Los Amantes del Círculo Polar (1998)

Alternatieve titel: The Lovers of the Arctic Circle

Spanje / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Julio Medem
met Najwa Nimri, Fele Martínez en Nancho Novo

Vanaf hun ontmoeting op de basisschool bestaat er meteen een bijzondere band tussen Otto en Ana. Als Otto's vader met Ana's moeder trouwt, worden ze broer en zus - en later elkaar minnaars. Maar hun wegen scheiden zich. Na de dood van zijn moeder verbreekt Otto het contact met zowel Ana als met zijn vader. Maar het toeval kan hij niet ontlopen, het lot niet vermijden en hun oneindige liefde niet verbreken. Hun levens blijven onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Na deze lovende woorden van FK heb de dvd van deze film maar aangeschaft. In het weekend maar eens weer bekijken en eens zien of ik hem nu (nog) beter vind...

avatar van Yak
Yak
Hoog op de lijst van 'te herziene' films, vooral omdat hij me de eerste keer toch wat tegenviel.

FisherKing
Het rare is; omdat ik Lucia zo goed vond, had ik me hiervan eigenlijk niet zo veel van voorgesteld. Gelukkig werd dat een positieve verrassing. Uiterst unieke vertelvorm ook. (waar je wellicht aan moet wennen)

Ik kan kort zijn: De film pakte me niet. Het raakte me geen moment. Als je dan dit soort films (die het toch grotendeels van emotie moeten hebben) tot een eind moet brengen is het een hele zit.

Op zich wordt de achtergrond van de Ana en Otto goed weergegeven, waardoor je eigenlijk je goed zou moeten kunnen inleven. Een paar scenes kon ik ook helemaal niets mee: bijv. die kerel die otto in de sneeuw vindt en op ski's een berg omhoog gaat. Ik zal de symboliek wel gemist hebben. Het acteerwerk is ook niet slecht, al heb ik vaak moeite om bij spaanstalige acteurs daar een goed oordeel over te geven.

Misschien heb ik 'm op een verkeerd moment bekeken, maar het deed me helemaal niets. 1,5 sterren.

Oh ja, ik vond de kwaliteit van de nederlandse DVD behoorlijk slecht. Kreeg af en toe gewoon blokjes te zien...

FisherKing
Ja, met blokjes, geen wonder dat je er niks aanvond.

Achterkant schoongemaakt ?

Daar kijk ik wel doorheen hoor. Ik had wel wat meer inhoudelijk commentaar op mijn 1,5 * van je verwacht

FisherKing
Op jouw "het pakte me niet" kan ik toch weinig anders doen dan stilzwijgen.

Warrig verhaal met onduidelijke tijdssprongen en redelijk irritante hoofdstukovergangen met de namen. Weinig overtuigend geacteerd, en een wat lange speelduur. (108 minuten om een liefdesverhaaltje uit te beelden). Daarnaast vond ik de film te vol zitten met toevalligheden.
Toch heeft het verhaal me wel een beetje aangegrepen. Door het einde 2.5 ster.

Samen met een paar andere films (bekijk m'n top 10 zou ik zeggen) een film die me écht weet te raken. Schitterend gewoon, dat bij de derde keer kijken me weer wat kleine dingetjes opvallen en zo blijkt ook dat het verhaal heel wat dieper is dan je in eerste instantie zou denken. Ik ga dan ook voor de volle 5* en mensen aanschouw toch allemaal dit meesterwerk(je) van meneer Medem...

FisherKing
Helemaal met je eens natuurlijk (heb alleen wat lang op die 5 moeten wachten)

Had de dvd al weer een tijdje in de kast staan (daarvoor had ik hem al twee keer gezien), maar het is er uiteindelijk dus toch van gekomen...

avatar van wackyboy
Droopy schreef:

Die hoofdstuk overgangen vond ik nou juist een erge goede vondst. Het houdt de film levendig en interessant. Juist leuk om allebei de invalshoeken te zien. Een relatie is toch iets dat van twee kanten komt, dus de stijltruuk is nog funktioneel ook.
Wat een mooie film trouwens. Na een paar Amerikaanse niets-aan-de-hand films was ik weer erg blij om een Europese film in de videorecorder te stoppen. Vooral Spaanse films spreken me de laatste tijd erg aan. Europese films mogen tenminste poetisch, weemoedig en surreeel zijn en hoeven tenminste niet altijd een Hollywood ending te hebben. Verder lijken de meeste Amerikaanse films voor de grootste gemene deler gemaakt te zijn. Logisch natuurlijk, want er moet geld verdiend worden. Maar het gaat wel ten koste van de orginaliteit en de durf.
Ik hoop dat filmmakers als Medem nog lang het geld bij elkaar kunnen schrapen om dit soort films te kunnen maken.

avatar van petey
omdat ik het einde haat, krijgt de film niet de 5* die hij zou verdienen.

Ben in het bezit van de DVD dankzij de tip van Kapp, dat hij goedkoop bij FRS online te koop was. Nog hartelijk dank voor deze tip, mijn Medem collectie is nu compleet.

petey schreef:

omdat ik het einde haat, krijgt de film niet de 5* die hij zou verdienen.
Wat is er mis met het einde, als ik vragen mag?

avatar van petey
eigenlijk alleen dat ik het niet verwacht had dat het niet happy zou aflopen

Een beetje een slap argument, maar goed...

die goeie ouwe tovenaar had toch wel gelijk zeker!

Een volledige vijf voor dit werk. 't Is raar - de laatste weken zie ik alleen prachtige films. Het gaat te goed, dit moet verkeerd aflopen

Bedankt voor de tip, tovenaar!

avatar van tovenaar
No problem Zachery! K'ben blij dat je het een mooie film vond. Ik zet hem binnenkort ook maar weer eens een keertje op denk ik. Mocht je je "prachtige film-streak" willen beëindigen, dan beveel ik je van harte Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd aan!

gotti schreef:

Een beetje een slap argument, maar goed...
Erg slap argument eigenlijk. Maar voor sommigen wel begrijpelijk. Ik ga voor 5 sterren wederom na herziening. Een van de allerbeste films die ik ooit gezien heb.

avatar van 93.9
zoals we gewend zijn van julio meden een prachtige film, een ervaring.
ik vind 'm niet zo goed als sex and lucia,daar vond ik de beelden wat mooier.
maar een juweeltje is deze film wel!

Mza
Wauw, wat een schitterende film. Een van de beste romantische films die ik ooit zag. Het einde vond ik schitterend. Ondanks dat ze dood gaat denk ik toch dat ze gelukkig sterft door eindelijk weer haar geliefte te zien. Ach wat zeg ik, alles was schitterend.

FisherKing
Eén van de beste films die OOIT zijn gemaakt.

Heb de dvd gisteren gekregen. Nog niet de kans gehad om de film te zien, wel de trailer al bekeken en ziet er erg de moeite waard uit. Is ook met Fele Martinez die nu in La Mala Educacion speelt. Leuk, dat je zo nog eens wat bijleert.

avatar van Wolverine
Prachtige film waarbij heerlijk wordt gespeeld met toeval versus determinisme (Ana versus Otto).

De film dit weekend gezien. Idd, een prachtige film. Heel mooie sfeer en muziek. Mooie vertolkingen.

Een 4,5

Zelfde plus- en minpunten als Lucia.

Zeer mooi hedendaags sprookje, leuke vertelstructuur en veel franjes, maar net niet betoverend genoeg om echt te overdonderen, waardoor die toevalligheden net wat teveel irriteren. Een klein sneeuwbaleffect waardoor de film toch een * kwijtraakt.

Ergens tussen de pacing en de niet altijd even afgewerkte shots (wat bij een film als Amélie bijv wel het geval was) ligt het probleem dat de film niet helemaal overdonderd, niet helemaal dat sprookjesachtige kan waarmaken, en dus iets teveel in de realiteit blijft steken. Jammer, want de film zit verder wel vol prachtige shots, mooie muziek (buiten dat nummer op het einde, bij die Fin in de wagen ?) en boordevol leuke trucjes.

Een welverdiende 4*, al zit er wel meer in Medem, zeker als hij dat laatste beetje mystiek in z'n films zou weten krijgen. Maar wel een aanrader dus.

Het aantal toevalligheden valt me bij herziening nog meer op, daar kan ik je wel enigzins in volgen. Wat mij betreft schiet de film ook net iets te ver door op dat punt, hoewel de sprookjesvorm veel rechtvaardigt. Het weerhoudt me net van de volle 5 sterren.

Onderhond schreef:
Zelfde plus- en minpunten als Lucio.
Lucía y el sexo hoop ik.

Ja, ik kan me er iets bij voorstellen, maar aan de andere kant vind ik die pacing wel uniek, en kwam bij mij pas tot zijn volle recht bij herziening, waardoor het geheel als een grote swing bij elkaar kwam.

Eens. In zijn vroegere werk zit meer mystiek, hier vind ik het perfect, maar ben dan ook nogal een ontzettende liefhebber van het thema alhier.

Lucio, Lucia ... het is tegenwoordig maar een operatie verwijderd .

Maar ik begrijp best dat wanneer dat mystieke en sprookjesachtige voor iemand wel werkt, dit gewoon een 5* film is. Misschien bij herziening, al is dit niet direct een film die ik snel zal herzien vrees ik.