...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)
Genre: Horror
Speelduur: 87 minuten / 80 minuten (VS R-rated versie)
Alternatieve titels: The Beyond / Hotel der Verdoemden / Seven Doors of Death / 7 Doors of Death / L'Aldilà
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Lucio Fulci
Met onder meer: Catriona MacColl, David Warbeck en Cinzia Monreale
IMDb beoordeling: 6,6 (25.210)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 24 september 1981
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot ...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà
"Beyond death... Beyond Evil... Beyond the dreaded gates of hell."
New Orleans, 1927. Een groep boeren breekt in in een oud hotel genaamd Seven Doors, en vermoordt de kunstenaar Schweick, die de laatste hand legde aan zijn meesterwerk: een schilderij genaamd The Beyond. New Orleans, 1981: Liza, die Seven Doors geërfd heeft, is bezig het hotel te restaureren. Seven Doors is gebouwd op een van de 7 poorten van de hel en wanneer de zegel verbroken wordt keert de dood terug naar de aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Liza Merril
John McCabe
Emily
Schweick
Martha
Larry
Dr. Harris
Martin Avery
Arthur
Jill
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Bwah, had deze al eens gezien. Duurde wel zo'n goeie 50 minuten vooraleer ik het doorhad.
Bij die scene met de spinnen wist ik het weer. Ik meteen ook de enige memorabele scene uit de film. Nogal jammer dat ook deze wat verknoeid wordt.
Veel sfeer zit hier niet in vond ik. Wel veel potentie, maar echt belabberd slechte dubs, acteerwerk en vooral die geluidseffectjes doen telkens veel van de sfeer af. Waarom er iemand een krant moet verkreuken als er spinnen op je af komen gekropen is mij echt een raadsel.
En ook aan gore ontbreekt het hier toch echt wat. Veel nutteloze verhaalscenes die de film alleen maar vertragen. Af en toe was het wel boeiend, zoals het aangename begin van de film, maar vaak te mak en saai. 2*
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
The Beyond is weer zo’n typisch voorbeeld van een Italiaanse horrorfilm waarin het ontbreken van enige logica enorm sfeerbevorderend werkt. Normaal gezien een punt van kritiek, maar hier een absoluut pluspunt dat het bovennatuurlijke aspect alleen maar versterkt en ervoor zorgt dat je als kijker al snel in een surrealistische droomwereld binnengezogen wordt. Vergezeld van duistere decors en een alweer schitterende soundtrack van Fabio Frizzi, is The Beyond het schoolvoorbeeld van de quasi perfecte horrorfilm; Fulci’s meesterwerk.
Wie Fulci zegt, zegt natuurlijk gore vetzakkerij. En zij die niet op een litertje meer of minder bloed kijken, komen ook in The Beyond zonder twijfel aan hun trekken. Aan gore dus geen gebrek, maar de special effects laten soms toch wel te wensen over. Het langdurige inzoomen op de smeerlapperij, het handelsmerk van Fulci en doorgaans ook zijn sterkte, doet hier een beetje afbreuk aan de echtheid van de effecten. Van iemand met “The Master of Gore” als bijnaam mag je op dit vlak toch meer verwachten.
Met The Beyond weet Fulci trouwens twee subgenres, zijnde de zombieflick en de occulte horror, perfect met mekaar te verzoenen. Enkele quotes doen er overigens, net zoals in Zombi 2, geen twijfel over bestaan waar hij zijn mosterd gehaald heeft. Inderdaad, bij Koning Romero. Echter, waar Romero’s films bol staan van de maatschappijkritiek en een claustrofobische sfeer uitdragen, richt Fulci z’n pijlen in de eerste plaats op sfeer en gore. En hij doet dat goed!
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Een briljant begin (werkelijk een van de meest krachtige beginscènes ooit) en een erg goed eind (vanaf het ziekenhuis, maar vooral de allerlaatste scène) maken dit tot een film die ik nooit zal vergeten. De rest van de film was aardig, maar nogal onevenwichtig. Veel aardige scènes, met leuke gore momenten, maar ook weer niet heel bijzonder. Alles wordt uit de kast gehaald, duivels, de hel, spoken, geesten, zombies, spinnen etc. en het was best vermakelijk, maar dus niet heel bijzonder. Gelukkig zijn 't eind en het begin dat wel. Daarom 4 sterren, als ik alleen het eind en het begin zou beoordelen zouden dat er 5 zijn, als ik die niet zou meerekenen (waarom weet ik niet) slechts 3. Amusante avond weer i.i.g. zo alleen thuis met mijn dvd collectie. Beter dan een huis vol zogenaamde gezelligheid met mensen die hun mond niet langer dan 2 min. kunnen houden
Vascago
-
- 4736 berichten
- 3249 stemmen
Wat een briljante film. Het begin en eindshot horen wat mij betreft tot de mooisten in de geschiedenis van de film en zeker wat betreft de horrorfilms. De sfeer is wederom perfect en de gore is lekker bruut. Ik heb gewoon kippenvel, niet omdat de film zo extreem eng is, maar puur van genot. Fulci's weergave van de hel aan het eind was echt perfect in mijn ogen. Zo ziet de hel er in mijn ogen ook uit. Fantastisch, een ware cultklassieker.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Herzien en direct m’n mening drastisch bijgesteld. De eerste keer had ik hevige problemen met het gebrek aan verhaal en dat is in feite nog steeds een zwaar issue bij Fulci. Hij introduceert wel personages maar geeft ze in feite vrijwel helemaal niets aan personage mee. Dat is reden voor een gebrek aan drama en zelfs het aantal échte plotgebeurtenissen is op de vingers van één hand te tellen. De ene uitzinnige gore wordt aan de andere uitzinnige gore gelijmd door wat zinloos gehuppeld door de personages, en dit gehuppeld is saai en dat was zelfs bij Zombi 2 al een probleem. Het medium film is in ’L Aldilá voor Fulci net zoiets als porno waarbij een schimmige schijn van verhaal een puur excuus is voor hardcore bloed en expliciete moorden.
Maar die moorden zijn zo mooi… De momenten dat Fulci zich uitleeft zijn bijna iconisch. De opening en het zeer macabere einde, maar ik moet nu ook denken aan de spinnen en het zoutzuur; ’L Aldilá is een trip door de zieke, zieke maar o zo vermakelijke geest van Lucio Fulci en daarmee topentertainment. Een erg lekkere horrorfilm.
Lennert
-
- 2388 berichten
- 1395 stemmen
Ik weet het allemaal nog niet, misschien dat ik in de tussentijd teveel actiefilms gekeken heb om nog echt te kunnen genieten van het horror genre (iets wat ik vroeger heel vaak deed), om nog echt een goed oordeel te kunnen vellen.
Zeggen dat de dubs en het acteerwerk slecht zijn is een understatement, ik heb echt daadwerkelijk niemand gezien die ook maar een moment overtuigend bang keek. Dit uitte zich helemaal in de stomme reacties van de acteurs op de situaties: neem Martha nu als ze het zwaar mismaakte lijk van Joe the Plumber (lol) vind, er een beetje schaapachtig/emotieloos naar staart en vervolgens pas schrikt als er langzaam een ander lijk naar boven komt drijven. Ik kan me helemaal voorstellen dat het veel kijkers geen zier kan schelen dat de acteurs overtuigend spelen, maar een echte angstaanjagende sfeer benader je mijns inziens nog steeds het beste als de acteurs er iets aan mee lijken te werken (Hellraiser, Evil Dead, Dawn Of The Living Dead als voorbeelden).
Dan de veelgeprezen gore: goed, op enkele interessante scenes na (Martha's dood) is het vooral lachen geblazen om de hoeveelheid matig smeltende en gemutileerde gezichten. Kom op, de scene met Joe's vrouw in het ziekenhuis die opeens op de grond ligt en zuur in haar gezicht krijgt, waardoor dat gaat 'smelten' ziet er zo knullig uit, mede omdat de make-up gewoon faalt het gezicht er ook echt gemutileerd uit te laten zien. De beste vrouw ligt daar en er valt steeds gekleurd water van haar gezicht, weinig angstaanjagend en behoorlijk lachwekkend. Fulci heeft duidelijk een oogfetish, en dit truukje was in enkele gevallen verdraaid interessant, maar voor de andere helft hoopte ik toch op wat meer inventiviteit (het oor van Emily maakte al wat goed)
Het script zal ik het maar niet over hebben, ik ben er nog steeds niet over uit of ik het complete gebrek aan cohesie storend vind, of vind bijdragen aan de sfeer.
Dan nu de positieve punten: enkele malen ben ik toch goed geschrokken op momenten waar je iets zag aankomen, maar niet wist wat en wanneer: dat soort dingen mag ik graag zien. Ten tweede was de soundtrack inderdaad, zoals bij vele Italiaanse horrorfilms behoorlijk goed en sfeervol. De regie en camerastandpunten zijn in veel gevallen behoorlijk goed (al vond ik de schokkende camera in veel gevallen weinig functioneel) en de film had wel degelijk wat sfeer (afgezien van het feit dat de Hel slechts een camerastandpunt had, zag het er angstaanjagend uit).
Maken deze pluspunten alles bij elkaar een voldoende? In het geheel niet, daarvoor vond ik de film toch teveel teleurstellen. Na Zombi 2, die me ook niet veel deed, is dit de tweede Fulci film en ik zal me binnenkort aan City Of The Living Dead wagen, maar ik denk alles bij elkaar dat Fulci's werk me in veel opzichten net iets te knullig zijn. Een film als Phenomena van Argento doet me dan in alle opzichten meer.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Even bijkomen. Deze horrorfilm hield mij constant zo op het puntje van de stoel dat het geknal van het buiten afgestoken vuurwek mij helemaal niet meer opviel. Voor mij zonder meer de meest gore horrorfilm die ik ooit gezien heb met enkele zeer lugubere scènes zoals bij voorbeeld de scène met de spinnen. Alleen jammer dat het naar het einde toe een soort zombiefilm werd zoals ik al zo vaak heb gezien. Dat had voor mij best anders gemogen. Die scène waarbij het paar in het ziekenhuis achtervolgd werd door horden zombies duurde mij te lang en begon mij op een gegeven moment te vervelen. De eindscène daarentegen vond ik weer erg fraai. Ook de score vond ik zeer geslaagd. Dat de dubbing erg slecht was, daar zal ik verder maar niet over vallen. Het horror-sfeertje dat in deze film geschapen werd was in het algemeen uitstekend en daar gaat het in de eerste plaats toch om in een horrorfilm of niet soms.
3,5*
Tommeh
-
- 7276 berichten
- 3162 stemmen
Na 4 films van hem gezien te hebben ben ik er uit; Fulci is een held.
Wat me vooral erg aanspreekt is dat hij rustig de tijd neemt om de juiste sfeer te scheppen. Het tempo ligt daarom misschien wat laag, maar het resulteert wel in een fijn creepy sfeertje, en de film straalt erdoor een soort "verontrustende rust" uit. Heerlijk ook om te zien dat hij de clichés niet uit de weg gaat om deze sfeer te krijgen. Sterker nog, hij gaat ze rustig allemaal af. Van inslaande bliksem tot piepende deuren, van een onheilspellende voice-over tot donkere kelders, niets is hem te gortig. Ik kan begrijpen dat mensen dit als minpunt zien, maar voor mij werkte het uitstekend. Het stupide verhaaltje (want dat is het) kon me daarom verder ook gestolen worden.
De gore elementen waren uitstekend, natuurlijk zitten er minder geslaagde stukken tussen, maar de meeste momenten zijn in ieder geval goed smerig. Geweldig bijvoorbeeld hoe hij laat zien op hoeveel manieren je de ogen uit hun kas kan krijgen. Scenes als de spinnen, het zuur op het hoofd, de begraafplaats (waar bij het meisje voor het eerst de witte ogen te zien zijn) en de eindscene waren dan ook zeer geslaagd. Misschien is het soms een beetje knullig, maar ik heb er in ieder geval van genoten.
Wat baal ik er daarom ook van dat er altijd wel wat minpunten in Fulci's film te ontdekken zijn. Zo is de dubbing gewoon dramatisch, ik zou het zelfs amateuristisch willen noemen. De muziek vond ik in tegenstelling tot anderen hier ook niet geslaagd, te cheesy voor de donkere sfeer. En tja, het acteerwerk is ook niet bepaald van deze tijd. Dit soort zaken reken ik de film toch vrij zwaar aan en een écht hoge beoordeling kan ik er dan ook helaas niet aan kwijt.
Maar ik sluit me aan bij Wibro. Bij een film als deze gaat het inderdaad in eerste instantie om de sfeer, en daar blijft Fulci een meester in. 3.5*
bladonis
-
- 245 berichten
- 3762 stemmen
Superfilm van Fulci! Heerlijke langzame opbouw van sfeer en spanningsmomenten. De tijd die Fulci hier nog voor nam, zie je vandaag de dag niet meer. Geweldige soundtrack die je de hele film blijft achtervolgen.
Oké, het is wat knullig op bepaalde momenten, maar de beklemmende spanning maakt alles goed!
Ik vond het einde passend. Zou een vervolg kunnen opzetten: Beyond the Beyond
movie acteurs
-
- 3046 berichten
- 3147 stemmen
Aardig horror filmpje van Mr. Fulci. Het sfeertje vond ik niet zo goed als bij Zombie en/of House by the Cemetary . Maar op zich is de sfeer in deze film niet slecht. Ook het gore element zit hier goed in zoals in het begin. Alleen soms vond ik het een beetje saai. Krijgt van mij een 3,0.
stephan73
-
- 6202 berichten
- 13912 stemmen
The Beyond is en blijft één van Fulci's beste films. Een enorm sfeervole horrorfilm met een enorme dosis gore.
Het verhaal is soms moeilijk te volgen, maar daar gaat het uiteindelijk ook niet om. Het gaat vooral over hoeveel bloed er vloeit, en dat is er genoeg.
De muziek van Fabio Frizzi is geniaal en het camerawerk prachtig.
Ik twijfel nog welke film nou echt de beste is van Fulci (deze of Zombi 2), maar dat dit een geniale film is, is duidelijk!
Een dikke 4,5*
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Het was alweer een tijdje geleden dat ik mijn 1e Fulci ('Zombi 2') zag, dus het werd tijd om weer eens één te proberen. Wederom een prima film, helaas niet constant.
De openingsscéne is schitterend, érg indrukwekkend. Het verhaal is interessant, maar helaas niet altijd even boeiend uitgewerkt. Gelukkig kent de film een beklemmende en sterke sfeer en een aantal hoogtepunten, met vooral veel gore. Leuk gemaakt.
Ja, het lijkt soms wat amateuristisch en slecht, maar dat past ook wel weer een beetje bij de film - die slome zombies waren wel dom. Het einde is geweldig; voldoende.
namingway24
-
- 1117 berichten
- 1403 stemmen
The Beyond: een goed voorbeeld dat het scheppen van de juiste sfeer het gebrek aan een echt sterk verhaal kan compenseren.
Na een vluchtige proloog wordt al snel duidelijk dat deze scènes de hoofdattractie zijn en dat het verhaal op de tweede plaats komt, maar dat vond ik echt geen enkel probleem. Lucio Fulci is een meester van de gore, en hier rijgt hij de ene na de andere groteske scène aan elkaar. Deze scènes bouwen ijzersterk naar een hoogtepunt toe, en de payoff is vrijwel in elk geval geweldig.
En dat de special effects af en toe iets knullig overkomen deerde me niet. Het is nog altijd beter om iets mindere praktische effecten te zien dan foeilelijke digitale rotzooi. De effecten hielden uitstekend stand; de scène met de spinnen bijvoorbeeld was lang niet zo slecht als velen beweren. De film is trouwens voornamelijk een zombiefilm, en de zombies worden geweldig uitgebuit in de slotscène, en deze wezens zijn lekker goor, ver verwijderd van de zombies uit mijn favoriete film Dawn of the Dead, maar zeker een stuk angstaanjagender.
De film eindigt met een zeer sterk laatste shot; een passende afsluiter voor deze zeer aparte film. Stijl is in dit geval belangrijker dan de inhoud, iets wat totaal niet verkeerd is op zijn tijd.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Ronduit belachelijk!
Ik heb ooit eens een filmfragment van The Beyond gezien in de Moviemeter Contest: de scene waar een vrouw in haar auto rijdt en staande wordt gehouden door een blinde mevrouw met een herdershond. Naar aanleiding van deze scene was ik wel benieuwd geworden naar deze film.
Jammer genoeg bleek die scene geen indicatie voor de rest van het niveau van de film te zijn. Van spanningsopbouw is geen enkele sprake, de manier waarop een klusjesman al snel lukraak aan zijn einde komt is zonder passie of enige vorm van bevlogenheid gebracht. Over de rest van de moorden zullen we het ook maar niet hebben want veel verder dan uitpuilende ogen en verdwijnende mensen komt Fulci niet. Enkel de spinnenscene is van een degelijk kaliber.
Meest teleurstellend is nog wel de belabberde uitstraling van de hele film. Veel scenes spelen zich af in donkere huizen of kelders en worden nauwelijks bijgelicht. Zeker als je in acht neemt dat de film totaal niet spannend is, vind ik dit soort donkere scenes een fiks minpunt. Ik heb honderden malen liever de gestileerde horrorfilms van Argento dan dit soort prutswerk!
( Onbedoeld ) gelachen hebben we echter volop, vandaar mijn nog redelijk milde beoordeling. Ik ben gelijk weer genezen van mijn honger naar Lucio Fulci. Een kleine 2,5*
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Vies.
Sfeer en gore zijn prima in orde. Spanning en muziek, niet echt top. Wat ik het engste vond? Dat roodharige meisje met haar twee vlechten. Ja sorry, kreeg de bibbers van dr. Plot was er niet echt het acteerwerk... tsja, wat ik er tot nu toe van gezien heb, wordt het acteerwerk in Fulci zijn films er niet beter op. Maargoed, ik had ook geen oscarwaardig acteerwerk verwacht, maar dat het zó vreselijk amateuristisch was ook weer niet.
Desalniettemin was ik wel weer lekker aan het 'BAH!'-en bij deze film. Dat vind ik dan wel weer een pluspunt, het maakt toch iets in me los waardoor ik door wil kijken en me door de ergernissen heen wil worstelen.
Op naar de volgende film van Fulci. Ik heb nog geen idee welke dat gaat worden, moet me eerst maar eens inlezen in zijn andere werk en eventueel wat tips vragen. Dus....
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7659 stemmen
Een vervallen hotel in Louisiana, 1927. Een aantal woedende dorpelingen breekt binnen in de studio van een schilder en de man wordt door hen op brutale wijze gekruisigd. In zijn doodstrijd wordt hij nog met ongebluste kalk overgoten. Nadat ze het gebouw verlaten hebben, zou één van de zeven poorten die toegang geven tot de hel weer geopend zijn.
Einde de jaren tachtig erft Liza, een jonge vrouw uit New York City, dat hotel. Ze besluit te laten herstellen wat door de tand des tijds is beschadigd en het te heropenen. Tijdens de werken in overstroomde kelder van het hotel wordt de loodgieter per ongeluk met iets gruwelijks geconfronteerd. De gevolgen blijven niet uit. Ondertussen ontmoet Liza een blind meisje, dat al dan niet weet waar het kwaad dat is losgelaten vandaan komt. Ze raakt ook bevriend met een plaatselijke arts, die de enige man in de stad blijkt te zijn die begrijpt wat er gebeurt.
“L’Aldila” werd in Vlaanderen uitgebracht onder de titel “Het Hiernamaals”, blijkbaar anders dan in Nederland? Het is een film die het moet hebben van bloederige gore en sfeer, en daaraan ontbreekt het niet. Maar op gebied van de plot en vooral de vertolkingen zullen sommige kijkers toch hun vragen hebben. Desalniettemin is de prent zeker eens het bekijken waard. De cult-status heeft volgens mij echter wel te maken met het feit dat er destijds zoveel van de gruwelijke sekwensen in de VS en de UK werden gecensureerd. De donkere muziekscore van Fabio Frizzi ondersteunt de atmosferische scènes in de film. Zeker niet slecht, maar ook geen meesterwerk. En voor mij een stukje nostalgie.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Na het fantastische Paura nella Città dei Morti Viventi (1980) had ik veel zin in deze prent, The Beyond. De destijds onaangeraakte zak chips is helaas geledigd.
Met de sfeer zat het weer goed, echter de special effects waren deze keer helaas vaak van een abominabel niveau. Iets wat een horrorfilm met veel gore maakt of juist breekt. Met de ideeën zit het wel snor, waardoor Fulci toch een interessant filmmaker is.
Ook de geroemde soundtrack vond ik verre van effectief en/of briljant. En een diepe zucht ontvluchtte mijn keel toen het maar niet wilde lukken die ene zombie in het hoofd te schieten.
Desalniettemin, een interessante prent waarbij de rood gekruide paprikachips met veel smaak werd verorberd. En de begin- en eindscene zijn inderdaad 'top of the bill'.
Ik heb nog moed voor House by the Cemetary. En anders Zombi 2.
jordandejong
-
- 4546 berichten
- 1327 stemmen
Vandaag voor de 3e keer herzien en van 3* verhoogd naar 4,5*. Zal waarschijnlijk geholpen hebben dat er dit keer gelukkig geen familie rond heen zat die bij elke ietwat gedateerde scene al beginnen te kermen dat het oudbollig en slecht is.
Zal geen lange recensie schrijven aangezien ik dat de vorige keer al heb gedaan maar nu ik het in alle rust weer eens heb bekeken blijkt dit toch wel een geniaal stukje horror te zijn. Wat een sfeer, gore en muziek zeg. Ook nu in alle rust de eindscène kunnen bekijken en er is maar één conclusie. Wat een beestachtig goede Fulci film is dit.
Een must see voor iedere horror fan.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Ook deze na acht jaar eens herzien en blijft vrij sterk. The Beyond is een grote stap voorwaarts ten opzichte van City of the Living Dead. Deze film heeft vooral flink meer vaart, meer kills en meer zombies.
Fulci brengt weer een hoop sfeer mee met een mooi hotel als locatie en hoewel de muziek niet zo iconisch is als in City of Zombi 2 maakt Frizzi er ook hier iets aangenaams van. De mysterieuze Emily zorgt voor onderhuidse spanning, net als de vele aanwijzingen die hinten naar een lugubere finale.
Maar waar ik nog het meeste van heb genoten waren de special effects, al krijg ik soms wel een 'show-off'-gevoel wanneer de camera veel te lang en te dicht ingezoomd op een wond staat. Desalniettemin ziet het er vaak erg goed uit, al is het soms overduidelijk nep. Creatief is het vaak wel. De spinnenscene is daar een voorbeeld van; geslaagd, maar met amateuristische foutjes. Ook leuk om te zien hoe Fulci's trademark weer voorbij te zien komen; maar liefst drie ogen die tot pulp worden geholpen.
Op het einde gaat het nog een keer goed los met veel gore en een briljant eindshot van de hel. Morgen voor het eerst het slotdeel, House by the Cemetery eens bekijken.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"And you will face the sea of darkness, and all therein that may be explored."
Mijn derde Fulci alweer. Een stap in de goede richting, dit deel heeft al veel betere cinematografie en editing. De intro in zwart-wit was erg filmisch.
Het acteerwerk was wel in orde, maar niet zo bijzonder. Grappig Italianen in New Orleans .
Meer zombie's en meer kills dan de vorige film, maar er zaten dan ook een paar matige tussen. Een paar erg aardige effecten en gave make-up maar ook wat mindere; de spinnen .
De titel doet vermoeden dat het een Lovecraftiaanse film is en op zich bevat de film wel veel elementen uit de verhalen van Lovecraft. De poort naar een andere wereld bijvoorbeeld. Het boek van Eibon, dat ik de film voorkomt, komt uit de werken van Clark Ashton Smith (onderdeel van de Cthulhu Mythos).
Weer een sfeervolle soundtrack van Fabio Frizzi. Het nummer Seven Doors Hotel van Europe is een hommage aan deze film en is nog steeds erg populair in Japan.
Weer een erg mooie poster en ik vond het einde best gaaf.
Wim Vink
-
- 23 berichten
- 53 stemmen
Gisterenavond voor de zoveelste keer THE BEYOND gekeken. Maar voor de eerste keer op Blu-ray.
Wat een verademing in vergelijk met de DVD. Een must voor elke Fulci fan. Over de film zelf kan ik kort zijn: Dit is Fulci's meesterwerk !!
as
-
- 3543 berichten
- 5866 stemmen
Dat Fulci een ogen fetisj heeft lijkt me met The Beyond helemaal duidelijk. Werd in Zombi 2 eenmalig het trucje uitgevoerd, hier komt de fascinatie meerdere keren naar voren.
Niet dat ik dat erg vind. Ik hou wel van een portie Gore op zijn tijd. Een aantal geweldige slacht partijen komt langs maar voor een coherent verhaal moet je niet bij Fulci zijn. Soms levert het mooie sfeer plaatjes op maar soms hangt The beyond ook als los zand aan elkaar en wordt het wat warrig allemaal. Wel gaaf einde dat alles weer mooi bij elkaar trekt en een mooi mistroostig slot door je strot douwt.
Na twee van die prullen als The New York Ripper en City of the Living Dead mag het wel weer eens: een aardige Fulci. Geweldig vind ik het allemaal nog niet (Zombi 2 is op momenten erg leuk maar zeker geen meesterwerk). Ik vind Fulci maar overschat en een matig regisseur. Neemt niet weg dat The Beyond bij tijd en wijle zeker vermakelijk is.
3*en
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Geweldige viespeukerij van Fulci die bijna alle registers opentrekt. Pracht van een opening in sepia, die meteen duidelijk maakt hoe de rest gaat verlopen. Dikke doei voor wat betreft een verhaaltje, dit is een surrealistische nachtmerrie in grungy sferen. Dat is al bah en zo, maar zodra de jongens van de FX zich ermee gaan bemoeien, is er helemaal geen houden meer aan. Erg smerig met diverse sappen die uit allerlei openingen stromen, ogen zijn sowieso niet veilig bij Fulci en alsof het bovennatuurlijke nog niet genoeg is, komen er ook nog van die verrotte zombies aan te pas. Klassiekertje inderdaad. Ook nog eens met een sterk slot.
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
Fulci leeft zich helemaal uit.
Wat een heerlijk begin kent deze film toch. Enorm sfeervol in sepia geschoten. De make-up crew mag zich daar al goed uitleven op wat smerige effecten. Dan maken we een tijdsprong naar 1981 waar ons een verhaaltje wordt verteld over de zeven poorten. Het verhaaltje dient echter meer als kapstok en is ondergeschikt aan andere elementen. De hele opbouw naar de climax toe is heel erg leuk, met genoeg smerige scenes, leuke effecten en, hoewel wat veroudert, erg gave make-up effecten en in vergelijking met Zombi 2 en City of the Living Dead zit er behoorlijk veel vaart in.
De climax in het ziekenhuis waar Fulci de hel loslaat op de kijker is dan weer een beetje minder, om vervolgens ontzettend sterk terug te komen met het fantastische einde. Verder is het allemaal enorm sfeervol allemaal. De helft van die sfeer is toch wel te danken aan Fabio Frizzi's muziek. Acteerwerk is degelijk tot pover, dat staat echter nergens in de weg van de fun die The Beyond biedt.
Blijft een erg fijn filmpje binnen Fulci's oeuvre.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Pracht van een film van de Italiaanse horrorregisseur Lucio Fulci. Direct aan het begin zit al één van de mooiste scenes compleet in sepia geschoten maar zeker niet minder doeltreffend. Sommige elementen van die scene doen denken aan een andere film van Fulci namelijk: Don't torture a duckling. Non Si Sevizia un Paperino (1972) Het verhaal is verder niet zo bijzonder en is lichtjes gebaseerd op enkele elementen uit verhalen van H.P. Lovecraft. Centraal staat een mysterieuze toegangspoort tot een duistere en onheilspellende onderwereld, het domein van de levende doden, de Hel. De kelder van het hotel bevat zo'n doorgang en dankzij hardhandige loodgieterswerk zal deze geopend worden.De film vertoont wel wat inconsistenties in de tijdlijn en locaties maar deze ongerijmdheden werken juist atmosfeer-verhogend en versterken bij de kijker het gevoel een angstaanjagende nachtmerrie binnengezogen te worden. Een en ander betekent dan wel weer dat de kijker verwachtingen ten opzichte kwaliteit van verhaalstructuur en dialogen overboord moet zetten om vervolgens onbevangen Fulci's inferno te absorberen. Er hangt een mooie bovennatuurlijke, occulte sfeer en is rijk aan het Fulci's bekende, harde en compromisloze geweld. De special effects zijn, alhoewel grotendeels uitstekend van kwaliteit, hier en daar helaas wel wat te overduidelijk nep. De oogbol fetisj van regisseur is natuurlijk ook in deze film weer van de partij. Een prachtige middels droomlogica gecreëerde bovennatuurlijke sfeer, met absurde situaties en hard, bizar geweld maken van deze film een waar genot om naar te kijken. Saillant detail: uit de eerste versie van 1981 was het één en ander aan vrij extreme scènes weggeknipt, waardoor het verhaal nogal wat warriger werd. In 1998 spoorde Quentin Tarantino de originele print van de film op en besloot de film opnieuw uit te brengen in zijn oorspronkelijke staat met de destijds weggeknipte scènes.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Dit is pas de derde (na "Lo Squartatore di New York (1982)" en "Zombi 2 (1979)") Horror film welke ik gezien heb van de Italiaanse regisseur Lucio Fulci en deze film werd me getipt door mede filmliefhebber Kondoro0614. Hoewel het verhaal aan de matige kant is, bevat de film wel sfeer (o.a. in combinatie met muziek) en voorval veel goor (gedetailleerd in beeld gebracht), waardoor deze film zich wel nog lekker wegkijkt (duurt gelukkig met circa 85 minuten ook niet lang). Ik ben gisternacht begonnen aan deze film, maar nadat ik na circa 45 minuten erbij in slaap ben gevallen (lag overigens niet aan de film), heb ik hem vandaag verder bekeken.
Zoals gezegd stelt het verhaal (draait om het hotel "De Zeven Poorten", en volgens het boek van "Eibon" is dit hotel één van de zeven poorten naar de hel) wat zich afspeelt in Louisiana in 1981 weinig voor en wist het me ook nauwelijks te boeien, laat staan dat ik het ergens spannend vond en ook zitten er geen schrikmomenten in. Wel zit het verhaal sfeervol in elkaar en bevat het ook veel goor, welke gedetailleerd in beeld werd gebracht en waarbij vooral de nadruk ligt op de ogen van mensen. Zo wordt er bij iemand door vogelspinnen een oog (wordt ook een keer vanuit dat oog in beeld gebracht, dus dan zie een vogelspin van onderen) eruit getrokken (overigens ook de tong afgebeten) en wordt iemand zijn hoofd door een lange spijker geramd, waardoor het oog eruit wordt geduwd. Ondanks dat het goor allemaal wat nep uitzag (film stamt dan ook uit de beginjaren 80, waarbij er natuurlijk nog geen zeer goede speciale effecten waren), werd het wel allemaal gedetailleerd (ook met het nodige bloed) in beeld gebracht.
Dat gedetailleerd in beeld brengen geldt zeker ook voor de scene waarbij de blindengeleidehond (een herdershond) Dicky, de keel open bijt van de blinde Emily (gespeeld door de mooie Cinzia Monreale) en daarna ook nog eens een oor van haar afbijt. Verder mochten nog de scenes met de rokende loodgieter Joe (gespeeld door Giovanni De Nava), wordt ingeschakeld vanwege waterlekkage in de kelder het hotel, er wezen (hij verliest overigens ook een oog en hij kwam op een gegeven moment ook fraai uit het donkere water van een verstopt bad) en ook de opening (waarbij er een sepia, donkere bruin-grijze kleur, kleurenfilter is gebruikt) van het verhaal in Louisiana 1927, waarbij de zekere goddeloze heksenmeester Schweick (gespeeld door Antoine Saint-John) wordt opgepakt in zijn hotelkamer (hij verblijft in kamer nummer 36) en daarna wordt meegenomen in de kelder van het hotel, waarna hij geslagen wordt met kettingen, vastgespijkerd wordt via zijn armen aan de wand, één of ander bijtend goedje (een loog of een zuur) in zijn gezicht krijgt gegooid en daarna nog eens ongebluste kalk.
Ook de scene in het ziekenhuis (waarbij de patiënten een soort van zombies zijn geworden) naarmate het einde van het verhaal nadert was wel aardig, met als hoogtepunt het door het hoofd schieten van het roodharige meisje Jill (gespeeld door Maria Pia Marsala) met twee vlechten, welke fraai in beeld werd gebracht. Ze is overigens in dit verhaal de dochter van loodgieter Joe, wiens vrouw in het ziekenhuis (waar Joe ter autopsie ligt) een bijtend goedje over haar heen krijgt en daarbij oplost en dan achter Jill aangaat, die dan blind en bezeten wordt.
Het einde van het verhaal waarbij de twee hoofdrolspelers, te weten Liza Merril (gespeeld door de mooie Catriona MacColl) die de eigenares is van het hotel en dokter John McCabe (gespeeld door David Warbeck), uiteindelijk belanden in de hel en blind worden zoals Emily, was wel aardig en daarbij wordt ook nog eens gezegd:
"Aanschouw de Zee der Duisternis en al wat daarmee samengaat"
Daarna is de film ook gelijk afgelopen. De cast bestaat uit allemaal onbekende acteurs en actrices die niet echt goed konden acteren en verder het benoemen ook niet waard zijn (worden ook al hierboven benoemd door mij), maar de actrices konden wel goed gillen/schreeuwen en bovendien waren de al eerder genoemde actrices Catriona MacColl en Cinzia Monreale mooi om naar te kijken.
Al met al vond ik dit een matige Horror film qua verhaal, maar qua Horror was het wel gewoon goed en dan doel ik natuurlijk op het goor, welke fraai in beeld werd gebracht.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Redelijke film waarin een vrouw een oud hotel erft dat een poort naar de hel blijkt te bevatten. Het verhaal zelf stelt niet veel voor. Hier en daar wel sfeervol. Maar het is vooral de hoeveelheid aan gore die de film maakt (met goeie make-up effecten). De lang gerekte scene met de spinnen is daar een prima voorbeeld van (ook goed gemonteerd).
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Deze film kijk je niet vanwege het diepzinnige of logische verhaal.
Deze film kijk je meer om de surrealistische sfeer en de bloederige en sadistische gore. Goed uitvergroot en zeer gedetailleerd komen hier de meest vunzige plaatjes voorbij. We kijken naar lijken die worden overgoten met een bijtende vloeistof, naar oogbollen die worden doorboord en legio scènes waarin andere gezichtsorganen het zwaar te verduren hebben. Van die dingen. En dan niet subtiel of suggestief weergegeven. Nee, de camera registreert het kliederfeest tot in detail en schuwt daarbij de close up niet. Geweld en agressie worden in deze film intens beleefd. Bruutheid is een feest en dat zullen we weten ook. De camera zoomt in en uit en wringt zich in allerlei bochten om maar niets van het gore fest te missen. En dat gebeurt bepaald niet vluchtig. Nee, de minutieuze weergave van alle weerzinwekkende activiteiten die plaatsvinden, duurt echt minutenlang. Het was walgelijk.
Nee hoor, het was heerlijk.
Het grote manco aan de film is het verhaal. Het verhaal is ondergeschikt aan de visuele pracht. Het verhaal kent weinig logica en leest als een zweterige nachtmerrie. Het verhaal springt van de hak op de tak. Gebeurtenissen vinden niet per sé in een bepaald logisch perspectief plaats, maar voltrekken zich vanwege de prachtige plaatjes die het oplevert, zo lijkt het.
De personages doen er ook niet echt toe. Ze zijn volledig inwisselbaar. De personages zijn niet meer dan een middel om weer eens een lekkere horrorscène tevoorschijn te toveren.
De plaats van handeling is een oud hotel dat gebouwd is op één der zeven poorten naar de hel. Waarom de film dan vergeven moet zijn van waggelende zombies en niet van sinister en flitsend demongebroed is mij dan ook een raadsel. Teleurstelling daar.
En zo zijn personages en zombies de zwakke broeders in een verder voortreffelijk voortrazend visueel avontuur dat uit losse nachtmerrieachtige fragmenten bestaat met daartussen een springerige dunne lijn, zijnde het verhaal, dat daarmee ook als zwakke broeder mag worden bestempeld..
umbra
-
- 3657 berichten
- 3418 stemmen
Eén vd fantastische werken vd heer Fulci, 1 van m'n favo regisseur allertijden. Deze ergens begin 2000 aangeschaft via zalige online shop (vol alle soorten horror, exploitation, nacht vd wansmaak stuff) samen met oa 'The New York Ripper, Zombi 2, Cannibal
Holocaust, The House on the Edge of the Park, Ilsa She Wolf of the SS,...' pure nostalgie ? Deze heeft ook weer heerlijk donker en surrealistisch sfeertje, lekkere goor. Hakt er ook direct lekker op in. Fulci heerste in de jaren '70 en '80.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Liefdevolle horror.
Maar ook een wat knullige horror, die duidelijk door iemand gemaakt is met veel liefde voor het genre. Alleen zijn een aantal zaken die zich in de film schuilhouden net iets te ridicuul voor woorden. Zo kent de film een aantal onbedoeld komische momenten.
1 van de mindere punten aan de film is wel duidelijk het acteerwerk. Deze is simpelweg vreselijk, net als de karakterontwikkeling. Je hebt wel een idee wie er in de spotlight staan maar voor de rest kon iedereen me eigenlijk gestolen woorden. Mede door het slechte acteerwerk.
Ook zijn de sound effects soms wel heel sterk aangezet. Het maakt de scenes soms een beetje komisch. Een beetje gekke geluiden bij bijvoorbeeld spinnen of bloedspuiten. Het voelt wat ouderwets aan, maar zorgt uiteindelijk wel voor een beetje charme.
Fulci weet in ieder geval wel wat hij aanmoet met de special effects. De gore effecten zijn wel met verve gedaan en gaan soms heerlijk over the top. Compleet onverwacht ook, en de opening hakt er in ieder geval behoorlijk stevig in.
Richting het einde krijgen we een beetje een wat actievoller stukje, maar deze voegt uiteindelijk niet veel toe, behalve dat het er vooral leuk uitziet. Het is vooral een filmpje die laat zien dat het wat met effecten en ontwerpen overstag kan. Meer eigenlijk niet.
Wel een vermakelijk filmpje dus, die niet al te lang duurt en vooral erg charmant is. Jammer van het slechte acteerwerk en een beetje klunzige sound effects tussendoor. Maar voor de rest heel aardig.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
In de herziening. Ooit in een grijs verleden nog gehuurd op VHS uitgegeven door het onvolprezen Video For Pleasure. Een kennis van mij heeft een kleine uitgeverij gespecialiseerd in releases of cassettebandjes, voornamelijk black metal, maar ook de soundtrack van deze film. Heb ik zowaar nog aangeschaft (en ik heb niet eens een cassettespeler meer).
Toch wel één van de toppers van Fulci ondanks enkele plotgaten. Maar geweldige FX, dit is echt het klassieke gore FX werk. Ik denk dat daar ook meer aandacht aan besteed is dan aan de rest. Effectief ja, ik zie soms ook wel hoe het gedaan is, maar dat meisje en haar moeder in het mortuarium en die vogelspinnen. Die mogen van mij echt in het grote boek van de memorabele horrorscenes.
ibendb
-
- 4144 berichten
- 2412 stemmen
Waarom heeft niemand me gewaarschuwd dat er een 4 minuten durende scène zou zijn met gigantische spinnen die een man levend opeten. Ik kronkelde de hele tijd totdat ik het niet meer kon, dus ik sloot mijn ogen en concentreerde me op de geweldige begeleidende soundtrack om er doorheen te komen.
Deze films, zoals veel Italiaanse horrorfilms uit de jaren 80 - vooral die van Fulci - geven me meestal een vies gevoel. Ze hebben die smerige sfeer om zich heen en de gore is meestal net zo walgelijk. Dat is zeker goed, maar er is een reden waarom ik ze vermijd als de pest.
De scares zijn geweldig en tegen het einde is er prachtige cinematografie. Ik zou alleen willen dat het mysterie wat beter uitgewerkt of zelfs interessanter was.
3,5*
Pre- en sequels
Quella Villa Accanto al Cimitero
1981
95 reacties
Paura nella Città dei Morti Viventi
1980
144 reacties
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Cani Arrabbiati
Thriller / Drama, 1974
35 reacties
Milano Calibro 9
Actie / Misdaad, 1972
23 reacties
Milano Odia: La Polizia Non Può Sparare
Actie / Misdaad, 1974
21 reacties
La Chute de la Maison Usher
Horror / Drama, 1928
23 reacties
6 Donne per l'Assassino
Horror / Thriller, 1964
53 reacties
Suspiria
Horror, 1977
426 reacties
Gerelateerde tags
hotelexperimenthelbloedvergietenmorgueondoodbloedzombiegeweldgothic horrorgothicmutilationgeestblindheidvideo nastyacidgrimdireentrails
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.