The X Files: I Want to Believe (2008)

Verenigde Staten / Canada
Sciencefiction / Mystery
105 minuten / 108 minuten (director's cut)

geregisseerd door Chris Carter
met David Duchovny, Gillian Anderson en Amanda Peet

Wanneer een groep vrouwen wordt ontvoerd in het winterse landschap van Virginia, zijn de enige aanwijzingen de groteske menselijke overblijfselen die langs de snelweg worden gevonden. Met de beambten op zoek naar enige vordering in de zaak, zorgen de twijfelachtige visioenen van een in ongenade gevallen priester ervoor dat de politie op de verkeerde plekken gaat zoeken. Tevens leidt het hen naar een bizar, en geheim, medisch experiment dat misschien met de verdwijning van de vrouwen te maken kan hebben. Dit is echt een zaak voor de X-Files. Maar de FBI heeft die afdeling voor onderzoek naar paranormale zaken jaren geleden gesloten. Voormalige agenten Fox Mulder en Dana Scully worden, tegen hun zin, gevraagd om te helpen in deze zaak.

avatar van m1chel
Moviekat schreef:
Gisteren was de film op de tv. Ik had hem nog niet gezien en ik besloot er eens goed voor te gaan zitten. Ik ben een echte X-files-fan; dus dat moest een goede avond worden. Bovendien had de film vier sterren gekregen in de VPRO-gids. Nou, wat mij betreft was één ster wel genoeg geweest. Wat een deceptie. Zonde van m’n avond. Het begon al met de gekke gedachte dat Fox Mulder per se nodig zou zijn bij een onderzoek waarbij een helderziende werd ingeschakeld. Als het nou om een alien abduction ging...
Verder mistte de film totaal de geheimzinnigheid en de spanning die we van de X-files gewend zijn. En ook de complot-theorie speelde er geen rol in, die de X-files juist extra mysterieus maakte. Waar was de mysterieuze kettingroker?
De interactie tussen Mulder en Scully was uitgesproken karikaturaal, en daardoor lang niet zo leuk als we gewend zijn van de X-files. Bovendien was het een deceptie dat ze een relatie hadden. Het leuke van de x-files was juist dat ze dat niet hadden, maar wel zouden kunnen hebben. Dat gaf juist een leuk soort spanning. Niks daarvan in deze film.
Het is me ook totaal niet duidelijk geworden welke rol de priester nu eigenlijk in de misdaad had. Het zal wel aan mijn gebrek aan intelligentie liggen. Maar dat heb ik echt gemist. Of was het misschien toch niet duidelijk vormgegeven in de film? Het einde over de priester die had gezegd “Geef niet op” en wiens gebeden wellicht toch verhoord waren of zoiets, was ronduit bespottelijk en sentimenteel. Ik hoef deze film echt geen tweede keer meer te zien.
Als een "echte X-Files fan" stel je wel rare varagen. Waar is die mysterieuse ketting roker? Alleen alien abduction? Of je hebt niet goed opgelet in de serie, of je bent niet zo'n grote fan als je beweerd te zijn.

Maar goed, het kan dat je hem niks vond. Ik vond hem wel goed en was blij dat er na al die jaren toch een film nog een film kwam.

avatar van boozebelly
Een beetje X-Files onwaardig.

Op zich begon het allemaal nog wel vrij goed, maar het verhaal ontpopt zich gaandeweg meer als een politiethriller dan als een (paranormaal) mystery.
In feite is het dat de politie gebruik maakt van die helderziende priester, want anders was er helemaal niks paranormaals aan de hele film.
Toch keek het allemaal nog best lekker weg, ware het niet dat de uiteindelijke ontknoping dusdanig belachelijk is dat mijn beoordeling toch een halfje lager uitvalt. Ik bedoel kom op zeg, een geflipte Russische chirurg die hoofden verwisseld... Natuurlijk is de X-files één en al fictie, maar dat ze met zo'n belachelijke ontknoping op de proppen komen is mij een raadsel.

Nee, ik raad iedere geïnteresseerde aan om zich tot de serie te wenden.

avatar van john mcclane 2
kan niet anders zeggen dat hij tegen viel.leuk om de karakters weer samen te zien.
maar het wil maar niet boeiend worden.laat staan mysterieus.
wat natuurlijk wel de bedoeling zou moeten zijn bij een X-file.
lichtpuntje: david(mulder) heeft gezegd mocht er een deel drie komen
dan MET aliens,.. toch wel de kern in de serie.

Tarkus schreef:
Goede film, maar zeker geen topper.
Ik heb in de series van de X-Files betere scenario's gezien dat wat in deze film aan bod komt.
Het verhaal is maar mager en weinig mysterieus.
Op de acteerprestaties van beide hoofdrolspelers is niets aan te merken, het lijkt alsof ze nooit gestopt als Muller en Scully.
Maar zoals ik reeds zei, het verhaal is maar zwakjes, en deze film zou dan ook wel eens het allerlaatste 'X-File' kunnen zijn....

Na het bekijken van de ganse serie heb ik deze film ook nog eens opnieuw bekeken.
Door het bekijken van de serie, helemaal, wordt deze film ook wat makkelijker om volgen.
Maar over het algemeen blijf ik toch bij mijn eerder bericht, het is geen topper deze film.

avatar van Thomas83
Een hoop mensen zijn teleurgesteld dat er niks van de mytharc in de film zit, dat snap ik wel. Alleen ik vind dat die al heel snel achteruit ging in de serie, om op een gegeven moment echt belachelijk te worden. Voor mij is het dus alleen maar een pluspunt dat het hier niet om aliens en samenzweringen op overheidsniveau gaat.

De zaak waar Mulder (aanvankelijk met baard, en een kamer vol troep, heel into character) en Scully zich in mengen heeft eigenlijk niks van een X-file, maar in het verhaal komt juist wel heel goed het grote thema van geloof versus wetenschap aan bod. Sterker nog, beter dan dat in de serie vaak is gedaan. Een onderwerp als stamceltherapie is een perfect onderwerp om beide kampen te laten botsen. Gooi er een seriemoordenaar bij en je hebt al aardig wat om een verhaal van te breien.

Zwakke punten heeft de film zeker. Sommige zaken zijn wel erg ongeloofwaardig uitgewerkt, vooral als je kijkt naar de gebeurtenissen in de finale van seizoen 9. Ook is het te merken dat Duchovny en Anderson hun rol jaren niet meer hadden gespeeld, in de soundtrack en dialogen is weinig subtiliteit te vinden (met zinnetjes waar ik om moest lachen, zoals "I have taken it up with the highest authority doctor Scully” en "If you were a mother you'd understand"). Ook vond ik die shot van Bush en Hoover wat raar, en de eindcredtis en toegift zijn nogal uit de toon. Ik schoot ook wel even in de lach toen Scully als dokter ging googlen op stamceltherapiep.

De priester was me veel te veel een typetje, of misschien lag de acteur me gewoon niet zo. Wat dat betreft zou ik wel willen vergeten dat Xzibit ook meedoet, wat een mispeer van de casting. Erg irritant personage ook. Mulder is niet zo heel veel vrolijker. Een persoon kan veranderen natuurlijk, maar ik had graag de Mulder gezien die zo grappig uit de hoek kan komen. Het zijtakje in de plot over de zieke jongen is misschien wat te melodramatisch, maar ik vond het wel wat toevoegen als andere belichting van het thema wetenschap versus geloven (religie).

De film zit trouwens aardig vol met verwijzingen etc. Sommigen zijn heel subtiel, zoals een cameo voor de actrice die de jonge Samantha Mulder speelde. Leuk ook trouwens dat de film ouderwets in Vancouver is geschoten, en dat er wat vaste bijrolacteurs uit de oudere seizoenen op mogen draven. Helemaal op het einde duikt Skinner toch nog even op. Het einde is ook best spannend nog, waar de rest van de film dat niet zo had. Heb me goed vermaakt, en dat had ik niet verwacht. Vind deze beter dan de eerste verfilming.

avatar van Corcicus
Wat de hel was dit voor troep.

Ik meen mij te herinneren dat The X-files vroeger een degelijke serie was met spannende en soms zelfs griezelige momenten. Oké, toen Mulder gek werd en vervangen door een andere clown ging het pijlsnel bergaf met de reeks, maar dit had ik nooit durven denken. Het karakter van Scully is gewoon onuitstaanbaar en de bebaarde Mulder keek een hele film alsof hij geen idee had wat hij kwam doen. Het verhaal was belachelijk en aan de rest van de personages maak ik zelfs geen woorden vuil.

0.5

avatar van roeman
X-files onwaardig, ze krijgen een 0.5* vanwege het feit dat de chemie tussen Mulder en Scully nog steeds aanwezig is.
Maar verder heeft deze film totaal niets te bieden voor een fan van de X-files. Het verhaal zit vol met gaten en de dialogen zijn zo slecht dat je gauw geneigd bent het geluid uit te zetten. Geen spanning, geen X-file, dit had ook prima opgelost kunnen worden door...CSI...Criminal Minds....L&O etc etc.
Nu heb ik begrepen dat Duchovny nog steeds aan het lobieën is voor nog een film, nou van mij mag ie, maar dan wel een echte X-file graag en niet deze troep.

Ik vond de film nogal ondermaats, voornamelijk door het saaie verhaal dat eigenlijk weinig met paranormale gebeurtenissen te maken heeft en het teleurstellende einde. Alles wordt wel heel mooi in beeld gebracht, maar zelfs voor fans van The X-files is deze film eigenlijk overbodig.

avatar van lars-pixar
Zelf heb ik nog nooit een aflevering gezien van The X Files. Misschien was het dan ook niet zo'n goed idee om zo maar de dvd aan te schaffen en zonder verwachtingen de film te gaan bekijken....
Toch kon ik mij meteen verdiepen in het verhaal, zonder enige X Files kennis te hebben, het was dan ook een gok om zo maar aan de film te beginnen!

Het verhaal komt nogal simpel over en vond ik in het begin nogal saai, maar toen het eenmaal begon op te bouwen zat de spanning er bij mij goed in!
Inhoudelijk laat de film zien dat hij veel genre's heeft en vol zit met mystery, sciencefiction, actie, horror en spanning!
In de tweede helft komen deze genre's langzaam ter samen, waar zich op het einde een spannend moment staat te wachten, wat tevens de ontknoping is van het verhaal!

Helaas wordt al snel de spanning afgehakt wanneer Fox zijn leven gered wordt. Daarna wordt het al snel vergeten door een overgang die laat blijken dat we alweer een paar weekjes verder zijn na de ontdekking die de agenten gedaan hebben.
Ondanks dit snelle einde en de snelle afbouw er van, heb ik mij toch goed vermaakt!
Betekend dit nou dat ik kan gaan beginnen aan de serie? Ik denk van wel, maar toch laat ik die links liggen en hou ik het bij de film.

avatar van DragQueen
Ondanks de vele lage beoordelingen, heb ik me werkelijk geen moment verveeld met deze X Files film. Het oerdegelijk uitgevoerde verhaal biedt genoeg ingrediënten om het boeiend te houden tot de laatste seconde. Verder zitten David Duchovny en Gillian Anderson weer als vanouds in hun rollen, en delen een sterke chemie. Visueel zag de film er weer sfeervol uit. 4 Sterren.

Veel Files, weinig X.

Ik heb de serie nooit echt volledig gekeken, vond het vroeger niet slecht maar ook weer niet zo geweldig om trouw alles te kijken. De films staan gelukkig los genoeg van de serie, anders was ik er denk ik ook niet echt aan begonnen.

Maar vond het toch een beetje teleurstellend. Het paranormale aspect is wel érg beperkt in deze film, en hoewel Billy Connolly echt wel een meerwaarde krijgt zijn personage waar weinig screen time. De rest van de film is echter een redelijk doorsnee FBI zaakje, met een hoop moorden en twee detectives die de achtervolging inzetten.

Tussen Mulder en Scully is er ondertussen vanalles gebeurd waar ik niet meteen weet van had (kinderen enzo, de film weet die dingen wel vlot over te brengen zonder daarbij te uitleggerig te worden. Het drama tussen de twee kon mij minder boeien, maar dat hoort er wel een beetje bij natuurlijk.

Beste aan deze film was nog wel de ijzige setting. Ideaal voor dit soort verhaaltjes, waardoor het allemaal best te behappen blijft. Groots of geweldig is het zeker niet, het paranormale wordt sterk ondervertegenwoordigd en het plotje is niet bepaald uniek of speciaal, maar wat rest is een redelijk vermakelijk FBI thrillertje met twee bekende TV figuren.

Met de x files serie in mijn achterhoofd ben ik deze film gaan kijken. Wat een tegenvaller! Het deed mij aan niets aan de serie denken. Er wordt slecht geacteerd, ook door Mulder en Scully. Het verhaal is niet zo mysterieus als je zou hopen, rommelig en de lijnen niet netjes uitgewerkt.

avatar van Flipman
Mensen, als ik de Nederlandse uitgave van de Blu-ray koop, zit daar dan ook de Director's Cut versie bij?

avatar van Ajax&Litmanen1
It's like you said. That's why we can't be together...

Een jaar of 6 na het destijds laatste seizoen van The X Files volgde een film, de tweede film in de reeks, want in 1998 was er ook al eentje verschenen: The X Files (1998), een hele goede trouwens, die het doorlopende verhaal na seizoen 5 behandelde. Deze tweede film doet dit niet, het heeft zo goed als niks met het verhaal van de serie te maken. Geen mythology verhaal, maar een monster of the week-film. Best wel jammer, want ik vind de mythology afleveringen in de serie vele malen interessanter dan de losstaande verhalen.

Als je geen vaste kijker van de serie bent geweest, dan is deze film qua verhaal zo slecht nog niet, mits je niet al teveel eisen stelt aan de mysteriekant van The X Files, maar als je zoals ik alle seizoenen heb gezien (deze week geëindigd met de seriefinale van seizoen 9) dan is dit een beste teleurstelling. Plots zijn we jaren verder en wordt er zonder achtergrondinformatie een nieuw verhaal gestart. Ik kon in het begin ook niet merken of Mulder en Scully nu samen zijn. Hun houding naar elkaar, hun eigen weg die ze ingeslagen zijn zou vermoeden van niet, maar later blijkt weer van wel. Lekker wazig. Ook wordt er met geen woord over hun zoontje William gerept. Is hij na de adoptie gewoon uit The X Files geschreven en niemand heeft het er meer over? Wel worden er weer afgesloten verhaallijnen bij gepakt zoals van Samantha Mulder, wat weer ongepast is omdat dit in de serie prachtig was afgesloten. Ze is dood, Mulder heeft haar geest gezien en hij heeft er vrede mee. Beetje raar om er nu dan weer geforceerd over te beginnen. Er zitten hier en daar wel kleine verwijzingen naar de serie in, maar ik vind het wat weinig. Je hebt Mulder & Scully en op het einde komt Skinner nog even uit het niets (zonder achtergrond of echt nuttige rol, beetje jammer), maar dat was het wel. Sowieso is het bizar dat de FBI Mulder weer vraagt, aangezien hij in de serie in de slotaflevering nota bene nog ter dood was veroordeeld door de rechtbank. En waar zijn agenten Doggett en Reyes gebleven? Allemaal tekenen dat het script van deze film gewoon rammelt.

Maar ook los van de serie bekeken is het wel erg karig geworden. Er zit geen enkele spanning in de film en ook nauwelijks mystery. Voor dat hele kleine beetje bovennatuurlijke met een paragnost had de FBI Mulder echt niet terug hoeven te halen. Het voelt behoorlijk als een gemiddelde politieserie waar men op een seriemoordenaar jaagt en niet als een X-File, waar specialisten voor nodig zijn. Neem daarbij ook dat er plots een rapper (Xzibit) een grote rol moet spelen en je kan je gerust vraagtekens bij zetten waarom de film is gemaakt. Dit voelt echt als een te commercieel product om oude fans naar de bios te lokken en om nieuwe mensen die de naam wel kennen maar de serie niet volledig willen kijken geïnteresseerd willen maken. Er zitten ook veel te veel toevalligheden in, zoals Mulder die in het lab uit komt en Scully die hem op het einde kan redden. Gelukkig zijn Mulder & Scully nog boeiend genoeg, al acteert David Duckovny ook wel aardig op de automatische piloot. Gillian Anderson gooit er meer ziel en zaligheid in, maar haar rol was weer vervelend. Ze is niet erg leuk als sentimentele, klagende dokter die niks met The X Files te maken wil hebben. Anderson had een beter script verdient, aangezien ze in de serie fantastisch was en vooral ook dankzij haar waren de laatste 2 seizoenen nog redelijk goed te doen.

The X Files: I want to believe is helaas niet zo best geworden. Het is door de korte speelduur en het feit dat Scully en Mulder meedoen nog goed te kijken, maar inhoudelijk was dit niet goed. Echt jammer. Ik hoop maar dat het mini-seizoen van dit jaar nog wat leuker is.

avatar van baspls
Zo’n 6 jaar na de vrij matige ontknoping van het laatste seizoen van The X-Files besluit Chris Carter, de geestelijk vader van de serie, om het verhaal voort te zetten in de vorm van een reeks films – zoals hij ook al van plan was met de eerste X-Files film. Omdat het zo lang geleden is besloten ze dit keer echter niet de Alien-chronologie te behandelen, maar een losstaand verhaal, zodat mensen die niet bekend zijn met de serie de film ook konden bekijken. De andere geplande films bleven echter uit omdat deze film geen succes was en toen was het vrij lang stil rond The X-Files. Tot er vorig jaar een miniserie uitkwam.

Mulder en Scully werken al jaren niet meer bij de FBI. Scully is als dokter gaan werken en Mulder zet zijn zoektocht naar Aliens elders voort. Maar als een FBI-agente spoorloos verdwijnt en de enige aanwijzingen worden gegeven door een pedofiele priester die claimt visioenen te hebben van de verdwijning, worden Mulder en Scully gevraagd om assistentie. Mulder doet het met tegenzin, maar verliest zichzelf al snel opnieuw in zijn zoektocht naar de waarheid als er steeds meer slachtoffers opduiken…

Het paranormale aspect is in dit verhaal niet zo groot. De priester en zijn visioenen zijn duidelijk niet echt de hoofdzaak. Het plot rond de Frankenstein-achtige experimenten vond ik wel erg gaaf, alleen jammer dat dat uiteindelijk ook niet helemaal uitgewerkt wordt. Het gaat voornamelijk om de hereniging van Mulder en Scully, hetgeen ik best aardig gedaan vond. David Duchovny en Gillian Anderson spelen alsof ze nooit weggeweest zijn, ondanks dat Anderson aangaf dat ze het bijzonder moeilijk vond om na zo’n lange tijd Scully weer te spelen.

The X Files: I Want to Believe voelt aan als een vrij middelmatige lange aflevering van de serie, alleen dan met een veel groter budget, erg gave gore en make-up effecten (vooral in de director’s cut) en wat moderner camerawerk. Net zoals afleveringen van de serie is de film wel erg vermakelijk, maar het is geen waardige afsluiting van deze geniale serie, net zomin als Seizoen 9 dat was. Hopelijk is de nieuwe miniserie dat wel. De eerdere film, The X Files: Fight the Future, was toch wel beduidend beter.

Op zichzelf is het weer een bijzonder vermakelijk avontuur van Mulder en Scully. De setting in de sneeuw was erg sfeervol en ik vond het plot rond de macabere experimenten best fascinerend. Qua cinematografie is het bijzonder degelijk en Mulder en Scully zijn – na de laatste twee seizoenen een beetje uit het zicht verdwenen te zijn – weer als vanouds van de partij. Een must voor fans van de serie.