• 8.603.986 stemmen

The Manchurian Candidate (2004)

Thriller / Mystery | 129 minuten

Releasedatum: 4 november 2004

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Manchurian Candidate

"Everything is under control."

Nadat Sgt. Raymond Shaw, zoon van de machtige senator Eleanor Shaw, als held terugkeert uit de Golfoorlog, kunnen de andere leden van zijn peloton zich eigenlijk niet herinneren wat hij nou gedaan heeft voor zijn onderscheiding. Majoor Bennett Marco besluit Sgt. Shaw's bezigheden te onderzoeken. Welke geheimen worden er door de overheid en het leger achtergehouden?

imageimageimageimageimageimage

Major Bennett Ezekiel Marco

Congressman Raymond Prentiss Shaw (D-NY)

Senator Eleanor Prentiss Shaw (D-VA)

Jocelyne Jordan

FBI Ag. Eugenie Rose

Senator Thomas Jordan (D-CT)

Dr. Atticus Noyle

CPL Al Melvin

Shaw's Bodyguard-Agent

avatar van booyo

booyo

Ah knusse stoel, wijze man. Wist u dat een stem gewijzigd kon worden? Bijvoorbeeld van het teken 5 naar het teken 4.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

booyo schreef:

'Booyo', jij hebt helemaal gelijk.

Normaal als ik een stem weggeef is het definitief.

'102529' snapte het einde niet maar gaf dus toch 5 sterren weg, het hoogst bereikbare en corrigeerde dat later. Toch moet hij het einde alsnog even zien om de film te snappen, daar blijf ik bij.

Heb jij de film al gezien 'Booyo'?

Trouwens, zelfkennis is het begin van wijsheid en bezit ik voldoende zelfkennis?

Morgen oordelen wij, wie weet....5 sterren?

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Aardige uitwerking van een vergezochte complottheorie. Probleem is alleen dat het allemaal tamelijk braaf en degelijk blijft. De randjes worden nergens opgezocht en dus zat een bovengemiddelde beoordeling geen moment in het vat: 3*

Dit gebeurt in het echt ook al en ook bij kinderen. Al meer dan twintig jaar! Zelfs in een land als Belgie!

avatar van willemfilm

willemfilm

Goeie sf politieke misdaad 'thriller' . Dat zat er allemaal in. Streep was het beste. Washington zelf was ook niet slecht. Goed bedacht verhaal.

Tarkus

Tarkus schreef:

Prachtige film. Fantastische cast. En ook de kleine rol van Bruno Ganz (Hitler in "Der Untergang") valt op. Is zeker een 5 waard.

Dit is en blijft een uitstekende film.

Het gebeurt niet vaak, maar deze remake vind ik beter dan het origineel.

Prachtige vertolkingen van de ganse cast en het verhaal is, in tegenstelling tot het origineel, hier helemaal niet saai.

avatar van Bacchero

Bacchero

Een goede en boeiende film tot het laatste halfuur. Dan vind ik dat er een aantal wendingen zijn die ik niet helemaal logisch vind of kan plaatsen. De acteurs zetten hun rol goed neer, ook Lieb speelt zijn rol goed en het lijkt me zelfs dat dit wel zijn beste film is. Meryl Streep verdient ook zeker een vermelding in haar rol als doortrapte manupulatieve moeder.

avatar van Movsin

Movsin

Klasseer dit eigenlijk onder science-fiction en onthou vooral de hysterische druk op de samenleving die van de politiek kan uitgaan.

Behoorlijk complex en af toe moeilijk juist in te schatten. Gelukkig is daar een Denzel Washington die geloofwaardig en overtuigend acteert.

Detail misschien : Onder de producenten merkte ik de naam van Tina Sinatra op, dochter van..., niet toevallig de hoofdrolspeler in de 1962-versie. All in the family...

avatar van Proeneke

Proeneke

Ik durf er een arm en een been om te verwedden dat ze in werkelijkheid volop experimenteren met dit soort "technieken". Voor sommigen gaat geen brug te ver om macht over anderen te hebben.

Hele goeie film.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

De eerste circa 25 minuten zijn taai. Heel taai. Maar langzaamaan wordt het beter en stijgt de spanning. Scènes werden leuker met een Washington die behoorlijk op dreef is. Ik zat er spontaan lekker in tot het moment dat Marco ontdekt dat het om een chip gaat waardoor je iemands karakter en persoonlijkheid kan veranderen. Alsof het niks is. Daar haakte ik een beetje af. Ik had stiekem gehoopt op iets innovatievers. Een paar twistjes houden het nog wel onderhoudend, maar een voldoende kan er niet van af.

avatar van memorable

memorable

Een Stoneske (Oliver red.) film dit: geen middel wordt onbenut gelaten om de waanzin te benadrukken en het schaamt zich niet voor het overambitieuze thema van deze film. De cinematografische uitwerking van een luguber onderwerp komt dusdanig naar de voorgrond dat je er de griezels van krijgt. De belichting, het inzoomen op gezichten en megalomane vertolkingen van even megalomane personages (dit betreft natuurlijk vooral Streep) liegen er niet om. Als je dat op de koop toe neemt, of gewoon een aanhanger bent van deze stijl, ligt er een prima prent voor je klaar.

Bovendien weet Demme met het plot telkens te shockeren: denk je dat het nu wel goed zit met de haast hypnotische plotwendingen, brengt de kandidaats vice-president even zijn politieke tegenstander om het leven door een kajak om te kieperen (met zijn dochter die hier getuige van was en waar Schreiber een verleden mee had, op de koop toe). Beschouw dit als papzakkerige fictie of vermakelijke spielerei - en trek zeker geen parallellen daags voor de Amerikaanse verkiezingen- en je amuseert je kostelijk.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

En dan na ruim 3 jaar na mijn eerste geluid over deze film en de sterren, hebben we gisteravond de film gezien. Viel niets tegen en ik moet toegeven dat ik nu de hoge scores van sommigen ook begrijp. Het verhaal is eentje die ons erg aansprak, een rommeltje in de politieke top. (aan welk tijdsbeeld denk je dan automatisch, terecht of onterecht?)

Degene die ik persoonlijk het beste haar rol vond spelen, was de "grand old lady" madam Streep. Ze speelt in mijn ogen de laatste jaren vaak een rol waarin de persoon verwerpelijk is, een vrij negatieve dame, zelfs soms een bitch . (o.a. in "The devil wears Prada")

Wat ook opviel is dat er een heel groot blik aan bekende acteurs was opengetrokken. Zelfs Bruno Ganz hadden ze erbij gehaald als z.g. expert uit Albanië.

avatar van IH88

IH88

“Hello, Captain. Do you remember me?”

Aardige film met een sterk en indrukwekkend rijtje acteurs. Washington, Schreiber, Streep, Wright, Voight etc. allemaal zijn ze sterk in een film met een intrigerend uitgangspunt. De film heeft een iets te lange aanloop nodig en de echte spanning miste ik een beetje.

Maar het is allemaal wel uitermate sfeervol en het gevoel van paranoia is constant aanwezig. Het verhaal lijkt ingewikkeld maar blijkt uiteindelijk redelijk simpel in elkaar te steken. Het komt wat vergezocht en gekunsteld over, maar het verhaal over gehersenspoelde militairen is wel intrigerend. De film eindigt sterk met een wat donkere ondertoon. Degelijke film met een topcast die excelleert.

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Goede film die je wel een beetje een paranoia gevoel geeft.

Ik heb genoten van het acteerwerk!

avatar van des1

des1

NatGeo heeft een keer een docu uitgezonden over experimenten die de CIA in de 50-er jaren uitvoerde met mensen onder hypnose of m.b.v. LSD bepaalde opdrachten laten uitvoeren. Daar zijn ongelukken mee gebeurd, mensen uit het raam gesprongen e.d. Eén Amerikaanse familie zou nog procederen tegen de Staat omdat manlief omgekomen is. CIA zou er helemaal mee gestopt zijn. Overigens bestaat mensen de gruwelijkste dingen laten doen door brainwashing natuurlijk. Hoef je alleen al naar Isis te kijken. Project MKUltra - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van de grunt

de grunt

Ik moet bij deze film de hele tijd aan Marco Kroon denken.

avatar van missl

missl

Overzichtelijker dan het origineel. De film zit vol bekende acteurs en ik denk dat het de eerste keer is dat ik de remake wat beter vind. Meer tempo, al blijft het mysterie in tact.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2019 stemmen

Dit is in veel opzichten een prima remake, vol afwijkende camerahoeken en bewegende close-ups om de vervreemding van Ben Marco en de paranoide intriges van de plot extra kracht bij te zetten, en met prima vertolkingen van Denzel Washington en vooral Liev Schreiber (hoewel de moeder zoals gespeeld door Meryl Streep eerder ergerlijk bazig is dan intimiderend en eng zoals Angela Lansbury). Mijn voornaamste bezwaar geldt de speelduur, want hoewel die niet veel langer dan het origineel is voelt de film aan alsof er teveel scènes bovenop elkaar zijn gestapeld, waardoor hij niet de hele tijd mijn aandacht kan vasthouden. De enorme hoeveelheid bekende gezichten in kleine rollen verergert dat op de een of andere manier, alsof de film te vol zit om nog effectief te kunnen zijn. Zo mist deze moderne versie toch de beklemming en de claustrofobie van het origineel.

avatar van TMP

TMP

Deze film slaagt er van begin tot eind in om het gevoel van paranoia goed neer te zetten. Daardoor bleef ik wel geboeid kijken. Uiteindelijk heb ik echter niet het idee iets bijzonders te hebben gezien, daarvoor blijven het verhaal en de personages wat te oppervlakkig. Het acteerwerk van de sterrencast, met name dat van Denzel Washington, is in orde. Het origineel heb ik nooit gezien, dus een vergelijking daarmee kan ik niet maken.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Wat een acteur die Denzel, maar daar blijft het bij... Je krijgt heel wat praat op je bord om een verdoken legeruitvoering te achterhalen.

avatar van frans123

frans123

The Oceanic Six schreef:

Een nogal vage en rommelige film waar ik mijn interesse niet in heb gevonden. Sterker, het interesseerde me eigenlijk allemaal geen drol, ook al werd er goed geacteerd.

Ik had exact hetzelfde; uitstekende acteurs, maar volkomen oninteressante praaaaaaatfilm..Uitgezet na 25 min..

avatar van frans123

frans123

HiLL schreef:

wahaha ik simpele ziel..? en jij deze film beter vinden dan Seven?

Wie is simpel?

En Seven vind ik een erg saaie, voorspelbare en overschatte film...