Over the Hedge (2006)

Alternatieve titel: Beesten bij de Buren

Animatie / Komedie

geregisseerd door Tim Johnson en Karey Kirkpatrick
met de stemmen van Bruce Willis, Garry Shandling en Steve Carell

De ondeugende en mondige wasbeer R.J. (Willis) komt terecht in een bos bij andere dieren die leven onder ouderwetse omstandigheden. R.J raakt echter gefascineerd door de leefwereld voorbij de heg aan de rand van dat bos en probeert er zijn eigen logica op toe te passen bij het observeren ervan. Iedereen raakt aangemoedigd door hem en samen doen ze verwoede pogingen 'de buitenwijk' binnen te dringen. Dit lukt redelijk. Maar om de finale klapper te maken en een grote lading voedsel te stelen moeten ze veel risico's nemen..

• vanaf woensdag 5 juni te koop op blu-ray

De animaties zien er geweldig uit maar het is voor mij teveel een kinderfilm. Iets wat ik bij bijv. Shrek niet heb.

avatar van errr
Ik vond de film echt heel erg leuk, ik heb me echt dood gelachen om die eekhoorn. Zeker een aanrader!! 3*

avatar van IcU
IcU
Leuke film, maar niet geweldig. De animaties waren wel prachtig. Ik had geen hoge verwachtingen van deze film, en die moet je ook niet hebben. Leuk vermaak voor een keer. 3½*

avatar van tomkreunen
Wat een fijne film zeg. Echt heerlijk. Komt voornamelijk door dat adhd eekhoorntje. Redelijk verhaal met goede animaties!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Over the Edge, tis eigenlijk gewoon een 13 in een dozijn film maar is dat erg??? Mwah, hoeveel 13 in een dozijn actiefilms, science-fiction films of highschool-comedy films zijn er wel niet? Eigenlijk werkt het soms best bevrijdend, je weet tenminste van te voren wat je krijgt en dat is soms best net zo prettig.
Ondanks het wat uitgekauwde verhaaltje en moraal en personages wist deze film me dus best te vermaken. De humor is best te pruimen (het einde van de ADHD eekhoorn met energieboost was zelfs behoorlijk grappig) en de animaties van de dieren en het bos zijn heel behoorlijk. Jammer dat die zelfde aandacht niet ook aan de grote-mensenwereld is geschonken.

"Fire in the hole" 3*

avatar van Rancid
Tegenvaller, het verhaal heeft niets om handen en de grappen zijn spaarzaam. Enkele positieve punten zijn de eekhoorn en de prachtige animatie. Maar deze film haalt het niet bij bijvoorbeeld Finding Nemo. 2,5*

Patat
Zeer amusante film met talloze leuke personages, met Hammy als uberschattige uitschieter. Alhoewel het verhaal nogal simpel is, vliegen de 80 minuten voorbij en verveelt het geen enkel moment. Erg grappig om de mensenwereld te bekijken door de ogen van de dieren. Een aanrader voor jong en oud.

Mijn oordeel: een zeer goede 4/5.

Grappige animatiefilm, maar heb ze wel eens leuker gezien (the Wild).
Ik vond het wel grappig toen ze hammy ''energiedrank'' gaven en dat ie daardoor zo supersnel was dat alles slow motion leek

avatar van djerk_Corleone
leuke film. geen pixar kwaliteit maar wel vermakelijk. vooral hammy was cool. Wel een beeetje gejat van finding nemo. play, play!! i.p.v. mine, mine!! 3*

grappige film.

leon1970
Over the hedge

leuke film.
Geen topper, wel een leuk verhaal.
Zeker de moeite waard.

waardering: ***

avatar van tevelenco
Leuke en goed gemaakte animatiefilm.
Met veel leuke typetjes en aansprekende humor.
Ja toch wel eentje die boven de middelmaat uitsteekt.

Pvt. Sanders
Heb me helemaal kapot gelachen om Hammy met z'n ADHD Helaas een beetje kort maar zo nu en dan ook saai..

avatar van Ché Cliché
Ik vond deze eigenlijk alles behalve leuk. Ik vond hem traag en niet grappig. Enkele leuke dingetjes, maar niet goed genoeg om meer dan 2 sterretjes van mij te krijgen.

avatar van %%%%%%
Vond een leuke film. Maar de 2 de keer viel die me wat tegen. Maar is een leuke film om een keer te zien 3 sterren

avatar van grovonion
Hammy op speed en de rest in slo-mo was om te gieren, geniale vondst. Voor de rest een aangename tekenfilm.

Hammy is inderdaad om te gieren. Alleen erg jammer dat het idee nogal gehaald is uit andere Amerikaanse animatie films. Niet origineel.

avatar van Tars
iets zwakkere presentatie dan de andere films van de makers, vind ik.. Het verhaal is nogal zwak, maar wel grappige stukjes af en toe

Strudllkanudll
Fan van animatie zoals Shrek en Ice Age, ik vind Over the Hedge dan ook een leuke aanvulling. Kan echter lang niet toppen aan deze voorgaande titels. Blijft wel geinige film met als topper Hammy !!

whihihihi deze animatie film was ook echt super leuk een 4,5

Leuke animatie film. lachen zoals ze alles plunderen. kinderen hebben genoten

avatar van Bob Gray
Leuke film om te zien alhoewel de grappen spaarzaam zijn. Prachtige animatie met een leuke Steve Carell.

Lueke tekenfilm die uitgaat van de belevenissen van de bosdieren. Grappig om te zien hoe ze de mensenwereld beleven. Niet te zoetsappig, veel herkenbare kinderstreken.
4 astriksjes van mij!

avatar van Friday the 13 th
Film steekt goed in elkaar en heeft fijne momenten. Kijkt zeker lekker weg, toch zijn er betere in de reeks.

avatar van Matchostomos
Banaal stukje animatie, dat zich maar al te vaak vergrijpt in het gebruik van moderne technieken, hysterische personages en filmische verwijzingen.
Bovendien is de uithaal naar de suburbia van een te laag pit, om er enigszins aandacht aan te besteden.
Qua animatie is het ook niet veel soeps, getuige de weinig natuurlijk ogende mensen (ofwel ga je regelrecht voor realisme ofwel voor een meer cartooneske look) en het weinige oog voor detail.

'Over the Hedge' straalt geen greintje originaliteit en eigenheid uit, waardoor 'Shrek' voorlopig het enige noemenswaardige feit blijft tussen alle andere Dreamworks producties.

Weinig oog voor detail? slechte animatie? Heb jij wel de goeie film gezien?

Ik vond over the hedge een prima film, die zeker vermakkelijk is, deze past absoluut thuis tussen de goede reeks van dreamworks animation films.

**** 4 sterren

wolter schreef:
Weinig oog voor detail? slechte animatie? Heb jij wel de goeie film gezien?

Jazeker, mijn beste. 'Over the Hedge' is oppervlakkig, leeg en bovenal alledaags geanimeerd. Nergens bespeur ik een moment waarbij deze prent tracht te vernieuwen, om zich zo af te zetten van het resultaat dat we elke dag op ons bord geserveerd krijgen.
Als de mondhoeken zelfs geen arbeid hoeven te verrichten, dan is de conclusie snel getrokken...

Moet animatie altijd vernieuwend zijn dan?

Jij geeft ‘Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit’ 4 sterren terwijl deze manier van animeren zo oud is als de weg naar Rome. Daarbij moet ik toevoegen dat er weldegelijk verschil in animatie zit met wat jij dagelijkse kost noemt, en gezien je dit onderscheid al niet kan maken, neem ik jouw bericht maar met een korreltje zout.

avatar van Matchostomos
Toegegeven, animatie hoeft niet vernieuwend te zijn, maar het is welkom wanneer daar sprake van is.

'Wallace and Gromit' is klassieke stop-motion met klei, maar dat weerhoudt de makers niet om qua animatie mooi dingen te creëeren. Bovendien bevat die prent een hoog gehalte aan hilarische en typisch britse humor, waar geen mondhoek onbewogen van blijft. 'Wallace and Gromit' is met andere woorden het perfecte voorbeeld van de waarde van klassiek animeren.

'Over the Hedge' daarentegen behoort tot het sumum van animatiefilms, waar geen greintje originaliteit en vindingrijkheid aan te pas komt, zowel qua animatie als humor.

En als je toch zo overtuigd bent van jezelf, leg me dan eens uit waar 'Over the Hedge' verschilt van de alledaagse animatie.

Maaltje
ik vind hem kei lollig