Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

Verenigd Koninkrijk / België / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Asa Butterfield, Ella Purnell en Eva Green

Tiener Jacob volgt aanwijzingen, die hem naar een mysterieus eiland leiden. Daar ontdekt hij de ruïnes van Miss Peregrine’s school voor bijzondere kinderen. Terwijl hij de verlaten gangen en slaapkamers verkent, ontdekt hij dat de bewoners ongelofelijke krachten bezaten. En dat ze misschien nog leven.

• maandag om 20:30 uur op TV (Net 5)

avatar van Bélon
Te lang en vooral het switchen tussen "realiteit" en fantasiewereld vond ik irritant maar de monsters zijn leuk en als Samuel L. Jackson ten tonele verschijnt komt er ook eindelijk humor in die node werd gemist. Gelukkig is het laatste gedeelte sterk dus je kunt met een glimlach de bios verlaten, maar het had meer kunnen zijn. 7/10

avatar van tbouwh
Waar ben je naartoe geweest, vroeg iemand gister. Omdat de titel hem niets zei, antwoordde ik als volgt: een mix van X-Men en Harry Potter met de regisseur van Alice in Wonderland. En dat vat het wat mij betreft wel aardig, want de nieuwe Burton is overduidelijk een Burton-film, maar mist een eigen identiteit.

Dat zal grotendeels liggen aan het boek waarop de film is gebaseerd, maar toch ook wel aan Burton zelf. Want ik vermoed dat die tamelijk onnodige, bespottelijk slechte actiescène op de kermis volledig uit Burton's geest is ontsproten. Sowieso vond ik het laatste gedeelte van de film maar matig, en had ik veel liever meer van het huis en van de kinderen gezien.

Want binnen die gedeelten zet Burton toch wel iets fijns neer, met name op (audio-)visueel vlak. Hoogtepunt is wat mij betreft het moment dat Jake en Emma afdalen naar het schip, die scène bevat echt een paar prachtige shots. Ook narratief vind ik het middenstuk het beste. Die time loops zijn leuk gedaan en de sfeer trekt je verder het verhaal in. Het is jammer dat het Burton zoveel tijd kost dit te bereiken (aan het begin van de film was hiervan nog geen sprake).

Het acteerwerk is wisselend, maar stemt overwegend positief. Eva Green acteert solide en veelzijdig, Ella Purnell is een aangename (en erg mooie) ontdekking en Samuel L.Jackson is erg leuk (en de enige die het laatste gedeelte van de film kleur geeft). Asa Butterfield echter is tamelijk karakterloos en de rest van de (volwassen) cast is vooral erg onopvallend.

Ik heb me redelijk vermaakt, maar vond dat Burton aan het eind te ver doorschoot in z'n fantasieën. Had hij maar meer gedaan met dat heerlijke sfeertje van het middenstuk....

avatar van pjutter
Wilde hem 3,5 ster geven, tot die scene op de pier. Wat slecht zeg, en die muziek! o o jammer.

pjutter schreef:

Dat vond ik nou net het hoogtepunt van de film. Daar leefde Burton zich tenminste even helemaal uit met lekker over the top creaties. Zonder die scènes tegen het einde was ik juist op een zesje uitgekomen.

avatar van mjk87
Eén van de trailers voor deze film was van de nieuwe Harry Potter. Wat die boeken (en films) zo goed maakt is de volstrekt volledige, coherente en geloofwaardige wereld die is geschapen door Rowling. Dat gevoel miste ik een beetje in deze nieuwste telg van Burton. Je ziet delen van die wereld, zonder dat het gaat leven of dat je die wereld wil geloven.

Dan mag er nu en dan best wat sfeer zitten in de film, dat is niet genoeg om erin mee te gaan. Want de film is dan wel heel erg Burton, met veel mist, goed gebruik van kleur, bonte personages (dat gedoe op die pier was best geinig) en fijne muziek, maar leven doet die wereld dus niet. Je mist (film)magie, betovering. Misschien ligt het er ook aan dat dit een kruising is tussen magie en de echte wereld. Dan zie ik liever Edward Scissorhands, waarvan je weet dat het volstrekt buiten onze wereld is geplaatst, maar daardoor binnen de kaders van die film wél geloofwaardig is.

Het acteerwerk is ook wisselend, maar nergens spetterend. Ook van Jackson werd ik niet wild. Hoofdpersoon Butterfield is volstrekt kleurloos en zelfs Eva Green kan weinig. Ik zie haar ook liever als feeks of femme-fatale (of naakt) waar ze veel beter tot haar recht komt. Op zich weet de film nog wel redelijk te vermaken een goed uur lang en echt vervelen doet het niet, maar dat is dan verder ook het enige positieve dat ik kan noemen. 2,0*.

avatar van jeroentjuhhhhh
De scene op de pier is met afstand het slechtste wat dit filmjaar te bieden heeft. Eigenlijk is de hele film vanaf de komst van Jackson een zielig, wanhopig gebeuren. Burton heb ik uberhaupt nooit leuk/goed/interessant gevonden, maar in die pier-scene gaat werkelijk alles(!) fout. Zat met stijgende verbazing te kijken naar dat amateuristische ''semi-hippe'' gebrawl. Tempo is verschrikkelijk loom. De editor verdient meerdere zweepslagen voor dat gedrocht. Muziekkeuze is op dat moment ook zeldzaam slecht, daarin merk je echt dat Burton een stereotype oude man is.. De rest vult hij op de automatische piloot in. Vormt echter nergens een geheel, terwijl er een paar losse ideëen inzitten die wel oke zijn.

avatar van MartMovie
Hoewel ik fan ben van Burton, ontspoord hij hier toch wel aardig. Is het eerste gedeelte van de film nog wel kijkbaar het 2e deel word elke minuut erger. Als we bij de pier zijn aanbeland is hij echt de weg kwijt. Waar je bij Harry Potter nog echt gelooft in wat je ziet is dit een kinderfilm waarbij de regisseur echt denkt dat je een publiek alles maar kan voorschotelen. Een gemiste kans.

avatar van arno74
Dit is een hele andere film geworden dan de trailer deed vermoeden. Het combineert alles wat mis kan gaan in een film. Een saai verhaal dat maar niet op gang komt, een verkeerd tempo waardoor het op de klok kijken al na 10 minuten begint, volstrekt oninteressante personages (en dat is erg knap in een film over 'peculiar children'), een continu overdreven aanwezige soundtrack, regelmatig behoorlijk slechte CGI en effecten, een verhaal dat te kinderachtig is voor volwassenen en te eng voor kinderen, en heel veel kitsch (de tweeling, Samuel L. Jackson, de soundtrack, die scene op de pier, enz...).

Het boek ken ik niet maar ik heb het gevoel dat met dit concept veel meer gedaan had kunnen worden dan wat Burton hier heeft laten zien. Onevenwichtig en niet boeiend. 1* voor het geheel, het enige kijkwaardige zijn de laatste 40 minuten, maar ook dat haalt de 2* niet.

avatar van Norma
arno74 schreef:
die scene op de pier

De inmiddels beruchte scene op de pier Die wordt nu al door meerdere mensen genoemd. Ik ben enorm benieuwd, wat is er zo vreselijk aan?

avatar van arno74
Wat mij betreft vooral de slechte CGI waardoor het verschrikkelijk nep uitziet.

avatar van Zwolle84
Ontzettend gave scène juist.

avatar van jeroentjuhhhhh
Op werkelijk ieder technisch vlak een enorme faal. Als dat gaaf is..

avatar van Zwolle84
Ach, dat aspirant-filmmakergeneuzel uit de syllabus zal me wat. Als het er gaaf uitziet is het gaaf.

Zwolle84 schreef:
dat aspirant-filmmakergeneuzel

Laten we het vooral niet te inhoudelijk maken, inderdaad. De scene is dus niet gaaf omdat het niet gaaf is.

avatar van Zwolle84
Als inhoudelijk gelijkstaat aan interessant lopen doen met theorielesjes zonder ruimte te laten aan de artistieke vrijheid van de regisseur houd ik het rondom kunstuitingen liefst zo oppervlakkig mogelijk, inderdaad.

avatar van jeroentjuhhhhh
En wie doet dan interessant met ''theorielesjes''? Kan het op deze pagina niet terugvinden.

avatar van Zwolle84
Als 'werkelijk alles fout gaat', het 'amateurisme' ten top is (hoewel niet duidelijk wordt waarom) en de editor zelfs zweepslagen verdient, krijg ik toch het idee dat het niet rijmt met de theorielessen op school. Maar wellicht interpreteer ik dat verkeerd.

Zwolle84 schreef:
Maar wellicht interpreteer ik dat verkeerd.

Als ik ergens geen waarde aan hecht, is het conventionele ''by the book'' cinema. Dat is juist precies het probleem in die scene. Het rijmt wél met alle regeltjes. Burton wilt actie aan de kijker verkopen, maar kan met dit materiaal geen versnelling hoger. De scene wordt in een soortgelijk tempo gesneden als de rest van de film. Het is voelbaar dat de diverse partijen (sounddesign, editor en Burton zelf) elkaar niet weten te vinden. Het spreekt elkaar allemaal tegen en dat lijkt me geen artistieke keuze, zeker niet als je de rest van de film als referentie gebruikt. Ik zei nog tegen m'n vriendin ''het lijkt wel alsof Burton net van de filmschool komt'', zo veilig en flets..

avatar van Norma
what
have
I
done

...maar ik begrijp uit de reacties, waarvoor dank, dat het hem dus vooral zit in de technische weergave.
Daarbij, ik heb de boeken destijds gelezen en ik kan me even helemaal geen enkele memorabele scene op een pier herinneren (maar kan aan mij liggen) Wat jammer als de film daar dan mank op zou gaan, al lijkt dat dus per persoon totaal verschillend uit te pakken.

avatar van Ralf81
Wat mij betreft een prima Burton-film met de ingrediënten die we van hem gewend zijn, maar dan (gelukkig) eens zonder Depp erin. Een goede balans tussen het vertellen van het verhaal en de aandacht voor de bijzondere kinderen. Sommige scènes knallen er qua humor, actie en visueel spektakel nog eens extra uit. Ik heb de film in 3D gezien in de bioscoop, dus waarschijnlijk komt hij daar wel het beste tot zijn recht.

Goede film, maar wat ik wel een nadeel vindt is dat als je de trailer gezien hebt er niet bijzonder veel verrassing overblijft. Voor mij persoonlijk geeft de trailer echt veel te veel weg. En de beruchte scène op de pier... haha, nou, voor mij was dat wel echt een afknapper. Het was echt too much en de CGI is heel slecht.

Ralf81 schreef:

Ik vond het zelf juist totáál geen meerwaarde hebben...

avatar van Dominootje
In het tweede deel komt echt de vaart erin. Leuke film!
En ook ik kon de scène op de pier wel waarderen, eindelijk gebeurde er wat!

avatar van Timothyvdmeer
Leuk weer om Eva Green te zien. Leuke film duurde wel even voordat het op gang kwam.

avatar van Sergio Leone
Best leuk.

Niet zo heel bijzonder, maar wel weer vermakelijk. Beetje komisch, beetje kinderlijk fantastisch, beetje eng bedoeld bij momenten. 't Is van alles weer een beetje, maar als mix kan ik het toch weer smaken.
Af en toe wat mindere stukjes, waarbij ik vooral de finale toch wat tegenvallend vind.

De cast doet het wel aardig. Asa Butterfield en die jonge dame doen het zeker niet slecht, en de paar ervaren rotten die erbij gegooid worden kan ik meestal ook wel smaken. Enkel Samuel L. Jackson is weer zichzelf aan het klonen. Hem ben ik onderhand moe.

Tim Burton is erin geslaagd het toch weer aangenaam te maken. De speelduur vliegt voorbij, het mysterieuze begin gaat naadloos over in een sprookje. Enkel de soundtrack valt deze keer ietsje tegen.

avatar van JJ_D
Werkt Tim Burton tegenwoordig als volgt? Eerst bedenken welke nachtmerrieachtige vondsten hij op zijn publiek wil loslaten. Vervolgens een paar merkwaardige personages verzinnen. Tenslotte een verhaal trachten construeren waarvoor er niet te veel nachtmerrieachtige vondsten en merkwaardige personages moeten sneuvelen. Ja?

U begrijpt wat ik suggereer. ‘Miss Peregrine's Home for Peculiar Children’ lijkt in omgekeerd relais te zijn gemaakt. Het hartroerende verhaal, dat de essentie vormt van het dozijn heerlijke films die Burton op zijn palmares heeft staan (van ‘Edward Scissorhands’ over ‘Big Fish’ tot ‘Frankenweenie’), lijkt hier op de laatste plaats te komen. Waardoor de film niet echt ontroert, niet echt vervoert, niet echt meesleept, maar wel aansleept.
Zucht – een matige en lange matig-lange zit.

avatar van knusse stoel
leuke film voor iedere leeftijd, nou, eigenlijk vanaf een jaar of acht. Te jonge kinderen zullen het waarschijnlijk te griezelig ervaren. Wij hebben er een aardig uitje aan gehad en in 3D de film in de bios gezien. Nu kijk ik zelden 3D en dit was dan een van die zeldzame ervaringen en weer viel het mij op, weinig toegevoegd door 3D. Je ziet de diepte in het landschap en op de set maar om nu te zeggen dat ik dit beslist als thuisapparatuur moet hebben?
Een groot beeld voegt meer toe aan het ervaren van een film/serie dan 3D is mijn mening. Buiten het kijkgedeelte vond ik de bril ook niet prettig en begon (waar men wel eens voor waarschuwt) een lichte hoofdpijn te krijgen.
Dan de film, we kregen wat ik had verwacht. Het is een leuke film die nu en dan zelfs wel grappig aandoet en zowaar zit er ook nog enige romantiek in. Verwacht niet meer dan enige kussen maar toch. Verder wil ik eigenlijk niet al teveel over deze film kwijt, alles wordt al goed in de omschrijving wat het verhaal betreft weergegeven. De karikaturen die men laat verschijnen in de film zijn goed gemaakt en best griezelig. Een 7 voor het geheel.

avatar van Walter S.
Ik heb op aanraden van mijn dochter de boeken gelezen (zeer originele fantasy boeken met een mooie aanloop en daarna hoog tempo en veel spanning, blij dat ik me niet door het young adult labeltje heb laten weerhouden). Nu ben ik zeker geen liefhebber van het uitmelken van trilogieën, maar in dit geval is het toch wel jammer dat het verhaal zo'n slap aftreksel van de 3 boeken is geworden. Slechts het begin heeft iets met de boeken daarna te maken, daarna wordt er een heel nieuw verhaal van gebreid en dat is echt tien keer minder dan het echte verhaal.
Sterker nog, ik vond het eigenlijk wel irritant dat alle filmclichés voorbij kwamen en dat het mooie en zeer originele verhaal hier naar god geholpen is en vervangen is door een vrij slap aftreksel vol Hollywood clichés.
Jammer dus dat er niet wat trouwer aan het boek verfilmd is, had deze film erg veel goed gedaan.

Ondanks dat toch ook weer geen slechte film, al had er ook veel en veel meer met de magie uit het boek gedaan kunnen worden. Mijn verwachtingen waren door de boeken vrij hoog en dan viel dit dus niet bepaald mee. Al met al in mijn ogen dus een gemiste kans en een tegenvaller.

avatar van hoffhaan
Tegenvaller had er meer van verwacht 2.0

avatar van dvdfreak123
Toch wel weer prima vermaakt met deze nieuwe Burton zeker niet 1 van zijn beste maar toch wel geslaagd. Vooral het verhaal is goed gedaan vind ik. Effecten waren ook wel goed en de cast ook vooral Jackson en Green vond ik super. Misschien wel hier en daar wat minpuntjes en chliches natuurlijk, maar een film die zeker niet verveeld en waar je ja kan met vermaken. 7/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Fantasy mag dan wel de specialiteit zijn van Tim Burton, het is van Big Fish geleden dat hij in dat genre nog iets moois gemaakt heeft. Verder zijn het vooral de animaties als Frankenweenie en Corpse Bride die de moeite waren om te zien. Andere films moeten de meubels vooral redden met een sterk verhaal, maar missen de charme van echt goeie fantasy. En de mooie werelden van Burton in de jaren '80 en '90 liggen ook al achter ons.

Ik kende het verhaal niet van Miss Peregrine's home. Het is duidelijk een kinderfilm en het verhaal is zeker leuk. Kan me voorstellen dat jongere kijkers (of lezers) hier zeker van kunnen genieten. De hoofdrolspeler is weinig boeiend en bij veel andere figuren merk ik toch wel wat een geforceerd acteren. Miscasting? Slechte acteursregie? Samuel L. Jackson doet al jaren hetzelfde, maar met namen als Eva Green en Judi Dench zou je toch meer mogen verwachten. De jonge Ella Purnell valt nog het meeste op.

De setting is wel mooi gelukkig, al had de aankleding beter gemogen. Dit is dezelfde cinematograaf als Amélie Poulain en Inside Llewyn Davis. Dan mag het toch wel wat meer zijn.

Deze film was nog wel leuk om eens te zien en misschien wel aangenamer voor kinderen. Een topfilm is het zeker niet. Daarvoor loopt alles te veel zónder fantasie.