Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Paul Haggis
Met onder meer: Don Cheadle, Michael Peña en Matt Dillon
IMDb beoordeling:
7,7 (460.475)
Gesproken taal: Engels, Perzisch, Spaans, Mandarijn en Koreaans
Releasedatum: 20 oktober 2005
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Crash
"You think you know who you are. You have no idea."
Het verhaal volgt een groep mensen van verschillende komaf in de straten van Los Angeles, terwijl hun levens elkaar kruisen. De rode draad is een moordzaak, en de rechercheur die belast is met het onderzoek.
Externe links
Acteurs en actrices
Jean Cabot
Det. Graham Waters
Officer John Ryan
Daniel
Rick Cabot
Karen
Cameron Thayer
Anthony
Christine Thayer
Video's en trailers
Reviews & comments
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
wie weet welk nummer er word gespeeld aan het einde van deze film ?
'Maybe Tomorrow' van de 'Stereophonics'.
Ziehier (http://www.musicmeter.nl/album/24766) voor de volledige soundtrack...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Slotsom zou misschien moeten zijn dat de film juist aan moraal ontbreekt, want tenslotte voelde ik geen afkeer voor mezelf
Dit snap ik niet helemaal. Het werkt ook voor geen meter omdat voor mij het moraal juist veel en veel te dik erop lag. Het voelde allemaal als een zeer slechte en vooral kinderachtige versie van films als "Magnolia" of "Happiness". Kinderachtig omdat dit perfect is voor kinderen die niet teveel over films hoeven na te denken maar alles domweg mooi voorgeschoteld krijgen zoals hier het geval was.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Alleen is de moraal hier dubbel. Allesbehalve subtiel, maar zowel het positieve als het negatieve wordt dubbel en dik onderstreept. Net dat stemt wel enigszins tot nadenken aan.
Al blijft de vraag waarom je over een thema als dit nog nooit eerder zelf nagedacht zou hebben natuurlijk. Een film kan daar (hopelijk) niet al te veel aan veranderen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Volledig mee eens onderhond. En inderdaad, deze film verandert helemaal NIKS aan m'n visie op deze problematiek. Maar dat maakt hem niet per definitie slecht...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De film faalt voor mij duidelijk in zn doelstelling, en dat is mij overtuigen en te emotioneren met de problematiek die blootgesteld wordt, en me vooral aan het denken zetten. Kan het dan al geen goede film noemen.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Gelukkig voor MM kijk ik zo niet naar films 
Moet zeggen dat de emotie in deze film vooral uit de mooie beelden en dito muziek kwam. Kan me inbeelden dat wanneer je focust op de barre feiten of niet geraakt wordt door bovenstaande elementen, dat deze film een totale mislukking is.
Maar om het dan een (eenduidige) moraalles te noemen, daar ben ik het toch niet mee eens.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik vind mooie beelden en muziek ook erg belangrijk maar als het plot me zo erg irriteert kan het bijna niet meer apprecieren in zn geheel. En dan moet ik er wel bijzeggen dat ik de beelden en muziek hier zwaar vond tegenvallen. Dat 1 na laatste nr was de druppel.
Louie_Anderson
-
- 5 berichten
- 567 stemmen
Oscar-nominaties voor beste film, beste regie, beste montage, beste originele screenplay en beste mannelijke hoofdrol (Matt Dillon)... EN TERECHT!!!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Had het ook al zien aankomen. Totaal geen verrassing. Maar zoals ik al zei: zegt meer over de oscars dan de film. wat een belachelijk optreden is die oscaruitreiking eigenlijk.
Salto
-
- 258 berichten
- 149 stemmen
Kom op jongens.... de film is gewoon goed.
Door deze film film wordt de hgele wereld met zijn neus op de feiten gedrukt en het laat op een mooie manier blijken dat alle problematiek in deze wereld maar op 1 MANIER opgelost kan worden. En dat is: BIJ JEZELF!!
Het laat mensen als individu zien... en hat laat zien dat elk mens een hele slechte en een hele goede kant heeft.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Als ik alleen al weer aan de diverse plotjes en 'wendingen' terug denk gaan me de tenen alweer krom staan. Toch maar verlaagd naar 2*
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Als ik alleen al weer aan de diverse plotjes en 'wendingen' terug denk gaan me de tenen alweer krom staan. Toch maar verlaagd naar 2*

JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Kom op jongens.... de film is gewoon goed.
Door deze film film wordt de hgele wereld met zijn neus op de feiten gedrukt en het laat op een mooie manier blijken dat alle problematiek in deze wereld maar op 1 MANIER opgelost kan worden. En dat is: BIJ JEZELF!!
Het laat mensen als individu zien... en hat laat zien dat elk mens een hele slechte en een hele goede kant heeft.
Eindelijk eens een sterk betoog. Kan iemand hier iets tegenin brengen??
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Eindelijk eens een sterk betoog. Kan iemand hier iets tegenin brengen??
De achterliggende gedacht mag dan misschien mooi of sterk zijn. Daar heb ik het niet over.
Ik zeg alleen dat het verhaal van deze film bagger is. Al die overbodige wendingen, twists, paralelle verhaal lijnen, andere lijnen die elkaar kruizen. Allemaal over de top en meer dan nodig is. Het is een gimmick die men wijs moet gebruiken, en niet de kijker mee dood gooien "omdat het kan".
kos
-
- 46701 berichten
- 8856 stemmen
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
De achterliggende gedacht mag dan misschien mooi of sterk zijn. Daar heb ik het niet over.
Ik zeg alleen dat het verhaal van deze film bagger is. Al die overbodige wendingen, twists, paralelle verhaal lijnen, andere lijnen die elkaar kruizen. Allemaal over de top en meer dan nodig is.
Het is een gimmick die men wijs moet gebruiken, en niet de kijker mee dood gooien "omdat het kan".
Neen, alles wat jij opnoemt onderbouwt de film tot een schitterend geheel, dat dient om het verhaal te illustreren. Juist de genialiteit van de prent doet ons het verhaal in zijn naakte waarheid aanschouwen. Een slechte film over een erge dramatiek blijft een film te vergeten, deze onthouden we om zijn geniale verhaallijn (die volgens jouw dus bagger is) - waar ik overgens geen enkel overbodig element in zie - maar eveneens het aangrijpende thematiek...
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
EO-series zeggen ook dat er verschil tussen goed en kwaad is en dat alles bij jezelf begint etc. Vind je die ook zo geweldig?
Sorry, EO-series zijn mij volledig onbekend. Iets meer uitleg graag??
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Neen, alles wat jij opnoemt onderbouwt de film tot een schitterend geheel, dat dient om het verhaal te illustreren. Juist de genialiteit van de prent doet ons het verhaal in zijn naakte waarheid aanschouwen. Een slechte film over een erge dramatiek blijft een film te vergeten, deze onthouden we om zijn geniale verhaallijn (die volgens jouw dus bagger is) - waar ik overgens geen enkel overbodig element in zie - maar eveneens het aangrijpende thematiek...
Ik vind er niks geniaals aan. Een film als magnolia waar de llijnen elkaar af en toe kruisen vind ik veel mooier dan een film waarin ieder stukje niet langer is dan 5 minuten.
Honderen kruisingen en zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen, die allemaal zeer waarschijnlijk moeten over komen halen mij juist uit de film ipv me erin te betrekken.
Iedereen kan een verhaaltje schrijven waarin 20 mensen elkaar 100x tegen komen binnen een periode van 2 dagen en de meest belachelijke situaties meemaken.
Het is lastig als je het heel subtiel wil doen, uitgebalanceerd, geloofwaardig etc.
Ik was met een grote groep studenten, en ruim het merendeel zat zich halverwege de film gewoon te ergeren aan alle super korte scenes waardoor je nooit iemand ECHT leert kennen. De vele kruisingen van de verhaallijnen, en de over de top gebeurtenissen. Die ene negroide regisseur bijv die maakt meer narigheid mee in 2 dagen, dan jij en ik in 10 jaar...
Maarja voor sommigen werkt het blijkbaar, sommige mensen zijn onder de indruk van iets wat ik een typisch voorbeeld noem van "too much"...
Alle racisme en vooroordelen zijn daarbij ook nog eens 10x opgeblazen in de film. Nog een reden waarom ik niet zeg "oh wat is deze film subtiel en legt hij goed de aandacht bij een moeilijk onderwerp". Nonsens deze film gebruikte niet 1 kanon om een mug te doden, maar 10...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
JJ_D, heb jij eigenlijk wel films als Magnolia gezien? Zou jij Crash uberhaupt ergens mee kunnen vergelijken? Want als dat wel zo is zul je inzien dat deze film bagger is in opzicht van structuur en verhaallijn. Alles in Crash lijkt zo verdomd "verzonnen" zoals ik al een keer eerder aangaf. En laat staan de thematiek die domweg je strot in wordt gedouwd. Laat niets aan de fantasie van de kijker over. Alles moet gezegd worden. Typisch amerikaans. Een japanner had zulke thematiek veel beter gebracht. (Nu ik hierover nadenk moet ik zeggen dat ik de waardering van Onderhond eigenlijk een beetje vreemd vind)
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
JJ_D, heb jij eigenlijk wel films als Magnolia gezien? Zou jij Crash uberhaupt ergens mee kunnen vergelijken?
Neen, tot mijn grote spijt heb ik Magnolia moeten missen bij de televisie-uitzending enkele maanden geleden. Schijnt inderdaad geniaal te zijn, voorlopig zal ons discussie dus wat stroef blijven lopen omdat Magnolia mij onbekend is.
Ik stoorde me soms ook aan die volledige verhaalvertelling, volgens mij belet dat de film om nog langer na te zinderen. Regisseur Paul Haggis wil waarschijnlijk te veel paadjes bewandelen: voor diegenen die de corrupte agent maar niets vinden, staan de 2 negers alweer klaar. Vandaar dat ik ook op een wat ongelukkige montage wees, bij momenten loopt het wat stroef... Beste voorbeeld van wat jij bedoelt is als de neger op het einde doodgeschoten wordt bij het uithalen van zijn voodoo-artikel. Waarom dat 2x in beeld brengen? Ik had er geen probleem mee dat de inspecteur en broer die op het einde vindt (op één of andere manier voelde dat niet cliché aan, alhoewel het al duizenden keren is gedaan...), maar om dat nog eens duidelijk in beeld te moeten brengen na de schietpartij vondt ik beetje misplaatst. De kijker kon zo wel veronderstellen waarom er géén reden tot schieten was voor de jonge agent-knul.
Het gaat er vooral om dat u denkt dat de film een vertekend beeld voorschotelt van hoe het er in LA aan toe gaat. Met deze film doet Paul Haggis mij geloven in wat hij vertelt, en als het allemaal overdreven is, so what? Amadeus is niet voor niets één van mijn favorite films...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Vind dit niet passen bij Crash. Totaal geen regisseursfilm. Er wordt niet met een herkenbare stijl gespeeld of verteld zoals bv een Anderson (jawel, de regisseur van Magnolia) het doet. Vind Crash uit de lucht gegrepen stof. Wel gebaseerd op reeele en ernstige gebeurtenissen maar nergens overtuigend in de uitwerking.
Ik voel me trouwens geflatteerd maar je mag me ook wel met 'je' aanspreken 
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Ik voel me trouwens geflatteerd maar je mag me ook wel met 'je' aanspreken 
Ik koester nu eenmaal niets dan respect voor mensen die al meer dan 700 films op hun "repertoire"-lijstje (bij gebrek aan betere synoniemen) hebben staan... 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Hoe zit het dan met users die 1000en titels op hun naam hebben staan
?
Jij hebt nog heel veel jaren te gaan dus dat komt echt wel goed. Ben jaloers dat je nog zoveel moois te zien hebt 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Is er iets aan de hand davidov? Heb je je moment of fame nu gehad? Mooi, kunnen we weer terug naar de film want ik was al klaar met off topic gelul totdat jij nog ff leuk een verlengstukje plaatste. Get a life.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Na enkele interviews en artikels over deze film te hebben gelezen moet ik m'n mening over Crash lichtjes bijsturen. Hoewel het moraliserend karakter uitgesproken aan bod komt vind ik dit absoluut geen minpunt. Waarom? Wel, Crash is gewoonweg bedoeld om moralistisch te zijn, het is geen flauw verhaaltje met een boodschap die toevallig moralistisch is. Dat verandert de zaak, alles draait hier namelijk om de moraal.
Ook wordt er wel eens geklaagd over het feit dat het onrealistisch is dat al die mensen mekaar opnieuw tegenkomen. Nu, dat is ook zo, maar je moet er doorheen kijken. Die scènes fungeren niet zozeer als verhaallijn maar eerder als een soort van alibi om opnieuw die moraal aan te wenden.
De hele essentie van Crash mag je voor mijn part dus herleiden tot drie vragen:
- Is Crash moralistisch? Jazeker!
- Is Crash té moralistisch? Misschien wel, misschien niet.
- Is het moralistisch karakter van Crash een minpunt? Absoluut niet!
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

Snatch
Misdaad / Komedie, 2000
1.380 reacties

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Misdaad / Komedie, 1998
847 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties
Gerelateerde tags
race politicsdochterinstaller politiefallauto ongelukracismelos angeles, californiëbigotrysocial servicescollision
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











