The X Files (1998)

Alternatieve titels: The X Files: Fight the Future | X-Files: The Movie

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Rob Bowman
met David Duchovny, Gillian Anderson en Martin Landau

Twee tegenpolen, de "open-minded" Fox Mulder, en de sceptische Dana Scully, werken al enkele jaren bij de FBI aan de X-Files: onopgeloste zaken met een bovennatuurlijke tintje. Door de constante conflicten die ze hierbij hebben met hun superieuren zijn de X-Files onlangs gesloten, waarna Mulder en Scully op een bommelding gezet worden. Als het overheidsgebouw vervolgens daadwerkelijk wordt opgeblazen dreigt hen de schuld in de schoenen geschoven te worden. Ze besluiten zelfstandig op onderzoek uit te gaan. Mulder komt erachter dat zijn vermoedens over de aanwezigheid van buitenaards leven op aarde op waarheid berusten: er is een geheim genootschap dat alle informatie hierover verborgen houdt. Een uitbraak van alien-activiteit in Texas is het begin van het onderzoek.

avatar van m1chel
X-files fan van het eerste uur en ik blijf dit een geweldige film vinden. Het mooie van de film vind ik het is het tussenliggend gedeelte tussen seizoen 5 en 6, maar als je de serie nog nooit gezien heb dan kan je de film nog prima kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film van de bekende serie haalt het niveau niet van de meeste afleveringen uit die reeks. De serie kent vooral z'n succes door een combinatie van speciale zaken een algemeen complot vanuit de overheid om al die zaken in de doofpot te gooien. Wat in de reeks verspreid is in verschillende afleveringen en zo de nodige opbouw kent wordt hier in één film gegooid. Dat is nefast voor de speciale zaak op zich die te langdradig wordt en nefast voor de verhaallijn achter de personages die deels de reeks herhaalt en ook alles probeert samen te vatten op korte tijd.

Maar de film kent wel leuke momenten en ik ben blij dat de hoofdpersonages hieraan meewerken. Niet altijd evident bij films van tv-reeksen. De film is meer een lange aflevering geworden en had evengoed in 2 delen toegevoegd kunnen worden aan de reeks. Veel meerwaarde heeft dit dus niet als film. Leuk, maar niet opvallend. Al kan dat voor mensen die de reeks niet of minder kennen anders uitdraaien.

avatar van killer13
vorige week gezien en ik moet zeggen dat deze toch wel een heel stuk beter is dan die nieuwe x-files film!

Puike film, die alle personages uit de reeks aan bod laat komen, maar toch een verhaal op zich is, zodat je niet perse de reeks hoeft gezien te hebben om het verhaal te kunnen volgen, al is het wel een pluspunt als je dat wel hebt gedaan.
De vertolkingen zijn zeer goed, mede dankzij enkele bekende namen waaronder Martin Landau en Armin Mueller-Stahl in gastrollen.
Zeer goed verhaal dus, en enkele spectaculaire scènes.
Een aanrader deze prent, ook voor wie de serie niet heeft gezien.

avatar van Thomas83
Toen deze film uitkwam op video heb ik als fan en volger van de X-Files gezien, ook al had ik toen niet eens alles tot en met seizoen 5 gezien. Dat is ook geen probleem, want je kunt de film ook prima op zichzelf kijken, zelfs als je de serie nog nooit hebt gezien. Een hoop van de bekende elementen zijn vertegenwoordigd natuurlijk, maar je ziet wel dat er wat meer geld beschikbaar was (aan de special-effects dan vooral, die best indrukwekkend zijn.

De soundtrack is op momenten helaas een stuk bombastischer, maar de spanning en het tempo zijn er continu en maken het tot een aangenaam filmpje. De alien vond ik een beetje misplaatst. Leek wel rechtstreeks uit een film als Alien weggelopen, en dat is toch eigenlijk heel anders dan het soort aliens dat we in de serie hebben gezien.

Het verhaal heeft meer om het lijf dan ik me herinnerde. Borduurt gewoon helemaal verder op de grote rode draad van de serie. Er wordt nog aardig veel uitgelegd, ook voor de serievolgers. Het is dan ook wel aan te raden deze film te kijken tussen seizoen vijf en zes in.
Vond het wat flauw dat Mulder en Scully op een gegeven moment bijna zoenen, maar er werd daarvoor al een tijdje gehint naar gevoelens tussen beiden.

Ook is het wel wat raarde Well-Manicured Man te zien doden, maar hij legt zo'n beetje direct daarna zelf het loodje. Dat zag ik niet aankomen. Eigenlijk wel een geslaagde twist.

Een ander minpuntje aan de film is dat de humor van Mulder een stuk minder uit de verf komt. Vond zijn oneliners en grapjes vaak wat flauw nu. Zo heeft de film wel zijn foute Hollywoodtrekjes, maar uiteindelijk valt het me allemaal bepaald niet tegen. 3.5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een nieuwe kijkbeurt voor deze film. Ik heb net ('t is te zeggen, net...) de 5 eerste seizoenen achter de rug en daar sluit deze film mooi op aan. De film is een aaneensluitende dubbelaflevering geworden met één van de betere regisseurs uit de reeks: Rob Bowman. Het verhaal gaat verder waar seizoen 5 eindigde. X-Files zijn net opgedoekt en Mulder en Scully lopen wat verloren. Maar met hun insteek van vroeger komen ze al snel achter een groter complot. We krijgen de bekende figuren te zijn, zoals het syndicaat, The Lone Gunmen en The Smoking Men. Wel jammer dat Alex Krycek er niet bij is. Maar het moet nog passen in het verhaal natuurlijk.

Is het meer dan een grote tv-film? Ik denk het niet. Er is weliswaar een groter budget voor uitgegeven, met enkele prachtige scènes en settings. Maar het verhaal gaat verder op het elan van de reeks en ik kan me voorstellen dat dit enkel weggelegd is voor fans van het eerste uur. Dat men gekozen heeft voor dezelfde crew achter deze films, zorgt ervoor dat het een aangename film is voor de fans, maar door op safe te spelen wordt het ook niet meer dan dat. Ik hou hier wel van, maar het had evengoed een dubbele aflevering kunnen zijn.

avatar van namingway24
The X-Files beheerst momenteel een gedeelte van mijn leven. Ik heb vroeger wel eens een losse aflevering gezien, maar pas sinds kort heb ik me echt in de serie geïnvesteerd; ik heb een tijd geleden de complete serie op DVD gekocht en kijk soms wel drie tot vijf afleveringen per avond.

Ik moet zeggen dat ik de losstaande verhalen een stuk beter kan waarderen dan het doorlopende alien-verhaal, maar ook die afleveringen zijn erg goed. Grootste kracht van de serie is de interactie tussen agenten Mulder en Scully, serieus het beste onscreen duo ooit, prachtig en overtuigend neergezet door David Duchovny en de bloedmooie Gillian Anderson. Gelukkig borduurt de eerste heuse X-Files film voort op deze relatie terwijl het verhaal een sterke nieuwe impuls krijgt en de makers wat extra geld hebben gekregen voor wat spectaculairdere special effects.

Ik kan wel waarderen dat de makers tegelijkertijd de hardcore fans van de serie als de casual bioscoopbezoeker tevreden wilden houden, hoewel de eerste groep wat dat betreft beter bediend word. Alle belangrijke spelers zijn aanwezig en het verhaal gaat gewoon verder waar de serie gebleven was. Een paar gebeurtenissen en dialogen zullen mensen die niet echt bekend met de serie zijn weinig zeggen, en de dood van één personage in het bijzonder zal bij vaste kijkers meer indruk achterlaten dan mensen die de film gewoon op zichzelf bekijken.

Het verhaal neemt trouwens wel epische proporties aan en verbind het bestaan van aliens aan de oorsprong van het leven op aarde. Het is soms wat veel informatie in één keer, maar ik stel het zeker op prijs dat Carter en co het verhaal niet simpeler hebben gemaakt. Het loont gewoon om je aandacht er voor de volle 100% bij te houden.

Ondanks wat spectaculaire actie scènes blijft het belangrijkste gelukkig intact: de personages van Mulder en Scully staan nog steeds als een huis en ondanks dat hun relatie gedurende de film wat rake klappen te verduren krijgt blijft hun band ijzersterk. De dialogen zijn af en toe wel wat out of character maar de acteurs zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat ook de wat mindere teksten mooi en overtuigend gebracht worden.

Ook de supporting cast is zo goed als altijd. Ondanks hun beperkte rollen zijn Mitch Pileggi en William B Davis erg sterk. Vooral Davis als Cigarette Man blijft vanaf zijn indrukwekkende entree zijn sinistere en imposante zelf. Ik zie hem erg graag op de achtergrond gehuld in de schaduw, lurkend aan een sigaret; een geweldige bad guy. Gelukkig komen de Lone Gunmen ook nog even langs, hoe kort hun optreden ook is; ze zijn nou eenmaal echt een onderdeel van het X-universum. Ook de personages die zijn gecreëerd voor de film zijn erg goed.

Al met al is deze eerste X-Files film meer dan gewoon een extra lange aflevering van de serie: het geeft het verhaal een nieuwe impuls en zorgt voor een mooie showcase van special effects van eind jaren '90. Het eind is ook spectaculairder dan de TV-serie ooit had kunnen zijn met een TV budget, dus het is een goede set geweest.

Ik ben in elk geval blij met de film en ben helemaal klaar voor het zesde seizoen van wat in rap tempo mijn favoriete serie ooit aan het worden is...

avatar van De Knip
Dezelfde ervaring als destijds: ik raak de aandacht vd film gewoonweg kwijt nadat Scully gestoken is door een wesp/bij....

The X Files was in de jaren 90 een zeer populaire serie, dus uiteindelijk moest het er wel van komen om er ook een film van te maken. En dat heeft men dus met deze film gedaan. De film is eigenlijk niet meer dan een extra lange aflevering van de serie, maar wel een aardige (in ieder geval veel beter dan het vervolg welke men 10 jaar later maakte met "The X Files: I Want to Believe"). De film voegt eigenlijk wel niet veel toe, maar de makers konden natuurlijk wel lekker cashen op het hoogtepunt van "The X Files".

Het verhaal is lekker mysterieus en weet ook te boeien en is op bepaalde momenten zelfs wat spannend. Ook met de uitvoering en de opbouw van het verhaal zit het wel goed. Het hele verhaal draait natuurlijk om de FBI agenten Mulder en Scully gespeeld door David Duchovny en Gillian Anderson en beiden deden het net zoals in de serie gewoon goed en degelijk.

avatar van 606
Dit had een open einde, maar ging de serie daar mee verder ? er was geen vervolg film toch? behalve 10 jaar later.

606 schreef:

Yap de serie ging daar mee verder deze film is bedoeld om het gat tussen seizoen 5 en 6 optevullen

krosnicky schreef:

oh jammer, heb de serie niet gevolgd

avatar van krosnicky
deze film is goed om te kijken als je nog nieks van X Files hebt gezien en dat heb iik ook gedaan ik ben ondertussen de gebeurtenissen van de film kwijt maar kan me wel nog herineren dat hij zeer goed was zo goed dat ik 1 maand later the X Files Box Van 99.99€ met 9 Seizoenen en 2 films heb gekocht onder tussen zit ik bijna aan het einde van seizoen 3 ( Dus nog ver weg van deze film ) en heb ik ook mijn vriendin kunen overtuigen om mee te kijken en ze is er ook Helemaal weg van

[quote]606 schreef:
oh jammer, heb de serie niet gevolgd[/quote
Meschien moet je doen zoals ik en de box kopen je zal het je zeker niet beklagen of wel moet je ze op internet zoeken

krosnicky schreef:
Zal ik eens checken

avatar van jippie2010
Ik moet toegeven dat ik het concept 20 jaar geleden een stuk interessanter vond.
Het geheel sprak me niet zo erg (meer) aan. Kom niet verder dan een krappe voldoende. *3.0

avatar van frolunda
Deze film maar eens gebruikt als opfris cursus voor de naderende nieuwe serie.Aardige film die het vooral moet hebben van de sterke locaties (maisveld,poolgebied) maar qua verhaal niet echt wist te overtuigen.Een aantal spannende momenten maar in mijn geheugen was de serie beter en interessanter.Ik sluit me aan bij mijn voorganger,krappe voldoende.

avatar van DragQueen
Heerlijke X Files film, waarin Duchovny en Anderson weer als vanouds in hun rollen zitten. Ook de goede chemie is weer aanwezig. Het verhaal is niet een van de allersterkste X Files verhalen, maar wel oerdegelijk uitgevoerd. Het verloop is goed, en de film kijkt lekker weg. De geboden sfeer, en goede settings dragen daarin ook hun steentje bij. Zo mogen ze er nog wel een paar maken. Heerlijk kijkvoer. 4 Sterren.

Beter dan de 2008 film.

Veel meer "X" in ieder geval, misschien zelfs een beetje té veel. Wat ik me van de serie herinner was dat iets meer mysterie. Deze film laat maar weinig ruimte voor interpretatie, het is allemaal erg in your face, vanaf de eerste minuten al.

Er zit in ieder geval meer alien-gedoe in, iets wat toch onlosmakelijk verbonden is met The X Files. Na het begin duurt de gehele opzet wel iets te lang, maar wanneer het complot volop losbarst is het best vermakelijk en leunt het dicht aan bij mijn herinneringen van de serie.

Het drama tussen Duchovny en Anderson blijft wat minder interessant, het verloop is verder ook best voorspelbaar en het voelt af en toe iets te veel aan als een dubbele aflevering, maar Bowman doet het al bij al best goed. Geen grootse film, maar wie een filmversie van deze reeks wil zien kan beter deze kijken dan de film uit 2008.

avatar van baspls
"Trust no one, Mr. Mulder."

Afgelopen maanden met bijzonder veel plezier de eerste 5 seizoenen van The X-Files gekeken. Het is toch vrij snel uitgegroeid tot een van mijn - zo niet, mijn - favoriete tv-series aller tijden. Het heeft bijna alles; mysterie, horror, actie, drama, sciencefiction, thriller... Van Aliens tot religieuze verschijnselen, van vampieren tot complotten in de Amerikaanse overheid. Daarnaast hebben we dan ook het beste on-screen duo aller tijden: FBI-Agenten Mulder en Scully. Tussen seizoen 5 en 6 speelt deze eerste speelfilm van The X-Files zich af en die had ik vanmorgen enthousiast opgezet.

De X-Files zijn gesloten en Mulder en Scully werken bij de anti-terrorisme afdeling van de FBI. Ze raken betrokken bij een bommelding en na een overheidsgebouw is opgeblazen worden ze verantwoordelijk gehouden. Mulder en Scully worden uit elkaar gehaald en krijgen ieder een andere taak aangewezen. Mulder vermoed echter dat het ontploffen van het gebouw een dekmantel is voor iets veel groters. En zo gaan Scully en Mulder wederom op onderzoek uit...

Als tv-series een film krijgen dan is die vaak zo lekker overdreven filmisch, en dat is hier ook het geval. De film heeft echt zo'n heerlijke typische 90s actie-sfeer die me deed denken aan films als Stargate, Independence Day (waar Mulder trouwens letterlijk overheen pist in deze film), Die Hard: With a Vengeance, Mission: Impossible en Terminator 2: Judgment Day. De aliens uit de film waren trouwens ook duidelijk beïnvloed door Alien, terwel in de tv-serie vooral Rosweill-aliens werden gebruikt.

David Duchovny en Gillian Anderson spelen weer voortreffelijke rollen als Mulder en Scully. In de film is de chemie tussen beiden ook weer fantastisch. Naast hen zijn er ook een hoop essentiële acteurs uit de serie die in de film voorkomen, waaronder John Neville, William B. Davis, Mitch Pileggi, Dean Haglund, Bruce Harwood en Tom Braidwood. Daarnaast zijn er ook een hoop nieuwe rollen die goed zijn vertolkt, zo speelden Martin Landau, Armin Mueller-Stahl en Blythe Danner prima.

Chis Carter's bedoeling was eigenlijk dat de tv-serie zou stoppen na seizoen 5 en dat het verhaal dan verder zou gaan in de vorm van een film-reeks, dit zou dan de eerste film in de reeks zijn. Fox vond de tv-serie echter veel te winstgevend en dwong Carter om deze film te schrijven als overgang van seizoen 5 naar een nieuw seizoen. De regisseur, Rob Bowman, die ook een hoop afleveringen van de serie heeft geregisseerd heeft prima werk geleverd. Eerder regisseerde hij ook afleveringen van The A-Team en later zou hij nog enkele actiefilms regisseren die niet bijzonder succesvol waren.

Waar de film Twin Peaks: Fire Walk with Me eigenlijk alleen maar meer vragen opriep over Twin Peaks, worden hier toch wel degelijk een hoop onthult. In vergelijking met de mysterieuze openbaringen uit de serie is het zelfs een klein beetje in-your-face. Maar dat mag ook wel na 5 seizoenen vind ik, veel tv-series zijn al veel eerder belachelijk geëscaleerd.

De film weet misschien een beetje moeilijk opgang te komen, in vergelijking met de serie is het tempo dan ook veel lager. Maar uiteindelijk lijkt de film steeds meer op een dubbele aflevering. Vond het een fascinerend iets waar het nu op uitloopt. Een gigantische UFO onder het Antarctische ijs van een Alienras dat al langer op aarde is dan wij mensen en door de amerikaanse overheid word geëxploiteerd om bio-wapens te maken, bovendien willen buitenaardse wezens de aarde koloniseren... De serie bereide ons al lang op zoiets voor, al was er ook een periode dat Mulder helemaal niet meer in Aliens geloofde. Kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe dat is teruggedraaid.

Door het grote budget is de film wat grootser als de serie. Veel meer opnamen op locatie en betere special effects. De CGI - voor zover die was toegepast - was best redelijk, slechts in enkele shots zag het er matig uit. De vele practical effects waren bijzonder sterk en het is duidelijk dat er hier veel meer mogelijkheden waren dan in de serie. Vond de film ook visueel een verademing in vergelijking met de actie/science-fiction van tegenwoordig, die zo doods en sfeerloos als de nete is.

Verder vond ik het ook bijzonder prettig om The X-Files een keer in widescreen te zien, hoewel de tv-serie ook uitstekende cinematografie heeft is die (zoals iedere tv-serie) gemaakt voor een schermvullende resolutie (godzijdank geen 4:3). Qua opnames verschilt de film ook een beetje van de serie, in de film is de cinematografie verzorgt door Ward Russell (Days of Thunder). Net als de hele serie heeft de film muziek van Mark Snow, toch is de stijl behoorlijk anders. Veel cinematischer, grootser en met hier en daar wat orkestrale muziek. Uitstekende actie-muziek en de dramatischere variaties op de theme-muziek vond ik ook bijzonder geslaagd.

Hoewel ik stiekem de opzichzelfstaande afleveringen iets leuker vind dan de Alien-chronologie, vind ik dit toch een heel sterke episode uit de X-Files. Veel beter dan ik aanvankelijk had verwacht. Ik snap dat mensen die de serie niet hebben gezien de film misschien wat minder kunnen waarderen (ze kennen immers veel personages en de hele voorgeschiedenis niet) maar opzich denk ik dat de film zonder de serie ook best vermakelijk kan zijn. Het verhaal was goed, de special effects waren goed en de film is degelijk opgenomen. Ik kan niet wachten om seizoen 6 te gaan bekijken, al is het moeilijk om de serie tot nog toe te evenaren.

avatar van Vinokourov
Was bekend met de reputatie van de serie, alhoewel ik hooguit een halve aflevering ervan gezien heb. Het was veel bovennatuurlijke shizzle, bizarre complotten en ook lichtelijk incoherent helaas. De film zal denk ik niet zoveel afwijken met de reguliere serie en daar verder op voortborduren, denk ik? Enfin, dit is niet helemaal mijn idee van toffe science-fiction, al zagen die stereotiepe aliens er wel oke uit.

avatar van Ajax&Litmanen1
- After what you saw last night, after all you've seen, you can just walk away?
-I have. I did. It's done.

Ik ben al anderhalf jaar bezig met het bekijken van de gehele serie en was recent klaar met seizoen 5. Dan volgt de film waar ik behoorlijk naar uit keek die het gat tussen seizoen 5 en 6 vult. De reviews over deze film zijn van wisselende mening, eigenlijk krijgt de film best veel kritiek. Achteraf gezien in mijn ogen behoorlijk onterecht.

De film heeft namelijk alles wat ik zoek in de serie, maar dan in een hoger tempo, met veel meer budget en eindelijk ook eens met echte onthullingen. Dit alles wordt gecombineerd met een prima verhaal rondom de band tussen Mulder en Scully, echt van van de, zo niet het beste tv-duo ooit. Hun bijna zoenmoment was wel grappig, zeker als je weet wat er daarna gebeurde. Lekker van de ene naar de andere emotie gaan. Ze spelen hun rol ieder geval na 5 seizoenen nog steeds vol passie en met veel overtuiging. Beiden zijn echt uitstekende acteurs. De combinatie werkt gewoon zo sterk, het alternatieve versus de wetenschap. Mooi om te zijn dat ze constant heel veel van elkaar overnemen.

Het verhaal is behoorlijk grootschalig, waarbij de overheid een gigantisch geheim verborgen houden rondom een virus en een UFO op Antarctica. Het levert talloze sterke stukken op, van de ondergrondse vonds tot de bijenzwerm tot de grootste, intense finale in de sneeuw. Dat laatste deel is zo ongelofelijk spannend en bruut dat het zich kan meten met soortgelijke titels als The Thing en Alien. Het is misschien niet geheel in de stijl van de meer rustiger serie, maar dat is helemaal niet erg. Het mag na 5 seizoenen ook wel eens flink tekeer gaan. Dit alles wordt getoond op overtuigende wijze, duidelijk dat er veel meer budget voor de film beschikbaar was dan dat een reguliere aflevering krijgt. Het is ieder geval erg geslaagd en deze film kan zich zonder twijfel meten met de beste afleveringen van de serie.

avatar van Boneka
Heb nooit naar de serie gekeken, maar wilde deze film een kans geven. Sowieso geen liefhebber van series, maar goed. The X Files Fight the Future is een redelijke film met redelijk acteerwerk. Moet zeggen dat ik geen liefhebber ben van de wat vlakke David Duchovny. De film wisselt vooral in het begin veel fragmenten af uit de prehistorie, heden met de kids en we krijgen zowaar even wat aliens te zien, maar niet veel. Het oogt allemaal wat rommelig in het begin.

De film is vooral gestaafd op het onderzoek. Erg sterk komt het allemaal niet over. Groot pluspunt is wel de soudtrack die weliswaar nogal actief naar voren komt, maar het geeft zeker een extra sausje wat vooral veel mysterie moet brengen. Daarin is men redelijk geslaagd. Toch is het jammer dat er niet meer uit te halen was. Feitelijk loopt de hele film door met hetzelfde tempo en ontwikkelingen en dit alles niet verassend.

Blu ray transfer is redelijk. Ook al gemiddeld. Alleen de soundtrack ontstijgt de film, maar daarmee wordt de film helaas niet gered.