Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.160)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Ik geef eerlijk toe dat ik niet snap waarom DiDa geen beschaafd antwoord krijgt op een concrete, inhoudelijke vraag over de film.
Als ik zie welke uitgebreide discussies over de ethiek rond het maken van de film gevoerd zijn, die eigenlijk helemaal niet meer over de inhoud van de film gingen ...
Enneuh, Wouter, geloof me vrij, het is niet gemakkelijk meer na al die bladvulling om, bij deze film, nog een concreet antwoord op een conrete vraag te vinden. Maar ik had enkele pagina's geleden al gezegd dat dat risico erin zat.
Zelf heb ik de film niet gezien, en ik zal hem ook nooit zien. Te bloederig naar mijn smaak. Een antwoord op de vraag kan ik dan ook, tot mijn spijt, niet geven 
DiDa
-
- 3646 berichten
- 2795 stemmen
Bedankt voor je toelichting KrisV. Ik vind dat we als filmfreaks gewoon gezellig en op een leuke manier moeten discussieëren over films. Daar is deze site toch voor?
Maar ik snap het idee van de film: men wil laten zien dat de Westerse beschaving / mensen eigenlijk net zo barbaars zijn als de kannibalen uit de film. Dat is misschien in het echt ook wel zo en de boodschap is dan ook duidelijk, maar ik VIND (let op! mening) dat men dat in de film beter had kunnen uitwerken. Ik vind het gewoon onlogisch dat professionele filmmakers (dit TYPE mensen dus) zich zo gedragen wanneer ze op een missie gaan om hun hobby en werk uit te oefenen. Het kan wel, maar dan moeten daar motieven voor gegeven worden en zoals gezegd kan ik die nergens ontdekken. Een ander misschien wel, dus daarom wil graag weten waar men dat gezien heeft. Mijn mening kan misschien heel anders worden daardoor.
Dit vind ik nu het leuke aan film. Die verschillende visies van mensen. Nu moeten we ze nog op een leuke manier met elkaar uitwisselen (daar is de site voor bedoeld).Dus ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Daarna ga ik dit laten voor wat het is en ga weer lekker genieten van een andere film. Alvast bedankt....
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
men wil laten zien dat de Westerse beschaving / mensen eigenlijk net zo barbaars zijn als de kannibalen uit de film.
Wat was de tagline ook alweer?? Liever in de warme buik van je buddy dan in de kille grond?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het volledig met DiDa eens. (Je zal dus ook geen bevredigend antwoord op je vraag krijgen, want dat is er niet.)
De gedragingen van de hoofdpersonen zijn onlogisch en hebben mijn inziens geen ander doel dan om te schokeren. Mocht de filmmaker de westerlingen als barbaars willen afschilderen t.o.v. de inboorllingen dan probeert hij dat enkel te doen door te grijpen naar makkelijke schockeffecten. Een zwakte bod imo.
De opmerking van Menni dat dit standaard menselijk gedrag is slaat natuurlijk nergens op. Ik ken veel documantaire makers en zij zouden zich geen van allen zo gedragen, in de verste verte niet!
DiDa
-
- 3646 berichten
- 2795 stemmen
Wat bedoel je daar nu weer mee Mikey? Is er nou niemand die fatsoenlijk een antwoord kan geven op een vraag? Volgens mij zitten hier een hoop verkeerde mensen die helemaal niet van film houden.... sorry dat ik zo denk, maar voor mij begint het er op te lijken.
DiDa
-
- 3646 berichten
- 2795 stemmen
Ik ben blij dat er mensen zijn die wel leuk kunnen discussieëren. Bedankt Reinbo en KrisV. Het is nu een stuk duidelijker. Reinbo, je haalt de woorden uit mijn mond.
Ik ben trouwens ook blij dat de discussie weer een beetje over de inhoud van deze film gaat. Nu stop ik echt....ha ha.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Nou dat mensen zo bang zijn voor inheemse culturen terwijl dat helemaal niet nodig is... Denk ik DIDA. Dat is toch het concept een beetje?
DiDa
-
- 3646 berichten
- 2795 stemmen
Oh sorry Mikey, bedoel je het zo...Daar heb je volkomen gelijk in. Dat is het concept van de film!
Ik wist niet dat je dat bedoelde en heb voorbarig een mening over je gevormd. Ik dacht dat je mij aanviel op een mening/conclusie. Mijn excuses daarvoor....
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
De film geeft zelf toch echt alle antwoorden, hoor.
Beginnend met de groep 'documentaire' makers die allesbehalve integer zijn.
De sensatiezucht van de omroep om het zsm uit te zenden is, is toch al een hint waarom de crew de grens opzoekt.
Sterker nog, als de eerste reel gedraaid wordt met de executies in Afrika, wordt er bij vermeld dat ze niet zo integer zijn als ze zich voordoen. De soldaten werden nl. betaald.
Als we geïntroduceerd worden met de crew, wordt al duidelijk dat ze veel aan enscenering doen. Een shot die overgedaan wordt. De kijker inlichten over de onbekende 'gevaren' die ze zullen treffen in de jungle.
Als de vrouw een spin op haar schouder heeft en het uitschreeuwt van angst, wacht haar vriend met ingrijpen totdat het allemaal goed in beeld komt.
Sensatiezucht, calculerend en ook nog eens roekeloos.
De dame van de omroep zegt het volgende in de scene direct na hun eerste grote wandaad:
Today, people want sensationalism.
The more you rape their senses, the happier they are.
En dat is precies waar die filmmakers het om deden.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
De opmerking van Menni dat dit standaard menselijk gedrag is slaat natuurlijk nergens op.
Blijft grappig, hoe dit als 'leuk' wordt beschouwd en mijn mening over menselijk gedrag als aanvallend. Afin: 'standaard' wil niet zeggen dat iederéén zo is, maar een béétje kennis van de geschiedenis (inclusief het heden) doet toch hopelijk wel beseffen dat genadeloos afmaken van andere culturen als behoorlijk ingeburgerd mag worden beschouwd. En dus in een film net zo min per se expliciet hoeft uitgelegd te worden als bijvoorbeeld een doorsnee romance. ToNe verwoordt verder al prima hoe de film dit gedrag niettemin echt wel aardig toelicht.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Today, people want sensationalism.
The more you rape their senses, the happier they are.
Tja deodato doet natuurlijk hetzelfde.. maareh Is er nergens een online interview met deodato hierover te lezen???
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De film geeft zelf toch echt alle antwoorden, hoor.........
.....Today, people want sensationalism.
The more you rape their senses, the happier they are.
En dat is precies waar die filmmakers het om deden.
Als de regisseur door middel van die paar zinnen de geloofwaardigheid voor hun wrede gedrag wil onderbouwen. Vind ik dat toch een pover staaltje filmmaken en niet genoeg om de film als groots meeslepend meesterwerk over de wreedheid van de 'beschaafde' mens te noemen.
Nee, goedkope exploitatie, verder komt het niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
[Afin: 'standaard' wil niet zeggen dat iederéén zo is, maar een béétje kennis van de geschiedenis (inclusief het heden) doet toch hopelijk wel beseffen dat genadeloos afmaken van andere culturen als behoorlijk ingeburgerd mag worden beschouwd.
Ja, maar dat is gelukkig voor verweg de meeste van ons niet de 'standaard'. Een beetje ongenuanceerd is je eerdere opmerking toch wel te noemen.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, ik sta er volledig achter: Cannibal Holocaust symboliseert menselijk gedrag wat mij betreft prima, een stuk beter dan doorsnee romantische comedy's, waarbij je nooit iemand hoort klagen over gebrek aan uitleg bij een intredende verliefdheid. Zat trouwens even tussen je favorieten te bladeren, da's altijd interessant, ik zal maar niet over Visitor Q beginnen?
(ook een goeie film trouwens, net als heel veel romantische comedy's)
'De meesten van ons' rijkt voor mij een stuk verder dan mijzelf en directe omwonenden in de huidige tijd. Waar ik wellicht ook wat minder positief over ben dan jij.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
The more you rape their senses, the happier they are
Nee, goedkope exploitatie, verder komt het niet.
Deodato doet inderdaad hetzelfde. Net als de crew gaat hij voor de schock. Het is uiteindelijk Deodato die de schilpad doodt, als de auteur van het werk.
Het wordt helemaal lastig als hij de 'barbaarse' crew een weerwoord geeft in de vorm van het 'moraal' van de professor. Als de film eindigt, met het veroordelen van de filmcrew, veroordelen wij op onze beurt Deodato als auteur van het sensationalisme. Het mechanisme dat hij zogenaamd met de film zou moeten afkeuren.
Maar hoezo gaan wij er van uit dat hij het zelf veroordeeld? Deodato maakt exploitatiefilms en sinds wanneer heb je in de filmwereld opeens krediet?
Michael Bay zal door zijn historie een 'prutser' blijven terwijl sommigen Peter Jackson nog niet eens serieus willen nemen.
CH is pure exploitatie, niks meer, niks minder.
Net als Being John Malkovich waar je fictie en een schijnbare werkelijkheid [Malkovich als bestaande figuur] eerst 'even' moet plaatsen, zo werkt CH met haar schijnbare moraal.
Maar uiteindelijke is er geen moraal en verschilt het weinig met Cannibal Ferox of Eaten Alive.
En is het verwijt dat Deodato datgene laat zien wat er aan de orde van de dag is, fictief [moorden, verkrachting] en echt [doden van dieren].
En de discussie die weer daaruit vloeit is weer hypocriet, oftewel het menselijk gedrag die Menni zo passend vond symboliseren.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik vind het gewoon onlogisch dat professionele filmmakers (dit TYPE mensen dus) zich zo gedragen wanneer ze op een missie gaan om hun hobby en werk uit te oefenen. Het kan wel, maar dan moeten daar motieven voor gegeven worden en zoals gezegd kan ik die nergens ontdekken.
Deodato zet de documentairemakers neer als mensen met een groot superioriteitsgevoel en zonder enig respect voor alles wat ze voor de camera krijgen. Als ze dan geconfronteerd worden met barbaars gedrag veinzen ze dat verschrikkelijk te vinden, maar onderussen denkt men alleen maar aan het effect dat het zal hebben binnen hun werk en smullen ze ervan. Deodato vraagt zich niet zozeer af wie de barbaren zijn, maar hoe beschaafd deze exponenten van de westerse wereld zijn.
Natuurlijk kun je Deodato zelf ook verwijten wel te varen bij de exploitatieve beelden die de film vertoond. Is hijzelf dan wel zo zuiver op de graat?
De film heeft absoluut pretenties, maar is tegelijkertijd ordinaire exploitatie. Ik vind dat een heel interessant fenomeen. Wie gelooft dat deze film louter met goede bedoelingen is gemaakt, is naief. Wie denkt dat het enkel exploitatie is, is blind.
Het maakt de film er alleen maar interessanter op, vind ik.
DiDa
-
- 3646 berichten
- 2795 stemmen
Het maakt de film er alleen maar interessanter op, vind ik.[/quote]
Daar heb je gelijk in Wouter. Deze discussie die nu wordt gevoerd zal waarschijnlijk nooit eindigen. De film is dan toch niet zo eendimensionaal. Iedereen heeft zijn eigen ideeen over de personages. Dat houden we maar gewoon zo, niet?
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4501 stemmen
Vandaag dan eindelijk op dvd gevonden bij Van Leest voor 15 euro. Uit het The Last Road To Hell stuk ontbreekt op deze uitgave een aantal seconden, je kunt dat horen aan de muziek. Ik heb een DIVX bestand waarin de verloren seconden wel zitten. Merkwaardig...
Bij de notoire schildpadscene sputterde vrouwlief nog even tegen: 'Maar dat is toch zielig..?', verder heb ik haar niet meer gehoord.
Hesticus
-
- 33 berichten
- 8 stemmen
Maar alleen de piranha scéne werd niet gefilmd bij deze film of heb ik het mis? Voor de rest een apparte zelfgemaakte film. Je kunt er weinig van zeggen mensen die dit soort dingen doen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Deze film heeft veel indruk op mij gemaakt. Zowel filmisch als thematisch. De film bevat een ijzersterk verhaal waarvan het concept met teruggevonden filmmateriaal de inspiratiebron was voor latere films als "the blair witch project" en "the last broadcast". Ook de soundtrack van Riz Ortolani in deze film is erg bijzonder. De muziek is met momenten zeer bloedstollend en dan weer aangrijpend en werkt nu en dan tegenstellend met de beelden die je te zien krijgt. Dit maakt het allemaal zeer interessant en tegelijkertijd bizar. Bovendien zijn de talloze shots van het amazonegebied werkelijk adembenemend en enorm sfeerbevorderend.
Het staat vast dat het in beeld brengen van een totaal andere beschaving dan de onze tot ethische discussies leidt. Los van deze discussies stel ik mij de vraag wie nu de echte beesten zijn in deze film. De kannibalen met hun verschrikkelijke rituelen? Of wij, kinderen van de evolutie, die alles kapotmaken met onze niet te stoppen exploratiedrang?
divjunky
-
- 22 berichten
- 19 stemmen
Je kunt lullen wat je wil maar de beelden zijn prachtig van die ongerepte natuur, soms dacht ik dat ik naar een natuur programma zat te kijken Voor de rest vindt ik de muziek echt geweldig Zonder is hij minder cru dan met Dat weet ik zeker.
De gehele film geeft een pakkende sfeer aan, zowie zo door het contrast tussen de omgeving en kinderachtige gedrach van de journalisten.
Tja die dieren... Natuurlijk is het slecht om echte te gebruiken Maar ik vindt dat(en dat heb ik ook) mensen sneller schokkend zijn als er dieren dood gemaakt worden dan mensen. Sinmpelweg omdat mensen wel kunnen afweren en dieren niet. Maar dit is een film en een film is nagespeelt. Dat is hierbij qwa dieren niet het geval. Ik wil lol kunnen hebben om horror en wil het journaal kunnen kijken maar dan met DE KNOP OM en daar helpen ze niet echt mee met deze film.
Hesticus
-
- 33 berichten
- 8 stemmen
De muziek komt vaak ook niet overeen met de beelden. Waarom dat weet ik niet. Ik heb juist dat wat ze die journalisten hebben aangedaan erg. Niet toen er zo'n lijk in zo'n kampje lag open. Dat zag er ook niet zo spectaculair uit. Maar om te zien dat ze gewoon blijven filmen op iemand die uit elkaar gesneden werd ging me toch wel te ver.
Laat ik het zo zeggen, als ik dit met mijn moeder keek had ze gezegd uit dat ding!
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4501 stemmen
Laat ik het zo zeggen, als ik dit met mijn moeder keek had ze gezegd uit dat ding!
Exploitation
-
- 370 berichten
- 3448 stemmen
Apart filmpje.....maar oooh zo geweldig!!!
Geniale film, ala Blair Witch Project, alleen stukken meer vermakelijk! Gewoon voor de liefhebbers van Italiaanse film en 70's cannibal movies gewoon een dikke vette must! Goed verhaal, goeie montage, zeer realistisch wat de film gewoon uniek maakt...one of his kind! 
Hesticus
-
- 33 berichten
- 8 stemmen
haha sorry ik lach hierom. Er worden wel mensen in vermoord en dat maakt het toch wel iets minder vond ik. Ik keek er niet met een lach naar.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
haha sorry ik lach hierom. Ik keek er niet met een lach naar.
Lach je nu wél of niet om deze film?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Zeker weten. Riz Ortolani heeft dat goed gedaan, heb die soundtrack hier ook al een paar jaar liggen. Misschien kan ik je Fabio Frizzi aanraden als je van dit soort muziek houdt. Die heeft soundtracks gemaakt voor films als Cannibal Ferox, The Beyond, Zombi 2... Echt geniaal die kerel.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
77 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








