• 16.377 nieuwsartikelen
  • 180.131 films
  • 12.395 series
  • 34.332 seizoenen
  • 651.594 acteurs
  • 199.689 gebruikers
  • 9.420.183 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Village (2004)

Thriller | 108 minuten
2,84 3.040 stemmen

Genre: Thriller

Speelduur: 108 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: M. Night Shyamalan

Met onder meer: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix en Adrien Brody

IMDb beoordeling: 6,6 (296.312)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 augustus 2004

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Village

"There is no turning back"

De film vertelt het verhaal van een hechte gemeenschap. De raad van ouderen waarschuwt de inwoners voor de mysterieuze wezens die zich in de bossen rond het dorp schuilhouden. De nieuwsgierige Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) is van plan de dorpsgrens te overschrijden en het onbekende te trotseren. Het lijkt er op dat hij met deze daad de toekomst van het dorp voor altijd zal veranderen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Kom maar op met die enorme fouten versus 'logisch nadenken'.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

En wat heeft dit allemaal te maken met de thematiek (post-9/11 protectionisme) van de film? Daarin zie ik Shyamalan niet blunderen, integendeel.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Ik heb het ook over het verhaal die veel meer is dan een horrorfilmpje met vreemde wezens. Vandaar ook Norma's terechte opmerking dat je het blijkbaar niet hebt begrepen.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

De thematiek, het moraal van het verhaal, de uitkomst...


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Lees eens (in ieder geval) de drie laatste pagina's van de discussies bij deze film...


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

ok misschien wat over dreven laat het me nog eens proberen:

voor sommige mensen is dit genoeg als je alleen naar de verhaallijn kijkt valt hij best mee maar bekijk hem zeker geen twee keer om hem te snappen anders stuit je op iets totaal anders naar mijn smaak een

1.5*


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Ga vooral al je andere berichten verwijderen.....

Altijd fijn, zo'n discussie-site. Heb je er iets van opgestoken of is het nu nog allemaal abracadabra?


avatar van Norma

Norma

  • 3463 berichten
  • 5088 stemmen

Mary_Shaw schreef:
leg mij dat dan eens uit dan zou ik liever eerst dat begrijpen voor me dieper erin te duwen


Ai. Eens kijken. Ik zal een stukje citeren dat ik elders heb gelezen (het zijn dus niet mijn eigen woorden) :

"De bewoners van het dorp vrezen de wezens die de letterlijke en figuurlijke grenzen van hun bestaan afbakenen. Wanneer de noodzaak zich voordoet dat de buitenwereld nodig is, moet er een keuze worden gemaakt door de ouderlingen in het dorp. Hierop volgt een belangrijke discussie: Namelijk of intelligente mensen het recht hebben te bepalen voor anderen wat goed en slecht is. Met als gevolg dat ook dit slechts tijdelijk is omdat wisseling van de wacht en nieuwsgierigen onvermijdelijk zijn."

Als je de film nou eens kijkt met deze gedachte in het achterhoofd, en daarmee linken gaat leggen naar de hedendaagse (mondiale)samenleving, politiek, angst als raadgever, het aanwijzen van een schuldige etc. dan zie je denk ik al een heel ander soort verhaal. En dan zijn details die jij noemt misschien wel weerlegbaar maar in ieder geval ondergeschikt.


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

oke misschien heb je gelijk maar smaken verschillend en sommige film bekijk ik nou kritisch ma hé kan ik er aan doen als jullie die film zo geweldig vinden den jullie maar maar ik blijf bij mijn 1.5* al begrijp ik nu da mijn eerste reactie nogal heftig was


avatar van Norma

Norma

  • 3463 berichten
  • 5088 stemmen

Mary_Shaw schreef:

ok misschien wat over dreven laat het me nog eens proberen:

voor sommige mensen is dit genoeg als je alleen naar de verhaallijn kijkt valt hij best mee maar bekijk hem zeker geen twee keer om hem te snappen anders stuit je op iets totaal anders naar mijn smaak een

1.5*

Het verwijderen van je berichten maakt het lezen en begrijpen van de discussie door anderen er niet eenvoudiger op. Het niet of nauwelijks gebruiken van leestekens maakt het lezen van je berichten ook niet eenvoudiger.

Het vragen om uitleg maar daar vervolgens niets mee willen doen is je goed recht maar wel spijtig.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Discussieer inhoudelijk ipv de dooddoener 'smaken verschillen'. Jij zag een horrorfilm met fouten, ik zag een een hedendaagse film aangaande mondiale problematiek met een horrorsausje.


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

tja als ik wist hoe ze terug te zetten zou ik dat nu ook doen, maar het punt is ik kan niet. ik ben vandaag vijf keer achter elkaar op mijn vingers getikt omdat ik te veel over de film vertelde.


avatar van Thijvij

Thijvij

  • 47 berichten
  • 844 stemmen

het was in principe een goed verhaal. Ik had alleen liever een ander einde gezien, die was voor mij een grote deceptie.


avatar van Parisa

Parisa

  • 605 berichten
  • 925 stemmen

De achterliggende gedachte van deze film is onderhoudend, maar de film helaas niet zo. Er was meer uit het verhaal te halen. Toch een kleine voldoende.


avatar van aerts007

aerts007

  • 1324 berichten
  • 54 stemmen

Traag,vraag me af onder welk genre ik deze moet plaatsen!


avatar van Don_Mat

Don_Mat

  • 295 berichten
  • 0 stemmen

Vage film hoor. Wel leuk dat ze proberen er niet zo'n cliche eind aan te geven. Maar wat een bagger einde. Zelfs me kleine broertje had een beter eind kunnen bedenken! En je moest de dolby wel keihard zetten om er een beetje sfeer aan te geven. En omdat ik er heel veel van verwacht had, kan ik er niet meer van maken dan een 0,5 *


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Het blijkt dat wij erg verschillende smaken hebben wat films betreft.


avatar van LOESxDIJK

LOESxDIJK

  • 6 berichten
  • 9 stemmen

Ik vond het wel een leuke film opzich, en het einde vind ik wel wat hebben. Het is wel een beetje vaag, maar toch. Ik geef hem een 3,5.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4306 berichten
  • 3043 stemmen

Even die Filmkrant recensent quoten:

De invloed van angst op een gemeenschap en de afschrikking van de kleur rood (terreuralarm) zijn verwijzingen naar het Amerika van na de aanslagen van 11 september, maar de onderliggende psychologie van de angst wordt door de regisseur nauwelijks geraakt. Hij was duidelijk te druk met de beelden en de sfeer.

Rood )-( Alarm? Teh wijsheid!~!1!!

En laten we nu even serieus zijn.

Dit zijn toch ideeën die een 12-jarig kind kan bedenken?

Alhoewel je niet specifiek de vergelijking met 11 September kunt vinden in deze film, maar natuurlijk wel direct met elk geval waarin ook 'het angstzaaien' wordt gebruikt om grip te behouden op de mensen/maatschappij. Maar dat is toch ook gewoon overduidelijk?


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Is het nu jou missie om elke Shyamalan film de grond in te boren? De Hitkrant neem ik niet echt serieus als het om recensies gaat, maar ik snap heel goed, dat lezers van zo'n blad zich niet aangetrokken voelen tot de kunstwerkjes van Shyamalan. De regisseur, die er om bekend staat, dat hij zijn publiek bespeelt.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4306 berichten
  • 3043 stemmen

Ik mag net zoveel boren als jij prijst, dacht ik zo.

Ik zeg niet dat ik de recensie bijster serieus neem, maar volgens mij komen ze aardig in de buurt bij het bedoelde thematiek van Shyamalan.

Ik heb de beoordeling van Filmkrant niet overgenomen, Ik ben simpelweg ingegaan op hun observatie van het thema


avatar van medansavamhel

medansavamhel

  • 399 berichten
  • 244 stemmen

Men heeft een misvormd idee van wat "Thriller" inhoud. Dit genre wil zeggen dat de film een zekere vorm van spanning bevat, maar geeft niet per definitie aan dat de film eng is of een sinistere sfeer bevat. Ik denk dat de meesten door deze misvatting te hoge verwachtingen hebben gehad bij de film, waardoor de score aan de lage kant is uitgevallen. Ik denk dat je deze film niet mag beoordelen op spanning, maar dat je de genres moet vergeten bij het beoordelen van de film (maar dit behoor je naar mijn mening altijd te doen).

Mij is ook opgevallen dat men een erg lage score geeft enkel omdat de verwachtingen te hoog waren. Dit vind ik een erg vreemd fenomeen. Dat de film niet je verwachtingen weet behalen maakt het nog geen slechte film. Ongeacht je mening en je smaak, deze film is door de technische aspecten en het concept zeer zeker meer waard dan een 1,0. Iedereen die deze film een lagere score geeft dan 2,0 laat naar mijn gevoel zijn mening teveel tellen en neemt de technische aspecten niet in acht.

Ik denk dat het gedeeltelijk de schuld van de promotie is dat mensen te hoge verwachtingen heeft gegeven: "the thriller of the year" (dat was toch de kern van de promotie?). Een erg gedurfde statement die wel een enorme aantrekkingskracht geeft zodat je de film gaat zien, maar die inderdaad de film niet helemaal eer aan doet.

Maar goed, het acteertalent was meer dan voldoende, het concept was prachtig en de sfeer was heerlijk. Het camerawerk was erg goed en de muziek was prachtig. Ook geweldige kostuums en mooi character design. Alles lijkt dik in orde, en de twijfel die je krijgt kort aan het eind van de film voelt ook goed. Wat mij wel tegenvalt is dat je opeens uit de prachtige 19de eeuwse tijd wordt gegooit en in de moderne tijd terecht komt. Voor het concept is dit onvermijdelijk, maar het schaadt wel de sfeer. Ik zou niet weten hoe deze film verbeterd kan worden zonder het concept te veranderen, maar ik moet wel toegeven dat dit niet de beste film is die ik ooit gezien heb. Ik denk dat de film net iets te braaf en lieflijk is om de spanning tot een maximum te brengen. Desondanks is deze film zeker wel een 3,5 waard.


avatar van Bla

Bla

  • 771 berichten
  • 2149 stemmen

Heb hem destijds in de bioscoop gezien. Ik hou wel van Shymalan's mysterieuze verhalen en zeker ook van deze. Bij deze vond ik de boodschap en het verhaal misschien wel het beste maar de uitwerking uiteindelijk is toch minder dan bijvoorbeeld The Sixth Sense. Echter blijft er nog een zeer goede film over.

3,5*


avatar van medansavamhel

medansavamhel

  • 399 berichten
  • 244 stemmen

Bla schreef:

Heb hem destijds in de bioscoop gezien. Ik hou wel van Shymalan's mysterieuze verhalen en zeker ook van deze. Bij deze vond ik de boodschap en het verhaal misschien wel het beste maar de uitwerking uiteindelijk is toch minder dan bijvoorbeeld The Sixth Sense. Echter blijft er nog een zeer goede film over.

3,5*

Volledig mee eens.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Bla schreef:

Heb hem destijds in de bioscoop gezien. Ik hou wel van Shymalan's mysterieuze verhalen en zeker ook van deze. Bij deze vond ik de boodschap en het verhaal misschien wel het beste maar de uitwerking uiteindelijk is toch minder dan bijvoorbeeld The Sixth Sense. Echter blijft er nog een zeer goede film over.

3,5*

Ik heb dan toch meer met het platte land, dan de grote stad als het om dit soort verhalen gaat. Qua sfeer vind ik 'm beter dan The sixth sense, hoewel de sfeer daar ook super is.


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het einde geweldig!

3*


avatar van gotti

gotti

  • 14086 berichten
  • 5919 stemmen

Dan ben je één van de weinigen...


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Geeft niet .


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

psycholamp schreef:

(quote)

Ik heb dan toch meer met het platte land, dan de grote stad als het om dit soort verhalen gaat. Qua sfeer vind ik 'm beter dan The sixth sense, hoewel de sfeer daar ook super is.

Dus jouw lijstje gaat als volgt:

1: The Village

2: The Sixht Sense

Ach, nou doe ik het alweer . Rare gewoonte!


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74678 berichten
  • 5987 stemmen

Offtopic verwijderd.