Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

Verenigd Koninkrijk / België / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Asa Butterfield, Ella Purnell en Eva Green

Tiener Jacob volgt aanwijzingen, die hem naar een mysterieus eiland leiden. Daar ontdekt hij de ruïnes van Miss Peregrine’s school voor bijzondere kinderen. Terwijl hij de verlaten gangen en slaapkamers verkent, ontdekt hij dat de bewoners ongelofelijke krachten bezaten. En dat ze misschien nog leven.

avatar van K. V.
Deze daarnet in AP kunnen bekijken en was aangenaam verrast. Ik had vooraf niet te veel info gezocht over deze film, maar vond het wel een aanrader. Ik vreesde een beetje dat de special effect te gingen zijn (denk maar aan Alice) maar dit was hier niet het geval en waren goed gedaan. Ook de cast deed het prima.
De film was ook boeiend van begin tot einde (duurt ook grote 2uren), maar er gebeurde zo veel in, ik heb me zeker niet verveeld. Mocht er nog een vervolg komen wil ik die zeker ook zien. Een aanrader.

avatar van Fonzzz002
Tim Burton films hebben ups en downs, maar zelfs zijn downs bevatten aspecten die ik de moeite waard vind om gezien te hebben. Miss Peregrine's Home for Peculiar Children vond ik één van zijn leukere films en ik heb me er prima mee vermaakt. De film heeft een origineel concept en het wist de wereld die het creëert op een spannende wijze op te bouwen. Ik heb niet het boek gelezen dus ik kan niet zeggen of het een trouwe adaptatie is, maar voor hoe het in de film is verteld raakte ik geïnteresseerd naar de wereld. De film heeft een sfeervolle sprookjessfeer ala Tim Burton: mooie gebieden, sfeervol gebruik van kleuren en passende muziek die je het idee geven in een fantasiewereld te zitten. Tussen de creatieve ideeën in wist de film onschuldige humormomenten erin te gooien. Voornamelijk wist Samuel L. Jackson mij hard aan het lachen te krijgen, maar ook Eva Green had een paar sterke scenes op haar naam staan.

De beste aspecten van Miss Peregrine's Home for Peculiar Children zijn de creatieve ideeën en hoe ze in beeld zijn gebracht, maar er waren meerdere minpunten die de film ervan weerhield om een hoog niveau te halen. De personages krijgen weinig diepgang, voornamelijk het hoofdfiguur merkte ik weinig tot niets voor te voelen. Een groot deel van zijn scenes bestaan uit emotieloos vragen stellen gevold door lange expositie verhalen. Ik was geïnteresseerd in de expositie geziene ik het een leuke wereld vond, maar het gaf de personages geen gelegenheid om diepgang te krijgen. Rond het laatste 3e van de film kwamen er teveel hollywood clichés waardoor de spanning er vanaf ging, geziene de clichés zorgde dat de personages domme keuzes maakte die te gestuurd voelde. Er was voldoende humor & spektakel toegevoegd om het laatste 3e vermakelijk te houden, maar qua verhaal verloor de film op dit punt het spoor.

Een vermakelijke fantasy-flick die voor een zorgeloos bioscoopbezoek heeft gezorgd. Mooie beelden, humor en creatieve ideeën. De personages hadden meer diepgang nodig en het verhaal verloor grotendeels van zijn charme rond het laatste 3e.

avatar van mrklm
Een vaag verhaal over 'timeloops' met vergeefse pogingen om het ons allemaal uit te leggen. Al snel bekroop mij het 'whatever'-syndroom en dat is een slecht teken. Het verhaal is vaag, de hoofdpersoon [een kleurloze Asa Butterfield] oninteressant en volstrekt oncharismatisch. Van enige spanning of verrassing is door de verwarring geen sprake, dit is slechts een raamwerk om een hele hoop special effects op ons af te slingeren. Tim Burton begreep ooit dat goede special effects nog geen goede film maken, maar hij toont opnieuw aan die les te zijn vergeten. Samuel L Jackson steelt de film maar hij komt in het grootste deel van de film niet voor en ik kan me voorstellen dat je het genodigde geduld niet kunt opbrengen.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children is Tim Burton’s nieuwste vermakelijke fantasiefilmpje. Zoals elke Burton prent is ook deze film nogal wat vreemd en vaag, bijna elke scène bevat wel een hoop expositie en het lijkt alsof het hele verhaal ter plekke wordt verzonnen. Het acteerwerk is aangenaam, maar de meeste personages miste toch enige vorm van diepgang, persoonlijk vond ik de nevenpersonages interessanter dan het kleurloze hoofdpersonage. De magnifieke locaties en grandioze sets zijn buitengewoon prachtig waardoor de film zeker en vast een visueel spektakel genoemd mag worden, alleen jammer dat het verhaal wat aan de rommelige kant was.

avatar van tbouwh
Waar ben je naartoe geweest, vroeg iemand gister. Omdat de titel hem niets zei, antwoordde ik als volgt: een mix van X-Men en Harry Potter met de regisseur van Alice in Wonderland. En dat vat het wat mij betreft wel aardig, want de nieuwe Burton is overduidelijk een Burton-film, maar mist een eigen identiteit.

Dat zal grotendeels liggen aan het boek waarop de film is gebaseerd, maar toch ook wel aan Burton zelf. Want ik vermoed dat die tamelijk onnodige, bespottelijk slechte actiescène op de kermis volledig uit Burton's geest is ontsproten. Sowieso vond ik het laatste gedeelte van de film maar matig, en had ik veel liever meer van het huis en van de kinderen gezien.

Want binnen die gedeelten zet Burton toch wel iets fijns neer, met name op (audio-)visueel vlak. Hoogtepunt is wat mij betreft het moment dat Jake en Emma afdalen naar het schip, die scène bevat echt een paar prachtige shots. Ook narratief vind ik het middenstuk het beste. Die time loops zijn leuk gedaan en de sfeer trekt je verder het verhaal in. Het is jammer dat het Burton zoveel tijd kost dit te bereiken (aan het begin van de film was hiervan nog geen sprake).

Het acteerwerk is wisselend, maar stemt overwegend positief. Eva Green acteert solide en veelzijdig, Ella Purnell is een aangename (en erg mooie) ontdekking en Samuel L.Jackson is erg leuk (en de enige die het laatste gedeelte van de film kleur geeft). Asa Butterfield echter is tamelijk karakterloos en de rest van de (volwassen) cast is vooral erg onopvallend.

Ik heb me redelijk vermaakt, maar vond dat Burton aan het eind te ver doorschoot in z'n fantasieën. Had hij maar meer gedaan met dat heerlijke sfeertje van het middenstuk....

avatar van mjk87
Eén van de trailers voor deze film was van de nieuwe Harry Potter. Wat die boeken (en films) zo goed maakt is de volstrekt volledige, coherente en geloofwaardige wereld die is geschapen door Rowling. Dat gevoel miste ik een beetje in deze nieuwste telg van Burton. Je ziet delen van die wereld, zonder dat het gaat leven of dat je die wereld wil geloven.

Dan mag er nu en dan best wat sfeer zitten in de film, dat is niet genoeg om erin mee te gaan. Want de film is dan wel heel erg Burton, met veel mist, goed gebruik van kleur, bonte personages (dat gedoe op die pier was best geinig) en fijne muziek, maar leven doet die wereld dus niet. Je mist (film)magie, betovering. Misschien ligt het er ook aan dat dit een kruising is tussen magie en de echte wereld. Dan zie ik liever Edward Scissorhands, waarvan je weet dat het volstrekt buiten onze wereld is geplaatst, maar daardoor binnen de kaders van die film wél geloofwaardig is.

Het acteerwerk is ook wisselend, maar nergens spetterend. Ook van Jackson werd ik niet wild. Hoofdpersoon Butterfield is volstrekt kleurloos en zelfs Eva Green kan weinig. Ik zie haar ook liever als feeks of femme-fatale (of naakt) waar ze veel beter tot haar recht komt. Op zich weet de film nog wel redelijk te vermaken een goed uur lang en echt vervelen doet het niet, maar dat is dan verder ook het enige positieve dat ik kan noemen. 2,0*.

avatar van jeroentjuhhhhh
De scene op de pier is met afstand het slechtste wat dit filmjaar te bieden heeft. Eigenlijk is de hele film vanaf de komst van Jackson een zielig, wanhopig gebeuren. Burton heb ik uberhaupt nooit leuk/goed/interessant gevonden, maar in die pier-scene gaat werkelijk alles(!) fout. Zat met stijgende verbazing te kijken naar dat amateuristische ''semi-hippe'' gebrawl. Tempo is verschrikkelijk loom. De editor verdient meerdere zweepslagen voor dat gedrocht. Muziekkeuze is op dat moment ook zeldzaam slecht, daarin merk je echt dat Burton een stereotype oude man is.. De rest vult hij op de automatische piloot in. Vormt echter nergens een geheel, terwijl er een paar losse ideëen inzitten die wel oke zijn.

avatar van arno74
Dit is een hele andere film geworden dan de trailer deed vermoeden. Het combineert alles wat mis kan gaan in een film. Een saai verhaal dat maar niet op gang komt, een verkeerd tempo waardoor het op de klok kijken al na 10 minuten begint, volstrekt oninteressante personages (en dat is erg knap in een film over 'peculiar children'), een continu overdreven aanwezige soundtrack, regelmatig behoorlijk slechte CGI en effecten, een verhaal dat te kinderachtig is voor volwassenen en te eng voor kinderen, en heel veel kitsch (de tweeling, Samuel L. Jackson, de soundtrack, die scene op de pier, enz...).

Het boek ken ik niet maar ik heb het gevoel dat met dit concept veel meer gedaan had kunnen worden dan wat Burton hier heeft laten zien. Onevenwichtig en niet boeiend. 1* voor het geheel, het enige kijkwaardige zijn de laatste 40 minuten, maar ook dat haalt de 2* niet.

Goede film, maar wat ik wel een nadeel vindt is dat als je de trailer gezien hebt er niet bijzonder veel verrassing overblijft. Voor mij persoonlijk geeft de trailer echt veel te veel weg. En de beruchte scène op de pier... haha, nou, voor mij was dat wel echt een afknapper. Het was echt too much en de CGI is heel slecht.

Ralf81 schreef:
Ik heb de film in 3D gezien in de bioscoop, dus waarschijnlijk komt hij daar wel het beste tot zijn recht.

Ik vond het zelf juist totáál geen meerwaarde hebben...

avatar van Sergio Leone
Best leuk.

Niet zo heel bijzonder, maar wel weer vermakelijk. Beetje komisch, beetje kinderlijk fantastisch, beetje eng bedoeld bij momenten. 't Is van alles weer een beetje, maar als mix kan ik het toch weer smaken.
Af en toe wat mindere stukjes, waarbij ik vooral de finale toch wat tegenvallend vind.

De cast doet het wel aardig. Asa Butterfield en die jonge dame doen het zeker niet slecht, en de paar ervaren rotten die erbij gegooid worden kan ik meestal ook wel smaken. Enkel Samuel L. Jackson is weer zichzelf aan het klonen. Hem ben ik onderhand moe.

Tim Burton is erin geslaagd het toch weer aangenaam te maken. De speelduur vliegt voorbij, het mysterieuze begin gaat naadloos over in een sprookje. Enkel de soundtrack valt deze keer ietsje tegen.

avatar van JJ_D
Werkt Tim Burton tegenwoordig als volgt? Eerst bedenken welke nachtmerrieachtige vondsten hij op zijn publiek wil loslaten. Vervolgens een paar merkwaardige personages verzinnen. Tenslotte een verhaal trachten construeren waarvoor er niet te veel nachtmerrieachtige vondsten en merkwaardige personages moeten sneuvelen. Ja?

U begrijpt wat ik suggereer. ‘Miss Peregrine's Home for Peculiar Children’ lijkt in omgekeerd relais te zijn gemaakt. Het hartroerende verhaal, dat de essentie vormt van het dozijn heerlijke films die Burton op zijn palmares heeft staan (van ‘Edward Scissorhands’ over ‘Big Fish’ tot ‘Frankenweenie’), lijkt hier op de laatste plaats te komen. Waardoor de film niet echt ontroert, niet echt vervoert, niet echt meesleept, maar wel aansleept.
Zucht – een matige en lange matig-lange zit.

avatar van knusse stoel
leuke film voor iedere leeftijd, nou, eigenlijk vanaf een jaar of acht. Te jonge kinderen zullen het waarschijnlijk te griezelig ervaren. Wij hebben er een aardig uitje aan gehad en in 3D de film in de bios gezien. Nu kijk ik zelden 3D en dit was dan een van die zeldzame ervaringen en weer viel het mij op, weinig toegevoegd door 3D. Je ziet de diepte in het landschap en op de set maar om nu te zeggen dat ik dit beslist als thuisapparatuur moet hebben?
Een groot beeld voegt meer toe aan het ervaren van een film/serie dan 3D is mijn mening. Buiten het kijkgedeelte vond ik de bril ook niet prettig en begon (waar men wel eens voor waarschuwt) een lichte hoofdpijn te krijgen.
Dan de film, we kregen wat ik had verwacht. Het is een leuke film die nu en dan zelfs wel grappig aandoet en zowaar zit er ook nog enige romantiek in. Verwacht niet meer dan enige kussen maar toch. Verder wil ik eigenlijk niet al teveel over deze film kwijt, alles wordt al goed in de omschrijving wat het verhaal betreft weergegeven. De karikaturen die men laat verschijnen in de film zijn goed gemaakt en best griezelig. Een 7 voor het geheel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Fantasy mag dan wel de specialiteit zijn van Tim Burton, het is van Big Fish geleden dat hij in dat genre nog iets moois gemaakt heeft. Verder zijn het vooral de animaties als Frankenweenie en Corpse Bride die de moeite waren om te zien. Andere films moeten de meubels vooral redden met een sterk verhaal, maar missen de charme van echt goeie fantasy. En de mooie werelden van Burton in de jaren '80 en '90 liggen ook al achter ons.

Ik kende het verhaal niet van Miss Peregrine's home. Het is duidelijk een kinderfilm en het verhaal is zeker leuk. Kan me voorstellen dat jongere kijkers (of lezers) hier zeker van kunnen genieten. De hoofdrolspeler is weinig boeiend en bij veel andere figuren merk ik toch wel wat een geforceerd acteren. Miscasting? Slechte acteursregie? Samuel L. Jackson doet al jaren hetzelfde, maar met namen als Eva Green en Judi Dench zou je toch meer mogen verwachten. De jonge Ella Purnell valt nog het meeste op.

De setting is wel mooi gelukkig, al had de aankleding beter gemogen. Dit is dezelfde cinematograaf als Amélie Poulain en Inside Llewyn Davis. Dan mag het toch wel wat meer zijn.

Deze film was nog wel leuk om eens te zien en misschien wel aangenamer voor kinderen. Een topfilm is het zeker niet. Daarvoor loopt alles te veel zónder fantasie.

avatar van Brabants
De zeer unieke en fantasierijke visie van Tim Burton op het gebied cinema viel me met deze film toch enigszins tegen. De film had op het begin zeker wat visuele aantrekkingskracht, maar het duurde behoorlijk lang voordat het verhaal echt op gang kwam. De verwachtingen van Burton's fantasie mondde uiteindelijk uit in volslagen domheid. Het te gehaast verhaal met slechte overgangen kwam rommelig over en was hier dan ook absoluut debet aan.

avatar van Flat Eric
Niet echt een kinderfilm.

Door Burton's invloed wordt het allemaal wat donker en grimmig, ik vind het wel wat horrorachtigs hebben qua sfeer.
Niet verkeerd dus. Ik heb me er prima mee vermaakt. Gekke kinderpersonages met elk hun eigen 'pecularities', is interessant om te bekijken.
The Boy with the Striped Pyjamas vond ik prima Burtonesk gecast.

avatar van Roger Thornhill
Een film met en voor kinderen, maar zeker niet geschikt voor alle leeftijden. Kinderen die een magische wereld betreden hebben we al eens vaker gezien, en voor Tim Burton is dit een bijna té geheid project, maar hij houdt de vaart er goed in en de sentimentaliteit buiten de deur. De schurken en de monsters zien er mooi creepy uit, om van de pijprokende titelfiguur maar te zwijgen, en Terence Stamp is ontroerend, maar Asa Butterfield blijft helaas een vrij kleurloze aanwezigheid die zijn personage nauwelijks "body" weet te geven. Ondanks dat laatste bezwaar een film die ondanks z'n lengte toch continu de moeite waard is. En die scène op de pier, ach, ik had het idee dat de FX daar met een knipoog bekeken moesten worden, net als bij de stop-motion-animatie van die twee gedrochten van Enoch. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt met dat slotgevecht.

Goed vermaak weer van Tim Burton. Wie op zoek is naar een creatieve fantasyfilm is bij deze regisseur nog altijd aan het beste adres. Na een lange aanloopfase van een minuut of dertig, krijgen we in de volgende anderhalf uur veel lol en griezel, wat uiteindelijk resulteert in een goede kinderfilm. Behoort wel niet tot zijn allerbeste werk, daarvoor miste ik de magie van Big Fish, het oprechte sentiment van Edward Scissorhands, de intelligentie van Corpse Bride of die heerlijke uitbundigheid van Sweeny Todd danwel Mars Attacks!
Maar een middenmoter uit het werk van Burton is nog altijd een stuk beter dan wat we gemiddeld aan ons netvlies zien voorbijkomen, dus toch een aanrader. De jongere acteurs zijn goed op dreef, wel jammer dat de bekende volwassen acteurs niet helemaal uit de verf komen: Jackson overdrijft weer heel erg als de slechterik van dienst en speelt dit soort rollen ook iets te vaak, Dench word onderbenut in een schandalig kleine rol en Green heeft het juiste uiterlijk maar speelt wat al te onderkoeld.

avatar van Macmanus
Plain Burton.

Het is al vrij snel duidelijk dat men hier een franchise mee hoopten op te starten. Dat is misschien wel waarom dit deel zo plichtmatig aanvoelde. De film neemt een vrij lange aanloop voor we bij de Peculiar Children aankomen. Ik zie het ook niet zo in die Asa Butterfield. Weer zo een bleek mannetje die ik maar moeilijk uit elkaar kan houden met die andere bleke jongeren zoals Dylan O'Brien (Maze Runner) of Dylan Minnette (Goosebumps) Meestal zie je dan een "leuker" bijkarakter ernaast lopen, maar die vallen hier ook wel mee.

Burton is regisseur genoeg om het genietbaar te maken. Vond het nog best eng voor een kinderfilm. Eva Green doet een aardige Helena Bonham Carter, cast is verder prima. Chris O'Dowd verdiend altijd wel iets meer screentime. Maar de film is nergens vervelend. Maar helaas ook nergens opvallend.

3 sterren

Goeie film over een jongen die via zijn opa terecht komt bij een school voor speciale kinderen. Een magisch sprookje dat precies in het straatje van Tim Burton past. Wellicht voorzien van iets te veel regeltjes en daardoor wat ingewikkeld. Maar het kijkt gemakkelijk weg en wordt tegen het einde wel spannend. Visueel weer prachtig aangekleed met ook uitstekende special effects.

Enigszins fantasyloze film zonder verrassingen en matige rollen (saaie hoofdrol van Butterfield). Er gebeurt weinig, de toon is erg serieus, de dialogen zijn saai en de setting is ook niet bijzonder. De cgi is bovendien lelijk (zeker dat schip). De film heeft even op de plank gelegen, vaak geen best teken.

Aardige Burton weer.

Beetje rare mix van allerlei elementen. Peregrine's wereldje lijkt wat op een fleurige Adams Family, de film deed me soms ook wat denken aan Jeunet's vroege werk. Daarbij is het fantasy verhaaltje misschien iets te verstrekkend voor de 120 minuten die deze film lang is, waardoor er nogal wat moet uitgelegd worden.

Butterfield is een wat bleek hoofdpersoon, maar dat ligt ook deels aan z'n personage. De rest is een stuk kleurrijker, met vooral een leuke cast aan kinderen (meisje met de tweede mond!). enkel O'Dowd vond ik wat underused en Jackson moet hoognodig eens wat anders gaan doen.

Visueel zag het er netjes uit. Niet alle CG is van het hoogste niveau, maar het wordt in ieder geval wel nuttig gebruikt. Een paar mooie knipoogjes (dat stop-motion gevecht en de olifant) en typische Burton momentjes zorgen ervoor dat de twee uur nergens echt gaan tegensteken.

Wél onbegrijpelijk was die scene op de kermis. Eén of andere lompe brawl met echt de meest belachelijke soundtrack denkbaar erachter. Nu hou ik wel van wat electronisch gebeuk, maar dit was daar absoluut de film niet voor én het klonk ook echt serieus lam. Als je het doet, doe het dan ook goed.

Jammer van die scene, verder vond ik het een mooie, fantasierijke film.

TMP
Aardige film van Burton, vooral doordat de film visueel zeer de moeite waard is. De kinderen met ieder hun eigen bijzondere eigenschap zijn aardig om te zien, maar hun karakters zijn veelal niet heel uitgebreid uitgewerkt. Weinig echt interessante personages, al zet Eva Green wel een zeer aardige rol neer als Miss Peregrine. Verder de nodige bekende gezichten in weinig overtuigende rollen (onder andere Samuel L. Jackson en Judi Dench). Qua plot valt het ook wat tegen en is het minder dan menig andere film in het genre, maar wel onderhoudend genoeg.

avatar van james_cameron
Op en top Tim Burton, maar juist daarom valt de film lichtelijk tegen. Met hem als regisseur verwacht je gewoonweg iets meer dan we hier voorgeschoteld krijgen. Het is allemaal onderhoudend en visueel indrukwekkend genoeg, maar de film is qua toon, plot en uitwerking van de personages nogal... gewoontjes. En dat woord wil je nou eenmaal niet horen in combinatie met de naam Tim Burton. Meest geslaagde aspect betreft de aanpak van de monsters, die er dan wel weer lekker bizar uitzien. Om nog maar te zwijgen over het uiterlijk van bad guy Samuel L. Jackson.

avatar van feyenoord126
Absoluut geen fan van Burton, not my type of thing, maar vond dit filmpje nog wel uit te houden. Niet zo'n irritant sfeertje als bij Big Fish, ben alleen geen fan van Asa Butterfield.

avatar van Filmkriebel
Doorgaans kan Tim Burton me wel bekoren met zijn fantasierijke verbeelding, maar deze film ging er toch moeilijk door. Opnieuw veel visuele kracht zoals we van Burton mogen verwachten. Zeker wanneer dat gezonken schip in beeld komt was dat schitterend. Yes he did it again. Maar wat een onzin verhaal over tijdsbubbels, Ymbrines en andere vreemde wezens. Dit kreeg me helemaal niet warm en ging overigens richting een lauwe climax waar de puber plots de grote held wordt en met kruisbogen overweg kan. Matigheid troef. Van Butterfield was ik niet echt onder de indruk hier. Ook geen film voor kleine kinderen dit. De toon is behoorlijk duister. Voor mij geen peculiar film en één van de missers van 2016.

avatar van Noodless
Teleurstellend !
Redenen : - een matig verhaal dat op geen enkel moment de aandacht van de kijker weet te versterken. Het sleept zich wat voort tot het einde.
- weinig boeiende personages
- een hoofdrolspeler die weinig indruk weet te maken.
- het hele avontuur mocht meer opvallende fantasievolle uitwerkingen hebben
- zwak slot
5/10

avatar van baspls
De creativiteit van Tim Burton's visuele repertoire vind ik sinds Batman, Charlie and the Chocolate Factory en zijn stop-motion-films behoorlijk achteruit gegaan. Dit was toch een vrij standaard jeugdfilm van tegenwoordig. Het gebruik van stop-motion effecten voor de creaties van Enoch was dan wel erg leuk en het skeletten-leger (hoewel erg slechte CGI) was wel een grappig eerbetoon aan Ray Harryhausen. Grappig feitje, de opnames van het kindertehuis zijn gemaakt in een verlaten gebouw in België.

Het verhaal heeft een aantal orginele elementen, maar is over het algemeen erg stereotype. Een buitenbeentje met een oude mentor ontdekt dat hij bijzonder is en komt in contact met andere bijzonderen. Maar er is een slechterik die een gevaar voor de bijzonderen is om een of ander doel te bereiken. Niet heel bijzonder dus, maar ik vond het opzich wel leuk gevonden.

Het acteerwerk was wel goed. De kinderen deden het eigenlijk beter dan de volwassenen moet ik zeggen. Judi Dench was goed, maar niet bijzonder. Eva Green was niet slecht, al lijkt het alsof Burton als enige instructie "kijk blij" of "kijk boos" heeft gegeven. Samuel L. Jackson liep een beetje de lolbroek uit te hangen en nam de film duidelijk totaal niet serieus. Wat heeft die Ella Purnell (Emma) een apart hoofd trouwens, lijkt wel een levende pop, maar wel leuk gedaan.

Ondanks dat er een paar duistere scènes in de film zitten, is het wel echt een kinderfilm. De kijkwijzer-indicatie van 12+ is zwaar overdreven, in de jaren '80 kwamen er veel gruwelijkere dingen voor in kinderfilms en Disney is ook niet zo kindvriendelijk als men altijd beweerd.

Hoe dan ook, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children was een vermakelijke film om gezien te hebben. Degelijk gemaakt met slechte CGI en een net wat te kinderlijke toon waarin het verhaal niet helemaal tot zijn recht komt.

avatar van SillyBilly23
Viel tegen.

De film wist mij nergens vast te houden. Het begint nochtans veelbelovend en blijft op zekere hoogte aardig om naar te kijken. Maar wanneer de slechterik opduikt, stuikt miss Peregrine en haar huis voor bijzondere kinderen letterlijk en figuurlijk in elkaar. De fouten beginnen zich op te stapelen en het oogt vaak geforceerd.

Hier en daar zitten er wat leuke scènes tussen zoals wanneer ze ontsnappen uit het huis met de Hollowgast die hen achterna zit, of wanneer de tijd wordt teruggedraaid. Je herkent elementen van Tim Burton zoals de griezelige creaties die Enoch tot leven brengt. Ook is het goed gevonden dat de Hollows enkel door Jacob konden gezien worden. Dat is, voor men plots besluit ze te bekogelen met sneeuwballen en andere troep tot wanneer ze zichtbaar worden…

Een aantal aspecten van de film zoals de timeloops en het tijdreizen bleven quasi onbenut, net als de gaven van de kinderen die niet half leken te beseffen wat ze konden. Sommigen kregen bedroevend weinig screen time zoals dat meisje Olive. Anderen leken dan weer totaal overbodig. Daarnaast is het soms moeilijk om het verhaal serieus te nemen met een stel achterlijke slechteriken die overigens nogal snel en gemakkelijk worden afgemaakt. Telkens wanneer het pittiger werd, moest er weer een dom grapje gemaakt worden of stuntelig geacteerd worden. Het is een keuze om de film braaf en kinds te houden maar soms leek men niet goed te weten waar men naartoe wou. En het einde is ronduit zwak.

Alsof Samuel L. Jackson nog niet genoeg wordt uitgemolken, moet hij hier een schurk spelen die niet alleen dom is maar ook bijzonder slechte mopjes maakt. Om van het hoofdpersonage nog maar te zwijgen dat kijkt alsof hij op alle momenten een pak slaag kan krijgen en niet deftig een pijl kan afvuren. Ik keek uit naar Eva Green die doorgaans niet teleurstelt en goed past binnen dit genre. Jammer genoeg is zij niet degene die de film moet dragen en verdwijnt haar mooie présence in het niets tussen de andere, soms irritante, personages.

De film doet vaak terugdenken aan andere films en series (X-men, Grimm...) die ik beter vond, dus het heeft niet z’n stempel gedrukt. Jammer!

avatar van JohnWilliams
De film kijkt lekker weg, maar begint aan het einde echt een beetje een mengelmoes te worden. Het is al heel wat, een verhaal verzinnen waarmee je met de tijd knoeit, maar om dit ook nog aan de kijker normaal over te brengen, dat is een hele opgave. Tim Burton is natuurlijk een top regisseur, maar slaat aan het einde toch echt de plank mis. Waar het bij Harry Potter III ook al mislukte op tijdgebied, vind ik dit einde ook bijzonder te noemen. De muziek vond ik ook niet bijzonder, ik miste Danny Elfman; Burton zijn vaste huiscomponist. Waren er alleen maar negatieve dingen te ontdekken in deze film? Nee hoor, ik heb ook zeker genoten van het verhaal en de acteerprestaties van Green en Stamp. Kortom, een mooie familiefilm die er gelikt uitziet, leuk wegkijkt, maar aan het einde de geloofwaardigheid een beetje verliest.

Een keurige 3,5*.

Ondanks dat ik zou moeten weten dat dit soort kinderachtige Avontuur / Fantasy films niet meer voor mij zijn weggelegd, heb ik deze film toch gisteravond bekeken via "Film1 On Demand" en dat had ik niet moeten doen (ik heb hem vooral ook bekeken vanwege het meespelen van Eva Green, welke ik een leuke en mooie actrice vindt), want ik heb er weinig plezier aan beleefd en ik vond het ook maar een langdradige bedoeling (zeker het eerste uur van het verhaal), waardoor het voor mij een kwelling was om de hele film (duurt circa 120 minuten) uit te zitten.

In dit verhaal draait het om de 16-jarige Amerikaanse tiener Jacob "Jake" Portman (gespeeld door Asa Butterfield), die in aanraking komt met een mysterie welke deze wereld en tijd overstijgt. Dankzij aanwijzingen (vooral via zijn oom Abe, die wordt vermoord) ontdekt hij een geheim toevluchtsoord, te weten mevrouw Peregrine's (gespeeld door Eva Green) weeshuis voor merkwaardige kinderen. Maar als Jake kennis maakt met de jonge bewoners en hun bijzondere gaven, realiseert hij dat veiligheid slechts een illusie is en bovendien schuilt er gevaar in de vorm van krachtige, verborgen vijanden. Jake moet uitzoeken wie echt is, wie hij kan vertrouwen en wie hij werkelijk is.

Visueel (o.a. de locaties, aankleding en de decors) gezien zag het er best allemaal fraai (inclusief de speciale effecten) en sfeervol uit, dat kan je gerust ook overlaten aan de bekende Amerikaanse regisseur Tim Burton, en qua cast spelen er ook niet de minste acteurs en actrices in mee, maar het hele verhaal (wat ook wel wat wegheeft van een superheldenfilm) kon me nauwelijks boeien, interesseren of vermaken en is in het eerste uur eigenlijk ook nog eens heel saai. Pas vanaf het moment dat Samuel L. Jackson (in de rol van slechterik Barron) in het verhaal voorkomt (na circa een uur), wordt het nog enigszins vermakelijk en vanaf dan gebeurt er tenminste ook iets, wat o.a. resulteert in een best aardig einde met veel actie (o.a. op een kermis op een pier met skeletten).

De cast is met o.a. Asa Butterfield (in de rol van Jacob "Jake" Portman), Eva Green (in de rol van Miss Peregrine, die tijd kan manipuleren, waardoor het eeuwig drie september 1943 blijft, en zich in een vogel kan veranderen), Samuel L. Jackson (in de rol van Barron, die de leider is van de eng uitziende Hollowghasts, die geïnteresseerd zijn in ogen, en de menselijk uitziende Wights, waar Barron ook deel van uitmaakt), Chris O'Dowd (in de rol van Frank, die de vader is van Jake) en Judi Dench (in de rol van Miss Avocet), de laatste heeft overigens maar een kleine rol in het verhaal, best indrukwekkend, maar niemand kon me echt overtuigen en ze hebben zeker allemaal wel eens beter gespeeld in films en zeker hoofdrolspeler Asa Butterfield. Persoonlijk vond ik de overige kinderen in het verhaal nog het best acteren en met name Lauren McCrostie (in de rol van Olive, die lucht als gave heeft en ook lichter is als lucht en daarom rondloopt met schoenen van lood). De tweeling volledig in het wit en voorzien van een masker, zagen er wel fraai uit en ze konden zo meespelen in een horrorfilm.

Eva Green vind ik zoals gezegd altijd wel een leuke en mooie actrice (zo spat ze o.a. in de Actie / Misdaad film "Sin City: A Dame to Kill For (2014)" van het scherm, waarbij ze ook nog eens topless is te bewonderen) om naar te kijken en dat geldt in deze film eveneens voor de jonge actrices Lauren McCrostie en Ella Purnell (in de rol van Emma, die vuur als gave heeft en dingen kan laten branden door aanraking en daarom rondloopt met handschoenen). De laatste vond ik in de film wel iets weghebben van een jonge Katy Perry.

Al met al een Avontuur / Fantasy film, welke niet aan mij besteed was en waar ik me ook nauwelijks mee vermaakt heb. Maar ik ben ook niet echt de doelgroep voor dit soort films, want dat zijn toch vooral kinderen tussen de 10 - 16 jaar oud.