Apocalypse Now (1979)
Genre: Oorlog
Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen
IMDb beoordeling:
8,4 (763.966)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 18 oktober 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Apocalypse Now
"This is the end..."
Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 763966)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Heart of Darkness (BoekMeter)
- Apocalypse Now (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Captain Benjamin Willard
Jay 'Chef' Hicks
Chief Phillips
Tyrone 'Clean' Miller
Lance B. Johnson
Colonel Walter Kurtz
Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Photojournalist
General Corman
Colonel Lucas
Reviews & comments
WB
-
- 1616 berichten
- 2663 stemmen
Ga dan toch een Die Hard film kijken.
Kijk, nu kujje wel zo reageren jegens mij, maar 90% van de oorlogsfilms bestaat uit veel actie, en dat was hier weinig tot niet te vinden! Hoewel vele mensen dat toch zullen denken, als je hoort dat et 'een van de beste oorlogsfilms allertijden' is...
Die Hard daarentegen is een topfilm 
kos
-
- 46699 berichten
- 8855 stemmen
Pff..wat een onzin. Net alsof meer actie er een betere oorlogsfilm van maakt.
Je hebt gewoon geen geduld om je te verdiepen in hoe de verschrikkingen ervaren werden.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik weet niet helemaal wat ik hiervan moet denken... 
Karst
-
- 456 berichten
- 1453 stemmen
Ik denk niet dat het met geduld te maken heeft. En aktie hoeft een film niet beter te maken. Die Hard blijft leuk trouwens. Ik vind dat een oorlogsfilm een zo hoog mogelijk realiteits gehalte moet hebben als de intentie is om een serieuze film te maken. En persoonlijk vind ik de realiteit dus ver te zoeken. Eigenlijk begint het al aan het begin. De hele missie is pure kolder. Een vliegtuig erheen en klaar is kees.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En aktie hoeft een film niet beter te maken. Die Hard blijft leuk trouwens.
Daar geloof ik geen fluit van. Neem de actie weg in Die Hard en je hebt geen film meer over (pas op, ik vind de Die Hard-reeks geweldig)... 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik vind dat een oorlogsfilm een zo hoog mogelijk realiteits gehalte moet hebben als de intentie is om een serieuze film te maken.
Van deze opmerking denk ik dat je je een beetje meer moet verdiepen in oorlogsgeschiedenis. Dit is één van de meest realistische én serieuze oorlogsfilms ooit gemaakt.... 
KillaJah
-
- 356 berichten
- 856 stemmen
En waarom niet? Al die mensen waren zo doorgedraait als wat van die oorlog en jungle.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Maar dat hele "kamp" vind ik echt een afknapper van jewelste.
Die zijn daar volgens mij toch echt niet geweest.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Maar dat hele "kamp" vind ik echt een afknapper van jewelste.
Die zijn daar volgens mij toch echt niet geweest.
Dat kamp waar Kurtz met die stam samenwoonde? Dat was een daadwerkelijk dorp van die bewoners maar ik meen
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Dat kamp waar Kurtz met die stam samenwoonde? Dat was een daadwerkelijk dorp van die bewoners maar ik meen
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
[quote]Hobbes schreef:
Dat is een waar gebeurd feit. Als je eens goed 'rondsnuffeld' op internet zou je versteld zijn wat daar allemaal gebeurd is. Ik heb laatst nog naar aanleiding van 50 jaar VRT beelden gezien van een dorp van ongeveer 700 mensen, grotendeels vrouwen en kinderen op een paar uur uitgemoord door de Amerikanen, verschrikkelijk. Men schatte dat circa 40 % van het Amerikaanse leger aan de drugs zat. Dat men dan begint dol te draaien is goed te begrijpen... 
kos
-
- 46699 berichten
- 8855 stemmen
Ik zou eerder doordraaien van het feit dat ik elk moment neergeknald kon worden of op een mijn zou stappen dan van de drugs vermoed ik.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
De film gaat voorbij het realisme. De oorlog is decor. Volgens mij moet je de bootreis metaforisch interpreteren als een reis naar de kern van de mens. Waar geweld en sex de menselijke drijfveren lijken. Kurtz is God en in zijn wereld overleeft alleen de sterkste en wreedste. Dat is lijkt me dus ook de moraal achter het beroemde 'The horror'.
Karst
-
- 456 berichten
- 1453 stemmen
OK, Als er geen aktie zit in Die Hard dan is er geen drol meer aan. Ik zei ook Hoeft een film niet beter te maken. Maar ik kan het einde toch onmogelijk serieus noemen. Je vaart met je bootje op een paar honderd gewapende mannen af die allemaal Knetter zijn geworden. Daarna ga je samen met de illustere leider wat poëzie voorlezen, hakt hem vervolgens in stukjes met je machete, loopt naar buiten, iedereen gaat voor je aan de kant, niemand die een poot uitsteekt omdat je de grote baas gefileerd hebt, en iedereen wordt pacifist en laat zijn wapens vallen. Nog afgezien van het feit dat in dat kamp de meest vreselijk ziektes zouden moeten heersen met al die lijken die er hangen en liggen. Dat schijnt namelijk heel onhygiënisch te zijn.
Zoals ik al zei, de hele reis vind ik goed en je ziet dat ze beetje bij beetje lijper worden. Alleen het einde bevalt me niet zo.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik zou eerder doordraaien van het feit dat ik elk moment neergeknald kon worden of op een mijn zou stappen dan van de drugs vermoed ik.
Ik kan mij best voorstellen dat die mannen aan de dope waren. Kan je je voorstellen dat je echt niemand kan betrouwen. Niemand, zelfs de soldaten van het Zuid-Vietnamese leger durfden de kant kiezen van de Vietkong, de vrouwen en zelfs de kinderen waren specialisten in het leggen van booby-traps. Na het verliezen van enkele van je kameraden zou je voor minder paranoïde worden...
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
De film gaat voorbij het realisme.
Oneens. Natuurlijk bevat het verhaal vele metaforen, en vertelt de film op allerlei niveaus nog veel meer, maar deze film wilde juist ook Vietnam laten zien. Dat het niet realistisch voelt, is juist de point. Diep in de ellende van Vietnam is alles volslagen onbegrijpelijk.
OOK dáár gaat het over. Kijk Hearts Of Darkness ook (documentaire over het maken van deze film).
This film is not about Vietnam....It IS Vietnam, Coppola.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je vaart met je bootje op een paar honderd gewapende mannen af die allemaal Knetter zijn geworden. Daarna ga je samen met de illustere leider wat poëzie voorlezen, hakt hem vervolgens in stukjes met je machete, loopt naar buiten, iedereen gaat voor je aan de kant, niemand die een poot uitsteekt omdat je de grote baas gefileerd hebt, en iedereen wordt pacifist en laat zijn wapens vallen.
Dat is juist de hele point! Sheen is Brando geworden. Hij vraagt zich aan het begin van die reis af hoe het komt dat die Kurtz op hol is geslagen. Op het eind weet hij het antwoord.
Vond jij iedereen er gezond uit zien dan?
Er is wellicht iets te zeggen tegen dat gedoe met die stier. Dat maakt de (tot dan toe realistisch gebrachte) film op dat punt wel wat abstracter dan daarvoor.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik vind dat een oorlogsfilm een zo hoog mogelijk realiteits gehalte moet hebben
Ik vrees dat deze film een hoger realiteitsgehalte heeft dan wij, die er niet geweest zijn, kunnen inzien.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dat het niet realistisch voelt, is juist de point. Diep in de ellende van Vietnam is alles volslagen onbegrijpelijk.
Ik vond niets in de film onbegrijpelijk omdat ik de film kennelijk anders geïnterpreteerd heb. Natuurlijk laat de film ook Vietnam zien omdat deze oorlog op hallucinerende manier het 'heart of darkness' van het bestaan blootlegde.
This film is not about Vietnam....It IS Vietnam
De film gaat dus niet over de oorlog maar het is de oorlog. De kern van het bestaan volgens Kurtz.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik vond niets in de film onbegrijpelijk
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik bedoel te zeggen dat realistisch gebrachte waanzin snel onrealistisch kan voelen. Het einde onrealistisch noemen is daarom in mijn ogen onterecht. En dat zogenaamde gebrek aan realisme dan verklaren vanuit de metaforische betekenis van de reis, is dus onnodig.
Als het niet letterlijk zo gebeurd is, dan had het letterlijk zo kunnen gebeuren. En dat is één van de nivo's waar de film zich op begeeft. Daarmee ontken ik die andere nivo's toch niet...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik bedoel te zeggen dat realistisch gebrachte waanzin snel onrealistisch kan voelen. Het einde onrealistisch noemen is daarom in mijn ogen onterecht. En dat zogenaamde gebrek aan realisme dan verklaren vanuit de metaforische betekenis van de reis, is dus onnodig.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden Cornelis. Het is ook een enorm voordeel wanneer men een enorm 'inlevingsgevoel' heeft bij dit soort prenten...
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...Daarmee ontken ik die andere nivo's toch niet...
Mooi...en ik ook niet!
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
maakt het bij deze film nu echt zoveel uit of het eind realistisch is of niet?! Ik stoor me er geen moment aan al zou het onrealistisch zijn.... het is maar of het IN DE FILM realistisch overkomt; en dat was absoluut het geval.
kos
-
- 46699 berichten
- 8855 stemmen
Ik vond het einde niet zozeer onrealistisch als wel onzinnig en saai.
Telkens als ik de film zie erger ik me er aan. Houdt mij van de 5 sterren af.
WB
-
- 1616 berichten
- 2663 stemmen
Onrealistisch is Rambo, en het einde hiervan vond ik... vaag...
Had et toch iets anders verwacht! Vraag me niet wat 
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Een klassieker die werkelijk volledig aan mij zeer hooggespannen verwachtingen voldeed.
Opnieuw hier de tegenstelling tussen de mooie aarde en de gruwelijke mens.
Het begin is al waanzin. Nergens meer thuis zijn, thuis is er niet meer en dan vol ongeduld naar Vietnam willen. Een reis van chaos en gekte. Geen tijd voor rust.
Een einde dat vreselijk veel in me losmaakt. Zeldzaam diepgravend en vol levensvragen. Brando die briljant en gek tegelijk was. Hij had door hoe hij moest functioneren maar was ondertussen daar verder van verwijderd als wie ook in de film.
5 sterren en een plaats in mijn top 10. Minder kan gewoon niet. Films schrappen uit mijn top 10 gaat nu echt pijn doen trouwens.
p.s. ik zag de originele versie zoals veronica hem laatst heeft uitgezonden.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Misschien voor sommigen een pijnlijk gegeven, maar dat zou het idee achter de ganse film kunnen zijn... Waanzin...
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
fantastische film, ontroerend, filosofisch, diepgaand en verschrikkelijk. Marlon Brando weet met zijn geringe tijd in de film een hoofdrol te krijgen, een even verschrikkelijke als prachtige monoloog over gruwelijkheden is het hoogtepunt van deze film die sowieso al een aaneenrijging is van waardevolle momenten subliem.
Gerelateerd nieuws

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' zondagavond te zien op televisie

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod

Henk Schiffmacher (71) liep 'vanwege zijn penis' een rol in klassieker 'Apocalypse Now' mis

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' morgenavond te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









