Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Over the Hedge (2006)

Alternatieve titel: Beesten bij de Buren

Animatie / Komedie

geregisseerd door Tim Johnson en Karey Kirkpatrick
met de stemmen van Bruce Willis, Garry Shandling en Steve Carell

De ondeugende en mondige wasbeer R.J. (Willis) komt terecht in een bos bij andere dieren die leven onder ouderwetse omstandigheden. R.J raakt echter gefascineerd door de leefwereld voorbij de heg aan de rand van dat bos en probeert er zijn eigen logica op toe te passen bij het observeren ervan. Iedereen raakt aangemoedigd door hem en samen doen ze verwoede pogingen 'de buitenwijk' binnen te dringen. Dit lukt redelijk. Maar om de finale klapper te maken en een grote lading voedsel te stelen moeten ze veel risico's nemen..

Onderhond schreef:
Lijkt de zoveelste totaal ongrappige comedycartoon die het moet hebben van uiterst lelijke CGi en boerse humor. Ik begin bijna terug te verlangen naar het zingend meubilair in Disneyfilms

Perfecte trailer

Dieptepunt in het al erg trieste Amerikaanse CGi animatie wereldje. Vreemd genoeg lijkt de animatie er op achteruit te gaan. Zoals hierboven al gezegd komen de mensen er wel erg karig vanaf en werkt de comic/realistische stijl voor geen meter.

De typetjes zijn vervelend en lijken gestolen van 36 andere tekenfilms. Een ADHD eekhoorn, de hippe nieuwkomer, de truttige baas, het verplichte politiek correcte zwarte personage. Toegegeven, de verpakking is wat anders, maar de typetjes zijn gewoon oersaai. Zo ook de humor, die opvallend afwezig is, waardoor het jeukerig moralistisch verhaaltje veel te veel tijd afsnoept van de schamele 75 minuten die de film telt.

En zelfs dat zijn er 75 te veel. Nog veel slechter dan alle Pixar en Shrek zooi.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vond weinig aan deze film. Weinig echt leuke humor, saai verhaal (eten stelen bij mensen) en de karakters konden me ook weinig boeien. Slechts Hammy en dat stinkdier vond ik soms geinig. Bruce Willis viel me weinig op als de wasbeer. Ik miste vooral leuke, flauw of cynische grappen zoals de ice Age's films of de Shrek films wel hebben. Ik ben een groot animatiefilm fan, maar deze staat erg laag bij me op de top lijst. Animaties waren wel oke, maar het verhaal en de humor vielen me gewoon teveel tegen. Jammer, maar ik denk ook dat het komt omdat tegenwoordig te veel animatiefilms verschijnen. De echt goede zie je sporadisch. Films als Madagascar vond ik ook al niet super. Slechts de echte creatieve films van Dreamworks bv laten een zeer hoog niveau zien. Ik geef 2 sterren voor de film, zeker niet meer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch wel een leuke film. Na de mindere Madagascar, Shark Tale, Home on the range en andere missers, is het wel leuk om nog eens een leuke tekenfilm te zien. Ik denk wel dat hij een tweede keer minder gaat zijn. De film moet het vooral hebben van de korte grapjes tussendoor. Zeker een aanrader voor liefhebbers van het genre.

neo (crew)
Over The Hedge is geen verbetering op eerdere soortgelijke Amerikaanse computer animatie films, maar valt vooral op door het inhouden met referen aan alles en nog wat. Dat maakt het wel een veel fijnere om te kijken. Ook gaat het tempo voor een relatief korte tijd naar beneden om plaats te maken voor sentimenten en is de humor nog redelijk genietbaar.

Opvallend is dat een karakter tegen het stinkdier zegt dat het om het innerlijk gaat, om daarna een make-over aan te gaan, en lijkt iedereen zich enkel maar van haar uiterlijk bewust te zijn. Lijkt mij een beetje tegenstrijdig.

3 sterren

avatar van Rianneke_Dan
Lekker en vermakelijk filmpje.
Had er wel iets meer van verwacht, maar er zitten leuke scene's in met ook wel flauwe humor.
Toch vond ik deze film meer voor kinderen gericht.
Verhaal is leuk verzonnen, en ook leuk uitgewerkt, waardoor er voor de kleintjes ook spannende momenten in zitten.

Had er iets meer van verwacht, maar toch een vermakelijke film.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Over the Edge, tis eigenlijk gewoon een 13 in een dozijn film maar is dat erg??? Mwah, hoeveel 13 in een dozijn actiefilms, science-fiction films of highschool-comedy films zijn er wel niet? Eigenlijk werkt het soms best bevrijdend, je weet tenminste van te voren wat je krijgt en dat is soms best net zo prettig.
Ondanks het wat uitgekauwde verhaaltje en moraal en personages wist deze film me dus best te vermaken. De humor is best te pruimen (het einde van de ADHD eekhoorn met energieboost was zelfs behoorlijk grappig) en de animaties van de dieren en het bos zijn heel behoorlijk. Jammer dat die zelfde aandacht niet ook aan de grote-mensenwereld is geschonken.

"Fire in the hole" 3*

avatar van Matchostomos
Banaal stukje animatie, dat zich maar al te vaak vergrijpt in het gebruik van moderne technieken, hysterische personages en filmische verwijzingen.
Bovendien is de uithaal naar de suburbia van een te laag pit, om er enigszins aandacht aan te besteden.
Qua animatie is het ook niet veel soeps, getuige de weinig natuurlijk ogende mensen (ofwel ga je regelrecht voor realisme ofwel voor een meer cartooneske look) en het weinige oog voor detail.

'Over the Hedge' straalt geen greintje originaliteit en eigenheid uit, waardoor 'Shrek' voorlopig het enige noemenswaardige feit blijft tussen alle andere Dreamworks producties.

avatar van Spetie
Over the Hedge is een alleraardigste animatiefilm uit de stal van Dreamworks. Ondanks dat er originelere animatiefilms bestaan is Over the Hedge een leuke film. De animatie ziet er prima uit en de film bevat een hoop leuke grappen. Vooral het ADHD eekhoorntje Hammy liet mij een paar keer flink lachen. Steve Carell is dan ook perfect gecast om de stem van Hammy in te spreken. De film bevat de nodige clichés en moraal, maar ik vond het deze keer niet echt storend. Vermakelijke en zeer onderhoudende animatiefilm dus wat mij betreft.

avatar van Near_Dark
Plot : Da's rap uitgelegd: een Wasbeer steelt voedsel van een Grizzlybeer die een winterslaap houdt, wordt daarbij betrapt en moet binnen de tijdspanne van één week al dat voedsel terug bij elkaar zien te stelen bij de mensen van een plaatselijke wijk.

Hij misbruikt daarvoor het vertrouwen van een hechte groep dieren maar op't einde komt alles goed, of wat had je gedacht.

De eerste 45 minuten waren niet om over naar huis te schrijven, maar naar't einde toe wordt hij steeds beter om écht goed te eindigen.

Zeker de moeite om één keer te zien, hem op DVD kopen ga ik zeker NIET doen, daarvoor is hij nét niet goed genoeg...

Ik geef hem een 6/10.
Ik had zin in een luchtige komedie, en da's net wat ik gekregen heb met deze kleine, maar fijne, tekenfilm.

Filmsite : http://www.overthehedgemovi...

avatar van Justinw
Leuke animatie film.

Met leuke personages, verhaal is niet echt uitgebreid maar dat hoeft ook niet. De nodige cliché´s komen voorbij maar dat had ik wel verwacht. De ADHD eekhoorntje was het leukste personages. En bij de slow motion scene moest ik wel hard lachen.

Prima vermaakt 3*

Een van de slechtste animatiefilms die ik ooit heb gezien. Zielig stukje jatwerk met één leuke grap, de kaart met boobytraps. Wil hier verder geen woord meer van vuil maken.

avatar van dave
Erg clichématige animatiefilm die een beperkt aantal komische momenten bevat. De grapjes missen veel te vaak doel omdat ze al honderd keer eerder lijken verteld. Hiermee vermaak je eigenlijk enkel kleine kinderen. Toch is een en ander wel vermakelijk, mede dankzij het feit dat er enkel vanuit het standpunt van het ongedierte wordt gekeken. Alles ziet er groot en angstaanjagend uit, vanuit kikkerperspectief.

Meer is er helaas niet over te zeggen. Aardig voor een kleine 80 minuten, maar weinig voor herhaling vatbaar.

3,00 (2,75)

avatar van rep_robert
Vermakelijk allegaartje uit de Dreamworks stal dat nooit echt een extreem hoog niveau haalt, mede dankzij de moraliserende muziek+de bekende moraaltjes.

Gelukkig blijft het zeer vermakelijk dankzij een aantal geweldige grappen(vb. paraplu en boobytrap kaart), die toch nog voor de nodige lachsalvo's hebben gezorgd.

TMP
Heel matige animatiefilm. Verhaal stelt niet veel voor, maar het wordt verder ook nergens echt leuk of grappig. Hier valt niet veel aan te missen.

avatar van Kondoro0614
Over the Hedge

Heerlijke animatie film waar ik me zeker niet mee verveeld heb. Kwa verhaal is de film dun, maar gelukkig maakt het concept veel goed. Ik heb me erg vermaakt met de stelende wasbeer, geinige schildpad, ADHD eekhoorn en de andere dieren die proberen eten te 'jatten' van de mensen in de buitenwijken rondom hun natuurparkje. Onder het 'stelen' gaan ze allerlei pogingen aan om het eten te jatten. Ik vond de karakters erg leuk! Ik ben zelf wel fan van animatie films en ik vermaak me altijd wel bij zulke films. Helaas kijk ik deze films liever in het Nederlands. Ik weet niet waarom... Maar als hij er niet is voor in het Nederlands dan maakt Engels natuurlijk niks uit!

avatar van Vinokourov
Aahja, sympathieke animatie hoor van Dreamworks. Niet zo gelikt, maar wel bijzonder vermakelijk met leuke actievolle sequenties. Humor is niet heel geweldig, soms erg geforceerd. Maar vooruit het plot dat wilde dieren uit het bos samen met een wasbeer op etensjacht zijn in de grote mensenwereld wordt leuk uit de doeken gedaan.