Over the Hedge (2006)

Alternatieve titel: Beesten bij de Buren

Animatie / Komedie

geregisseerd door Tim Johnson en Karey Kirkpatrick
met de stemmen van Bruce Willis, Garry Shandling en Steve Carell

De ondeugende en mondige wasbeer R.J. (Willis) komt terecht in een bos bij andere dieren die leven onder ouderwetse omstandigheden. R.J raakt echter gefascineerd door de leefwereld voorbij de heg aan de rand van dat bos en probeert er zijn eigen logica op toe te passen bij het observeren ervan. Iedereen raakt aangemoedigd door hem en samen doen ze verwoede pogingen 'de buitenwijk' binnen te dringen. Dit lukt redelijk. Maar om de finale klapper te maken en een grote lading voedsel te stelen moeten ze veel risico's nemen..

avatar van Verhoeven
Aardige animatiefilm uit de studio’s van Dreamworks. De hele film wordt gedragen door het hyperventilerende karakter van de eekhoorn. Steve Carell weet wat hij in zich heeft en brengt dat met behoorlijk wat vreugde vooral de scène als hij cafeïne gedronken heeft is behoorlijk hilarisch. Alles staat stil omdat hij gigantische snel door tijd en ruimte gaat, let vooral op de animatie in zijn gezicht. Lekker zwoel. Helaas dat je niets kunt beginnen met een Bruce Willis zijn stem hij is letterlijk gecast voor zijn naam. Animatie was oké, verhaal ook, het moraal was niet overdreven aanwezig. Een onverwachte geinige animatiefilm die het moet hebben van zijn diversiteit van karakters.

avatar van super_maske
Deze film vertelt een mooie boodschap!
"We eat to live - these guys live to eat!"

avatar van NielsP
Een animatiefilm die me een keer niet heeft kunnen boeien. Qua animatie zat het allemaal wel goed, hoewel ik de mensen liever wat beter uitgewerkt had gezien, maar zoveel nieuw vertel ik daar niet mee.

Ik vind, persoonlijk, dat animatiefilms een eigen karaktertje mogen hebben en dat heb ik niet ondervonden bij deze film, wat ik dan bijvoorbeeld wel had bij Finding Nemo en Flushed Away. Een nogal flauw verhaal met humor die me niet altijd heeft kunnen boeien.

avatar van JJ_D
'Over the Hedge' is een verrassend goeie animatiefilm die eens niet van de Pixar-studio's komt. De tekenstijl had beter gekund, maar ik ben absoluut geen purist op dat vlak. De inhoud primeert, en wat dat betreft doet deze film wél goed. Er wordt af en toe leentje-buur gespeeld bij (eerdere) voorbeelden uit het genre - inzake opbouw en karaktertekeningen - maar aan originaliteit hier toch ook geen gebrek - zeker niet in het spannende 2e deel.
Memorabel is de sterfscène van de muis: eerst komt Pink Floyd aan de orde, waarna geknipoogd wordt naar 'Citizen Kane'. Overduidelijk, en toch subtiel verpakt.
'Over the Hedge' laat zich het best samenvatten als een filmpje dat aangenaam wegkijkt. Zo mogen er voor mijn part meer gemaakt worden.

avatar van TheJoker
Wederom een tegenvallende film van Dreamworks. De personages zijn behoorlijk standaard, het verhaal ook, sommige scenes zijn ronduit saai en de animatie ook geen topwerkje. Been there, done that. Leuk voor een druilerige dag maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.

avatar van Matchostomos
JJ_D schreef:

Het bovenstaande verplicht me tot het stellen van de volgende vraag: op welke manier laat die originaliteit zich tot uiting komen; via een dubbelzinnig beeld van de 'suburbia'? Mijns inziens bestaat 'Over the Hedge' bijna louter uit popcultuurverwijzingen en filmische referenties, bovendien weinig efficiënt en origineel geïntegreerd in het geheel. Je quotering verbaast me dan ook enigszins, JJ_D.

Matchostomos schreef:

Je hoeft het zover niet te zoeken. "Origineel" bedoelde ik louter in de zin van 'niet eerder gedaan', 'nieuw bedacht'. Bovendien hoeft het niet per se onorigineel te zijn om te verwijzen naar de 'popcultuur' - zolang het goed gebracht is (want daarin schuilt de moeitlijkheid). En ja, het ligt er misschien wat dik op, maar de "sterfscène" (daar ben ik weer met mijn voorbeeld ) staat me nog helder voor ogen... Jij noemt die verwijzingen slecht geïntegreerd, maar ik had er absoluut geen moeite mee. Ik kan me overigens moeilijk inbeelden hoe je anders zou moeten refereren - op een abstracter niveau (lees: minder expliciet)?

'Over the Hedge' is laagdrempelig, en sleurt de kijker uiteindelijk mee in het simpele verhaaltje - ik heb m.a.w. wel genoten van de dolle rit. Ik kan nu eenmaal niet altijd de droogstoppel uithangen - vandaar mijn positieve evaluatie.

avatar van twistie
Wel een grappige film, hij is wel wat traag in het begin, maar eindigd wel leuk met veel actie.

kaydegreef
Een van de betere nieuwe animatiefilms met een duidelijke boodschap
Hopelijk komt er ooit nog eens een tweede deel

avatar van Matchostomos
JJ_D schreef:

Absoluut. Des te abstracter en subtieler, des te interessanter voor het geheel en de kijker. Wanneer het een zekere dienende functie krijgt, heeft het voor mij pas enige meerwaarde.

Matchostomos schreef:

Tjah, de verwijzing wordt op die manier artistiek waardevoller, dat hoor je mij niet ontkennen, maar als een film dat niet ambieert, kan ik daar goed mee leven.

Extreem grappige film, behoort toch tot mijn top 10 van animatie films naast the brother bear (1 en 2) en Horton,...

Krijgt een 4,5

avatar van Pim1993
Ik heb echt gelachen om deze film!! Geweldige animatiefilm en het is mijn nummer 1. Top!

avatar van guylopez93
dit is echt een leuke film die je niet zo snel verveelt
de karakters zijn stuk voor stuk even leuk en er zitten veel grappen en leuke momenten in

Redelijk onderhoudend filmpje, maar zoals gewoonlijk met hetzelfde moreel lesje, overgoten met een sausje van clichées en we zijn betere animatie gewoon.

Toch ook leuke momenten zoals de hondsdolle eekhoorn, het 'Fire in the hole'-moment, de rijdende egeltjes en het slow-mo moment.

Originaliteit ver te zoeken,
maar leuk voor een zaterdagavondje achteruitzakken voor de tv.

avatar van xenne
het kwam me allemaal nogal bekend voor... niet echt grappig personages, ook niet echt mooie animatie vond ik. op het eind werd het toch nog beetje grappig met die perzische kat. moet wel zeggen, ben géén groot animatiefilmfan

confucius
Men haalt een "dreamwork" product er zo uit. In den beginne... was het nog de moeite én origineel, nu - deze - kon mijn aandacht niet eens vasthouden, ´t was een copie van een copie van een copie. Tegenvallend en ontgoochelend van voor naar achter. Extreem ongrappig, er kon amper een minzaam lachje af. Schitterende zatte animatie zever. Confucius de oude zei hierover:
"als je het niet mooi vind, kijk er dan niet naar."
Een half plastieke sterretje.

avatar van 1311811
Ik had er goede verwachtingen bij en die waren zeker aanwezig in de film

avatar van MiranLovertje
Ik dacht juist dat dit zo'n ***film was maar hij viel me reuze mee. Erg grappig allemaal. En dat het verhaal nogal voorspelbaar is kan ik mee leven

avatar van Pim1993
cijfer verlaagt naar een 4,5* en dat cijfer baseer ik op het genre deze film krijgt voor mij in het genre animatie een hoog cijfer.

had hem opnieuw bekeken en vergeleken met de vele animaties die er zijn.

Ik sluit me aan bij Musicer over de originaliteit.

Vond dit een hele leuke animatie film het verhaal was mischien wat voorspelbaar maar ja dat heb je wel vaker bij animatie

voor deze film togh weer een 4.5

avatar van biosmovie
Grappige animatiefilm. Die eekhoorn Hammy slaat echt alles . 3,5**

leuke animatiefilm heb me geen minuut verveeld vaak vind ik animatiefilms niet echt geweldig aangezien ik in slaap viel bij Wall°E na de eerste 10 minuten...Maar deze vond ik echt wel geweldig
4 * maar ik doe er nog een halve ster bij omdat Avril Lavigne een stem in deze film doet en omdat ik een fan van haar ben daarom krijgt deze film 4,5 * van me..!

avatar van mavii
geniaal stukje als die eekhoorn dat energy drankje drinktXD vond het echt heel vette film:P

avatar van Spetie
Over the Hedge is een alleraardigste animatiefilm uit de stal van Dreamworks. Ondanks dat er originelere animatiefilms bestaan is Over the Hedge een leuke film. De animatie ziet er prima uit en de film bevat een hoop leuke grappen. Vooral het ADHD eekhoorntje Hammy liet mij een paar keer flink lachen. Steve Carell is dan ook perfect gecast om de stem van Hammy in te spreken. De film bevat de nodige clichés en moraal, maar ik vond het deze keer niet echt storend. Vermakelijke en zeer onderhoudende animatiefilm dus wat mij betreft.

avatar van Elineloves
Wel aardig, maar zou hem niet snel nog een keer kijken.

Goede animaties en leuke personages. Wat heb ik gelachen om de eekhoorn en vooral de scene waar ze over de heg moeten met de laserstralen

Ondergronds
De animatie zit goed in mekaar, enkele personages worden goed gebracht en het verhaal kan er ook nog mee door. Toch weet Over The Hedge me niet helemaal te overtuigen.

Bij momenten is het nog al flauw en de humor te veel "afgekeken" bij andere animatie-films. Toch, al bij al, blijft dit een ontspannende film die het éénmalig bekijken zeker waard is. De kleinste hier in het kot vond het plezant (2 keer gekeken al, als ik me niet vergis) en aangezien de film vooral bedoeld is voor de "jongeren" onder ons.

3 sterren.

Nomak
Geen al te beste animatiefilm. Het verhaal was niet erg slecht, en de animatie is ook wel goed.
De supersnelle eekhoorn Hammy is het enige personage wat boeiend en grappig was.
De wasbeer was soms ook wel leuk.
Het probleem is dat de rest van de personages niet geweldig zijn. Ook de stemmen vond ik er soms niet goed bij passen.

G to the J
HAMMY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!