• 8.263.118 stemmen

Geregisseerd door: Tim Johnson en Karey Kirkpatrick

Met onder meer: Bruce Willis, Garry Shandling en Steve Carell

Releasedatum: 5 juli 2006

Plot Over the Hedge

"Taking back the neighborhood... One snack at a time."

De ondeugende en mondige wasbeer R.J. (Willis) komt terecht in een bos bij andere dieren die leven onder ouderwetse omstandigheden. R.J raakt echter gefascineerd door de leefwereld voorbij de heg aan de rand van dat bos en probeert er zijn eigen logica op toe te passen bij het observeren ervan. Iedereen raakt aangemoedigd door hem en samen doen ze verwoede pogingen 'de buitenwijk' binnen te dringen. Dit lukt redelijk. Maar om de finale klapper te maken en een grote lading voedsel te stelen moeten ze veel risico's nemen..

imageimageimageimageimage

Lou (stemrol)

Penny (stemrol)

avatar van TheBigGreenday

TheBigGreenday

ADHD-er zijnde, vond ik die eekhoorn natuurlijk top of the bill! Prachtige animatiefilm, 4 *!

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1989 stemmen

Over the Hedge

Heerlijke animatie film waar ik me zeker niet mee verveeld heb. Kwa verhaal is de film dun, maar gelukkig maakt het concept veel goed. Ik heb me erg vermaakt met de stelende wasbeer, geinige schildpad, ADHD eekhoorn en de andere dieren die proberen eten te 'jatten' van de mensen in de buitenwijken rondom hun natuurparkje. Onder het 'stelen' gaan ze allerlei pogingen aan om het eten te jatten. Ik vond de karakters erg leuk! Ik ben zelf wel fan van animatie films en ik vermaak me altijd wel bij zulke films. Helaas kijk ik deze films liever in het Nederlands. Ik weet niet waarom... Maar als hij er niet is voor in het Nederlands dan maakt Engels natuurlijk niks uit!

avatar van Dick2008

Dick2008

Drukke, ook wel matige film, die net zoals vorige keer moeilijk doorheen is te komen en best wel lange speelduur die ook vermoeiend aan doet.

Eerst is het nog wel leuk met die beer, daarna wordt het erg matig. Zodra ze aan de andere kant van de heg komen, levert het wel wat meer leukere momenten op, zoals met die hond, wat trouwens een erg hilarisch gedeelte is en met de ongediertebestrijder. Met die kat is ook wel leuk. Ik vind de dieren in de hoofdrol maar lelijk getekend, een wasbeer ziet er zo toch niet uit. En Hammy vind ik ook zo'n vervelend beest. De enige die echt leuk is, is de schildpad Freek (Verne) en die is de contra van R.J. de wasbeer. Wat de rest van het tekenwerk betreft is het verder nog best aardig gedaan en de stemmen zijn verder ook goed. Gemengde gevoelens, want het wisselt doorlopend, ook met die dialogen. De finale is belabberd. Alleen de slotscène is dan wel weer grappig. De dvd biedt zoals meestal met die animatiefilms nog wat extra's wat een pluspunt is. 2.0/4.0

avatar van shrink

shrink

• 1903 stemmen

Echt weer een leuke animatiefilm uit de stal van DreamWorks.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Aahja, sympathieke animatie hoor van Dreamworks. Niet zo gelikt, maar wel bijzonder vermakelijk met leuke actievolle sequenties. Humor is niet heel geweldig, soms erg geforceerd. Maar vooruit het plot dat wilde dieren uit het bos samen met een wasbeer op etensjacht zijn in de grote mensenwereld wordt leuk uit de doeken gedaan.

avatar van Daan258

Daan258

Een toch wat tegenvallende animatie film.

Mijn verwachtingen waren vele male hoger door de behoorlijk goede beoordelingen.

Vond hem eigenlijk nergens echt leuk of vermakelijk. Hij keek redelijk weg maar meer vond ik er ook niet aan.

Jammer.

avatar van baspls

baspls

Over the Hedge (Beesten bij de Buren) is een film die ik vroeger ook vaak gezien heb en kwam vandaag toevallig weer voorbij op TV. Het is een beetje een drukke over-the-top film en de humor is een nogal lomp en cliché, maar de moraal van het verhaal is echt fantastisch. Als je het antropomorfisme (het idee dat dieren precies zoals mensen zouden zijn) negeert en het als allegorie (verhaal waarin een personage een symbool is voor iets anders) ziet dan is het echt een heel mooi en leerzaam verhaal voor kinderen.

Een wasbeer wordt gevangen door een beer die hem dwingt om eten van mensen te stelen, anders eet de beer hem op. De wasbeer komt in het bos een gemeenschap van dieren tegen. De leider van deze gemeenschap, een schildpad (een soort starre conservatief met een sterk geweten) voelt aan dat het niet goed zit met de wasbeer maar de gemeenschap besluit hem een kans te geven. De wasbeer misbruikt hun vertrouwen echter en overtuigd ze dat ze van mensen moeten stelen. De schildpad voelt zich hier heel slecht hierover "dit is geen voedsel, dit is rommel, we moeten het teruggeven aan de mensen" maar de andere dieren begrijpen dat niet. Uiteindelijk verraad de wasbeer de dieren en levert hij het eten dat ze hebben gestolen over aan de beer. Tegelijk ziet hij hoe een Karen (een totaal onsympathieke vrouw) de dieren laat verdelgen door een ongediertebestrijder en dan besluit de wasbeer dat hij liever onderdeel van hun gemeenschap is dan dat hij een leven van verraad leeft voor de beer in eenzaamheid. Hij keert terug en probeert de dieren te helpen terwijl de beer hem op de hielen zit. De gemeenschap is boos op hem en wil hem nu afwijzen, maar het is nu juist de schildpad die pleit om hem wel op te nemen "hij kwam terug voor ons". De dubbele moraal is dus: faciliteer het kwaad niet, maar ga de strijd aan met het kwaad én gemeenschap en familie zijn belangrijker dan wat voor bezit dan ook.

We vergeten soms dat een van de redenen dat Dreamworks is opgericht was dat Disney animators niet toestond om Religieuze/christelijke films te maken (dit is waarom Prince of Egypt over Mozes de eerste Dreamworks animatiefilm was) en die christelijke moraal zit stiekem in veel van hun films op verschillende wijzen verstopt. Zeker ook in Over the Hedge. (Zie ook: Recensie van de censor van de Rooms-Katholieke Bisschoppen van de VS)

avatar van ZAP!

ZAP!