Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

3,18

Verenigd Koninkrijk / Belgiƫ / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Asa Butterfield, Ella Purnell en Eva Green

Tiener Jacob volgt aanwijzingen, die hem naar een mysterieus eiland leiden. Daar ontdekt hij de ruïnes van Miss Peregrine’s school voor bijzondere kinderen. Terwijl hij de verlaten gangen en slaapkamers verkent, ontdekt hij dat de bewoners ongelofelijke krachten bezaten. En dat ze misschien nog leven.

107 BERICHTEN 32 MENINGEN
Vooral heel mooi gemaakt, betoverend, vol prachtige special effects.
Soort van sprookje maar niet bedoelt voor te jonge kinderen.
Deze fantasy film kan behoorlijk donker en spooky uit de hoek komen op sommige momenten.
Maar Burton levert vooral een film af die een lust voor het oog is en het oor dankzij een prachtige eveneens betoverende soundtrack.
3.5*/4*

avatar van Noodless
Teleurstellend !
Redenen : - een matig verhaal dat op geen enkel moment de aandacht van de kijker weet te versterken. Het sleept zich wat voort tot het einde.
- weinig boeiende personages
- een hoofdrolspeler die weinig indruk weet te maken.
- het hele avontuur mocht meer opvallende fantasievolle uitwerkingen hebben
- zwak slot
5/10

avatar van Rodger
Prima Avontuur / Fantasy film.
Het verhaal is goed, en loopt lekker door.
3.5 ***

avatar van baspls
De creativiteit van Tim Burton's visuele repertoire vind ik sinds Batman, Charlie and the Chocolate Factory en zijn stop-motion-films behoorlijk achteruit gegaan. Dit was toch een vrij standaard jeugdfilm van tegenwoordig. Het gebruik van stop-motion effecten voor de creaties van Enoch was dan wel erg leuk en het skeletten-leger (hoewel erg slechte CGI) was wel een grappig eerbetoon aan Ray Harryhausen. Grappig feitje, de opnames van het kindertehuis zijn gemaakt in een verlaten gebouw in België.

Het verhaal heeft een aantal orginele elementen, maar is over het algemeen erg stereotype. Een buitenbeentje met een oude mentor ontdekt dat hij bijzonder is en komt in contact met andere bijzonderen. Maar er is een slechterik die een gevaar voor de bijzonderen is om een of ander doel te bereiken. Niet heel bijzonder dus, maar ik vond het opzich wel leuk gevonden.

Het acteerwerk was wel goed. De kinderen deden het eigenlijk beter dan de volwassenen moet ik zeggen. Judi Dench was goed, maar niet bijzonder. Eva Green was niet slecht, al lijkt het alsof Burton als enige instructie "kijk blij" of "kijk boos" heeft gegeven. Samuel L. Jackson liep een beetje de lolbroek uit te hangen en nam de film duidelijk totaal niet serieus. Wat heeft die Ella Purnell (Emma) een apart hoofd trouwens, lijkt wel een levende pop, maar wel leuk gedaan.

Ondanks dat er een paar duistere scènes in de film zitten, is het wel echt een kinderfilm. De kijkwijzer-indicatie van 12+ is zwaar overdreven, in de jaren '80 kwamen er veel gruwelijkere dingen voor in kinderfilms en Disney is ook niet zo kindvriendelijk als men altijd beweerd.

Hoe dan ook, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children was een vermakelijke film om gezien te hebben. Degelijk gemaakt met slechte CGI en een net wat te kinderlijke toon waarin het verhaal niet helemaal tot zijn recht komt.

avatar van tbouwh
baspls schreef:

Van die laatste paar woorden moet ik onwillekeurig toch flink lachen ik zou een open brief naar haar ouders sturen

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Een beetje gek verwoord inderdaad . Ik bedoelde natuurlijk haar acteerwerk was leuk gedaan

avatar van SillyBilly23
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Viel tegen.

De film wist mij nergens vast te houden. Het begint nochtans veelbelovend en blijft op zekere hoogte aardig om naar te kijken. Maar wanneer de slechterik opduikt, stuikt miss Peregrine en haar huis voor bijzondere kinderen letterlijk en figuurlijk in elkaar. De fouten beginnen zich op te stapelen en het oogt vaak geforceerd.

Hier en daar zitten er wat leuke scènes tussen zoals wanneer ze ontsnappen uit het huis met de Hollowgast die hen achterna zit, of wanneer de tijd wordt teruggedraaid. Je herkent elementen van Tim Burton zoals de griezelige creaties die Enoch tot leven brengt. Ook is het goed gevonden dat de Hollows enkel door Jacob konden gezien worden. Dat is, voor men plots besluit ze te bekogelen met sneeuwballen en andere troep tot wanneer ze zichtbaar worden…

Een aantal aspecten van de film zoals de timeloops en het tijdreizen bleven quasi onbenut, net als de gaven van de kinderen die niet half leken te beseffen wat ze konden. Sommigen kregen bedroevend weinig screen time zoals dat meisje Olive. Anderen leken dan weer totaal overbodig. Daarnaast is het soms moeilijk om het verhaal serieus te nemen met een stel achterlijke slechteriken die overigens nogal snel en gemakkelijk worden afgemaakt. Telkens wanneer het pittiger werd, moest er weer een dom grapje gemaakt worden of stuntelig geacteerd worden. Het is een keuze om de film braaf en kinds te houden maar soms leek men niet goed te weten waar men naartoe wou. En het einde is ronduit zwak.

Alsof Samuel L. Jackson nog niet genoeg wordt uitgemolken, moet hij hier een schurk spelen die niet alleen dom is maar ook bijzonder slechte mopjes maakt. Om van het hoofdpersonage nog maar te zwijgen dat kijkt alsof hij op alle momenten een pak slaag kan krijgen en niet deftig een pijl kan afvuren. Ik keek uit naar Eva Green die doorgaans niet teleurstelt en goed past binnen dit genre. Jammer genoeg is zij niet degene die de film moet dragen en verdwijnt haar mooie présence in het niets tussen de andere, soms irritante, personages.

De film doet vaak terugdenken aan andere films en series (X-men, Grimm...) die ik beter vond, dus het heeft niet z’n stempel gedrukt. Jammer!

avatar van Phantasm
Film met prima special effects, goed verhaal en kijkt lekker weg.

avatar van PEN15

Zag deze tijdens een vlucht tussen de recente films staan. Alhoewel veel films van tegenwoordig me totaal niet aanspreken, stond ik ook weer niet te popelen om dit als Burton-fan te gaan bekijken. Dat wil al wat zeggen hoe ik over de laatste films van hem denk sinds Sjakie en de Chocoladefabriek.

Voor de oude volgers is er toch al geen hoop meer. Hij zal nooit meer iets maken dat ook maar een beetje lijkt op zijn werk van voor de eeuwwisseling. Ik heb hem half afgekeken, omdat ik toch maar liever wilde slapen... maar verdomd wat is die trailer misleidend, dat is haast het enige interessante wat er in het slome eerste uur gebeurt!!! Een 6.8 al terwijl Mars Attacks maar 6.3 heeft. Nou moe!

avatar van JohnWilliams
De film kijkt lekker weg, maar begint aan het einde echt een beetje een mengelmoes te worden. Het is al heel wat, een verhaal verzinnen waarmee je met de tijd knoeit, maar om dit ook nog aan de kijker normaal over te brengen, dat is een hele opgave. Tim Burton is natuurlijk een top regisseur, maar slaat aan het einde toch echt de plank mis. Waar het bij Harry Potter III ook al mislukte op tijdgebied, vind ik dit einde ook bijzonder te noemen. De muziek vond ik ook niet bijzonder, ik miste Danny Elfman; Burton zijn vaste huiscomponist. Waren er alleen maar negatieve dingen te ontdekken in deze film? Nee hoor, ik heb ook zeker genoten van het verhaal en de acteerprestaties van Green en Stamp. Kortom, een mooie familiefilm die er gelikt uitziet, leuk wegkijkt, maar aan het einde de geloofwaardigheid een beetje verliest.

Een keurige 3,5*.

avatar van Renatessalon
Kan mij niet echt pakken.

Ik weet het niet met die Tim Burton hoor.
Met name de laatste 10 a 15 jaar.. het blijft mooi gemaakt maar het boeit zo ontzettend weinig allemaal..

avatar van clubsport
Deze fantasiefilm wist me toch enigsins aangenaam te verassen , ik had er vooraf niet al te hoge verwachtingen van , de introductie en opbouw gaat niet te snel en er word tijd genomen om de hoofdpersoon te introduceren .
wanneer het fantasiegedeelte (om het maar zo te zeggen) losbarst word het iets minder maar het blijft toch boeiend en origineel .
Grappig detail ( voor wie het volgt ) in de pub zie je op een gegeven moment op tv kort een fragment van een dartwedstrijd tussen taylor en van gerwen .

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks dat ik zou moeten weten dat dit soort kinderachtige Avontuur / Fantasy films niet meer voor mij zijn weggelegd, heb ik deze film toch gisteravond bekeken via "Film1 On Demand" en dat had ik niet moeten doen (ik heb hem vooral ook bekeken vanwege het meespelen van Eva Green, welke ik een leuke en mooie actrice vindt), want ik heb er weinig plezier aan beleefd en ik vond het ook maar een langdradige bedoeling (zeker het eerste uur van het verhaal), waardoor het voor mij een kwelling was om de hele film (duurt circa 120 minuten) uit te zitten.

In dit verhaal draait het om de 16-jarige Amerikaanse tiener Jacob "Jake" Portman (gespeeld door Asa Butterfield), die in aanraking komt met een mysterie welke deze wereld en tijd overstijgt. Dankzij aanwijzingen (vooral via zijn oom Abe, die wordt vermoord) ontdekt hij een geheim toevluchtsoord, te weten mevrouw Peregrine's (gespeeld door Eva Green) weeshuis voor merkwaardige kinderen. Maar als Jake kennis maakt met de jonge bewoners en hun bijzondere gaven, realiseert hij dat veiligheid slechts een illusie is en bovendien schuilt er gevaar in de vorm van krachtige, verborgen vijanden. Jake moet uitzoeken wie echt is, wie hij kan vertrouwen en wie hij werkelijk is.

Visueel (o.a. de locaties, aankleding en de decors) gezien zag het er best allemaal fraai (inclusief de speciale effecten) en sfeervol uit, dat kan je gerust ook overlaten aan de bekende Amerikaanse regisseur Tim Burton, en qua cast spelen er ook niet de minste acteurs en actrices in mee, maar het hele verhaal (wat ook wel wat wegheeft van een superheldenfilm) kon me nauwelijks boeien, interesseren of vermaken en is in het eerste uur eigenlijk ook nog eens heel saai. Pas vanaf het moment dat Samuel L. Jackson (in de rol van slechterik Barron) in het verhaal voorkomt (na circa een uur), wordt het nog enigszins vermakelijk en vanaf dan gebeurt er tenminste ook iets, wat o.a. resulteert in een best aardig einde met veel actie (o.a. op een kermis op een pier met skeletten).

De cast is met o.a. Asa Butterfield (in de rol van Jacob "Jake" Portman), Eva Green (in de rol van Miss Peregrine, die tijd kan manipuleren, waardoor het eeuwig drie september 1943 blijft, en zich in een vogel kan veranderen), Samuel L. Jackson (in de rol van Barron, die de leider is van de eng uitziende Hollowghasts, die geïnteresseerd zijn in ogen, en de menselijk uitziende Wights, waar Barron ook deel van uitmaakt), Chris O'Dowd (in de rol van Frank, die de vader is van Jake) en Judi Dench (in de rol van Miss Avocet), de laatste heeft overigens maar een kleine rol in het verhaal, best indrukwekkend, maar niemand kon me echt overtuigen en ze hebben zeker allemaal wel eens beter gespeeld in films en zeker hoofdrolspeler Asa Butterfield. Persoonlijk vond ik de overige kinderen in het verhaal nog het best acteren en met name Lauren McCrostie (in de rol van Olive, die lucht als gave heeft en ook lichter is als lucht en daarom rondloopt met schoenen van lood). De tweeling volledig in het wit en voorzien van een masker, zagen er wel fraai uit en ze konden zo meespelen in een horrorfilm.

Eva Green vind ik zoals gezegd altijd wel een leuke en mooie actrice (zo spat ze o.a. in de Actie / Misdaad film "Sin City: A Dame to Kill For (2014)" van het scherm, waarbij ze ook nog eens topless is te bewonderen) om naar te kijken en dat geldt in deze film eveneens voor de jonge actrices Lauren McCrostie en Ella Purnell (in de rol van Emma, die vuur als gave heeft en dingen kan laten branden door aanraking en daarom rondloopt met handschoenen). De laatste vond ik in de film wel iets weghebben van een jonge Katy Perry.

Al met al een Avontuur / Fantasy film, welke niet aan mij besteed was en waar ik me ook nauwelijks mee vermaakt heb. Maar ik ben ook niet echt de doelgroep voor dit soort films, want dat zijn toch vooral kinderen tussen de 10 - 16 jaar oud.

avatar van Aapje81
Typische Tim Burton film die alle sympathieke kenmerken bevat die we van de beste man kennen. Visueel ziet alles er prachtig uit, de acteurs doen het prima en spelen met veel zelfspot. Het grote probleem is echter het scenario dat er nergens echt in slaagt om te boeien. Als je deze film naast zijn eerdere werk legt dan is het verschil in kwaliteit nogal groot.

Burton blijft een volstrekt originele regisseur maar hier valt hij toch wel ernstig in herhaling.
Vanwege het unieke karakter en stijl toch nog:

Gemiddeld.

avatar van Decec
Uitstekend avontuur/drama/familie/fantasie film...
Prima verhaal...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld met prachtig 3D beeld...
Uitstekend achtergrond geluid met DTS 7.1!!
Leuk gemaakte fantasie...
Perfect acteerwerk...
Bekende acteurs Asa Butterfield en Samuel L. Jackson...
Gewoon leuk...
Heerlijk genoten...