Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

Apocalypse Now viel zwaar tegen nadat ik door de reacties op deze site zeer hoge verwachtingen had.
Het begin is veelbelovend, maar naarmate de film vordert wordt het steeds minder. Het wordt nogal langdradig, ik wilde de film zelfs bijna stopzetten. Het enige wat me daarvan weerhield was dat ik de benieuwd was naar de ontmoeting tussen Willard en Kurtz, wat een anti-climax werd.
Ik vond het een vage film en het pakte me ook niet. Misschien zal ik er na een herziening over 10 jaar ofzo anders over denken, maar nu geeft ik er 2,5 sterren voor. Dit komt door het begin en de geweldige muziek van de Doors.

avatar van LimeLou
De film is traag, ja. Maar het neemt volgens mij eerder gewoon de tijd om een lang oorlogsverhaal te vertellen. En ik vond 'm helemaal niet 'vaag'. Sterker nog, de ontmoeting tussen Kurtz en Willard was een van de beste laatste 30 minuten van een film! Maarja, ik kan je onmogelijk overtuigen.

Toch nog jongeren die deze film kunnen waarderen

Zeker
Ik kan het me opzich wel voorstellen hoor, toen ik nog 18 was vond ik het opzich al wel een goede film, maar niet zo geweldig dan ik 'm vandaag de dag vind

avatar van Minotaures
AGE-411 schreef:
Toch nog jongeren die deze film kunnen waarderen

je bent immers zelf ook een voorbeeld

avatar van Thorak
Jij zelf toch ook Minotaures?

avatar van Minotaures
natuurlijk, maar aan de hand van mijn berichten kan je bij sommige zien dat ik dit geen volle 5 geef, eerder tussen de 2,5 - 3,5

weetniet of dat een cijfer is wat je als waardering kunt noemen

avatar van Q Jones
Ik ben 18 en ik geef hem de volle 5 dus ik denk niet echt dat het met leefdtijd heeft te maken, maar meer met intresse

avatar van chevy93
Er zijn inderdaad genoeg mensen in mijn omgeving die dit een goede film vinden. Het is eerder karakter-/persoonsgebonden. Kun je het opbrengen om ruim 3 uur lang naar een film als deze te kijken?

avatar van simonvinkie
Q Jones schreef:

Inderdaad, ik ben zelf maar 14 jaar. Ligt er puur aan wat je smaak is.

avatar van erik neuteboom
Een broeierige film met veel actie en sensatie die op mij overkwam als een 'bijna hallucinerende trip', hier had de muziek van The Doors (1 van mijn favoriete groepen) natuurlijk een groot aandeel in. Soms zakt het even in maar even later wordt je weer bij je lurven gepakt en zeker in het laatste deel vechten spanning en actie om voorrang in een schitterend weergegeven locatie die past bij die weirdo Colonel Kurtz en ... de minibioscopen die de huidige tv schermen zijn geworden (BlueRay heb ik helaas nog niet)!

Minotaures schreef:

je bent immers zelf ook een voorbeeld

Ik bedoel echt wel jochies van 15-16

Q Jones schreef:

Ik denk toch dat veel 15-jarigen (of zelf ouder) niet rijp zijn voor deze film. Toen ik hem op mijn 13/14 jaar zag vond ik hem zwaar kut

avatar van LimeLou
haha, geldt dus niet voor mij!

avatar van Hakunamatafaka
This is the end!

De verhalen rond de productie van deze film zijn al bijna even ongelooflijk en intrigerend als de film zelf: sets werden weggeblazen door tyfoons, helikopters werden continu teruggeëist door de regering van de Filippijnen, die er een burgeroorlog mee moest uitvechten, Martin Sheen kreeg een hartaanval, Marlon Brando kwam onvoorbereid op de set en weigerde meer dan vijf minuten per dag te improviseren, Coppola zelf was manisch-depressief enzovoort

Het karakter van de film wordt surrealistischer, naarmate de waanzin groter wordt, het is een aanval op de zintuigen, die twee uur en een half duurt, en schitterende scènes bevat.

Martin Sheen speelt formidabel , een zwetend gezicht met een intense blik, continu een sigaret in z’n mond, vergezeld door een goed geschreven voice-over en dan Marlon Brando natuurlijk... Zijn rol werd vaak bekritiseerd, maar ik kan me nauwelijks iemand anders voorstellen die Kurtz gespeeld kon hebben met zo’n sluimerende woede en intensieve haat.

En dan het einde Wat je krijgt, is een laatste, prachtig geregisseerde en gemonteerde scène, gevolgd door een epiloog van twee woorden: "the horror"

Goede samenvatting!
Ik heb overigens nooit geweten dat Coppola depressief was tijdens de productie hiervan!

avatar van chevy93
AGE-411 schreef:
Ik bedoel echt wel jochies van 15-16
Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar het woord jochies geeft toch een negatieve lading aan het bericht.

avatar van Zandkuiken
Voor de tweede keer m'n Redux dvd'tje bekeken, na eerst de gewone cut te hebben gezien. De Redux lijkt me toch wat uitleggeriger (já, die comparatieven gaan hier een eigen leven leiden). Dit zorgt dan wel voor meer duidelijkheid, maar misschien geef ik toch de voorkeur aan de meer bevreemdende versie.

Niettemin blijft Apocalypse Now (subliéme titel) een pareltje. De waanzin van de oorlog in Vietnam lijkt me nergens beter te zijn getroffen. De hele sfeer in deze film is zo uniek. De fraaie cinematografie (uiteraard geholpen door de onwezenlijke natuur), de muziek,... Het smelt allemaal samen tot een ervaring. Om nog maar te zwijgen van de acteurs. Martin Sheen is geweldig als zwijgzame, zweetparels op het hoofd dragende, sigaretten rokende Captain Willard, die lang de enige rationele stem lijkt te midden van de oorlogschaos. En dan Brando... Da's geen acteur meer, da's een aanwezigheid. Een wandelend fenomeen.

Een van de weinige megalomane projecten die mij echt kunnen bekoren. Er hangt een aura rond Apocalypse Now: de omstandigheden waarin de film werd gemaakt, de staat waarin sommige acteurs zich bevonden... 4,5*

3700 stemmen in totaal!

MoFeDu
Deze onlangs binnengekregen, binnenkort maar eens bekijken, heb hoge verwachtingen!

Terecht ook, geniet ervan

Wat een film,

Terwijl The end van The Doors weer uit m'n speakers klinkt schrijf ik deze recensie. Apocalypse now was alles behalve wat ik verwacht had, en daar houd ik van, als films me verrassen. Althans, als ze me verrassen in positieve zin, en dat deed Apocalypse now zeker.

Apocalypse now kent enkele onvergetelijke scenes, met als uitschieters de eindscene en de scene met Kilgore. Wat een fantische rol speelt Robert Duval als onverwoestbare officier die vrolijk blijft staan als zijn mannen om hem heen in dekking duiken. En dan die zin, I love the smell of napalm in the morning ik kan me geen personage bedenken waar deze uitspraak beter bij past. Ook Sheen speelt een intense rol en met name door zijn stem wordt je dieper en dieper in zijn avontuur gezogen. Dan hebben we nog Marlon Brando, wat een fantastische rol zet hij hier neer. Zijn stem is minstens zo meeslepend als die van Sheen en zijn uitspraken zijn onvergetelijk. Wel raar trouwens dat vooral reclame wordt gemaakt wordt met zijn naam terwijl hij niet eens zo gek veel screentime heeft ( misschien meer in de Redux versie?).

Wat me ook opviel in deze film is dat Coppala veel een soort gelig filter gebruikt. Ik vond het erg mooi passen bij het sfeertje dat in de film hing. Ook het hoofd van Colonel Kurtz in de schaduw was erg mooi. Af en toe verdween zijn hoofd even, om vervolgens opeens weer op te doemen.

Apocalypse now is een film om nooit te vergeten, en zeker een die ik nog vele malen zal herzien. Ik had eerst 4.5 sterren gestemd maar gezien het feit dat de film nog de hele tijd door mijn hoofd spookt en ik eigenlijk geen minpunten kan bedenken gewoon 5 sterren. En een plekje in m'n top 10

avatar van Thorak
Mooie recentie MoFeDu. Gelukkig weer iemand die deze film op zijn waarde schat en juist de sterke punten er van in ziet!
Er zijn duidelijk nog wel jongeren met verstand

Thorak schreef:
Er zijn duidelijk nog wel jongeren met verstand

Dankje
Heb sowieso veel interesse in geschiedenis (ga ik waarschijnlijk ook studeren) dat scheelt ook alweer wat denk ik met het waarderen van zo´n film.

avatar van Thorak
In dat geval is zeker de Redux versie aan te raden, het stuk met de Fransen geeft wat meer geschiedkundige diepgang over die periode.

Overigens heeft Marlon Brando in de Redux niet veel meer screentime dan in de originele versie.

avatar van Fortune
Gisteren dan eindelijk gekeken, de redux versie
waarom dan niet meteen de lange versie.
Had vroeger alleen het begin en het einde gezien
en was altijd wel benieuwd naar de film in het geheel.
Het begint sowieso geweldig met jawel wat al zo vaak is aangekaart hier met The End van The Doors, geweldig nummer maar past ook zo goed bij deze film.

De helikopter scene met de muziek van Wagner wat geniaal vind ik dit. Maar ook dat stuk met het surfen, maar wat ik vooral grappig vond was met officier Kilgore op het strand, overal granaten en explosies iedereen gaat op de grond liggen en Kilgore blijft gewoon staan lullen en knippert niet eens.
Wat een ontzettend grappig figuur.

Maar waar ik vooral over te spreken ben zijn de ontzettend prachtige beelden die vastgelegd worden en het surrealistisch sfeertje wat steeds broeieriger wordt. Met als hoogtepunt toch wel toen Lance die acid dropt en dat ze in de loopgraven naar een CO zoeken. Die gasten die daar waren, waren echt compleet doorgedraaid door de oorlog.

Het stuk met de Fransen was misschien wel onnodig, maar het zag er wel prachtig uit. Alleen die Fransen zelf waren wel echt irritante figuren.

Het einde was redelijk alleen wou ik weten waarom heel die stam hem nou aanbad, ze spreken niet eens dezelfde taal. Het waren woestelingen of hoe je zo ook noemt en Marlon Brando wordt daar koning te rijk. Maarja boeit ook niet zo heel erg.

Nog een pluspunt was dat ik na de film ook het gevoel had dat ik min of meer zelf op dat bootje had gezeten en een tocht door de jungle had meegemaakt. Na een uur had ik zoiets van nou dat gaat toch een lange zit worden en toen de film afgelopen was mocht ie gerust langer duren.

4.5

Fortune schreef:

4.5

Ik had precies hetzelfde, alleen had ik wel de korte versie gekeken, maargoed.

avatar van Fortune
MoFeDu schreef:

Ik had precies hetzelfde, alleen had ik wel de korte versie gekeken, maargoed.

Jah de langere versie heeft niet zoveel toegevoegde waarde.

Maar damn wat blijft deze film hangen, hoor de hele dag al The End, en komen telkens weer allemaal beelden terug.

avatar van Q Jones
Elke keer als ik weer bij dit film topic ben zie ik Duvall voor me en krijg ik een lach op mijn gezicht wat een geweldige rol was dat zeg.