt er maar half in om Agent Mulder te laten vergeten, en is eigenlijk het zwakste punt. De mix met Orlando James werkt dan wel weer aardig. Die met Julianne Moore dan weer niet. Geen van de acteurs is echt goed op dreef eigenlijk, en de regie lijkt ook wat mat.

Maar als filmpje tussendoor best goed te doen.

avatar van jippie2010

jippie2010

Oei, als je deze film niet grappig vindt (zoals ik) dan blijft er bar weinig meer over.

Een blik bekende acteurs open trekken is geen garantie tot succes.

Voeg daar nog wat kansloze special effects aan toe en dan is de teleurstelling compleet. *1,5

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Heerlijke pulp met een wonderlijk team dat aliens te lijf gaat. Ze storten neer via een meteoriet en zoals de filmtitel doet vermoeden, evolueren ze zich tot gruwelijke creaturen. Het team heeft genoeg ervaring in de vorm van Fox Mulder, een gevatte (vaak tegen het niet-grappige aan) geoloog, Julianne Moore (altijd oke), twee dikke nerds en Stifler. Dit kan niet meer fout gaan, ja toch!

Het mooie van Evolution is dat het op de grens balanceert wat betreft de humor. Soms is het echt dramatisch fout, andere keren kon ik er wel weer om lachen. Daarnaast heeft het ook een hoop lollige jaren 50 B-film-elementen en dan doel ik met name op het design van de aliens. Zag er schitterend uit!

Vond 'm geen sterke film. Hoewel er bekende acteurs meespeelde, vond ik hem tegenvallen. Verhaal, special effects ging wel. Acteren ook, maar nee. Zelfs niet na 19 jaar en nog een keer gekeken te hebben.