• 15.828 nieuwsartikelen
  • 178.405 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.114 gebruikers
  • 9.378.190 stemmen
Avatar
 
banner banner

The X Files: I Want to Believe (2008)

Sciencefiction / Mystery | 105 minuten / 108 minuten (director's cut)
2,62 843 stemmen

Genre: Sciencefiction / Mystery

Speelduur: 105 minuten / 108 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Chris Carter

Met onder meer: David Duchovny, Gillian Anderson en Amanda Peet

IMDb beoordeling: 5,9 (96.223)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 augustus 2008

  • On Demand:

  • meJane Bekijk via meJane
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Plot The X Files: I Want to Believe

"To find the truth, you must believe."

Wanneer een groep vrouwen wordt ontvoerd in het winterse landschap van Virginia, zijn de enige aanwijzingen de groteske menselijke overblijfselen die langs de snelweg worden gevonden. Met de beambten op zoek naar enige vordering in de zaak, zorgen de twijfelachtige visioenen van een in ongenade gevallen priester ervoor dat de politie op de verkeerde plekken gaat zoeken. Tevens leidt het hen naar een bizar, en geheim, medisch experiment dat misschien met de verdwijning van de vrouwen te maken kan hebben. Dit is echt een zaak voor de X-Files. Maar de FBI heeft die afdeling voor onderzoek naar paranormale zaken jaren geleden gesloten. Voormalige agenten Fox Mulder en Dana Scully worden, tegen hun zin, gevraagd om te helpen in deze zaak.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

ASAC Dakota Whitney

Father Joseph Crissman

Agent Mosley Drummy

Walter Skinner

2nd Abductor - Janke Dacyshyn

Father Ybarra

2nd Victim - Cheryl Cunningham

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van centurion81

centurion81

  • 2068 berichten
  • 1993 stemmen

Ben wel erg benieuwd, de regisseur van de eerste film vond ik al vrij onbekend maar volgens MM heeft deze Chris Carter echt nog helemaal niets klaargemaakt.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

centurion81 schreef:

Ben wel erg benieuwd, de regisseur van de eerste film vond ik al vrij onbekend maar volgens MM heeft deze Chris Carter echt nog helemaal niets klaargemaakt.

Niks klaargemaakt? Hij is de vader van de X-Files; hij heeft zomaar eventjes alle afleveringen van de serie geregisseerd. Als er dus een iemand is die dit project tot een goed einde kan brengen is hij het wel! Meer info vind je hier.


avatar van neoryzer

neoryzer

  • 52 berichten
  • 41 stemmen

de vorige film was meer dan goed en van chris carter kunnen er nog veel iets leren..



avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5775 stemmen

Deze film lijkt me alleen niet echt aan te sluiten op het slot van de allerlaatste aflevering van 'the x-files', wat misschien een beetje jammer is voor de allergrootste fans.

Het lijkt me allemaal niet echt te kloppen met hoe de reeks destijds is geëindigt.


avatar van neoryzer

neoryzer

  • 52 berichten
  • 41 stemmen

moviemike schreef:

Deze film lijkt me alleen niet echt aan te sluiten op het slot van de allerlaatste aflevering van 'the x-files', wat misschien een beetje jammer is voor de allergrootste fans.

Het lijkt me allemaal niet echt te kloppen met hoe de reeks destijds is geëindigt.

Dat is ook niet de bedoeling. Deze film staat los van de serie en is eigenlijk om nieuwe fans (mensen die the x files nog niet kennen of niet konden zien) aan te spreken, natuurlijk zullen er kleine verwijzingen naar de serie toe inzitten..

Ik vrees wel dat er meer fans van the x files zelf naar deze film gaan kijken, dan diegene die het nog niet kennen, en dan is het natuurlijk de vraag of het de verwachtingen gaat inlossen..

De vorige film was zeker de moeite ,en kan eigenlijk ook wel gezien worden door mensen die de serie niet kennen, ze zullen niet dezelfde ervaring delen dan diegene die de serie ook bekeken natuurlijk..


avatar van Dead01

Dead01

  • 1167 berichten
  • 1977 stemmen

Wel benieuwd wat deze gaat worden.

Hoop wel dat er toch enkele zaken gaan verwijzen op de laatste aflevering.

Gaat voor vele fans leuk zijn ook al staat het niet tot een vervolg op.

Benieuwd wat er van gaan maken.


avatar van EspenSGX

EspenSGX

  • 203 berichten
  • 601 stemmen

neoryzer schreef:

(quote)

Dat is ook niet de bedoeling. Deze film staat los van de serie en is eigenlijk om nieuwe fans (mensen die the x files nog niet kennen of niet konden zien) aan te spreken, natuurlijk zullen er kleine verwijzingen naar de serie toe inzitten..

Ik vrees wel dat er meer fans van the x files zelf naar deze film gaan kijken, dan diegene die het nog niet kennen, en dan is het natuurlijk de vraag of het de verwachtingen gaat inlossen..

De vorige film was zeker de moeite ,en kan eigenlijk ook wel gezien worden door mensen die de serie niet kennen, ze zullen niet dezelfde ervaring delen dan diegene die de serie ook bekeken natuurlijk..

Ze zouden de serie nog eens moeten uitzenden. En dan het liefst op een algemene zender dan bijvoorbeeld SciFi Channel.


avatar van Apster

Apster

  • 1461 berichten
  • 6920 stemmen

Was hier behoorlijk fan van vroeger. Ben bang dat deze film wel aardig snel in alle stilte uit de bios zal verdwijnen.


avatar van PsychoBoyJack

PsychoBoyJack

  • 244 berichten
  • 72 stemmen

Als ik het verhaal zo lees lijkt het niet verder te gaan wat betreft de rode draad ( alienontvoeringen, mulders zusje) van de serie zelf, maar lijkt het meer een uitgebouwde op-zich-zelf-staande aflevering van X-files zelf. Zou best nog wel eens kunnen werken.....


avatar van aryan

aryan

  • 986 berichten
  • 1752 stemmen

Nieuwe trailer, slechts 31 seconde maar erg gaaf:

http://www.youtube.com/watch?v=hbB1078qrAE

Het wordt inderdaad een freak of the week film en geen mythology film zoals de eerste film gedeeltelijk was.


avatar van Draconian

Draconian

  • 243 berichten
  • 1394 stemmen

Vond deel 1 beter.

Weinig spanning in deze. Science-Fiction vond ik er totaal niet inzitten in deze film op een helderziende na dan.

Totaal ook geen vervolg of overéénkomst met deel 1.

Ik laat het bij de XVID versie.


avatar van ralfsjam

ralfsjam

  • 2144 berichten
  • 1345 stemmen

moet zeggen dat het een teleurstellende film was. opzich niet echt slecht gedaan, maar voor een x-files versie laag van niveau. had er veel meer van verwacht! misschien dat de echte x fan er genoegen mee neemt, maar ik vondt het minimaal. (ondanks dat David Duchovny, Gillian Anderson het goed deden) een 3tje


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Gaan Mulder en Scully nu eindelijk van bil?

Halcyon schreef:

(quote)

Niks klaargemaakt? Hij is de vader van de X-Files; hij heeft zomaar eventjes alle afleveringen van de serie geregisseerd. Als er dus een iemand is die dit project tot een goed einde kan brengen is hij het wel! Meer info vind je hier.

Hij is misschien de bedenker van The X-Files, maar hij heeft zelf maar een handvol afleveringen geregisseerd hoor. Meer info vind je hier.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Gaan Mulder en Scully nu eindelijk van bil?

(quote)

Hij is misschien de bedenker van The X-Files, maar hij heeft zelf maar een handvol afleveringen geregisseerd hoor. Meer info vind je hier.

Je hebt gelijk, maar hij heeft ze wel allemaal geschreven.

Anyway, ik ga hem zaterdag zien.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

Je hebt gelijk, maar hij heeft ze wel allemaal geschreven.

Ook dat niet.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Je hebt alweer gelijk. Maar het punt blijft uiteindelijk hezelfde. Het gaat erom dat iemand hier zei dat Chris Carter nog niks heeft klaargemaakt, terwijl hij eigenlijk de geestelijke vader is van de X-Files (heeft ook het grootste deel van de afleveringen geschreven). Of om het anders te zeggen, ik heb onbewust een hoop onzinnige argumenten verkocht - ik heb alleszins te snel gereageerd - maar m'n stelling blijft in se overeind.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:

Je hebt alweer gelijk. Maar het punt blijft uiteindelijk hezelfde. Het gaat erom dat iemand hier zei dat Chris Carter nog niks heeft klaargemaakt, terwijl hij eigenlijk de geestelijke vader is van de X-Files (heeft ook het grootste deel van de afleveringen geschreven). Of om het anders te zeggen, ik heb onbewust een hoop onzinnige argumenten verkocht - ik heb alleszins te snel gereageerd - maar m'n stelling blijft in se overeind.

Chris Carter mag dan wel de X-Files bedacht hebben, maar dat maakt hem niet gelijk ook een goede regisseur, en in dat opzicht heeft centurion81 wel gelijk. Qua regisseren heeft hij, behalve die paar afleveringen (welke toch heel anders zijn dan een feature film), weinig laten zien. Maar het was inderdaad wel een beetje een domme reply.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Zal best, maar hij is wel degene die The X-Files en Mulder&Scully het best begrijpt (naast de acteurs zelf), dus in dat opzicht is hij ook de aangewezen persoon om dit project in de juiste richting te duwen. Of hij filmtechnisch al dan niet de beste keuze is kan ik voorlopig moeilijk inschatten. Ik ging er aanvankelijk (foutief) vanuit dat hij genoeg ervaring had als regisseur, maar laten we hopen dat hij zijn schrijverscapaciteiten dus kan omzetten in een goede film. Uiteindelijk kijk ik ook niet naar The X-Files voor de cinematografie, dus ik heb er wat dat betreft alle vertrouwen in.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:
maar laten we hopen dat hij zijn schrijverscapaciteiten dus kan omzetten in een goede film.

En zo geschiedde...
Vandaag in de bioscoop gezien en van bij de begingeneriek was het meteen raak. Koude rillingen liepen over m'n rug en tranen sprongen spontaan in m'n ogen. The X-Files waren terug, en hoe!
De makers laten zien nog niks van hun finesse verloren te zijn en halen hier een ongeziene tour-de-force uit die menig film met verstomming zal doen slaan. The X-Files: I Want to Believe evenaart het niveau van de beste afleveringen uit de negen seizoenen en is ook als film voldoende compleet om feilloos overeind te blijven.

Schrijvers Chris Carter en Frank Spotnitz haalden alles uit de kast om van deze tweede langspeelfilm een fantastische ervaring te maken. Geen complottheorieën rond een invasie van buitenaardse wezens dit keer, maar wel een mooi uitgebalanceerde mengelmoes van gruwelijk realisme en paranormale activiteiten. Het kernverhaal rond een helderziende ex-priester - die op typische wijze de legendarische "I Want to Believe" -leuze predikt - wordt op majestueuze wijze verbonden met de lugubere modus operandi van een wrede seriemoordenaar met bizarre motieven. De ideale cocktail waarin wetenschap en mysterie perfect met elkaar versmolten worden; op en top X-Files met andere woorden.

En die dualiteit schemert als vanouds glashelder door in de personages van Fox Mulder en Dana Scully, twee tegenpolen die elkaar afstoten, maar evenzeer aantrekken. De scènes waarin ze ingeleid worden bevatten de nodige informatie voor de nieuwelingen en de inside-jokes voor de fans van het eerste uur. Hun karakters, hun motivaties en hun onderlinge relatie komen in deze film uitgebreid aan bod waardoor ook de kijker die niet vertrouwd is met de serie een duidelijk beeld krijgt van wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen. Ze waren destijds bepalend voor het succes van de serie en ook deze film weten ze als nooit te voren te dragen. Tussen hen niets anders dan chemie en magie.

Maar de loftrompet komt uiteraard niet alleen de acteurs toe, want het scenario is namelijk zo sterk en zo uitgebalanceerd, dat zelfs twee onbekende koppen hier weinig fout mee konden doen. In principe is The X-Files: I Want to Believe een dubbele aflevering waarin de tijd wordt genomen om in te gaan op alle details van de "X- File" in kwestie, maar toch zie je dat de makers erin geslaagd zijn er een puike, complete film van te maken die zondermeer op zichzelf staat. En dat is toch lovenswaardig en enigszins een verbetering tegenover de vorige langspeelfilm, die weliswaar erg degelijk was, maar net iets te afhankelijk was van de serie.

Verrassend genoeg blinkt The X-Files: I Want to Believe niet enkel uit in verhaal en karakteruitdieping, want ook cinematografisch is dit een pareltje. De fotografie van de met neerdwarrelende sneeuw bedekte landschappen en de smerige operatiekamer waar de seriemoordenaar van dienst zijn zieke lusten op onfortuinlijke slachtoffers botviert is dermate sfeerversterkend, dat de allures van een groffe horrorfilm steevast om de hoek loeren. Dikke pluim voor Chris Carter die hier bewijst niet enkel over een creatieve pen te beschikken.

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik aanvankelijk vreesde dat deze film nergens het niveau van de serie zou halen. Niet dat ik geen vertrouwen had in de makers hun kunnen, maar gewoon omdat de serie op zich al zo subliem was dat zulk niveau gewoonweg erg moeilijk te evenaren valt. Maar de waarheid is gewoon dat deze prent de serie overstijgt en een ware apotheose vormt op negen jaar van schitterende televisie. Een godsgeschenk voor de diehard fan. The X-Files: I Want to Believe is dé beste film van 2008, dat durf ik nu al zeggen.


avatar van neoryzer

neoryzer

  • 52 berichten
  • 41 stemmen

Ik heb meer vertrouwen in de review van halycon, dan in de vrij lage score op de site hier, maar binnen enkele dagen ken ik ''the truth'' over deze film, want dan ga ik hem EINDELIJK ZIEN!

Vroeger kwamen bepaalde afleveringen van the x files ook uit als dubbele aflevering die dan meer het verhaal achter de serie onthulde.

Deze waren steeds van een hoog niveau en vond ik altijd wel iets beter dan de losse afleveringen, dus ben wel benieuwd alsook wat bang wat deze film zal brengen en de verwachtingen zal inlossen..

Binnenkort mijn review.


avatar van Ruben. K.

Ruben. K.

  • 155 berichten
  • 50 stemmen

Heb vroeger erg genoten van de serie, vooral de eerdere seizoenen.

Vond het dan ook erg leuk om ze weer een keer te zien.

De film op zich is echt vreselijk, het plot is wel vermakelijk en daarom heb ik hem maar afgekeken.

Vind de hele film vreselijk traag en in tegenstelling tot mijn vriend hieronder vond ik het niet in de buurt komen bij de tv serie.

Geen spanning, slecht uitgewerkt en een karakter die eigenlijk de hoofdpersoon van het verhaal is is echt walgelijk uitgeschreven.

Hoe durven ze een personage te creeeren die zulke vreselijke daden op zijn kerfstok heeft....walgelijk en compleet ongepast, complete onzin die nog goedgepraat word ook...alsof zulke dingen te vergeven zijn.....

Meer zal ik niet zeggen anders geef ik dingen weg.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ruben. K. schreef:

Hoe durven ze een personage te creeeren die zulke vreselijke daden op zijn kerfstok heeft....walgelijk en compleet ongepast, complete onzin die nog goedgepraat word ook...alsof zulke dingen te vergeven zijn.....

Goedgepraat? Vergeven? Ben je in slaap gevallen tijdens de film?


avatar van annekevl

annekevl

  • 1 berichten
  • 34 stemmen

Ik heb deze film gisteren gezien in de cinema.

Het was tot mijn grote spijt een zware teleurstelling.

Ik was indertijd grote fan van de serie, maar deze film is echt ondermaats.

Alles is zeer voorspelbaar en het is allemaal zo typical opgemaakt.

Volgens mij wouden ze het nog eens proberen met de naam "x-files" maar deze film is dit echt niet waard. Zware teleurstelling, het enige plezante was om mulder & scully nog eens terug te zien.


avatar van Neder

Neder

  • 261 berichten
  • 1366 stemmen

zware teleurstelling

Grote fan van de oude serie , de film was bagger en zat niks spooky in. Ook geen aliens. Zonde.

en dat gevrij van fox en scully had ook niet gehoeven


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Halcyon, je recensie doet me de film willen zien. Heb de serie nooit gevolgd, wel wat positieve sfeerimpressies hier en daar meegekregen, maar dat lijkt me niet erg als ik jou moet geloven. Ben benieuwd Halcyon!


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Een vraagje: wordt de X-files main theme (ja, dat gefluit) ook in deze film gebruikt? Wat een lekkere track blijft dat toch zeg


avatar van Ruben. K.

Ruben. K.

  • 155 berichten
  • 50 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

Goedgepraat? Vergeven? Ben je in slaap gevallen tijdens de film?

Nog net niet, haha.

Ik bedoel niet dat er letterlik vergeven word maar er word veel te vriendelijk met zo'n vent en het hele idee omgegaan.

Ze hadden een tal van andere dingen kunnen bedenken om die persoon een personage te geven, vond het een onsmakelijke fout.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

JoeCabot schreef:

Een vraagje: wordt de X-files main theme (ja, dat gefluit) ook in deze film gebruikt? Wat een lekkere track blijft dat toch zeg

In de begingeneriek heel even, gedurende de film ook heel even, maar tijdens de eindgeneriek gaan alle remmen los. De ganse tune wordt gespeeld, zij het in een nieuw kleedje. Maar ik kon de remix absoluut waarderen, wederom een kippenvelmoment.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ruben. K. schreef:
Ik bedoel niet dat er letterlik vergeven word maar er word veel te vriendelijk met zo'n vent en het hele idee omgegaan.

De reden waarom men zo "vriendelijk" was, was omdat de FBI erg afhankelijk was van zijn paranormale gave. Hij was tot dusver de enige die een doorbraak kon forceren in het onderzoek naar de verdwenen FBI-agente.