Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

3,19

Verenigde Staten / Belgiรซ / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Asa Butterfield, Ella Purnell en Eva Green

Tiener Jacob volgt aanwijzingen, die hem naar een mysterieus eiland leiden. Daar ontdekt hij de ruïnes van Miss Peregrine’s school voor bijzondere kinderen. Terwijl hij de verlaten gangen en slaapkamers verkent, ontdekt hij dat de bewoners ongelofelijke krachten bezaten. En dat ze misschien nog leven.

102 BERICHTEN 30 MENINGEN
geplaatst: 28 februari, 18:45 uur [permalink]
Vooral heel mooi gemaakt, betoverend, vol prachtige special effects.
Soort van sprookje maar niet bedoelt voor te jonge kinderen.
Deze fantasy film kan behoorlijk donker en spooky uit de hoek komen op sommige momenten.
Maar Burton levert vooral een film af die een lust voor het oog is en het oor dankzij een prachtige eveneens betoverende soundtrack.
3.5*/4*

avatar van Noodless
geplaatst: 1 maart, 16:14 uur [permalink]
Teleurstellend !
Redenen : - een matig verhaal dat op geen enkel moment de aandacht van de kijker weet te versterken. Het sleept zich wat voort tot het einde.
- weinig boeiende personages
- een hoofdrolspeler die weinig indruk weet te maken.
- het hele avontuur mocht meer opvallende fantasievolle uitwerkingen hebben
- zwak slot
5/10

avatar van Rodger
geplaatst: 4 maart, 08:32 uur [permalink]
Prima Avontuur / Fantasy film.
Het verhaal is goed, en loopt lekker door.
3.5 ***

avatar van baspls
geplaatst: 7 maart, 16:30 uur [permalink]
De creativiteit van Tim Burton's visuele repertoire vind ik sinds Batman, Charlie and the Chocolate Factory en zijn stop-motion-films behoorlijk achteruit gegaan. Dit was toch een vrij standaard jeugdfilm van tegenwoordig. Het gebruik van stop-motion effecten voor de creaties van Enoch was dan wel erg leuk en het skeletten-leger (hoewel erg slechte CGI) was wel een grappig eerbetoon aan Ray Harryhausen. Grappig feitje, de opnames van het kindertehuis zijn gemaakt in een verlaten gebouw in België.

Het verhaal heeft een aantal orginele elementen, maar is over het algemeen erg stereotype. Een buitenbeentje met een oude mentor ontdekt dat hij bijzonder is en komt in contact met andere bijzonderen. Maar er is een slechterik die een gevaar voor de bijzonderen is om een of ander doel te bereiken. Niet heel bijzonder dus, maar ik vond het opzich wel leuk gevonden.

Het acteerwerk was wel goed. De kinderen deden het eigenlijk beter dan de volwassenen moet ik zeggen. Judi Dench was goed, maar niet bijzonder. Eva Green was niet slecht, al lijkt het alsof Burton als enige instructie "kijk blij" of "kijk boos" heeft gegeven. Samuel L. Jackson liep een beetje de lolbroek uit te hangen en nam de film duidelijk totaal niet serieus. Wat heeft die Ella Purnell (Emma) een apart hoofd trouwens, lijkt wel een levende pop, maar wel leuk gedaan.

Ondanks dat er een paar duistere scènes in de film zitten, is het wel echt een kinderfilm. De kijkwijzer-indicatie van 12+ is zwaar overdreven, in de jaren '80 kwamen er veel gruwelijkere dingen voor in kinderfilms en Disney is ook niet zo kindvriendelijk als men altijd beweerd.

Hoe dan ook, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children was een vermakelijke film om gezien te hebben. Degelijk gemaakt met slechte CGI en een net wat te kinderlijke toon waarin het verhaal niet helemaal tot zijn recht komt.

avatar van tbouwh
geplaatst: 7 maart, 20:33 uur [permalink]
baspls schreef:

Van die laatste paar woorden moet ik onwillekeurig toch flink lachen ๐Ÿ˜‡ ๐Ÿ˜‰ ik zou een open brief naar haar ouders sturen ๐Ÿ˜œ

avatar van baspls
geplaatst: 8 maart, 15:34 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Een beetje gek verwoord inderdaad ๐Ÿ˜„. Ik bedoelde natuurlijk haar acteerwerk was leuk gedaan ๐Ÿ˜‰

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 18 maart, 22:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Viel tegen.

De film wist mij nergens vast te houden. Het begint nochtans veelbelovend en blijft op zekere hoogte aardig om naar te kijken. Maar wanneer de slechterik opduikt, stuikt miss Peregrine en haar huis voor bijzondere kinderen letterlijk en figuurlijk in elkaar. De fouten beginnen zich op te stapelen en het oogt vaak geforceerd.

Hier en daar zitten er wat leuke scènes tussen zoals wanneer ze ontsnappen uit het huis met de Hollowgast die hen achterna zit, of wanneer de tijd wordt teruggedraaid. Je herkent elementen van Tim Burton zoals de griezelige creaties die Enoch tot leven brengt. Ook is het goed gevonden dat de Hollows enkel door Jacob konden gezien worden. Dat is, voor men plots besluit ze te bekogelen met sneeuwballen en andere troep tot wanneer ze zichtbaar worden… ๐Ÿ™„

Een aantal aspecten van de film zoals de timeloops en het tijdreizen bleven quasi onbenut, net als de gaven van de kinderen die niet half leken te beseffen wat ze konden. Sommigen kregen bedroevend weinig screen time zoals dat meisje Olive. Anderen leken dan weer totaal overbodig. Daarnaast is het soms moeilijk om het verhaal serieus te nemen met een stel achterlijke slechteriken die overigens nogal snel en gemakkelijk worden afgemaakt. Telkens wanneer het pittiger werd, moest er weer een dom grapje gemaakt worden of stuntelig geacteerd worden. Het is een keuze om de film braaf en kinds te houden maar soms leek men niet goed te weten waar men naartoe wou. En het einde is ronduit zwak.

Alsof Samuel L. Jackson nog niet genoeg wordt uitgemolken, moet hij hier een schurk spelen die niet alleen dom is maar ook bijzonder slechte mopjes maakt. Om van het hoofdpersonage nog maar te zwijgen dat kijkt alsof hij op alle momenten een pak slaag kan krijgen en niet deftig een pijl kan afvuren. Ik keek uit naar Eva Green die doorgaans niet teleurstelt en goed past binnen dit genre. Jammer genoeg is zij niet degene die de film moet dragen en verdwijnt haar mooie présence in het niets tussen de andere, soms irritante, personages.

De film doet vaak terugdenken aan andere films en series (X-men, Grimm...) die ik beter vond, dus het heeft niet z’n stempel gedrukt. Jammer!

geplaatst: 21 maart, 11:14 uur [permalink]
Film met prima special effects, goed verhaal en kijkt lekker weg.

avatar van PEN15

geplaatst: 29 maart, 05:28 uur [permalink]
Zag deze tijdens een vlucht tussen de recente films staan. Alhoewel veel films van tegenwoordig me totaal niet aanspreken, stond ik ook weer niet te popelen om dit als Burton-fan te gaan bekijken. Dat wil al wat zeggen hoe ik over de laatste films van hem denk sinds Sjakie en de Chocoladefabriek.

Voor de oude volgers is er toch al geen hoop meer. Hij zal nooit meer iets maken dat ook maar een beetje lijkt op zijn werk van voor de eeuwwisseling. Ik heb hem half afgekeken, omdat ik toch maar liever wilde slapen... maar verdomd wat is die trailer misleidend, dat is haast het enige interessante wat er in het slome eerste uur gebeurt!!! ๐Ÿ˜ด Een 6.8 al terwijl Mars Attacks maar 6.3 heeft. Nou moe!

avatar van JohnWilliams
geplaatst: 28 april, 12:35 uur [permalink]
De film kijkt lekker weg, maar begint aan het einde echt een beetje een mengelmoes te worden. Het is al heel wat, een verhaal verzinnen waarmee je met de tijd knoeit, maar om dit ook nog aan de kijker normaal over te brengen, dat is een hele opgave. Tim Burton is natuurlijk een top regisseur, maar slaat aan het einde toch echt de plank mis. Waar het bij Harry Potter III ook al mislukte op tijdgebied, vind ik dit einde ook bijzonder te noemen. De muziek vond ik ook niet bijzonder, ik miste Danny Elfman; Burton zijn vaste huiscomponist. Waren er alleen maar negatieve dingen te ontdekken in deze film? Nee hoor, ik heb ook zeker genoten van het verhaal en de acteerprestaties van Green en Stamp. Kortom, een mooie familiefilm die er gelikt uitziet, leuk wegkijkt, maar aan het einde de geloofwaardigheid een beetje verliest.

Een keurige 3,5*.

avatar van Renatessalon
geplaatst: 16 mei, 23:20 uur [permalink]
Kan mij niet echt pakken.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 00:01 uur [permalink]
Ik weet het niet met die Tim Burton hoor.
Met name de laatste 10 a 15 jaar.. het blijft mooi gemaakt maar het boeit zo ontzettend weinig allemaal..