Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

3,19

Verenigde Staten / Belgiƫ / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Asa Butterfield, Ella Purnell en Eva Green

Tiener Jacob volgt aanwijzingen, die hem naar een mysterieus eiland leiden. Daar ontdekt hij de ruïnes van Miss Peregrine’s school voor bijzondere kinderen. Terwijl hij de verlaten gangen en slaapkamers verkent, ontdekt hij dat de bewoners ongelofelijke krachten bezaten. En dat ze misschien nog leven.

90 BERICHTEN 27 MENINGEN
avatar van mcdaktari

geplaatst: 6 november 2016, 23:25 uur [permalink]
Ach het mag dan misschien niet Tim Burton's beste film zijn maar ik kan dit toch wel waarderen. Het is niet een film die ik regelmatig zal kijken want zo speciaal is ie nu ook weer niet, maar gewoon vermaak voor op een koude zondag.

avatar van Brabants
geplaatst: 7 november 2016, 13:25 uur [permalink]
De zeer unieke en fantasierijke visie van Tim Burton op het gebied cinema viel me met deze film toch enigszins tegen. De film had op het begin zeker wat visuele aantrekkingskracht, maar het duurde behoorlijk lang voordat het verhaal echt op gang kwam. De verwachtingen van Burton's fantasie mondde uiteindelijk uit in volslagen domheid. Het te gehaast verhaal met slechte overgangen kwam rommelig over en was hier dan ook absoluut debet aan.

avatar van Walter S.
geplaatst: 7 november 2016, 15:24 uur [permalink]
Film Pegasus schreef:

Ik kende het verhaal niet van Miss Peregrine's home. Het is duidelijk een kinderfilm en het verhaal is zeker leuk. Kan me voorstellen dat jongere kijkers (of lezers) hier zeker van kunnen genieten.

Ik ken de boeken wel en dat zijn geen kinderboeken. Het is en blijft jammer dat deze verfilming de boeken totaal geen recht doet. Zoals ik in mijn reactie kort nadat ik de film al zei had deze trilogie ook een trilogie op het grote scherm verdiend waarin het zeer originele verhaal verteld werd ipv dit slappe Hollywood aftreksel. Gemiste kans voor Burton.

geplaatst: 7 november 2016, 17:20 uur [permalink]
Prachtige verfilming van Ransom Riggs gelijknamige roman. In handen van Burton wordt het verhaal een visueel spektakel dat zijn weerga niet kent. Alleen jammer dat Burton voor het personage van Jake geen andere acteur heeft kunnen vinden dan Asa Butterfield. Hoewel de jongen al een mooie CV heft opgebouwd met indrukwekkende rollen, blijft hij als Jake nogal zielloos door de film schuiven.
De scène op de pier, gefilmd in het Engelse Blackpool, is het absolute cinematografische hoogtepunt van 2016 (En misschien wel van de 21ste eeuw, tot nu toe), ondersteund door een krachtige en goed gekozen soundtrack. Een scène waarvoor Burton ongetwijfeld inspiratie zocht bij de vechtende skeletten uit ‘Jason and the Argonauts’(1963)

geplaatst: 8 november 2016, 12:24 uur [permalink]
Ik was weer aan wat begonnen, dit is een kinderfilm.

geplaatst: 5 december 2016, 22:21 uur [permalink]
Een film met plussen en minnen. Visueel mooi, maar dat ben ik wel gewend van Burton. Eva Green speelde haar rol goed, ook Ella Purnell was een leuke verschijning. Het 1e uur was het sterkste deel van de film, maar daarna zakte het verhaal in. Ik heb me toch het meest geërgerd Asa Butterfield. Die stond bijna de hele film heel vlak en emotieloos te acteren. In tegenstelling tot de andere kinderen in het huis was hij veruit het saaiste personage. Ook Samuel L. Jackson kon de film niet omhoog trekken, gek genoeg deed z'n personage me denken aan z'n rol in Kingsman : Secret Service. Al met al middelmatig. Burton kan beter. 3*

avatar van joshua1988
geplaatst: 6 december 2016, 07:37 uur [permalink]
Dank, Tim Burton, voor deze wonderbaarlijke verfilming. Ik heb me weer prima vermaakt en dat anderen hier dat niet deden zal me 'n winterse worst wezen. En wie niet inziet waarom nu juist Asa Butterfield de rol van Jack moest spelen moet hier weer lekker verder gaan brommen. Twee amusante uren vlogen voorbij en ik ben weer een fantasievolle avonturenfilm rijker. Heb me bijna geen moment verveeld. Nu snel uitloggen voordat het echt saai wordt.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 7 december 2016, 20:18 uur [permalink]
Niet echt een kinderfilm.

Door Burton's invloed wordt het allemaal wat donker en grimmig, ik vind het wel wat horrorachtigs hebben qua sfeer.
Niet verkeerd dus. Ik heb me er prima mee vermaakt. Gekke kinderpersonages met elk hun eigen 'pecularities', is interessant om te bekijken.
The Boy with the Striped Pyjamas vond ik prima Burtonesk gecast.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 10 december 2016, 10:22 uur [permalink]
Een film met en voor kinderen, maar zeker niet geschikt voor alle leeftijden. Kinderen die een magische wereld betreden hebben we al eens vaker gezien, en voor Tim Burton is dit een bijna té geheid project, maar hij houdt de vaart er goed in en de sentimentaliteit buiten de deur. De schurken en de monsters zien er mooi creepy uit, om van de pijprokende titelfiguur maar te zwijgen, en Terence Stamp is ontroerend, maar Asa Butterfield blijft helaas een vrij kleurloze aanwezigheid die zijn personage nauwelijks "body" weet te geven. Ondanks dat laatste bezwaar een film die ondanks z'n lengte toch continu de moeite waard is. En die scène op de pier, ach, ik had het idee dat de FX daar met een knipoog bekeken moesten worden, net als bij de stop-motion-animatie van die twee gedrochten van Enoch. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt met dat slotgevecht.

geplaatst: 10 december 2016, 16:54 uur [permalink]
Goed vermaak weer van Tim Burton. Wie op zoek is naar een creatieve fantasyfilm is bij deze regisseur nog altijd aan het beste adres. Na een lange aanloopfase van een minuut of dertig, krijgen we in de volgende anderhalf uur veel lol en griezel, wat uiteindelijk resulteert in een goede kinderfilm. Behoort wel niet tot zijn allerbeste werk, daarvoor miste ik de magie van Big Fish, het oprechte sentiment van Edward Scissorhands, de intelligentie van Corpse Bride of die heerlijke uitbundigheid van Sweeny Todd danwel Mars Attacks!
Maar een middenmoter uit het werk van Burton is nog altijd een stuk beter dan wat we gemiddeld aan ons netvlies zien voorbijkomen, dus toch een aanrader. De jongere acteurs zijn goed op dreef, wel jammer dat de bekende volwassen acteurs niet helemaal uit de verf komen: Jackson overdrijft weer heel erg als de slechterik van dienst en speelt dit soort rollen ook iets te vaak, Dench word onderbenut in een schandalig kleine rol en Green heeft het juiste uiterlijk maar speelt wat al te onderkoeld.

avatar van Macmanus
geplaatst: 10 december 2016, 17:08 uur [permalink]
Plain Burton.

Het is al vrij snel duidelijk dat men hier een franchise mee hoopten op te starten. Dat is misschien wel waarom dit deel zo plichtmatig aanvoelde. De film neemt een vrij lange aanloop voor we bij de Peculiar Children aankomen. Ik zie het ook niet zo in die Asa Butterfield. Weer zo een bleek mannetje die ik maar moeilijk uit elkaar kan houden met die andere bleke jongeren zoals Dylan O'Brien (Maze Runner) of Dylan Minnette (Goosebumps) Meestal zie je dan een "leuker" bijkarakter ernaast lopen, maar die vallen hier ook wel mee.

Burton is regisseur genoeg om het genietbaar te maken. Vond het nog best eng voor een kinderfilm. Eva Green doet een aardige Helena Bonham Carter, cast is verder prima. Chris O'Dowd verdiend altijd wel iets meer screentime. Maar de film is nergens vervelend. Maar helaas ook nergens opvallend.

3 sterren

avatar van DjFrankie
geplaatst: 11 december 2016, 00:13 uur [permalink]
Leuke film met humor. Zeker geen kinderfilm, die zouden trauma's krijgen.

avatar van Koerok
geplaatst: 12 december 2016, 09:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
X-men meets Groundhog Day!
Ik heb met er prima mee vermaakt.

avatar van Mr-Mcmovie
geplaatst: 12 december 2016, 10:07 uur [permalink]
Typische Burton film met net als altijd de sterke opbouw en er is tijd genoeg aan besteed om het verhaal mooi open uit te leggen wat ook één van de sterkste punten is aan deze prent.

De hele cast is goed, maar voor een keer geen Helena Bonham Carter die ik wel mis.

Toch vind ik deze van Tim Burton iets anders dan we normaal gewoon zijn van de man.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 12 december 2016, 13:31 uur [permalink]
Mr-Mcmovie schreef:
voor een keer geen Helena Bonham Carter die ik wel mis.
Ik vrees voor jou (en ook voor mij trouwens) dat het niet bij deze ene keer zal blijven, want sinds een jaar zijn Burton en Bonham Carter uit elkaar...

avatar van Mr-Mcmovie
geplaatst: 12 december 2016, 20:49 uur [permalink]
Roger Thornhill schreef:

Damn!

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 13 december 2016, 09:32 uur [permalink]
Erg leuke familiefilm, met kinderen met speciale gaven waar heb ik dat eerder gezien x-men misschien haha. Maar best een aardige film met een leuk verhaal, mooie setting, special effecten en aardige cast Eva Green speelt Miss Peregrine en dat is niet een straf om naar te kijken. Voor de rest is het een typische Tim Burton film niet zijn beste maar zeker om te gaan zien enjoy.

avatar van Thomas83
geplaatst: 15 december 2016, 21:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het uitgangspunt klinkt op het oog best leuk, als een soort mix van The X-Men en Harry Potter of zo. Maar de film lijkt vooral een excuus voor Burton om allerlei losse ideetjes te gebruiken en is ook aan de rommelige kant met best rare wisselingen van toon (soms kinderachtig met personages als die vader, soms verrassend duister) en een ietwat warrig verhaal. In het begin wordt er wat mysterie opgediend, maar dat gebeurt op zo'n vervelende "ik praat alsof je weet waar ik het over heb"-manier.

Butterfield speelt een beetje het onbeschreven blad als stand-in voor de kijker, maar dat levert vooral een oersaai personage op, en ik heb hem ook nog niet zo slecht zien spelen volgens mij. En heel de cast is echt enorm zwak en houterig eigenlijk.

Als Samuel L. Jackson in een film zit waarvan je op voorhand al weinig verwacht is dat tegenwoordig al een beetje een slecht voorteken. Een soort oorkonde van middelmatigheid. Hij speelt ook weer erg op de automatische piloot, en vervelend ook dat slisje dat voor een interessante karaktertrek moet doorgaan.

Green doet het nog wel ok, maar kan haar eigenlijk nooit uitstaan als actrice. Ook zij pogen ze op een luie manier interessanter te maken door haar een pijp te geven. Was nog even bang dat Depp Miss Peregrine zou vertolken, maar goddank niet. Purnell is een lichtpuntje maar de hele romance is plichtmatig en voorspelbaar.

Van de wereld die in de film wordt geschapen ben ik ook niet overtuigd. Het voelt allemaal weinig samenhangend en duidelijk. Het is gewoon alsof je naar verklede personages en computereffecten loopt te kijken. Als je niet in een wereld van een film met veel fantasie erin op kunt gaan is dat wel dodelijk voor de film.

De kinderen hebben ook niet al te leuke vaardigheden of afwijkingen. Het is net wat te duidelijk allemaal ontworpen om keurig in het finalestuk tegen de saaie vijand te gebruiken. Dieptepunt van de verschrikkelijke CGI-actie is nog wel die scène op het einde met de skeletten en vreselijke muziek erbij. Maar ook die CGI-eekhoorn kan er wat van. Bizar en onnodig. Ik heb Burton allang opgegeven. 1.5*.

geplaatst: 16 december 2016, 13:04 uur [permalink]
Goeie film over een jongen die via zijn opa terecht komt bij een school voor speciale kinderen. Een magisch sprookje dat precies in het straatje van Tim Burton past. Wellicht voorzien van iets te veel regeltjes en daardoor wat ingewikkeld. Maar het kijkt gemakkelijk weg en wordt tegen het einde wel spannend. Visueel weer prachtig aangekleed met ook uitstekende special effects.

geplaatst: 16 december 2016, 14:29 uur [permalink]
Enigszins fantasyloze film zonder verrassingen en matige rollen (saaie hoofdrol van Butterfield). Er gebeurt weinig, de toon is erg serieus, de dialogen zijn saai en de setting is ook niet bijzonder. De cgi is bovendien lelijk (zeker dat schip). De film heeft even op de plank gelegen, vaak geen best teken.

avatar van nadrin
geplaatst: 18 december 2016, 13:59 uur [permalink]
Magisch fantasievolle film. Ik kon er zelf als volwassene wel van genieten

geplaatst: 18 december 2016, 22:12 uur [permalink]
Aardige Burton weer.

Beetje rare mix van allerlei elementen. Peregrine's wereldje lijkt wat op een fleurige Adams Family, de film deed me soms ook wat denken aan Jeunet's vroege werk. Daarbij is het fantasy verhaaltje misschien iets te verstrekkend voor de 120 minuten die deze film lang is, waardoor er nogal wat moet uitgelegd worden.

Butterfield is een wat bleek hoofdpersoon, maar dat ligt ook deels aan z'n personage. De rest is een stuk kleurrijker, met vooral een leuke cast aan kinderen (meisje met de tweede mond!). enkel O'Dowd vond ik wat underused en Jackson moet hoognodig eens wat anders gaan doen.

Visueel zag het er netjes uit. Niet alle CG is van het hoogste niveau, maar het wordt in ieder geval wel nuttig gebruikt. Een paar mooie knipoogjes (dat stop-motion gevecht en de olifant) en typische Burton momentjes zorgen ervoor dat de twee uur nergens echt gaan tegensteken.

Wél onbegrijpelijk was die scene op de kermis. Eén of andere lompe brawl met echt de meest belachelijke soundtrack denkbaar erachter. Nu hou ik wel van wat electronisch gebeuk, maar dit was daar absoluut de film niet voor én het klonk ook echt serieus lam. Als je het doet, doe het dan ook goed.

Jammer van die scene, verder vond ik het een mooie, fantasierijke film.

TMP
geplaatst: 19 december 2016, 17:04 uur [permalink]
Aardige film van Burton, vooral doordat de film visueel zeer de moeite waard is. De kinderen met ieder hun eigen bijzondere eigenschap zijn aardig om te zien, maar hun karakters zijn veelal niet heel uitgebreid uitgewerkt. Weinig echt interessante personages, al zet Eva Green wel een zeer aardige rol neer als Miss Peregrine. Verder de nodige bekende gezichten in weinig overtuigende rollen (onder andere Samuel L. Jackson en Judi Dench). Qua plot valt het ook wat tegen en is het minder dan menig andere film in het genre, maar wel onderhoudend genoeg.

avatar van james_cameron
geplaatst: 20 december 2016, 23:23 uur [permalink]
Op en top Tim Burton, maar juist daarom valt de film lichtelijk tegen. Met hem als regisseur verwacht je gewoonweg iets meer dan we hier voorgeschoteld krijgen. Het is allemaal onderhoudend en visueel indrukwekkend genoeg, maar de film is qua toon, plot en uitwerking van de personages nogal... gewoontjes. En dat woord wil je nou eenmaal niet horen in combinatie met de naam Tim Burton. Meest geslaagde aspect betreft de aanpak van de monsters, die er dan wel weer lekker bizar uitzien. Om nog maar te zwijgen over het uiterlijk van bad guy Samuel L. Jackson.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 24 december 2016, 22:46 uur [permalink]
Genoten van deze fantasy film .
Het is geen heel typische Burton film,,maar magisch is het zeker.
Dit zou zeker een leuke reeks kunnen worden.

avatar van sorbonne
geplaatst: 25 december 2016, 12:17 uur [permalink]
Zal eerlijk zijn , had beter verwacht van Tim.
Kijkt leuk weg maar gaat mij vervelen en dat zou ik nu niet verwachten van Tim Burton

avatar van missl
geplaatst: 6 januari, 13:46 uur [permalink]
Burton slaat hier voor mij de plank mis, te veel gedoe en een slechte hoofdrolspeler. De scène op de pier is wel erg goed.

avatar van feyenoord126
geplaatst: 10 januari, 01:39 uur [permalink]
Absoluut geen fan van Burton, not my type of thing, maar vond dit filmpje nog wel uit te houden. Niet zo'n irritant sfeertje als bij Big Fish, ben alleen geen fan van Asa Butterfield.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 14 januari, 08:54 uur [permalink]
Doorgaans kan Tim Burton me wel bekoren met zijn fantasierijke verbeelding, maar deze film ging er toch moeilijk door. Opnieuw veel visuele kracht zoals we van Burton mogen verwachten. Zeker wanneer dat gezonken schip in beeld komt was dat schitterend. Yes he did it again. Maar wat een onzin verhaal over tijdsbubbels, Ymbrines en andere vreemde wezens. Dit kreeg me helemaal niet warm en ging overigens richting een lauwe climax waar de puber plots de grote held wordt en met kruisbogen overweg kan. Matigheid troef. Van Butterfield was ik niet echt onder de indruk hier. Ook geen film voor kleine kinderen dit. De toon is behoorlijk duister. Voor mij geen peculiar film en één van de missers van 2016.

avatar van Banjo
geplaatst: 19 februari, 06:49 uur [permalink]
Een aardige film waar heel veel rust in zit voor de verandering.
Wat ik wel grappig vond is dat de darter Michael van Gerwen er zelfs in voor komt
Als je goed oplet.

3 sterren