Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titel: Apocalypse Now Redux

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Inmiddels uit betrouwbare bron vernomen dat die ook hier vertoond gaat worden.

Cool. Deze wil ik graag eens in de bioscoop zien.

avatar van de grunt
Basto schreef:
Ga de korte versie vooral kijken, daar raad ik sowieso iedereen aan mee te beginnen. Wellicht vallen de scenes met Kurz dan ook beter op hun plek. Maar kijk m niet ‘als die op tv komt’, met allerlei logo’s in beeld (of nog erger, commercial breaks).

Kijk m op een moment dat het je zelf goed uitkomt. Het liefst op het witte doek, maar anders ten minste op blu ray.

Bedankt voor het advies!

avatar van vindorent
Gisteren voor het eerst de "Theatrical Cut" gezien, en ik moet zeggen dat ie aanzienlijk beter is dan "Redux"-versie; het was veel meer gestroomlijnd.

Vanaf 15 augustus in de bios
| EW.com

En vanaf 27 augustus op disk.

Vanaf 15 augustus in de bios
| EW.com

Ik hoop ook in Nederland. Wil deze heel graag op het witte doek zien

Nee, weet ik helaas nog niets van.

avatar van Basto
Ik krijg hier steeds meer zin in. Hopelijk is er een bios waar deze beeld- en geluidstoepassingen volledig tot hun recht kunnen komen.

Apocalypse Now Final Cut: 5 Things to Know About Coppola’s New Version | IndieWire

Lijkt me wel eentje voor Eye filmmuseum. Vorig jaar nog Lawrence of Arabia daar gezien, was geweldig

avatar van John Milton
Ik heb 2 pogingen gedaan om hem aan mijn vriendin te laten zien, en telkens is het 'ik wil het wel een keer zien, maar ik heb hier nú geen zin in'.

In de bios is dat lastiger, dus dat biedt wellicht uitkomst

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:
In de bios is dat lastiger, dus dat biedt wellicht uitkomst

Gewoon weer in het midden gaan zitten.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

Gewoon weer in het midden gaan zitten.
Haha, ja dat zou werken in dat LHC zaaltje ja. Maar daar heb ik mezelf ook mee, mocht hetzelfde kleuterblaas syndroom opdoemen als tijdens The Beach Bum

avatar van CINEMATEKbe
Wil de film herbeleven zoals in 1979, dat kan op 24.05 bij ons in Brussel: CINEMATEK - Programma - Apocalypse Now

avatar van Basto
In juni gaan Apocalypse Now en Redux draaien in Kino. Gevolgd door final cut in augustus. Dat wordt een fijne zomer.

avatar van Basto
Hoe vet! Gewoon hier in Rotterdam. Enorm benieuwd. Hoop dat er ook een boek komt (is wel de bedoeling)

avatar van jono
Ten tijde van de Vietnamoorlog wordt kapitein Willard (Michael Sheen) de jungle in gestuurd om kolonel Kurtz (een geweldige rol van Marlon Brando) te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft namelijk zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren.

Ik zag de uitgebreide ('redux') versie, de versie die Francis Ford Coppola wilde maken, maar niet kon omdat het Amerikaanse publiek er nog niet aan toe was; de Vietnamoorlog was nog te vers. Ik heb genoten van elke minuut van deze drieënhalf uur durende film, de oorlogsfilm aller oorlogsfilms. Een absoluut meesterwerk. Deze film verdient absoluut een plek in mijn persoonlijke top 10 van beste films aller tijden. 5*

avatar van thunderball
De 4k versie van de Final Cut staat al vermeld op Amazon als preorder en bevat ook de andere twee versies plus Hearts of Darkness. Definitieve versie lijkt me.

thunderball schreef:

Dat dacht ik na de 3 disc blu ray ook.

avatar van de grunt
thunderball schreef:

Hopelijk snel op Netflix.

avatar van Paranoid_Fish
Geweldige film. Het is een spannende trip. Ik kijk altijd uit naar het einde, wanneer ze hun bestemming bereiken. Marlon Brando acteert geweldig en is zeer angstaanjagend. The horror...

avatar van Basto
De docu over Chas Gerretsen is zeer de moeite waard en sluit, mede door een sfeervolle soundtrack, goed aan bij de film. Er zijn gesprekken gaande met Zoetrope om m nog als extra toe te voegen op de aankomende blu ray.
Maar anders sowieso een aanrader om m (vanaf 4 juli) nog in Kino te gaan zien.

Dutch Angle: Chas Gerretsen & Apocalypse Now - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

avatar van Basto
8 juli in Kino 1, de theatrical cut.

Basto schreef:
8 juli in Kino 1, de theatrical cut.

24 juli ook. Ik heb begrepen dat ze Redux ook gaan tonen. Wil deze heel graag in de bios kijken