Cujo (1983)

Horror / Thriller

geregisseerd door Lewis Teague
met Dee Wallace-Stone, Danny Pintauro en Daniel Hugh Kelly

Donna Trenton is een gefrustreerde huisvrouw wiens leven overhoop ligt sinds haar echtgenoot er achter is gekomen dat ze een relatie heeft met een andere man. Brett Camber is een jonge jongen wiens enige vriend de Sint Bernard Cujo is, die echter door hondsdolle vleermuizen wordt gebeten. Terwijl Vic, de echtgenoot van Donna, weg is voor zaken neemt Donna haar zoontje Tad mee naar de auto-garage van de vader van Brett. Ze krijgen autopech en komen dan tegenover Cujo te staan. Deze is erg, erg ziek...

avatar van mar007
ik zag de film bij blokker, wel op dvd maar goed toch maar aangeschaft.
herzien en ik moet zeggen dat mijn beleving toch heel anders was dan toen in de jaren tachtig.
ben het gedeeltelijk wel met ruud c eens dat het nogal saai begint.
nu maakte het veel minder indruk op mij als toen hoewel ik het zeker geen vervelende film vind.
deze film blijft goed overeind staan ook nu in 2012 durf ik het aan te bevelen aan liefhebbers
van het horror/thriller genre die de film nog niet hebben gezien.
wel even door het saaie begin heen worstelen en dan wordt het wel spannend.

Herzien. Met name vakwerk van Jan de Bont hier.

avatar van Angelo2
Vrij saaie film die nergens spannend wordt. De beste rol wordt gespeeld door de hond en daardoor is deze film wel het bekijken waard. Het zag er allemaal strak en realistisch uit. Nergens het idee dat je naar een reuzeknuffel zat te kijken. En wat degene hier boven zegt...two thumps up voor Jan de Bont! Een 5

avatar van Filmkriebel
Matige King verfilming (ik dacht dat Tad stierf op het einde in het boek. Hier laten ze dat eruit), die gelukkig in de tweede helft zeer intens was maar desondanks toch voorspelbaar blijft door af te wijken van het boek. Want de eerste helft heeft bijzonder weinig meer te bieden dan goedkoop gezinsdrama. Voor goede King verfilmingen moet je richting Carrie en Misery kijken.

avatar van Whunter
Een sint Bernard snuffelde in een hole en werd gebeten. en daar werd ie niet vrolijk van. Middelmootje.
Toch weer gezegd... het boek blijft zoveel leuker!
Je beleeft je eigen filmwereld, achtergronden.
Zoiets als dromen zo echt is lezen soms.
Alleen weet je nu donders goed als je een kopje thee aangeboden word

avatar van TomPSV
Dit is weer typisch een film die op te delen is in twee delen. De eerste 45 minuten zijn saai, totaal oninteressant en ook nog eens enorm traag. Ik had er echt moeite mee om me daar doorheen te worstelen. Als ik de film na dat deel had moeten beoordelen, dan had hij niet meer dan 1* gekregen.

Maar dan komt het verrassend goede en bij vlagen spannende tweede deel. Die hond werkte toch wel heel goed en zag er ook nog eens redelijk eng uit. Het is zo jammer dat het eerste deel van de film al zoveel verpest heeft. Ik zou voor het tweede deel wellicht zelfs 4* willen geven, want dat was toch wel erg vermakelijk.

Gemiddeld 2,5* dus, mijn eerste onvoldoende in de vele Stephen King-verfilmingen die ik de laatste tijd heb gezien. Als de hele film om Cujo zou draaien dan had het zeker een hoger cijfer gekregen.

avatar van FillumGek
Toch wel erg jammer dat het begin van de film enorm middelmatig is, want het tweede deel van de film is een stuk spannender. Ik had gisteren de film na 45 minuten afgezet omdat ik erg moe was, maar toen ik het vandaag hervatte voelde het alsof ik niks gemist had. Zo langdradig en RTL4-drama waardig is het eerste deel. Teveel onzin omtrent de kleine Tad en het vreemdgaan, en te weinig Cujo.

Maar na die lange zit wordt het spannender wanneer de film alleen nog maar om Cujo draait. De make-up is erg goed en laat Cujo er uiterst smerig en ziek uit zien. Groot pluspunt is dat er vrijwel de hele tijd gebruik werd gemaakt van echte honden en daardoor de wreedheid erg overtuigend overkomt.

Toch heeft de film een algehele indruk als familiedrama op me achter gelaten. Puur door het drammerige begin, en hoewel de film spannend afsluit weet het nergens te verrassen. Kleurt netjes binnen de lijntjes met vooral een overtuigende en valse Cujo.

avatar van baspls
"Nope. Nothing wrong here."

Goede film. Het valt me wel op dat alle Stephen King-films die ik tot nu toe heb gezien over dieren gaan en dan voornamelijk katten en honden. Dit is wel de eerste echt realistische die ik zie. Een hond kan namelijk wel hondsdol worden door een vleermuizen beet maar niet tot leven worden gewekt op een indiaanse begraafplaats.

Acteerwerk is in orde. Dee Wallace acteert goed als de hoofdpersoon. Danny Pintauro acteerde ook erg goed op zo'n jonge leeftijd maar kan soms (zeker in de auto) ook erg op je zenuwen werken.

Goed verhaal, wel zien we een tijdje alleen het gezin met z'n problemen en affaires. Ook vreemd dat we een niet zo veel van Cujo's baasjes zien. Cujo word gebeten door een vleermuis waar hij hondsdol van word. Ik vond de hele film maar zielig voor die arme Cujo, vreselijk om te zien hoe hij met stenen en honkbalknuppels word toegetakeld, oké hij maakt mensen af maar dat is voor mij minder erg (niet dat ik het niet erg vind). Hoe ze dan met die auto vast komen te staan bij Cujo levert veel lange stukken in de auto op. Aan het einde heb ik alleen maar medelijden met Cujo, wat kon hij er aan doen dat hij werd gebeten door vleermuizen. Hoe Cujo word doodgeschoten, vreselijk.

De muziek van Charles Bernstein vond ik erg goed. Soms erg dreigend en dan weer erg rustgevend. De muziek zet ook echt een sfeer; Cujo is een arme hond die slachtoffer word van hondsdolheid.

De effecten en stunts zijn best goed. De openingsscène waar Cujo word gespeld in bloed vond ik erg mooi en deed me een beetje denken aan de Hammer-films uit de jaren 50/60. De stunts met Cujo zijn ook best goed (je ziet hem wel vaak kwispelen en dat geblaf is ook nep). Net als bij Cat's Eye en Pet Cematary ben ik nu weer erg bang of er wel of niet dieren zijn mishandeld voor de film. Ik vond dat de beroemde Sint Bernard die Cujo speelt in het grootste deel van de film overleed aan maagklachten tijdens de productie. Verder zijn er voor de film 5 Sint Bernards gebruikt, een mechanische pop, een man in een honden pak en een rotwieler omdat ze de Sint Bernard soms niet gemeen genoeg vonden lijken. Tijdens de scène in de auto heeft een Sint Bernard in de neus van Dee Wallace stuntvrouw gebeten. Het bloed op Cujo was allemaal nep, ze gebruikte Karo Syrop (rode vlees saus).

Goede film.

avatar van xxERWINxx
Ik vind het een vage film, eerste 3 kwartier gebeurd er vrij weinig, daarna word ie wel spannender en beter, maar helemaal goed word hij nooit.
Ook het einde vind ik een beetje raar!

avatar van namingway24
Het is geen geweldig idee om een boekverfilming meteen na het lezen van het boek te bekijken, want nu was het verrassingseffect wel weg. Maar als ik de film puur objectief en op zichzelf beoordeel is het nog een redelijk spannende film, zeker het laatste half uur.

Het leek me niet gemakkelijk om de hond eng te laten lijken. En dat lukt eigenlijk best aardig; Cujo is ook echt best wel eng in deze scènes. De grote lobbes zit gedurende een groot deel van de film onder de gore troep en door het agressief bewegen van de camera tijdens de aanvallen probeert men hem eng over te laten komen. Verder zullen er vast wat andere methodes gebruikt zijn, maar als dat zo was is mij dat niet echt opgevallen.

Een groot struikelblok in films is voor mij het optreden van kinderen. Ik ben absoluut geen kindervriend en vind ze vaker irritant dan aandoenlijk. Maar ik moet zeggen, jonge Pintauro is erg overtuigend. Ik heb overigens wel het gevoel dat het joch af en toe oprecht bang was, want zo goed kan een kind bijna niet zijn. Af en toe was zijn gekjank wel vervelend, maar gezien de situatie natuurlijk wel begrijpelijk. Maar verder petje af voor zijn eerste filmrol.

De Wallace is best goed als semi actie-heldin, en de scènes in de auto zijn goed gedaan. Het gevoel van uitzichtloosheid mocht wat mij betreft wat dikker aangezet worden, maar het was best claustrofobisch af en toe. De film heeft voor de rest een aardige vaart en laat veel gebeurtenissen uit het boek zoals veel achtergrond en loze scènes gelukkig achterwege; de film laat veel personages na een paar korte fragmenten niet meer terugkomen en focust zich echt op het gezin, wat het allemaal wel zo gefocust houdt.

Het grootste verschil ten opzichte van het boek is het einde. Het boek eindigt op een behoorlijk negatieve noot met de dood van het jongetje en een paragraaf over wat voor lieve hond Cujo voor zijn hondsdolheid wel niet was. Ik begrijp dat de makers van de film zoiets niet aandurfden, dus ben ik daar niet echt boos over, maar wel teleurgesteld vanwege het feit dat ik het eigenlijk wel zag aankomen waardoor de laatste paar minuten niet echt spannend of emotioneel meer waren.

Maar voor de rest was dit een degelijke film en een bovengemiddelde King-verfilming die ik verkies boven het vaak te lang uitgesponnen boek.

avatar van Edie
namingway24 schreef:

Nee, volgens de Making Of helemaal niet Wel leuk om eens gezien te hebben, ze vertellen ze dat de hond het nep bloed etc probeerde op te likken etc.. Zijn staart werd wel eens vastgezet meen ik gehoord te hebben zodat je hem niet ziet kwispelen.

avatar van Richard_Voorhees
Tjah, het is hierboven al eens gezegd, maar de eerste helft is inderdaad een pittige zit. Het gezinsdrama is niet heel erg boeiend. Net de toegenomen spanning wanneer gesuggereerd word dat de vrouw een affaire heeft is nog wel tof, maar verder heeft dit deel van de film niet veel te bieden.
Het tweede gedeelte weet wel wat meer te boeien, maar wat een beetje tegen zat was dat ik Sint Bernhard honden nou niet bepaald angstaanjagend vind. De honden die ik meegemaakt heb van dit ras waren namelijk echt goeie lobbesen. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat er een een schoothondje probeerde te zijn (een 80/90 kilo wegend beest).
Daarnaast werkte het kind me soms een beetje op de zenuwen door soms iets te overdreven te doen. Verder deed hij het echter nog wel oké voor een kind van die leeftijd.
Daarnaast is de cinematografie best goed en de soundtrack ook wel.
Een aardige film voor een keer, maar niet eenfilm die ik snel weer zal opzetten.

avatar van Insignificance
Niet onaardig. King die met ontrouw afrekent, al is de film uiteindelijk iets milder. Het duurt allemaal wat te lang eer de Pinto bij de garage uitkomt. Zeker als het balletje eenmaal is gaan rollen, stroopt het nog wat door. Ik had ook niet het idee dat het van toegevoegde waarde was op het moment dat Cujo de twee in het vizier krijgt. Een moeder met een bang jongetje opgesloten in een kleine auto werkt zonder het meeste van die rompslomp ook wel.

Het blijkt een kereltje dat je inderdaad op de zenuwen kan werken. Lijkt me zo ongeveer de bedoeling. Ook mama heeft het maar moeilijk met zijn gejammer. Rondom de hond gaat het eigenlijk best goed. Een paar leuke shots van zijn hoogte, weinig mis met wanneer hij aanvalt, dol genoeg in ieder geval en het beest gaat er steeds smeriger uitzien. Met de verwondingen, het zweet en alles wat daarbij komt kijken, heeft het zo een redelijk intense afsluiter.

avatar van Kondoro0614
Cujo

Kort doorheen want ik wil Ijsland - England gaan kijken op de TV.

Cujo is een leuke '80e jaren horror/thriller film die aardig wat leuke scenes met zich mee brengt. Ook al zit je na de 32e minuut pas daadwerkelijk in de horror scenes, zijn deze wel heel erg leuk. De film word in zijn eerste minuten al ontrafeld en is erg zwak opbouwend waardoor de spanning, zin en concentratie al snel weg valt binnen het concept.

Cujo is een Sint Bernhard, die gebeten word door een vleermuis en krijgt de Hondsdolheid. Cujo komt in een proces en word uiteindelijk een Ice Cold Killer. Cujo begint met het aanvallen van mensen, en ook al word je in een tergend lange drama scenes gegooid vooraf hij pakt het wel op, tot je bij de auto kwam, dit heeft wel een kwart van de film gekost waarbij de concentratie etc. weer weg viel, wat toch wel jammer is.

Ik heb uit nieuwsgierigheid toch eens opgezocht wat Hondsdolheid precies is, daar schrik je toch wel van wat de effecten kunnen zijn na een beet. Hondsdolheid

Leuk om gezien te hebben, vermaakt je wel zo op de avond, niks speciaal's van verwachten dan kom je er wel door heen. Ik weet nu wel definitief hoe ik mijn toekomstige Rotweiler (of herder) noem: Cujo!

avatar van Woland
Helaas begint de film met drie kwartier slaapverwekkend familiedrama, en het begint pas een beetje leuk te worden zodra Cujo ook echt nadrukkelijk in de film verschijnt. Een steeds ranziger uitziende Cujo gaat af en toe een beetje los, maar het blijft allemaal behelpen. Op een gegeven moment zijn we een half uur aan het kijken naar Cujo die af en toe een auto aanvalt, een ontzettend irritant jankkind waarvan je hoopt dat die zo snel mogelijk opgepeuzeld wordt en moeders die af en toe uit de auto probeert te komen. Het is allemaal niet zo angstaanjagend. Zelfs onder het bloed, hondsdol en pus kwijlend ziet een Sint Bernard er nog steeds onschuldig uit; en hoewel er wel een paar aardige kills zijn is het ge-emmer met die auto erg zonde. Absoluut een van de mindere King-verfilmingen.

avatar van W.V.
Het is hierboven al eens genoemd, als je het boek voor de verfilming hebt gelezen dan valt de film vaak tegen, ook al weet je dat de film nooit het boek kan volgen, toch ben je teleurgesteld. Dat was ik begin jaren 80 dus ook, ik zag de film in de bioscoop, had hoge verwachtingen, zeker omdat Dee Wallace de hoofdrol op zich nam in een verhaal van, toen, mijn favoriete schrijver. Dee doet haar best, maar zo overtuigend als in de Howling is ze nergens, na deze film is haar carrière dus ook ietwat verzand in goedkope films of tv producties. Wat mij betreft had het eerste gedeelte van de film wel wat sneller gemogen. De hond vind ik zeer overtuigend en steelt wat mij betreft de show. Een van de weinige verhalen uit die tijd van King welke geen boven natuurlijke of SF elementen bevatte en ik vind Cujo, samen met Shawshank en Apt pupil dan ook de beste verhalen van King, misschien dat daarom de verfilming mij wat tegen viel, maar het laatste half uur en het optreden van de hond maken veel goed.

avatar van Flavio
Redelijke King-verfilming die het midden houdt tussen een moralistische RTL-film die waarschuwt tegen vreemdgaan en een thriller. Beide delen zijn niet slecht uitgevoerd, maar wie denkt een flink spannende film te zien komt toch enigszins bedrogen uit. Het acteerwerk is behoorlijk, en camerawerk van jan de Bont erg goed, zonder chauvinistisch te willen zijn. Ook de hondentrainers verdienen een pluim want de scenes met de hond zagen er overtuigend uit. Alleen de make-up ging een beetje los op die arme lobbes, op een gegeven moment had hij hele pakken vla en een halve kersenvlaai aan zn kop hangen.

avatar van alexspyforever
Ja zoals vele andere kijkers al hebben gezegd, waren de eerste 45 minuten bijzonder moeilijk om door te komen al vond ik de openingsscène met Cujo wel leuk gefilmd. Dus ja gezinsdrama met mammie die een affaire heeft met een maat van haar echtgenoot. De echtgenoot heeft een probleem op zijn werk en hun irritante zoon is bang van monsters in de kast of onder zijn bed, whatever. Wanneer Cujo dan hondsdolheid ontwikkelt begint het wat interessanter te worden. Beste scènes vinden we in het laatste half uur met mama en zoon die panne hebben met hun wagen op de oprit van een verlaten afgelegen garage. En ze kunnen er niet zomaar uit want Cujo ligt op de loer. Het werd nog best wel spannend bij momenten maar de afloop kon ik eigenlijk al een tijd op voorhand voorspellen (dat heb ik wel vaker maar ik vind dat dit soms knap vervelend is en voor mij de lol er een beetje afhaalt). Cujo was wel fantastisch getraind. HIj zag er echt wel eng uit en voor mij de beste 'acteur'. Maar een goede film is het niet, daarvoor is het verhaal toch te zwak.

Woland schreef:

avatar van Boeikens
Ik hou wel van "wildehondenfilms" en zo is en blijft deze Cujo een van mijn favo's.
Na een rustige opbouw krijgen we een uurtje wilde hond en krijgt de drama/thriller met enkele kills een vleugje horror erbij. Acteerwerk is sterk, de St Bernhard ziet er steeds dreigender uit (en dat is niet simpel bij zo'n brave lobbes ) , actie en spanning blijven vlot doorlopen tot het einde.
Ook als alles wat voorspelbaar blijft en de film me ondertussen alom gekend is, blijf ik dit een best goede King film vinden.

Boeikens schreef:
Ik hou wel van "wildehondenfilms" .

Dan zul je deze wellicht ook wel kunnen waarderen: Man's best friend

avatar van Boeikens
scorsese schreef:
Dan zul je deze wellicht ook wel kunnen waarderen: Man's best friend

Ok, zal ik eens checken

een goeie stephen king verfilming.die ik al vaker heb gezien en blijf hem goed vinden.

De film krijgt nog net een voldoende. Het verhaal is een beetje traag, maar ik vind de effecten wel OK. Alleen jammer dat er gekozen is voor een Sint Bernhard. Dat maakt het verhaal gewoon helemaal ongeloofwaardig.

avatar van mikey
Daar ging het boek over: Sint Bernard wordt dol na beet van vleermuis.

Wat is er eigenlijk zo ongeloofwaardig aan?

avatar van Thomas83
Vervelend dat de film mikt op een hele opbouw met een soort van karakterontwikkeling en familieproblemen, alleen dan zonder personages sympathieker te maken. Oninteressant en lachwekkend met die moeder die vreemdgaat, de vader in zijn belachelijke sportwagentje en dat andere gezin en de buurman. En daar moeten we tot halverwege de film naar kijken voor Cujo pas echt wild en gevaarlijk wordt.

De film wordt dan wel meteen ook leuk, met spannende scènes en een enkele fraaie jump scare. Erg lollig allemaal. Ook bepaalde teksten, zoals wanneer dat kind over Cujo zegt dat hij wenste dat hij zou sterven, haha. En trucjes als die camera die 360 graden draait zijn wel geslaagd. Wel dan weer jammer van die cheesy slow motion en de freeze frame op het einde. 2.5*. Dat zou wel wat hoger zijn geweest als de film wat eerder ter zake was gekomen.

shrink schreef:

Waarom? Alle honden kunnen toch hondsdolheid oplopen?

avatar van keimpeS
Wat mij betreft één van de betere boek verfilmingen van Stephen King, erg spannend en het zal je maar overkomen zo'n grote Sint Berhard met hondsdolheid!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Cujo, één van Stephen Kings vroege verfilmingen, is het verhaal van een hondsdolle Sint-bernard, die een moeder en zoon aanvalt. Maar voordat dit verhaal kan worden verteld krijgen we eerst drie kwartier familiedrama met affaires, bedrijfsongevallen en een zoontje dat bang is voor een monster in de kast. Van een erbarmelijk niveau zijn deze eerste drie kwartier ook weer niet, maar echt boeiend is het niet. Je vraagt je gaandeweg af of er nog wel een spannende film in zit of dat we in de derde akte enkel zullen ontdekken of vaders zijn deal nog wel behoudt en of Dee Wallace nu uiteindelijk kiest voor Vic of Steve. En wat het gezin van de monteur gaat doen met hun gewonnen geld.

Maar nee, na drie kwartier zien we Dee Wallace en haar zoontje in de auto zitten en eerlijk is eerlijk; dan wordt Cujo ineens behoorlijk sterk. Waar in een remake ongetwijfeld een hoop CGI gebruikt zal worden, wordt nu alles uit de kast gehaald om een geloofwaardige kwaadaardige Sint-bernard te tonen. Van echte honden, een mechanische kop en een man in pak en een hoop kunstige cameratrucjes van onze eigen Jan de Bont en een prima montage; men is erg creatief. Best knap, want Cujo had heel makkelijk erg knullig kunnen worden, maar is dat geen moment. De film is hier en daar zelfs bijzonder spannend. Wallace speelt wederom weer een goede rol, maar vond vooral haar zoontje Danny Pintauro verrassend sterk. Het gedeelte met hen in de auto met een intimiderende Cujo op de loer had van mij nog wel langer mogen duren. En dat had ook prima gekund, want uit de eerste helft van de film had met gemak een half uur weggesneden kunnen worden.

Vooruit, 3,5 sterren. Uiteraard vooral voor het tweede deel.

avatar van Pollypeachum1
Het boek vond ik toentertijd ontzettend spannend en ik was helemaal tegen de hond. Deze film heb ik met tranen in mijn ogen zitten kijken, omdat ik zo ontzettend met de hond te doen had.

avatar van Basto
Vakkundige King verfilming, met name door het camerawerk van De Bont. Het komt wat langzaam op gang, meer de hond ziet er zowel zielig als dreigend uit.

Fijn stukje jaren 80 nostalgie.