• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.396 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.109 gebruikers
  • 9.378.082 stemmen
Avatar
 
banner banner

Pulp Fiction (1994)

Misdaad | 154 minuten
4,26 12.466 stemmen

Genre: Misdaad

Speelduur: 154 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: John Travolta, Samuel L. Jackson en Uma Thurman

IMDb beoordeling: 8,8 (2.409.849)

Gesproken taal: Engels, Spaans en Frans

Releasedatum: 1 december 1994

Plot Pulp Fiction

"From the creator of 'True Romance' & 'Reservoir Dogs'"

Jules en Vincent werken voor de machtige misdadiger Marsellus Wallace. Vincent komt in de problemen als hij Mia, de vrouw van Wallace, een avondje gezelschap moet houden. Ondertussen is Wallace verwikkeld in een deal met de bokser Butch, die Wallace belazert en er met z'n geld vandoor gaat.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van snooppac

snooppac

  • 116 berichten
  • 0 stemmen

Hoe komt deze film aan zijn gemiddelde? Zeker omdat er genoeg mensen zijn die dit niks vinden.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Dus omdat hier op moviemeter deze film een hoog gemiddelde heeft, moet ik maar voor zoete koek slikken dat dat zo is??? Doe effe normaal joh. Dus als de smurfen een hoog gemiddelde haalt hier moet ik meteen geloven dat iedereen dit goed vind. ik denk dat de meeste stemmen van fans is en ook veel mensen die dit niks aan vinden gewoon niet stemmen. En dan heb ik nog geen eens de mensen genomen die dit nog geen eens gezien hebben.


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2410 stemmen

m1chel schreef:

Ik probeer het alleen te begrijpen waarom mensen dit helemaal geweldig vinden.

Je zou eens kunnen overwegen om eens een aantal van de 76 meningen hier op de site te gaan lezen.

Wikipedia geeft vaak ook wel een aardige samenvatting van wat critici van een film vinden.

En als een film hier een goede score haalt is dat gewoon het bewijs dat de mensen dat hier een goede film vinden.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2499 berichten
  • 1464 stemmen

m1chel schreef:

Ik zie iedereen maar schrijven over die ijzersterke dialogen. Blow me away, want ik heb ze niet kunnen vinden. Kom maar met een aantal dialogen die zo geniaal zijn. Iedereen zegt het, dus wil ik nu wel eens voorbeelden horen van wat ik over het hoofd zag.

Ik vind de LOTR-trilogie echt van een stuitende onnozelheid, dus ik kan er wel ergens inkomen dat je een mening hebt die tegen de stroom ingaat.

Maar om op die voorbeelden in te gaan: we kunnen hier allemaal lange stroken aanhalen en daar zeg jij dan doodleuk van dat je het 'helemaal niet geweldig vindt.

Toch zijn er genoeg flarden tekst die door massa's mensen bijna woordelijk hardop gereciteerd kunnen worden. Dit is een objectief bewijs dat de teksten goed geschreven zijn en goed in de mond liggen want ze vragen erom herhaald te worden. Mensen zouden er geen plezier in hebben ze af te dreunen als ze niet verdomd leuk zouden zijn.

'exactamundo', 'I've seen 'm do it man, they're drowning them in that shit' en 'pretty please with sugar on top' zijn uitdrukkingen die courant gebruikt worden heden ten dage. Heel de sequens met Harvey Keitel is trouwens mijn favoriete scène in de film.

Het blijft een film waar ik eigenlijk niet meeer voor ga zitten, maar als hij dan nog eens op het scherm is en je valt er per toeval midden in, dan kan je 'm niet uitzetten, zo boordevol geweldige scènes zit hij. Er gebeurt zo veel in deze film.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2499 berichten
  • 1464 stemmen

m1chel schreef:

Dus omdat hier op moviemeter deze film een hoog gemiddelde heeft, moet ik maar voor zoete koek slikken dat dat zo is??? Doe effe normaal joh. Dus als de smurfen een hoog gemiddelde haalt hier moet ik meteen geloven dat iedereen dit goed vind. ik denk dat de meeste stemmen van fans is en ook veel mensen die dit niks aan vinden gewoon niet stemmen. En dan heb ik nog geen eens de mensen genomen die dit nog geen eens gezien hebben.

Je zegt het zelf: als De Smurfen een hoge score zouden halen, dan zou het wellicht ook een echt film zijn die verrassend goed gemaakt is en verrassend veel te beiden heeft. Maar die hoge score haalt ie niet.

Trouwens 'mensen die de film geeneens gezien hebben' kunnen toch sowieso geen mening over de film hebben? Hooguit over een genre of een regisseur die hen niet ligt.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

@ Martijnnn : Het was gewoon een oprechte normale vraag. Als je die niet wil beantwoorden omdat de vraag je niet ligt, antwoord dan niet. De vraag was voor iemand bedoeld die deze vraag serieus en normaal wil/kan beantwoorden

@Stefan dias : Het is niet mijn intentie om tegendraads te wezen. Wat ik al eerder zei, ik snap gewoon niet dat ik deze film niet kan waarderen met zo'n sterrencast. Daarom vraag ik doodgewoon aan fans wat er dan zo geweldig aan is.De texten die jij opnoemt waren al ver voor seze film bekend en omdat de massa ze zo geweldig vind, hoeft dat echt nog niet zo te zijn.En op je tweede berichtje ik wist niet dat er in nederland maar 10.000 mensen woonde, of hebben deze mensen het alleen recht om iets te vinden ofzo.En inderdaad, mensen die hem niet gezien hebben kunnen niet oordelen. Dus had de film met de stem lager KUNNEN uitvallen ( natuurlijk ook hoger).


avatar van Ste*

Ste*

  • 2072 berichten
  • 1387 stemmen

m1chel schreef:

en omdat de massa ze zo geweldig vind, hoeft dat echt nog niet zo te zijn.

Maar als je dit soort dingen gaat zeggen, dan heeft het toch inderdaad geen zin om je met quotes uit te leggen waarom wij deze film goed vinden?

Jij vindt het niks, de meerderheid wel, kan gebeuren. Ik snap bijvoorbeeld ook niet wat iedereen zo goed vindt aan Fargo, of aan Gladiator, maar ik ga daar ook niet dagenlang op die topics blijven posten. Zij kunnen mij wel proberen uit te leggen wat ze er leuk aan vinden, maar ik vind het niet leuk, dus dat lijkt me dan een onbegonnen zaak.

10000 stemmen lijkt me een heel aardige indiciatie voor wat 'de mensheid' van Pulp Fiction vindt. En dat is dus heel erg leuk, met een paar mensen die dus houden van een ander soort humor en een ander soort actie.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

m1chel schreef:

Ik zie iedereen maar schrijven over die ijzersterke dialogen. Blow me away, want ik heb ze niet kunnen vinden. Kom maar met een aantal dialogen die zo geniaal zijn. Iedereen zegt het, dus wil ik nu wel eens voorbeelden horen van wat ik over het hoofd zag. Ik heb hem destijds helaas in de bios gezien, heb deze film daarna nog 2 keer de kans gegeven, want ik had zoiets van een film met zo'n super cast en zulke goede muziek, ik heb hem niet begrepen. Maar ik begrijp hem donders goed en ik vind het echt PULP. Ik kan het niet helpen maar dit is echt helemaal niks vond ik. Iemand zin om mij eens wat van die geniale dialogen te vertellen waarom ze zo geniaal zijn. Want normaal hou ik wel van dit soort films, maar zodra het label Tarantino eraan hangt vind ik het helemaal niks meer.

Je hebt helemaal gelijk. Het is namelijk ook pulp. Ontzettende kitsch. Tarentino weet het wel op zo'n manier te brengen dat ik het juist briljant vind. Je moet er natuurlijk wel van houden.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

RuudC schreef:

(quote)

Je hebt helemaal gelijk. Het is namelijk ook pulp. Ontzettende kitsch. Tarentino weet het wel op zo'n manier te brengen dat ik het juist briljant vind. Je moet er natuurlijk wel van houden.

Ja dat is een feit. Je moet er denk ik inderdaad van houden, en normaal gesproken hou ik ook wel van dit soort films, maar deze, nee. Maar goed iedereen mag vinden wat hij wil.


avatar van judgepaddy

judgepaddy

  • 550 berichten
  • 2511 stemmen

m1chel schreef:

en normaal gesproken hou ik ook wel van dit soort films, maar deze, nee

En wat bedoel je dan eigenlijk met "Dit soort films"?


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

judgepaddy schreef:

(quote)

En wat bedoel je dan eigenlijk met "Dit soort films"?

Maffia films, doorelkaar lopende bizarre verhalen. Net zoals ik zeg, dit soort films, of wil je gaan beweren dat dit uniek is ofzo.


avatar van judgepaddy

judgepaddy

  • 550 berichten
  • 2511 stemmen

Ja en nee. Tarantino heeft wel een redelijk unieke manier van film maken waarin zijn DNA behoorlijk herkenbaar is; Dialogen, zwaar aangezet nonchalant geweld, muziek, decors en cinematografie. Aan de andere kant heeft hij zich ook behoorlijk laten beïnvloeden door andere films en genres, en daarvan veel elementen naar zijn films gekopieerd.

Maar ik was gewoon even nieuwsgierig wat je ermee bedoelde, want het Tarentino-esce manier van filmen is volgens mij al een subgenre op zich


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ja dat is waar, dat ligt je of dat ligt je niet. In die zin is hij inderdaad erg uniek.


avatar van DESPERADO1

DESPERADO1

  • 40 berichten
  • 108 stemmen

snooppac schreef:

(quote)

Volgens mij snap jij niet eens wat je zelf zegt. Een mening (jouw mening over deze film) is afwijkend als het grootste gedeelte mensen er anders overdenkt. Aangzien er veel meer mensen zijn die deze film kunnen waarderen dan die niet, vind ik het een beetje arrogant van je om te gaan zeggen dat van iedereen die de film goed vind de mening afwijkend is. Alleen omdat jij het geen goede film vind

ik snap heel goed wat ikzelf zeg, en ja mijn mening is afwijkend zoals jij dat zegt (afwijkend heeft een negatieve lading, ik zou zeggen "apart" ) maar arrogant? jij noemt mij en anderen afwijkend, waar ik vervolgens met een als grappig bedoelde zinsnede op reageer, en als ik jou dat noem vind jij ons arrogant? de pot verwijt de ketel.......


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

DESPERADO1 schreef:

(quote)

ik snap heel goed wat ikzelf zeg, en ja mijn mening is afwijkend zoals jij dat zegt (afwijkend heeft een negatieve lading, ik zou zeggen "apart" ) maar arrogant? jij noemt mij en anderen afwijkend, waar ik vervolgens met een als grappig bedoelde zinsnede op reageer, en als ik jou dat noem vind jij ons arrogant? de pot verwijt de ketel.......


avatar van DESPERADO1

DESPERADO1

  • 40 berichten
  • 108 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Tja dat kan je ook omdraaien, ik denk dat er genoeg.mensen zijn die dit niks vinden hoor. Masr goed ik heb geen zin in een welles nietes discussie. Voor en tegenstanders worden het toch nooit met elkaar eens. Ik probeer het alleen te begrijpen waarom mensen dit helemaal geweldig vinden.

idd. ieder zijn mening en een discussie is ook niet erg. heb het vaak met anderen over deze film gehad zowel voor als tegenstanders. maar de woorden onzin en afwijkend en dat je maar even quotes moet gaan lezen vind ik weer een beetje te ver gaan. nou ja ik zie er in ieder geval niet de genialiteit van in die meerdere mensen wel zien, niet mijn humor en misschien denk ik dan te simpel als ik zeg dat ik me vanaf het begin heb lopen irriteren aan het slappe gelul en het eigenlijk simpele maar rommelige verhaal. was met andere verwachtingen naar de bioscoop gegaan en ben er met een tarantino aversie uitgekomen.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

DESPERADO1 schreef:

(quote)

idd. ieder zijn mening en een discussie is ook niet erg. heb het vaak met anderen over deze film gehad zowel voor als tegenstanders. maar de woorden onzin en afwijkend en dat je maar even quotes moet gaan lezen vind ik weer een beetje te ver gaan. nou ja ik zie er in ieder geval niet de genialiteit van in die meerdere mensen wel zien, niet mijn humor en misschien denk ik dan te simpel als ik zeg dat ik me vanaf het begin heb lopen irriteren aan het slappe gelul en het eigenlijk simpele maar rommelige verhaal. was met andere verwachtingen naar de bioscoop gegaan en ben er met een tarantino aversie uitgekomen.

Ik had precies het zelfde. Ik vind deze "dialogen" ook slap geouwehoer. Ik wil gewoon eens uitleg waarom dit slappe geouwehoer zo briljant is. Elke keer weer krijg ik het zelfde antwoord, geen antwoord. Alleen maar dat ik het niet snap, of een poos geleden zei iemand dat ik geen smaak had, maar nooit eens een goed onderbouwd antwoord waar ik wat mee kan zodat ik begrijp waarom mensen dat vinden. Dan.word er meteen op gehamerd dat er wel 10.000 mensen een hoge stem op hebben uitgebracht. Tja als dat je argumenten zijn, houd het voor mij op. Net een Tarantino dialoog wat ik telkens voor antwoord krijg. Jammer want het was een serieuze vraag, en niet beledigend of afkrakend bedoeld. Maar als je aan de films van Tarantino komt dan zijn de meeste fans niet meer voor rede vatbaar.


avatar van Poecillia

Poecillia

  • 34 berichten
  • 43 stemmen

Hilarische film, een soort beverly hills cop zonder cops. Iedereen schiet er op los in deze film, maar er verschijnt nooit politie. Maar goed, je lacht je dood om alle pijnlijke situaties en gekke typetjes. Het is zeker een onderhoudende film maar geen kwaliteitsfilm


avatar van Ste*

Ste*

  • 2072 berichten
  • 1387 stemmen

m1chel schreef:

Ik had precies het zelfde. Ik vind deze "dialogen" ook slap geouwehoer. Ik wil gewoon eens uitleg waarom dit slappe geouwehoer zo briljant is. Elke keer weer krijg ik het zelfde antwoord, geen antwoord

Maar, HOE kunnen wij je uitleggen wat er zo briljant aan is? Hoe moeten we dat doen? Het spreekt je aan, of het spreekt je niet aan. Het is een gevoel. Het moet je liggen of niet.

Kan je wel gepikeerd gaan doen dat niemand het je uit wil leggen, maar zoiets valt niet uit te leggen.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Het ligt aan een aantal factoren. Ikzelf vind het briljant, juist omdat het pure kitsch is. Het gaat nergens over, maar op een of andere manier versterkt 't het moment. Ik vind het juist wel fascinerend hoe mensen het over Franse whoppers kunnen hebben, terwijl ze net iemand afgemaakt hebben, of juist op weg zijn om dat te doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook moeilijk vind om uit te leggen. Enerzijds is het ook dat het totaal anders is van de films die je doorgaans ziet. Anderzijds is de formule min en min is plus hierop van toepassing. Hoe gekker, hoe beter.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

De dialogen zijn ook slap geouwehoer. Dat is juist wat er zo goed aan is. Gangsters die op weg naar de kill niet het plan doorspreken of zich druk maken over wat komen gaat. Nee, niets van die pseudo interessante filmdialogen (Iception ) maar gewoon slap geouwehoer. Leuke weetjes waar mensen zoals jij en ik het ook met onze vrienden over hebben. Het maakt de gangsters tot gewone mensen. Dat is wat er briljant aan is. Daarbij wordt het natuurlijk ook ijzersterk gebracht.


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2574 stemmen

Reinbo schreef:

De dialogen zijn ook slap geouwehoer. Dat is juist wat er zo goed aan is. Gangsters die op weg naar de kill niet het plan doorspreken of zich druk maken over wat komen gaat. Nee, niets van die pseudo interessante filmdialogen (Iception ) maar gewoon slap geouwehoer. Leuke weetjes waar mensen zoals jij en ik het ook met onze vrienden over hebben. Het maakt de gangsters tot gewone mensen. Dat is wat er briljant aan is. Daarbij wordt het natuurlijk ook ijzersterk gebracht.

De een vind dat briliant de ander normaal. Of denk je dat echte criminele het alleen over criminele dingen hebben. Nee natuurlijk niet die hebben het ook over de 3-0 overwinning van psv.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Binnen de Hollywood cinema was het wel vernieuwend, we hebben het hier tenslotte over film.


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2574 stemmen

Ik weet niet of dat dat zo vernieuwd was, maar goed dat is ook moeilijk aan te geven. Ik vond het in ieder geval niet geniaal. Maar goed iedereen heeft er een andere kijk op.


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2574 stemmen

Oh trouwens nu ik er aan denk in goodfellas schiet Pesci ook tijdens een potje kaarten iemand overhoop. En doet gewoon of er niets aan de hand is.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar daar wordt het juist met die nadrukkelijkheid gebracht om zo comic relief te creeren bij de toeschouwer. Verder had hij het ook niet over iets triviaals als cheeseburgers, maar ging er een discussie over respect aan vooraf. Hetgeen leide tot die schietpartij. Kortom totaal onvergelijkbaar.

Verder hoef je niet heel erg veel filmkennis te hebben om te zien dat PF een vrij uniek filmpje is. Of je het goed vindt is een twwede.


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2574 stemmen

Ho, ik beweer ook niet dat ie niet uniek is. Maar daarbij uniek zijn is niet bij voorbaat een pluspunt.

Dat van Goodfellas klopt. Ik wilde alleen zeggen dat de houding niet anders is als die in deze film. De inhoud is wel anders dat klopt.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Kijk met zo'n discussie schiet ik eindelijk wat op.


avatar van snooppac

snooppac

  • 116 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Dus omdat hier op moviemeter deze film een hoog gemiddelde heeft, moet ik maar voor zoete koek slikken dat dat zo is??? Doe effe normaal joh. Dus als de smurfen een hoog gemiddelde haalt hier moet ik meteen geloven dat iedereen dit goed vind. ik denk dat de meeste stemmen van fans is en ook veel mensen die dit niks aan vinden gewoon niet stemmen. En dan heb ik nog geen eens de mensen genomen die dit nog geen eens gezien hebben.

Dit geld voor elke film, dus dan kan je van geen enkele film de score nog serieus nemen


avatar van snooppac

snooppac

  • 116 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

@ Martijnnn : Het was gewoon een oprechte normale vraag. Als je die niet wil beantwoorden omdat de vraag je niet ligt, antwoord dan niet. De vraag was voor iemand bedoeld die deze vraag serieus en normaal wil/kan beantwoorden

@Stefan dias : Het is niet mijn intentie om tegendraads te wezen. Wat ik al eerder zei, ik snap gewoon niet dat ik deze film niet kan waarderen met zo'n sterrencast. Daarom vraag ik doodgewoon aan fans wat er dan zo geweldig aan is.De texten die jij opnoemt waren al ver voor seze film bekend en omdat de massa ze zo geweldig vind, hoeft dat echt nog niet zo te zijn.En op je tweede berichtje ik wist niet dat er in nederland maar 10.000 mensen woonde, of hebben deze mensen het alleen recht om iets te vinden ofzo.En inderdaad, mensen die hem niet gezien hebben kunnen niet oordelen. Dus had de film met de stem lager KUNNEN uitvallen ( natuurlijk ook hoger).

Niet meer serieus te nemen.