Genre: Mystery / Drama
Speelduur: 113 minuten / 133 minuten (director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Richard Kelly
Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Jena Malone en Patrick Swayze
IMDb beoordeling:
8,0 (904.183)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 juni 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Zondag 1 maart in één bioscoop (Eindhoven)
Plot Donnie Darko
"28 days, 6 hours, 42 minutes, 12 seconds... that is when the world will end."
2 oktober 1988, een gewone dag in het leven van de verwarde 16-jarige Donnie Darko. Dan valt er vanuit het niets een vliegtuigmotor door het dak van z'n huis, recht in Donnie's kamer. Gelukkig ligt Donnie niet in bed, aangezien hij hiervoor in een visioen gewaarschuwd is door een 2 meter lang konijn. Terwijl Donnie het leven en de liefde begint te verkennen ontdekt hij de geheimen van het universum waardoor hij de mogelijkheid krijgt om de tijd en zijn lot te veranderen.
Externe links
Acteurs en actrices
Donnie Darko
Gretchen Ross
Frank
Karen Pomeroy
Kitty Farmer
Elizabeth Darko
Rose Darko
Eddie Darko
Prof. Kenneth Monnitoff
Dr. Lilian Thurman
Reviews & comments
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Beste Thomas, je kunt toch eigenlijk niet een film anderhalve ster geven omdat je hem niet begrijpt?
thomas_
-
- 110 berichten
- 285 stemmen
Het is vreemder om een film een 4 te geven als je hem niet begrijpt.
Ik baseer mijn stem op wat ik heb gezien. Zoals hierboven gezegd, de sfeer en de muziek is erg goed, maar van het verhaal zelf snap ik helaas (nog) weinig, ik hoop dat als ik hem herzie ik een hogere stem kan geven.
Maar reacties als 'je kunt toch eigenlijk niet een film anderhalve ster geven omdat je hem niet begrijpt' en 'frustratiestem' snap ik niet. Ik stem gewoon op wat ik zie. Misschien ben ik niet zo intelectueel als lloydbarker en Bardt1980, maar moet ik dan 4 sterren geven omdat anderen hem wel snappen? Ik, persoonlijk snap de film nog niet helemaal en dat is voor mij wel belangrijk als ik een film kijk, dus vandaar mijn lage stem.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Maar je weet dat je veel nog niet snapt en een film dan zo afstraffen, terwijl je wel diep van binnen weet dat je naar een meesterwerkje hebt gekeken stuit wat mensen tegen de borst.
thomas_
-
- 110 berichten
- 285 stemmen
Daarom zeg ik ook dat mijn stem nog kan veranderen als ik hem vaker zie, voor mij na 1x zien heeft de film deze stem, i am deeply sorry voor iedereen die ik daarmee tegen de borst stuit, maar als ik de film hoger zou geven stuit ik mezelf tegen de borst.
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Het is vreemder om een film een 4 te geven als je hem niet begrijpt.
Ik baseer mijn stem op wat ik heb gezien. Zoals hierboven gezegd, de sfeer en de muziek is erg goed, maar van het verhaal zelf snap ik helaas (nog) weinig, ik hoop dat als ik hem herzie ik een hogere stem kan geven.
Maar reacties als 'je kunt toch eigenlijk niet een film anderhalve ster geven omdat je hem niet begrijpt' en 'frustratiestem' snap ik niet. Ik stem gewoon op wat ik zie. Misschien ben ik niet zo intelectueel als lloydbarker en Bardt1980, maar moet ik dan 4 sterren geven omdat anderen hem wel snappen? Ik, persoonlijk snap de film nog niet helemaal en dat is voor mij wel belangrijk als ik een film kijk, dus vandaar mijn lage stem.
Niet meteen naar gaan doen Thomas, ik benaderde jou ook op een nette manier, en vier sterren gaan geven is net zo onnozel als anderhalf wanneer je er niks van hebt begrepen, maar ik neem het jou natuurlijk niet kwalijk dat je mijn opmerking dan ook niet begrijpt. Daarom nog maar even zo:
Ik bedoelde dat als je de film niet begrijpt dan kun je beter helemaal niet stemmen(dus sterren gaan geven) .
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Tsja, ik snapte de ins en outs ook niet meteen van deze film.. gek genoeg kon ik de grote lijnen daarentegen wel volgen en daarmee de pointe. Dat is voor mij ook genoeg om de film verder geweldig te vinden in combinatie met de heerlijke sfeer, soundtrack en beelden. Zo snap ik ook vrijwel geen enkele film van Lynch in detail, maar sommige vind ik toch heel erg mooi en fascinerend.
thomas_
-
- 110 berichten
- 285 stemmen
Ik doe niet naar, misschien kwam het zo over, maar dat was niet mijn bedoeling.Mi Excuxi. Aan de ene kant heb je gelijk dat je dan beter niet kan stemmen, aan de andere kant zou dat betekenen dat je een film eerste geheel moet begrijpen wil je mogen stemmen.
Sommige mensen zullen een film zoals deze nooit begrijpen, dit zou volgens jou betekenen dat ze nooit mogen stemmen, dit zou volgens mij betekenen dat het gemiddelde van de film in verhouding scheef loopt met wat mensen van de film vinden.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Van mij mag je in ieder geval best stemmen.. ik denk alleen dat je bij deze film wel iets meer tijd mag uittrekken voor een herbeoordeling. Tenzij je ook de sfeer, beelden en acteurs allemaal niks vond, dan houdt het waarschijnlijk toch wel op. Probeer hem in ieder geval eens te kijken zonder elk detail en iedere minuut te willen ontleden of snappen, zal je zien dat hij al veel prettiger kijkt.
thomas_
-
- 110 berichten
- 285 stemmen
Sfeer, beelden en muziek vond ik allen goed, maar is voor mij toch ondergeschikt aan het verhaal en het begrijpen daarvan. Maar ik denk zeker dat als ik de film herzie ik meer begrijp en dan een hogere stem kan geven.
Bardt1980
-
- 448 berichten
- 92 stemmen
Maar reacties als 'je kunt toch eigenlijk niet een film anderhalve ster geven omdat je hem niet begrijpt' en 'frustratiestem' snap ik niet. Ik stem gewoon op wat ik zie. Misschien ben ik niet zo intelectueel als lloydbarker en Bardt1980, maar moet ik dan 4 sterren geven omdat anderen hem wel snappen? Ik, persoonlijk snap de film nog niet helemaal en dat is voor mij wel belangrijk als ik een film kijk, dus vandaar mijn lage stem.
Ik heb nergens gezegd dat je intellectueel onderlegd moet zijn om de film te begrijpen. Ik zie alleen heel vaak bij deze film dat mensen die de film niet meteen begrijpen of er niks mee hebben een belachelijk lage score geven. Dat kan er bij mij gewoon niet in. Naast dat de verhaallijn niet voor iedereen is weggelegd is er nog zoveel moois in deze film te ontdekken. Dat kan gewoon niet lager dan 2,0 sterren zijn.
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Ik doe niet naar, misschien kwam het zo over, maar dat was niet mijn bedoeling.Mi Excuxi. Aan de ene kant heb je gelijk dat je dan beter niet kan stemmen, aan de andere kant zou dat betekenen dat je een film eerste geheel moet begrijpen wil je mogen stemmen.
Sommige mensen zullen een film zoals deze nooit begrijpen, dit zou volgens jou betekenen dat ze nooit mogen stemmen, dit zou volgens mij betekenen dat het gemiddelde van de film in verhouding scheef loopt met wat mensen van de film vinden.
Dan begrijp je mij wederom verkeerd, ik bedoel dat het geen goede reden is om een film zo laag te beoordelen.
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Dat vind jij
Zeer volwassen antwoord Thomas, dankjewel.
Dingen niet begrijpen is helemaal niet erg hoor Thomas, ik begrijp namelijk ook niet dat iemand 8 mile in zijn top 10 heeft staan.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Niet een top 10 erbij gaan halen van iemand, gaat nergens over.
Hij gaat hem nog eens rustig kijken en verhoogt dan waarschijnlijk. Klaar!!
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Niet een top 10 erbij gaan halen van iemand, gaat nergens over.
Hij gaat hem nog eens rustig kijken en verhoogt dan waarschijnlijk. Klaar!!
Sorry pa.
thomas_
-
- 110 berichten
- 285 stemmen
Ik vind het niet volwassen om je eigen mening als de absolute waarheid aan te zien. Jammer dat als je net over volwasssenheid begint een top 10 erbij haalt, jammer.
Maar no offence en nogmaals ik baseer mijn punt op wat ik tot nu toe gezien heb. Misschien dat ik de volgende keer dat ik hem kijk een stuk meer ontdek en mijn punt verhoog.
jazzzz
-
- 579 berichten
- 870 stemmen
Hmm intellectueel gezien hoogstaande discussies hier:D Weet er iemand al een antwoord op mij vraag?
Er zijn mensen die een interpretatie op deze film loslaten die zegt dat DD het is gelukt om (terug in de) tijd te reizen. Maar dat kan toch niet? Hij heeft daarvoor twee dingen nodig; een wormgat (die hij heeft gevonden) en iets waarmee hij sneller kan reizen dan het licht.. Ben wel benieuwd naar welk vervoersmiddel dat is in de film?
Owja, Thomas, misschien moet je wat recensies/samenvattingen over de film lezen en hem dan nog eens kijken. Ik weet zeker dat je hem dan wél goed vind!
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Thomas ik bedoelde dat van 8 Mile niet gemeen of naar hoor, maar ik wilde alleen aangeven dat je niet alles hoeft te begrijpen, ik vind het alleen niet zo netjes om een film anderhalve ster te geven omdat je hem niet snapt, dan lijkt het zo dat de maker zich volgens jou te veel heeft ingezet en daar geen waardering voor krijgt, vat het alsjeblieft niet zo op als moviemafketel want ik vind 8 Mile ook geen slechte film en Eminem één van de beste rappers, maar dat is weer een heel andere discussie. Ik waardeer jouw eerlijkheid enorm en al zou jij mijn hele top 10 slecht vinden dan is dat geen probleem want dat is dan gewoon jouw mening. Het is puur dat ik jouw toelichting bij de door jou uitgebrachte stem graag wil begrijpen.
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Ik vind dat thomas ergens wel gewoon gelijk heeft. Gun hem wat tijd, had natuurlijk liever wel gezien dat hij nog niet gestemd had. Maar lloydbarker, moviemeter werkt democratisch. Iedereen mag op zijn manier beslissen hoe hij stemt, er bestaat dus geen code waaraan iemand zich moet houden. Wel kun je mensen adviseren en bekritiseren. 8Mile is een geweldige film, als je de achtergrond van Eminem weet gaat hij ook verder dan alleen dat verhaal. Ga dus zelf maar weer wikipedia afstruinen voordat je met zo'n antwoord komt. Mensen mogen hier 8mile leuk vinden, en Donnie Darko niet. Zo zit de wereld in elkaar.
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat thomas ergens wel gewoon gelijk heeft. Gun hem wat tijd, had natuurlijk liever wel gezien dat hij nog niet gestemd had. Maar lloydbarker, moviemeter werkt democratisch. Iedereen mag op zijn manier beslissen hoe hij stemt, er bestaat dus geen code waaraan iemand zich moet houden. Wel kun je mensen adviseren en bekritiseren. 8Mile is een geweldige film, als je de achtergrond van Eminem weet gaat hij ook verder dan alleen dat verhaal. Ga dus zelf maar weer wikipedia afstruinen voordat je met zo'n antwoord komt. Mensen mogen hier 8mile leuk vinden, en Donnie Darko niet. Zo zit de wereld in elkaar.
Wikipedia hoef ik niet af te struinen voor mijn antwoorden, jij misschien wel maar dat is jouw goed recht canciser, maar wel bedankt voor het compliment.
thomas_
-
- 110 berichten
- 285 stemmen
Dat ik 8 Mile in mijn top 10 heb staan heeft voor mij ook een andere reden dan de film(die ik overigens gewoon top vind!), namelijk een meer persoonlijke, maar dat is irrelevant in heel deze discussie. Maar als ik de film herzie, verhoog ik hopelijk mijn stem en houd ik je op de hoogte lloyd. Lets all be friends again!
lloydbarker
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
Helemaal duidelijk Thomas zeker friends en er zijn hier een aantal mensen die vanwege hun enthousiasme graag willen dat je hem goed gaat vinden maar al vind je hem waardeloos na de 2e keer kijken dan is dat nog jouw goed recht en wil dat ook zeer zeker niet zeggen dat je dom bent.
Bardt1980
-
- 448 berichten
- 92 stemmen
Hmm intellectueel gezien hoogstaande discussies hier:D Weet er iemand al een antwoord op mij vraag?
Er zijn mensen die een interpretatie op deze film loslaten die zegt dat DD het is gelukt om (terug in de) tijd te reizen. Maar dat kan toch niet? Hij heeft daarvoor twee dingen nodig; een wormgat (die hij heeft gevonden) en iets waarmee hij sneller kan reizen dan het licht.. Ben wel benieuwd naar welk vervoersmiddel dat is in de film?
Owja, Thomas, misschien moet je wat recensies/samenvattingen over de film lezen en hem dan nog eens kijken. Ik weet zeker dat je hem dan wél goed vind!
Ik denk zelf niet dat Donnie in de film door de tijd heeft gereisd. Er waren 2 dingen nodig om te tijdreizen als ik me niet vergis, een wormhole en metaal. Het vliegtuig waar zijn moeder en zijn zusje in zaten is in dit geval het vervoersmiddel. Donnie wist wat er ging gebeuren en liet de jet-engine door de wormhole vallen naar het begin van de primary universe om zo "zelfmoord" te kunnen plegen en de wereld te redden.
Maar dat is mijn persoonlijke visie.
tboezem
-
- 194 berichten
- 549 stemmen
Pff, wat heb ik me verveeld tijdens deze film. Twee uur langdradig gebrabbel tussen een 16-jarige, een raar konijn en wat andere niet boeiende figuren.
Erg leuk allemaal, en ik heb een vrij duidelijk beeld bij alle bedoelingen van de hoofdpersoon, maar mijn hemel, wat was het moeilijk om de aandacht erbij te houden.
Een dikke onvoldoende dus voor dit overgewaardeerde stuk verveling.
tboezem
-
- 194 berichten
- 549 stemmen
Begreep de film de eerste 4 keer ook niet. Nu snap ik hem nog niet helemaal, en dat wil ik ook helemaal niet. Daarom is het ook zo leuk om de film zoveel te zien, je kunt hem 20 keer kijken en toch zie je nieuwe dingen.
Zoals? Heb bijzonder goed opgelet tijdens het kijken, want wist dat het niet makkelijk zou zijn, maar ik kan er niet meer uit halen dan dat DD er uiteindelijk in slaagt terug te keren, waarbij hij vrijwillig die motor op zichzelf laat komen.
Wat zou ik verder gezien moeten/kunnen hebben dat het verhaal een extra impuls kan geven?
jazzzz
-
- 579 berichten
- 870 stemmen
Dat is t m nou juist. Sommige mensen denken dat het hem niet is gelukt, dat het allemaal slechts een droom is. Er zijn zo nog veel meer interpretaties, die e kunt ontdekken door de film wat vaker te bekijken 
Revolt
-
- 1385 berichten
- 374 stemmen
Zoals? Heb bijzonder goed opgelet tijdens het kijken, want wist dat het niet makkelijk zou zijn, maar ik kan er niet meer uit halen dan dat DD er uiteindelijk in slaagt terug te keren, waarbij hij vrijwillig die motor op zichzelf laat komen.
Wat zou ik verder gezien moeten/kunnen hebben dat het verhaal een extra impuls kan geven?
Er zitten veel meer lagen in de film, het verhaal gaat ontzettend diep, en alles en iedereen heeft een belangrijke betekenis in de film.
tboezem
-
- 194 berichten
- 549 stemmen
Er zitten veel meer lagen in de film, het verhaal gaat ontzettend diep, en alles en iedereen heeft een belangrijke betekenis in de film.
hmm dan zal ik hem dus inderdaad toch nog een keer moeten zien, maar vond hem de eerste keer al zo langdradig..
Pre- en sequels

S. Darko
2009
147 reacties
Gerelateerd nieuws

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

Vijf goed beoordeelde tienerdrama's met een duister randje

Films die je twee keer moet bekijken om ze echt te begrijpen

'Donnie Darko'-regisseur Richard Kelly hint naar vervolg
Bekijk ook

Fight Club
Komedie / Thriller, 1999
4.201 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.837 reacties

The Shining
Horror, 1980
2.729 reacties
Gerelateerde tags
brandouder-kindrelatievandalismtherapistpresidential electionhalloweenvliegtuigtijdreizenschool presentation verliesmiddelbare schoolschool performanceimaginary friendsurrealismesuburbiavisionschoolmoralityarsonpsychologische thrillertienercultfilmgeestesziektevirginiasleepwalkingparanoidjaren 80parallel universe plot twistdepressing
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








