Dead Ringers (1988)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Jeremy Irons, Geneviève Bujold en Heidi von Palleske

De gebroeders Mantle zijn een identieke tweeling en beide gynaecoloog. Alleen een van de broers heeft een stuk meer zelfvertrouwen en weet altijd de vrouwen die hij ontmoet te verleiden. Wanneer hij genoeg heeft van zijn huidige partner geeft hij haar door aan zijn broer zonder dat ze het doorheeft. Dit loopt al tijden goed, tot er op een dag een actrice hun kliniek binnenkomt en de verlegen broer als eerste verliefd wordt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Maar na de onthulling is Bujold niet meer verward en weet ze exact met wie ze te maken heeft.

Maar ik dus niet continu. En ik denk ook dat de filmmaker niet de intentie heeft om ons gelijk te doen beseffen wie wie is bij sommige scenes. Het gaat ook zeker niet om alle scenes met Bujold. Volgens mij is er overigens nog wel een scene waarbij ze dat niet meer weet en zelfs vraagt, maar ik kan het mis hebben.
Overigens ben ik het ook met je tweede punt niet eens.

Het zij zo. Ik vind dat een film gewoon moet werken de eerste maal. Films herzien doe ik wel soms. Begrijp je punt wel hoor, maar een audiocommentaar hoort niet alle kwartjes te doen vallen.

Reinbo
Ik had het audio commentaar ook niet nodig voor het kwartje, gaf alleen aan hoe Cronenberg er tegenaan kijkt (al ken ik hem niet, kun je toch zijn visie te weten komen)

Het klopt dat er een scene in zit waar Bujold zich afvraagt wie wie is. Maar er is dan geen sprake meer van mentale verwarring.

Enfin, enige punt dat ik wilde maken is dat het verhaal niet primair beoogt de kijker te verwarren, maar juist het spel toont dat zij met hun omgeving spelen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)

Dat klopt, maar vind dit niet altijd goed gedaan. Vind de verwarring (logischerwijs want er wordt bij aanvang van een scène niet gelijk - duidelijk of soms zelfs subtiel - onthuld met wie we te maken hebben) soms iets te lang aanhoudt/ te vaak voorkomt. Ik vermoed daarom dat dit Cronenberg zijn intentie is. Niet primair, dat geloof ik direct. En ook niet elke keer dat ik het vernam (vermoed ik) met opzet, vandaar dat ik in eerste instantie het woord 'rommelig' gebruik.

Het siert je dat je tegen een stootje kan en de rust hebt bewaard. Dat geef ik op de valreep grif toe. Let's call it a day, voordat we een ons wegen.

avatar van Marvinleeaday
De film begon goed maar eindigde voor mij te bizar en (vooral) warrig.

avatar van John Milton
Wat een prachtige acteerprestatie van Jeremy Irons... De nuance die hij erin ligt en de manier waarop hij twee behoorlijke andere maar toch innig verbonden karakters neerzet is fantastisch om naar te kijken.

avatar van notsub
Dead Ringers vertelt een intensief en diepgaand verhaal over een tweeling. Tegen de achtergrond van mooie loopbanen en succes gaat de film dan langzaam maar zeker één richting op. Dat loopt uit op een climax, die er wezen mag. Heel origineel is het allemaal ook weer niet, het is met name de uitvoering die sterk overtuigt.

Aardige film waarin de relatie tussen een eeneiige tweeling onder druk komt te staan als ze beiden met dezelfde vrouw omgaan. Een psychologische horrorfilm met een aantal typische Cronenberg momenten (zoals de droom scene). Behoorlijk traag, en daardoor niet altijd even onderhoudend. Jeremy Irons is sterk in een uitdagende dubbelrol.

avatar van beavis
De eerste Cronenberg herkijk die wat minder uitpakt. Vooral omdat het hier een mengeling van een aantal vaste Cronenberg thema's betreft die nergens goed worden uitgewerkt / heen lijken te gaan, waardoor het een en ander overkomt als puur effect bejag.

Dat de thema's sterk zijn en het effect bejag goed werkt, bleek wel uit mijn eerste kijkervaring, lang geleden waardoor ik volledig verbijsterd was. Vervolgens heb ik de film in mijn hoofd opgebouwd als extreem bloederig; vol gemuteerd vlees ala Society (1989) (moet ik wellicht ook maar niet gaan herzien?) en met een psychoseksueel splatter einde ala Cutting Moments. Maar dat bleek dus bij lange na niet zo te zijn. Opzich niet erg, als ik er nu inhoudelijk weer wat meer mee had gekund, maar na een sterke opbouw focust de film eigenlijk volledig op de geestelijke downfall van de geniale tweeling die binnen de context van de film toch een beetje te weinig gemotiveerd en te weinig plausibel aanvoelt... ook dat Siamese tweeling aspect wordt er een beetje met de haren bijgesleept...

De kwaliteiten van Cronenberg zijn ontegenzeggelijk en eigenlijk verdient de film misschien nog wel een kleine vier sterren, maar puur omdat ik dit keer zeker niet verbijsterd achterbleef, en daardoor zelfs iets teleurgesteld, toch een half puntje aftrek.

christoph80
Diesel schreef:
Prikkelende thriller met een paar sterke scènes en erg goed acteerwerk van Jeremy Irons, speelt hier misschien wel de rol van zijn leven. De Mantle personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal zit goed in elkaar, langzame spanningsopbouw en een passende finale. Kortom, nog een Cronenberg die me goed is bevallen.. 3,5*

Kijk maar eens naar de serie Brideshead Revisited en zeg me dan wat zijn beste rol is.

avatar van 93.9
Lekkere weirde film. Heel 90's, terwijl ie uit de 80's komt...

avatar van Tiany
Een thriller ? Eerder een kat en muis spelletje. Knap van Irons die dubbel rol.

avatar van Basto
Het is inderdaad meer een psychologisch drama dan een thriller. Spannend is het natuurlijk wel. De kracht zit 'm, zoals meestal bij Cronenberg, in de gedachte. Beklemmende cinema.

avatar van baspls
"I've often thought that there should be beauty contests for the *insides* of bodies."

Een film van David Cronenberg die ik nog niet gezien had. Door de titel had ik eigenlijk een heel ander soort film verwacht, maar dat geeft natuurlijk niet. De film zou eerst ook Gemini gaan heten maar dat vond de studio niets, Cronenberg probeerde Twins als titel maar zijn goede vriend Ivan Reitman wilde die titel hebben voor zijn film met Danny DeVito en Arnold Schwarzenegger. Bij een titel als Dead Ringers verwacht ik een soort slasher over een moordenaar die belt of een thriller met een terrorist/moordenaar die over de telefoon met iemand dingen wil afdwingen (Dirty Harry, Die Hard 3), maar dit is uiteraard iets heel anders.

De tweelingbroers Beverly Mantle en Elliot Mantle zijn qua uiterlijk identiek maar hun persoonlijkheid is heel anders. Ze zijn beide briljante doctors en hebben een gynaecologische kliniek. De broers verwisselen regelmatig hun identiteit en als Elliot, die veel zelfverzekerder is als Beverly, genoeg heeft van zijn huidige vriendin besluiten ze om weer van identiteit te verwisselen. Dit keer niet zonder gevolgen.

Ongelofelijk achterwerk van Jeremy Irons die hier zowaar een dubbelrol speelt als de tweeling. Hier word ook voor het allereerst splitsing van beelden doodmiddel van computer gebruikt, de zogeheten computer-controlled moving-matte photography. Ik had af en toe niet meer door wie nou precies wie is, de karakters zijn duidelijk door hun gedrag en houding uit elkaar te houden maar ze maken het zelf erg moeilijk omdat ze niet altijd hun echte naam vertellen maar die van de ander. Irons is eigenlijk de gene waar het voornamelijk om draait maar verder waren ook Geneviève Bujold, als filmactrice Claire, en Heidi von Palleske, als Elliot's vriendin, goed.

Hoewel de film veel typische Cronenberg-elementen bevat - zoals de droom-scène, die operatiegereedschappen en die haast occulte kleding van de gynaecologen/chirurgen - is de film verder wat trager van tempo en heeft veel meer drama. Op de enkele body-horror na is Dead Ringers geen horror-film maar echt een drama met een nogal psychologische insteek. De sterke cinematografie en de mooie locaties in Canada waren ook typerend voor Cronenberg.

De muziek van Howard Shore was formidabel. Helaas word in het begin van de film weinig gebruik gemaakt van de muziek. Aan het einde helpt de muziek de drama enorm. Het Hoofdthema vind ik echter niet helemaal bij de film passen, iets te licht van toon, maar is uiteraard zeker niet slecht.

De film bevat niet bijzonder veel naakt (het gaat dan wel over gynaecologen, we zien niet meer naakt als in afleveringen van House M.D.) en op het einde na ook geen enkele gore, en dan zien we er ook nog niet zo heel veel van. Af en toe is de film moeilijk te volgen of een beetje verwarrend en in het begin moest de film even opgang komen. Niet zo sfeervol als Scanners of The Brood en kwalitatief niet zo sterk als The Dead Zone of The Fly, maar uiteindelijk is dit toch weer een sterke film van David Cronenberg.

avatar van knusse stoel
Mooie film en zo langzamerhand beginnen wij een fan van David Cronenberg te worden. Hij heeft nu al verscheidene films gemaakt in de loop der jaren die goed bij ons overkwamen. Denk b.v. aan "The Fly" uit 1986. Ook deze film maakte wederom indruk en was boeiend.

avatar van DwarreI
Beste Cronenberg die ik tot nu toe zag, fascinerende filmmaker is het.