The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
179 minuten / 223 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

avatar van blauwe pikachu
Siiiide? I aaaaam on nobody's siiiide, cause nobody's on my siiiiide.

Net als zijn voorganger alweer heerlijk. Acteerprestaties zijn in orde, setting superbe, Rohan ziet er werkelijk prachtig uit. Oh en wat is Gollum/Smeagol toch fantastisch goed gemaakt! Ik vind het bizar hoe je hem de ene moment gewoon eng vindt en 2 seconden later bijna sympathiek. Epic ook die scène wanneer Smeagol Gollum 'verjaagt'. 'Leave now and never come back!!.

En dan heb je natuurlijk die climax, the battle of Helm's Deep. Tjonge, ocharme die acteurs die de Uruk-Hai 'spelen' in de gietende regen zulke harnassen moeten torsen en der op los vechten. Chapeau. De komische invallen van Gimli worden gelukkig sporadisch gebruikt waardoor het evenwicht perfect zit en het niet te zwaar wordt. 1 klein minpuntje: het is nogal weird wanneer Haldir sterft, het gebeurt plots en het brengt geen emoties teweeg, integenstelling tot de dood van Boromir

Ook vond ik de Nazgul op hun paarden veel grootser en enger dan op hun vliegend ... ding. Don't know why. Vond het zelfs bijna komisch toen ik ze daar zag vliegen.

Net geen 5, gewoon omdat ik het onderscheid wil maken met FOTR dat ik iets beter vond.

avatar van Minotaures
Met Haldir wordt er ook niet echt op verder ingegaan. Volgens mij zit die er een aantal minuten extra in de EE van het 1ste deel.

Haldir is voor de rest geen bijzonder belangrijk karakter, dus zijn dood was inderdaad plotseling maar wel duidelijk. Qua emotie valt het ook best mee, want tijdens zijn laatste momenten heb je nog een korte emotionele moment waar die naar z'n overleden broerders kijkt voor die zelf Midden-aarde 'verlaat'.

avatar van Humortje!
Het tweede gedeelte van de reis door Midden-aarde is met meer avontuur en spanning, dat zich richting het duistere Mordor trekt.

De karakters worden subliem gespeeld, sommige spelen wat meer op de achtergrond, en de sfeer wordt grimmiger, en er wordt meer gebruik gemaakt van digitale effecten, die wederom perfect worden gemaakt door Weta Digital.

De design is ook weer geweldig, met name door schetsen van Alan Lee en John Howe, die door Weta Workshop werden gebouwd.

De sets zijn dus weer verbluffend en de veldslagen zijn ook zeer 'geslaagd!'

Alle drie de LoTR-films blijven top!

5 sterren!

avatar van Jessen0wnt
Master betrayed us. Wicked. Tricksy, False.

Herziening numeer twee, en alweer toch een beetje verrast. Ik heb gek genoeg deze reeks nooit echt als bijzonder sterk ervaren, misschien was ik er ook nog te jong van. Nu ik het verhaal beter kan volgen en ik niet alleen maar snakten naar geweld en brute slachtingen, zie je dat er heel veel schuilt in deze fantasiewereld.

Alles is zoals verwacht bijzonder sterk gemaakt, memorabele scenes, vooral met Gollum, wat ik allen wel aan nadeel vond van dit deel is dat er meerdere verhalen kwamen die niet allemaal even interessant waren. Het wordt allemaal heel veel, terwijl ik het juist wel prima vond met de personages van fellowship.

Prima vervolg, en maakt veel interesse naar het laatste deel. Gek dat het verhaal nooit is blijven hangen... Tot nu dan. Goed, er is al te veel gezegd over deze films: 4,5 ster

avatar van moviemafketel
Hos is het mogelijk dat hoe vaak ik deze film ook zie, hij gewoon niet slechter wordt. Echt knap werk van Jackson!

avatar van RuudC
Ondanks het zeer onderhoudende plot en mooie decors is dit toch de minste in de reeks. Een tussendeeltje zeg maar of een opmaat voor een grootse finale. Het toevoegen van het koninkrijk Rohan aan het verhaal is een goede stap, omdat het een gaaf volk is en omdat de subplotten van enkele nieuwe personages erg de moeite waard zijn. Het geheel verveelt zelden, maar het mag gezegd worden dat de verhaallijn van Frodo en Sam regelmatig vrij overbodig is. Enkel de toch over de moerassen vond ik mooi om te zien. Daarbij, Elijah Wood is een vreselijke Frodo en Gollum is soms lelijk geanimeerd. Die hadden ze best wel iets mooier in het beeld mogen plakken.

Ik ben dol op veldslagen en daarom is de slag om Helmsdeep een favoriet moment. Hetzelfde geldt voor de aanval van de enten op Isengard. Tolkien zal zich in zijn graf omgedraaid hebben doordat Jackson ineens elfen laat opdraven in Helmsdeep. “We come to honor the last allegiance between men and elfs”. Ik moest echt even een teiltje zoeken. Dit is totaal overbodig. Er staat gelukkig wel veel moois tegenover. De rohirim is indrukwekkend in de strijd. Een van de gaafste karakters is Grima Wormtongue. Weer een bijzonder gave rol van Brad Dourif. De eerste scenes in Edoras met onder andere de bezetenheid en exorcisme van koning Theoden zijn misschien wel de beste van deze film.

Ach, de sfeer zit er goed in en er is ruim voldoende afwisseling en de muziek is mooi. Visueel valt er wel het een en ander aan te merken. Zoals ik al zei ziet Gollum er soms gewoon lelijk uit. Het is maar goed ook dat de focus niet op hem en Frodo liggen. Iets als Fangorn forrest ziet er dan weer fantastisch uit. Het is iets waar nog veel over gebabbeld kan worden. Iets anders wat ik Tolkien wel enigszins kwalijk neem is het feit dat elke goed tegen kwaad confrontatie in de film een positieve afloop heeft. Het komt de spanning niet bepaald ten goede. De film op zich is best de moeite waard.

RuudC schreef:
Nou kan Tolkien daar natuurlijk weinig aan doen, hij was er immers niet bij. Maar er zijn toch ook wel confrontaties die niet goed aflopen voor de goede kant. Saruman tegen Gandalf ( Gandalf wordt gevangen ) en de overval van de Uruk Hai ( dood van Boromir en Merry en Pippin gevangen ) in deel 1. Sarumans aanval op Rohan en het bloedbad bij de Isen ( dood van Theodred ), de inneming van het oostelijke deel van Osgiliath in dit deel. Innemen van heel Osgiliath en de zinloze tegenaanval van Faramir in deel 3. Niet overal wordt evenveel aandacht aan besteed maar toch... In de boeken wordt nog meer beschreven. Dus als je iemand iets kwalijk wil nemen, dan Jackson.
Maar inderdaad prachtige films.

avatar van RuudC
Ik heb het specifiek over dit deel eigenlijk. Tolkien heeft het verhaal geschreven, dus hij kon er wel degelijk wat aan doen

avatar van moviemafketel
En de dood van Haldir uiteraard

RuudC schreef:
Lees dan De kinderen van Hurin maar eens. Als daar niet genoeg goeien in sneuvelen dan weet ik het ook niet meer.

Geweldig tweede deel waarin de lijn en de reis wordt voortgezet en het reisgezelschap wordt opgesplits en er dus ook verschillende verhaallijnen ontstaan. De aankleding en vormgeving is wederom uitmuntend en de slag om Helmsdiepte ziet er indrukwekkend uit. De CGI-Gollem ziet er ook goed uit en is een volwaardig personage geworden (misschien nog wel het meest boeiende personage met zijn innerlijke tweestrijd).

avatar van Dee Al
MJP10 schreef:
Hmm als hij het een slechte film vind dan is 0,5 gewoon wat hij van de film vind. Kunnen jullie lord of the rings fans wel gaan zeuren maar dat vind hij gewoon. ik ben niet eens met zijn mening maar respecteer dat toch ook gewoon. ook al legt hij het niet uit.

vind trouwens leuke film!

Onzin. Ik respecteer een afwijkende mening alleen maar als hij onderbouwd is, al is het maar een paar regels. Dan is het in ieder geval onderbouwd. Als je het niet wilt uitleggen moet je niet op MovieMeter gaan. Daarnaast noem ik een dergelijk bericht als dat van cularis geen mening. Die zit gewoon alle toppers in de top 250 0.5 ster te geven en domme berichten te schrijven, om maar te kijken wat dat te weeg brengt. Dat is niet je mening willen verwoorden, dat is geilen op aandacht. Het zou me niets verbazen als cularis deze film eigenlijk best goed vindt. Iemand die bij films van 0.5 naar 5.0 en andersom wisselt kun je toch niet serieus nemen.

avatar van Knisper
Off-topic verwijderd.

avatar van Filmkriebel
Ik vond dit tweede deel toch iets minder dan het eerste. De bijna homo-erotische relatie tussen Sam en Frodo + het overdreven romantische en heroische (Rohanprinses valt in zwijm voor Aragorn net als elke vrouw in Middle Earth zou doen, Legolas en Aragorn komen er zoals gewoonlijk zonder kleerscheuren van af) ontlokten me bijna een geeuw. Dat kwam net iets te veel naar voor. Daarentegen waren de slag om Helm's Deep, het Gollum wezen en de visuals in het algemeen van een ongekend niveau.

avatar van Filmpje1
Filmkriebel schreef:
De bijna homo-erotische relatie tussen Sam en Frodo

Zo ging het toch ook in het boek of nog erger zelfs?
tenminste dat heb ik ergens gelezen geloof ik..

avatar van Filmkriebel
Is dat waar? Heb het boek gelezen in mijn tienerjaren maar dat was in een periode dat ik nog de betekenis van het woord homo-erotisch niet kende dus het moet me niet opgevallen zijn.

avatar van Minotaures
Ik heb ze ook enkele jaren geleden gelezen en volgens mij kwam zo'n soort relatie niet tot stand. Zulk soort woorden worden al sinds de Sam en Frodo YouTube tribute filmpjes gezegd, enkel omdat Sam en Frodo op een normale manier van elkaar 'houden' en dat Sam bereid is om zijn uiterst tot zelfs de dood voor Frodo te geven. Dan krijg je van zulk soort onzin als 'gay' die tegen hun wordt gebruikt.

avatar van Filmkriebel
Gay is inderdaad onzin maar iets tussen vriendschap en liefde was er overduidelijk wel. Woorden als "my Sam" en de innige omhelzing op het einde in Return of the King gaan in die richting.

avatar van panax
spektakel,maar dat zijn deze films wel toevertrouwd,prachtig verfilmd,
en natuurlijk christopher lee,wat een acteur met uitstraling !!!

avatar van legian
Filmkriebel schreef:

die inige omhelzing kan je ook wijten aan het feit dat ze samen nogal veel hebben meegemaakt en dat ze veel van elkaar geleerd hebben. het zijn dan ook 2 beste vrienden, dus zo gek vind ik het allemaal niet.

avatar van K. V.
Deze lange versie nu eens bekeken en 'k vond hem ook stukken beter dan de "originele" versie, bij die had 'k de indruk dat het veel meer over de gevechten ging en nu was er precies veel meer afwisseling.
Het stuk met de Enten mocht misschien wel wat ingekort zijn, maar voor de rest vond 'k hem niet langdradig.
Gollum komt nu ook veel meer aan bod en het moet gezegd zijn, hij was erg overtuigend.
Zoals reeds gezegd, als je deze film wil bekijken, bekijk dan zeker de lange versie, die is echt veel beter.

Laks
Ook dit vervolg vond ik erg geslaagd. Alweer indrukwekkende veldslagen, sublieme decors, kostumering, locaties etc. Verhaal wordt wat boeiender, wat extra verhaallijnen erbij en maakt weer plaats voor heel wat grappige alsook aangrijpende stukken. De sfeer, de muziek, het acteerwerk is gewoon weer uitstekend.

avatar van lexiepexie
ik heb er weinig.... 5 sterren. dit is er dus 1

avatar van sierrra
Laatst de hele (extended) serie weer eens herzien. Dit deel is weer zeer mooi gemaakt. De extended scenes zijn een waardevolle toevoeging aan het verhaal. Ik vind wel dat je kunt zien dat sommige special effects wat bejaard gaan overkomen. Zo vind ik Gollum niet altijd even mooi gemaakt. Iets weer ik vroeger nooit last van had. Tevens vind ik de scene, en dan vooral de achtergrond, na de overwinning bij Helmsdiep waarin Gandalf aan het woord is er altijd erg nep uitzien. Ook zijn de extended scenes aan het eind van de film wat rommelig gemonteerd. Maar dit alles doet niks af aan het feit dat ik de film erg goed vind.

avatar van Spetie
Het tweede deel uit de trilogie en hoewel het originele van het eerste deel weg is, is het wederom genieten geblazen, van dit zeer gave visuele spektakel. Het verhaal gaat eigenlijk verder waar het eerste deel ophield.

Allereerst gaat er voor deze film een compliment uit voor het digitale karakter Gollem, die Frodo en Sam bij staat tijdens hun reis. Gollem ziet er werkelijk fantastisch uit en zijn bewegingen komen zeer natuurlijk over. Daarnaast spreekt Andy Serkis Gollem natuurlijk fantastisch in. De film is wat duisterder en zeker spectaculairder dan zijn voorganger, waarbij vooral de slag bij Helm's Deep nu al legendarisch genoemd kan worden. Ondanks dat dit deel spectaculairder is, zitten er deze keer ook enkele langdradige momenten in de film, en is het net een tikkeltje minder magisch dan het eerste deel.

Neemt niet weg dat ook deze film weer een lust voor het oog is en gelukkig grotendeels weer begin tot einde genieten geblazen is. Voorwaarde is echter wel dat je het eerste deel gezien hebt, anders is deze film zeer moeilijk te volgen. In mijn ogen net iets minder dan het eerste deel, maar nog altijd zeer mooi om te zien!

avatar van Santucci
Aardige fantasiefilm geschoten in een mooie omgeving. Acteerprestaties en special effects voldoende, maar niet meer dan dat. Veldslagen zijn goed in beeld gebracht.

Waarschijnlijk is de film interessanter als je een enorme affiniteit hebt met de fantasiewereld van Tolkien, maar als niet-Tolkien fan vond ik het een wat lange zit. Helaas had ik soms het gevoel dat ik naar een uit de hand gelopen aflevering van de Sprookjesboom aan het kijken was.

De verschillende verhaallijnen vond ik groot pluspunt van de film. Hoewel ik enigszins op zie tegen de lange zit ga ik zeker ook deel 3 bekijken van LOTR.

avatar van DonPeliculón
Santucci schreef:

Heb je de Extended Version gezien?

Santucci schreef:
Acteerprestaties en special effects voldoende, maar niet meer dan dat.
Gollum vond je echt niet meer dan voldoende ?

avatar van RuudC
Gollum zag er op een behoorlijk aantal momenten erg nep en lelijk uit.

avatar van nakada
Mooiste Gollum moment : Sam zit zijn konijnen te koken en hij levert daar commentaar op. Op een gegeven moment vliegt er zo een klodder spuug door de lucht. Geen special effect !