Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

Verenigd Koninkrijk / België / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Asa Butterfield, Ella Purnell en Eva Green

Tiener Jacob volgt aanwijzingen, die hem naar een mysterieus eiland leiden. Daar ontdekt hij de ruïnes van Miss Peregrine’s school voor bijzondere kinderen. Terwijl hij de verlaten gangen en slaapkamers verkent, ontdekt hij dat de bewoners ongelofelijke krachten bezaten. En dat ze misschien nog leven.

avatar van cinemanukerke
Burton sluit terug aan bij zijn eerste films en vertelt in het eerste deel zowel inhoudelijk als visueel boeiend. Jammer dat in de derde act (vanaf Samuel Jackson in beeld komt) terug een oud zeer naar boven komt bij Burton en hij ons een slappe kost finale met een simplistisch goed tegen slecht serveert. Daarenboven introduceert hij een bleek hoofdpersonage Jake (door geen evolutie in zijn karakter te stoppen denk ik – nl hij beseft dat hij buitengewoon is en zero reactie) dat de film wat afremt en zo kom je dan toch terug in de grijze middenmoot maar zeer aangenaam filmplezier in de eerste helft.

avatar van AmazingPP
Zeer matige film van Burton naar mijn mening. Burton probeert teveel te laten zien in een te korte tijd. Het is wel een typische Burton, maar zeker niet zijn beste. De personages zijn te vlak, het verhaal is bij tijden te verwarrend, het komt niet goed uit de verf. Er had veel meer in gezeten. Wel prachtige 3D, Burton weet dit zeer goed te benutten. Gekeken vanaf 3D Blu Ray. 2,5 *

avatar van John Barry
Leuke en grappige film. Al die kinderen met hun afwijkende (en soms een beetje enge) gaven vind ik leuk bedacht. Eva Green steelt in deze film wel de show en de bijrol van Judi Dench is erg leuk (wel helaas te kort). Van Jackosn ben ik wat minder onder de indruk, ik vind hem iets te druk acteren. De rest van de cast acteert wel aardig. De special effect zijn overtuigend.

Burton weet met name in de eerste helft een goede sfeer neer te zetten. De tweede helft is wat rommeliger, maar heeft toch een aantal goede scenes. Leuke finale op de kermis.

avatar van Ummmagummma
Prachtige plaatjes, de prima cast levert over het algemeen meer dan fatsoenlijk acteerwerk en de originele karakters zijn ingrediënten voor een geweldige film, de setting is heel fraai, Met oog voor detail uitgewerkt en er zijn een aantal mooie shots van Wales.

SFX en CGI zijn mooi gedaan en proportioneel uitgevoerd, staan echt ten dienste van het verhaal zonder al te overheersend te worden, iets wat de afgelopen decennia helaas meer regel dan uitzondering is. Het camerawerk is degelijk, zonder er ergens echt uit te springen overigens.

Helaas is het verhaal niet zorgvuldig genoeg uitgewerkt, net als de dialogen. Rommelig, soms te traag maar anderzijds ook van de hak op de tak wanneer iets meer tijd zou mogen krijgen om lekker te landen.

Tel daar wat ergernissen bij op als Jake die maar niet raak kan schieten met die kruisboog, de prachtige miss Peregrine die de kinderen totaal niet blijkt te kunnen beschermen en de Film gaat helaas onderuit. Dat had beter gekund meneer Burton

Dit had zomaar vier of meer sterren kunnen zijn, nu is het drie, voor de moeite.

avatar van umbra
Zulke films is wel m'n ding, maar toch kon deze me niet volledig bekoren. Setting en acteerwerk viel reuze mee, mr vind het verhaal niet top uitgewerkt en enkele momenten die ik als irritant ervaarde, waardoor ik met een te gemengd gevoel achter bleef en geen wow gevoel.

avatar van notsub
Die "Peculiar Children" lijken familie te zijn van X-Men, met al die bovenmenselijke eigenschappen. Ook zien we de zorgzame Miss Peregrine, die trucjes uithaalt met de klok en het neefje van Harry Potter, de alles wil weten van zijn opa. Hij was immers getuige van zijn dood en daar zat toch op zijn minst een luchtje aan. Dan komt Samuel L. Jackson de boel een beetje verstieren met boosaardige plannen en het spel is op de wagen. Saai werd het echter nergens, maar deze fantasyfilm is wel bij uitstek een samenraapsel van allelei elementen, die ik al eerder zag. Het eindresultaat mag er desondanks zeker wezen, met name als het naar het einde toe de lieve zoete ondertoon loslaat en het een echt goed tegen kwaad gevecht wordt.

Ook bij een herziening nog steeds een mooie en interessante film.

Als je er eenmaal op let moeten films met actie altijd een groot gevecht hebben op 75% van de film, zo ook deze. Voor mij was het overbodig, en brengt het de totale beleving en dus waardering omlaag.

Daarom 'slechts' een:

(Kan er iemand even een alternatieve cut maken, zodat ik gewoon de 4 kan geven die deze film verdient? )