Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

Na het herbijken van deze film ga ik mijn stem niet verlagen of verhogen,De Film blijft goed.Vind het een zeer geslaagde actie/drama film.Denzel zet wel een zeer goede rol neer hier en ook zeker Christopher Walken ook al is zijn rol veel kleiner toch speelt hij prachtig,zeker de scene waar hij uitleg van craisey kunst.Voor de rest verhaal blijft goed.
4 sterren

Mooie film. Vooral het acteerwerk van Denzel Washington en Dakota Fanning vind ik goed
4,5 sterren

Lekkere film. Washington weer goed op dreef!

avatar van Rianneke_Dan
zeer goeie film!!

Dakota en Denzel kunnen het zeker wel!!

Mijn conclusie over de film: hard maar gerechtvaardigt.
Heeft me vanaf het begin tot het einde echt kunnen boeien, echt klasse.

Deze film kon mij niet overtuigen. standaard drama actie film. Erg ongeloofwaardig en soms irritant, bijv hoe ze zijn drankmisbruik laten zien.(lachwekkend). En weer die Denzel Washington, ik zal niet zeggen dat hij niet kan acteren, maar overtuigend allerminst.

Het camera werk is af en toe wel aardig, alleen op heel veel punten overdone en dat werkt weer op de lachspieren. kortom standaard hollywood-meuk

2.0

avatar van xangadix
Het gegoochel met camerastandpunten en versnellingen begon me na een poosje wel te vervelen. Verder nog wat standaard Hollywood geslijm, maar al met al viel hij me wel mee, zeker gezien het feit dat ik niet in de gaten had dat de film zo lang duurt. 3*

Diesel
De actie scenes zijn goed maar toch behoort deze remake niet tot de betere wraakfilms. Vooral door de ongeloofwaardige beweegredenen van de hoofdrolspelers en het zwakke script. Verder is Washington een grote miscast en neigt regisseur Tony Scott iets te vaak naar oversentimentele taferelen. Vlotte film maar eigenlijk overbodig want het origineel is beter. 2,5*

avatar van metaledje
heb hier niet veel over te zegge,behalve dat denzel gewoon altijd TOP acteerd 3.5*

hinie
hele mooi film.
boeide ook mij van het begin tot het einde

avatar van Werwolf
Ik snap niet dat deze film zo hoog gewaardeerd wordt. Ik vond het begin heel aardig, maar naar mate het verhaal vorderde werd het erg ongeloofwaardig en flauw.
Denzel die een auto met een bazooka (of wat dan ook) doormidden schiet, en er vervolgens rustig op af loopt om de rest neer te knallen: bah, bah.
Het kon mij iig totaal niet boeien,

avatar van hannes64
Ongelooflijk goed gemaakte actie/thriller.

Die hard staat bij mij op #1, maar Man on fire heeft een dikke 2de plek in m'n top 10 .

Vooral in de 2de helft van de film, lekkere geweldadige afrekeningen.

Dakota Fanning speelt trouwens ook zèèr goed.

Puur genieten....vergeet even de eerste 35 minuten en dan komt ie pas ècht goed op dreef.

In 1 woord, Uitstekend!!

felix89
ik snap niet echt hoe dat iedereen deze film goed vind, ik keek ernaar en kreeg bijna een epilepsie-aanval van.

aan het verhaal ligt het niet , de acteurs ook niet
en er zitten mooie scenes in maar die flitsen elke keer als er actie in komt daar krijg je gewoon koppijn van.
goed verhaal
degelijke acteerprestaties
slechte regie

Super film,goed verhaal zegt genoeg lijkt me..Zien!!!

avatar van maxcomthrilla
Mooie film: goede opbouw, goede muziek, met een prachtige rol van het meisje en haar relatie met Creasy, goede mix van drama en actie. *4,5.

avatar van narva77
Prima film, lekker hard ook. Ik stoorde me alleen af en toe aan die soms irritante montage. 4* toch wel.

maxcomthrilla schreef:

sluit ik me bij aan

avatar van Mc
Mc
Ik zag dat er hiervoor nogal wat mensen waren die vroegen om een uitleg waarom zoveel mensen deze film zo goed vonden. Nou ja hier is 'ie dan...

"Man on Fire." Ik moet toegeven, nadat ik de previews, trailers, en de titel had gezien/gelezen was de enige reden waarom ik deze film zou willen zien omdat ik zin had in wat Jean-Claude van Damme achtige actie. Op een bepaalde manier was ik dus een beetje teleurgesteld.

De film was alles behalve wat ik dacht dat het was. Zoals bijna iedereen die deze film ging zien dacht ik dat ik een film voorgeschoteld zou krijgen met een slecht verhaal, weinig karakterontwikkeling etc. En vooral veel actie. Maar, Man on Fire is een van de beste uit z'n genre die ik in een lange tijd gezien heb.

Met tweevoudig Oscar-genomineerde, eenvoudig oscar-winnaar en een van mijn persoonlijke favorieten: Denzel Washington als John Creasy, een constant dronken ex-CIA agent, ingehuurd om de dochter van een rijke mexicaanse businessman te bewaken. Ray, aardig geacteerd door Christopher Walken, tipt hem over deze baan.

Washington zet Creasy aan het begin van de film neer als een man zo diep in de put zit dat hij elke hoop heeft opgegeven. Hij is bijna continu dronken en op zoek naar een plek en manier om zijn leven te beeindigen.
Wanneer hij Pita ontmoet, ontstaat er meteen een voor hem ongewone relatie en; in Ray's woorden "she showed him that it's okay to live again.".
Dakota Fanning, misschien wel het beste 'kidactor-tje' dat op dit moment veel te zien is (samen met Freddie Highmore). Ze zet Pita dan ook neer als een intelligent en grappig meisje met een hoog aaibaarheidsgehalte. Mede hierom komt de (toch wel voorspelbare ) kidnapping als een hardere klap aan.

Het grote contrast tussen Creasy en Pita zorgt voor de nodige chemie. Eerst lukt het Pita totaal niet om 'vrienden' met Creasy te worden; "You pay me to protect her, not to be friends with her". Uiteindelijk lukt het haar toch, en Creasy wordt een soort tweede vader voor Pita. Deze sterke band zorgt er voor dat Creasy, na twee maanden in het ziekenhuis te heben gelegen, de kidnappers achterna gaat.

Vanaf dat moment begint Creasy's karakterontwikkeling echt. Van de scene: "I'm gonna kill 'em. Anyone that was involved. Anybody who profited from it. Anybody who opens their eyes at me", tot het einde krijgen we de echte Creasy te zien. Een 'killing machine' die niet te stoppen is tot dat hij zijn doel heeft bereikt.

Dit gegeven is misschien wel de film z'n echte sterkte. Man on Fire is niet als andere revenge-films, Creasy leert niet dat moorden verkeerd is, hij ontdekt niet dat het leven waardevol is. Hij moordt en moordt en moordt totdat hij z'n doel bereikt heeft. Toch blijven we sympathie met hem houden, we zijn het eens met wat hij doet omdat de zogenaamde 'professionals' dat lieve kleine meisje gekidnapped hebben.

Ook de cinematografie was geweldig. Regisseur Tony Scott heeft -hoewel misschien een beetje teveel- gebruik gemaakt van aparte montage, filters en textures. Dit past prachtig bij de kleuren van Mexico City en geeft de film z'n eigen look. Het revolutionaire gebruik van ondertitels was ook om van te smullen.

avatar van animalkrullie
Een goede film, Denzel op dreef.
Mooi gefilmt.

Ik vond de cinematographie van Scott net iets te hyperkinetisch..na verloop van tijd worden de snelle cuts wat vermoeiend.

Ook kruipt er bij momenten iets teveel meligheid in de film,maar los daarvan heeft hij heel wat kwaliteiten.
Mexico wordt gepast groezelig in beeld gebracht.
de film heeft ballen,en Washington steelt de show
3.5***

avatar van timmem
Dit is nou de beste wraak-film die er gemaakt is. Het gaat in deze film niet alleen maar om de wraak. De relatie tussen Denzel Washington en Dakota Fanning word heel mooi in beeld gebracht. Ook de bijrol van Christopher Walken is keigoed.

avatar van TerryA
deze film was niet gebaseerd op een echte verhaal en al speelt Washington zijn rol goed de film blijft gewoon een nieuwe big budget versie van Sylvester Stallone's Rambo - waardeloos dus!!

ik kijk toch wel graag naar zulke films hoor ... denzel is toch wel een favo acteur bij mij ... gewoon kijken dus!

TerryA schreef:

Wat een gelul. Man on fire is wel eventjes wat beter en een stuk stijlvoller dan Rambo, en het is echt niet zo dat Denzel's personage alles en iedereen zomaar afslacht. En de film is al helemaal niet waardeloos.

Inderdaad, deze film vergelijken met Rambo is wel heel erg kort door de bocht. Je moet goed inzien dat het hier ook om de relatie tussen Denzel en Dakota gaat. Natuurlijk komen er dan ook stukken met actie in voor. Maar kijk nou naar dat eind, achteraf zeg je dat je had al wist, maar ik zelf had er al geen hoop meer op.
Een van mijn favo's deze film.. 5*!

Een erg goede film, goed in beeldgebracht en erg goed gespeeld. Kan het niet anders zeggen,

robin00787 schreef:

BULLSHIT!!!!
rambo is slecht!! sylvester is slecht!!
maar Man on fire is weldegelijk goed!! mooi en goed gespeeld

Denzel Washington is toch een goed acteur en voegt toch telkens wat toe aan de films die hij speelt. Verder ook goede film op zichzelf.

Mijn stem: 4,5

Scratt
Niet alleen Creasy's meesterwerk is hier te zien, ook Denzel's meesterwerk. Dit is zeker en vast zijn beste rol ! Creasy: Een grote droevige beer krijg je te zien in de eerste helft, in de tweede helft een geloofwaardige wraakengel. (ook de muziek op het einde van Gladiator was een prachtige vonst= going home)

Maze
Denzel Washington speelt hier echt fantastisch, op het begin is hij wat terughoudend over Pita maar hoe verder het verhaal vordert hoe sterker die band word. Het einde heeft me ook aangegrepen Pita blijkt nog te leven en geeft dan zijn leven voor haar. Dat werd ook mede geholpen door de muziek uit The Gladiator. Ik geef deze film gewoon 5*