The Substitute (1996)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Robert Mandel
met Tom Berenger, Ernie Hudson en Luis Guzmán

Na een missie in Cuba wordt de huursoldaat Shale herenigd met zijn verloofde Jane Hetzko, een lerares op een highschool. Sommige studenten van Jane blijken bij een straatbende te horen, en nadat ze zwaar mishandeld is gaat Shale undercover als haar vervanger om hier meer over te weten te komen.

lowhusky
ik snap niet waarom deze film zo laag staat, ik vond hem best cool 3,5*

avatar van Baggerman
Niet erg orgineel, eigenlijk 'The Principal' deel II.

Marc Anthony vind ik een walgelijke gladjakker, maar hier doet hij het (als één van de weinigen) toch wel aardig....

avatar van s0njaa
Ik vond het een goede film..
Als je niet van actiefilms houdt, is dit een film die je wel kan kijken..
Het verhaal wordt nooit saai en de hele film is niet gevuld met actie en sex.. Nee, wel eeen aanradertje

avatar van M.Goodkat
Leuke rollen van Berenger en Marc Anthony.
Vond het nog aardig te pruimen,alleen in een cliché complot zat het directeur die corrupt was,kwist het al van in het begin
voor de rest,zeer vermakelijk en aardig weg te kijken.
(vind trouwens de filmposter enorm graaf )
3,5/5

Leuk voor eens gezien te hebben maar meer ook niet. Vond het allemaal redelijk voorspelbaar. Verhaal is best aardig en er zit ook soms humor in, maar het is niet echt boeiend en na een uur hunker je naar het einde van deze film.

avatar van niethie
Aangezien dit toch echt een schaamteloze ripoff is van Class of 1984 is en het (in mijn herrinering) kwa geloofwaardigheid af en toe toch wel wat tekort schiet, vond ik het toch best een aardig filmpje die prima wegkeek.

2,5 sterren

avatar van INSTITUT777
aardig filmpje, de andere substitutes waren bagger.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Het is bijna een genre an sich, maar goed. Ook deze is redelijk te pruimen vanwege enkele vermakelijke scenes. Voor de rest voorspelbaarheid troef.

avatar van JDSsmetje
Matig.

avatar van Fran
Van de films die over dit soort schoolproblematiek gaat vond ik deze het meest realistisch overkomen. En dan laat ik wel even het feit dat de directeur van de school een complete drugfabriek in de school onderhield buiten beschouwing. Het werd namelijk niet zo geromantiseerd zoals dat wel bij Dangerous Minds en Freedom Writers het geval was. Het is in deze film allemaal wat rauwer.

Heel vermakelijk om te zien hoe hij de klas aanpakt.

avatar van Spetie
Standaard schoolfilm, die de nodige clichés niet schuwt, maar desondanks behoorlijk onderhoudend is. Een en ander is nogal voorspelbaar, maar het kijkt allemaal best aardig weg. Jammer alleen dat Berenger zo matig is. Dan vind ik Williams in de vervolgen toch wel een stuk fijner om naar te kijken. Redelijk kijkvermaak!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een actiefilm die best wel goed onderhouden is. Soms wat clichématig, al valt het hier nog wel mee. Wat verdoken humor en veel actie. Soms heb je niet meer nodig. Gelukkig zelf nog wat spanning en met acteurs die meer kunnen dan korte lettergrepen is de film een pak beter geworden dan gelijkaardige actiefilms.

avatar van moviemafketel
Al die substitute-delen zijn best te doen. Je weet uiteraard bij alle delen ongeveer hoe het verhaaltje gaat lopen. Huurling komt terug, wordt leraar, ontmoet daar mooi vrouwtje(die bijna altijd vermoord wordt) en dan beetje beng beng klap klap en eind goed al goed. Toch blijft het jeugdsentiment en zijn ze 1 voor 1 redelijk.

Blarown
ik snap ook niet echt waarom die lage score, ik vond het een zeer vermakelijke film...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tom is cool.

Ookal is hij dat eigenlijk niet.

Bijzondere acteur ook. Volg hem toch al erg lang, maar het is het allemaal net niet.

Wat ons rest is pure popcorn. Onbedoeld hoogstwaarschijnlijk. En dat geeft in dit geval weinig. Want soms is 'eigen rechterje' spelen best cool. Of niet natuurlijk..

Redelijk.

avatar van Filmkriebel
Coole schoolthriller met gangsta soundtrack. Berenger is toch een stuk beter als Belushi in zo'n rol. Het is ook duidelijk zijn one-man show. Substitute is verder wel een onderhoudende film, al vond ik het nogal een racistische ondertoon hebben. Gemakkelijk om alleen maar zwarten en latino's als bad guys te nemen. Ik neem aan dat je dit erbij moet nemen maar toch...

Warren Stantin
Zinema schreef:

Redelijk.

Berenger was erg goed en zelfs briljant in Deadly Pursuit, Platoon en Gettysburg maar daarna heeft hij vrijwel alleen maar verkeerde keuzes gemaakt en uitsluitend in B-films meegespeeld. The Substitute valt daar ook onder. Een stelletje commando's die een school moeten zuiveren van een zooitje gespuis en daarbij bazooka's, handgranaten en al wat niet meer gebruiken. Werkelijk te lachwekkend voor woorden. Het begin was redelijk en met name de scene dat Berenger de klas tot de orde roept mag er wezen, maar daarna ontspoort de film volledig. In negatieve zin wel te verstaan.

avatar van Marlon Aarssée
Super leuke film
Berenger speelt echt een stoere vent
en er zit leuke muziek in de film
ik ga hem snel weer is kijken
TE GEK

Tuurlijk joh, al op high school zijn ze super georganiseerde bendes - wat geloofwaardig

avatar van Number23
Lang geleden gezien.
Dit is toch die film waar Berenger op t einde gaat knokken met Ernie Hudson, de directeur ofzoiets?

avatar van RuudC
Wat is Tom Berenger ook een held. Net terug van een mislukte missie in Cuba, staat hij direct een vriendin bij die les geeft op een totaal ontspoorde school in Miami. En wij vroeger op de havo maar denken dat wij stierlijk vervelend waren. Ondanks het weinig originele plot is The Substitute een erg vermakelijke film. Berenger zet met verve de rol van Shale neer. Het blijft gaaf om te zien dat scholieren geen match zijn voor een veteraan. Jammer dat de film niet meer van dat soort confrontaties in de klas heeft. Wat verder volgt is weinig verrassend. (ook niet dat de directeur in het complot zit). De gevechten die er in zitten zijn in ieder geval best tof.

avatar van De Knip
Tom Berenger is in deze film goed te pruimen, erg leuk zelfs. De film beviel mij tot iets na halverwege zelfs prima. Alleen daarna vervalt de film in cliche-matige actie-scenes. Je zit je soms echt af te vragen waarom bepaalde karakters situaties niet wat beter in kunnen schatten. Vrij naieve karakterrollen dus. Door het amusante eerste gedeelte toch nog wel een voldoende:

***

[quote="Filmkriebel al vond ik het nogal een racistische ondertoon hebben. Gemakkelijk om alleen maar zwarten en latino's als bad guys te nemen.

Hoezo? Komt dat niet heel dicht bij de waarheid dan?

avatar van RuudC
Zitten genoeg whiggahz in toch?

avatar van Tun-89
Origineel verhaal of niet,
deze uitwerking vond ik verrassend goed!
Met veel spanning en Actie.
Dit genre blijft aantrekkelijk.
Berenger zet een sterke rol neer.

3,5 *

avatar van MJP10
is gewoon goed

Het verhaal is te opzichtig om geloofwaardig of realistisch te zijn, hoewel er verfrissende en onderhoudende scènes zijn, en ontaardt in een ijselijk maar routinematig actieavontuur. Tom Berenger speelt hard, maar lijkt levensmoe.

avatar van lars-pixar
The Substitute 1 & 2 worden al weer uit gegeven op dvd deze keer door DFW.
De dvd verschijnt eind December in de winkel.

avatar van DjFrankie
Onderhoudende thriller, prima om te kijken, niks mis mee.

avatar van fritsy
matthijs_013 schreef:
Toen ik net Class of 1984 keek, kon ik me weer herinneren dat ik deze ook had gezien. Wel erg gejat van die film, en deze vind ik daarom dan ook net iets slechter.

*2,5
De meeste films met zelfde plot is eigenlijk jat werk van Blackboard Jungle (1955)