Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.482.741)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1482741)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
Adembenemend en je kijkt je ogen uit en daar krijgt de film dan ook 'gewoon' 4 sterren voor. De film is te voorspelbaar en op momenten gewoon cliche, het geheel is te sentimenteel (af en toe regelrecht out of place), het ecologische en op de mensheid kritische verhaaltje ligt er veel te dik boven op, er zijn te veel plotgaten, de film duurt zeker een half uur te lang en het acteerwerk te uiteenlopend (van weinig bijzonder tot zelfs heel matig) voor een echt hoge beoordeling. Avatar mag de boeken in als baanbrekend, revolutionair etc., maar dan alleen op technisch gebied. Aangezien film niet alleen een technische en klinische beleving hoort te zijn, 'slechts' 4 sterren. Overall was het een leuke avonturenfilm waarbij je je ogen uitkijkt. En hoe de film er uit ziet, degradeert veel van mijn kritiek tot details, maar toch. Heb ook geen film op 4 sterren staan, waar ik zo kritisch over ben. Dat is een prestatie.
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2314 stemmen
Blijkbaar maakt het niet uit. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De kijker is wel tevree met een slap verhaaltje, dat blijkt wel uit de box office of zelfs de rating hier.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
En dat is een heel plausibel argument natuurlijk. Voor kijkers die het plot hoog in het vaandel hebben staan zal Avatar niet het gewenste effect hebben.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Wat moet Cameron er aan doen dan? Ik denk dat hij die 95% die de film wel retegoed belangrijker vindt dan de paar mensen die de film niet goed vinden. Die leveren immers het grote geld op, ik kan het hem niks kwalijk nemen dat hier gekozen is voor de "simpele" variant van een verhaal. Het is nu toegankelijk voor iedereen, wat belangrijk is bij een film als dit.
Enne, ben je echt nooit tevreden met een "slap verhaaltje"? Je hebt toch wel een iets gevarieerdere filmsmaak hoop ik? Soms zijn dit soort films juist even lekker tussen serieuze voer. Films waar je kan ontsnappen in een andere realiteit, zonder dat je er diep over moet nadenken.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Wat moet Cameron er aan doen dan? Ik denk dat hij die 95% die de film wel retegoed belangrijker vindt dan de paar mensen die de film niet goed vinden. Die leveren immers het grote geld op, ik kan het hem niks kwalijk nemen dat hier gekozen is voor de "simpele" variant van een verhaal. Het is nu toegankelijk voor iedereen, wat belangrijk is bij een film als dit.
Dus je geeft eigenlijk toe dat dit commerciele troep is.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2410 stemmen
Want iets wat commercieel is is altijd troep...
Je kunt met een film met een budget als dit nou eenmaal niet te grote risico's nemen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
Eens met Zavo, echt een non argument. De massa dit, dus de film is geweldig. Tsja. Cameron had de kans om een van de beste films allertijden te maken. Nu is het alleen technisch baanbrekend. Dat is geweldig, maar over 10 jaar heb je daar niets meer aan. Als de film nu ook een goed verhaal (om maar even heel algemeen samen te vatten wat er mis is met de film) had, was het wellicht een van de beste films ooit. Dat neem ik Cameron in zekere zin wel kwalijk ja. Maar goed, zo lang je mensen hebt die wijzen op de ongelofelijke winst die deze maakt om kwaliteit aan te tonen, wordt het een lastig verhaal.
Wat Martijn hierboven noemt, geeft eigenlijk ook gewoon aan wat er mis is met de filmindustrie. Lijkt me nogal een goede basis voor het leveren van kritiek. Probleem is dat dit ook maar gewoon geslikt wordt, door mensen die vooral niet al te kritisch willen zijn, blijkbaar. Ik kan ook de redenen wel bedenken waarom comemrciele films zijn zoals ze zijn. Maakt dat ze beter?
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
we hebben het over 10 jaar nog steeds over deze film, want deze film introduceerde 3D wereldwijd.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Je bedoelt dat dit voor de meeste mensen de eerste 3D-ervaring is waarschijnlijk.
In de jaren '80 zat ik namelijk al in een volle bioscoopzaal bij Jaws 3D. Overigens maakte die 3D toentertijd meer indruk dan de 3D bij deze film, maar dat kan ook aan mijn leeftijd destijds liggen.
Je eerste 3D ervaring is vast zoiets als je eerste keer.. 
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
we hebben het over 10 jaar nog steeds over deze film, want deze film introduceerde 3D wereldwijd.
1) is dat niet helemaal waar
2) is dat nog afwachten
3) dat is een verdienste, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat iets zegt over de kwaliteit van de film in het algemeen
4) je reageert op een wel heel beperkt deel van mijn bericht
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Dit is inderdaad niet de eerste 3D film, alleen de eerste keer dat er $150.000.000 wordt uitgegeven om er een hype rondom te creeeren.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Dus je geeft eigenlijk toe dat dit commerciele troep is.
Het is inderdaad zeer commercieel, maar het is geen troep. Ik weet precies waarvoor de film gemaakt is en daar is het ook 100% in geslaagd bij mij
Zeer knap als een Blockbuster film dit weet te realiseren bij mij.
Eens met Zavo, echt een non argument. De massa dit, dus de film is geweldig. Tsja. Cameron had de kans om een van de beste films allertijden te maken. Nu is het alleen technisch baanbrekend. Dat is geweldig, maar over 10 jaar heb je daar niets meer aan. Als de film nu ook een goed verhaal (om maar even heel algemeen samen te vatten wat er mis is met de film) had, was het wellicht een van de beste films ooit. Dat neem ik Cameron in zekere zin wel kwalijk ja. Maar goed, zo lang je mensen hebt die wijzen op de ongelofelijke winst die deze maakt om kwaliteit aan te tonen, wordt het een lastig verhaal.
Wat Martijn hierboven noemt, geeft eigenlijk ook gewoon aan wat er mis is met de filmindustrie. Lijkt me nogal een goede basis voor het leveren van kritiek. Probleem is dat dit ook maar gewoon geslikt wordt, door mensen die vooral niet al te kritisch willen zijn, blijkbaar. Ik kan ook de redenen wel bedenken waarom comemrciele films zijn zoals ze zijn. Maakt dat ze beter?
Totaal niet eens, waarom zou er iets mis zijn met de filmindustrie als er geen gigantische risico's worden genomen met big budget films. Er komen meer dan zat goede films uit die niet zo'n toereikend budget hebben.
Tuurlijk is het verhaal niet zo memorabel, maar dat is totaal ook niet de bedoeling van de hele film. Cameron weet heus wel hoe je een film moet maken. Dit is echt niet per ongeluk gebeurt. Avatar is gewoon een film dat is afgestemd op het grote publiek. Het is ook gewoon puur vermaak van de bovenste plank, als ik film met een diepgaand verhaal wil kijken mijd ik sowieso de blockbusters, maar je weet waar je aan begint als je een Blockbuster gaat bekijken.
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Zijn er hier mensen met een bril die de film in 3D hebben gezien, zo ja is het mogelijk om de 3D bril over de gewone bril te plaatsen? Mijn moeder zou Avatar ook graag eens zien maar vraagt zich af of dit wel gaat..
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Is gewoon mogelijk volgens de brildragers die ik ken.
PS Laat je haar nog wel even een account aanmaken? 
erreper
-
- 111 berichten
- 647 stemmen
Ik heb echt genoten van deze film. Het 3d trucje voegt echt iets toe bij deze film, als je de kans hebt ga deze film vooral in het IMAX 3d theater bekijken. Mensen die lopen de zeuren over deze film en hem afkraken en idioot laag beoordelen zijn ware azijnpissers met een klomp steen op de plek waar een hart hoort te zitten. Natuurlijk is het niet een vreselijk complex verhaal met eindeloze diepgang maar daar gaat het hier ook niet om. Dit is entertainment van de bovenste plank. Een helder verhaal met een kop en een staat, prachtig beeld en geluid. Een magische film!
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Het is inderdaad zeer commercieel, maar het is geen troep. Ik weet precies waarvoor de film gemaakt is en daar is het ook 100% in geslaagd bij mij
Zeer knap als een Blockbuster film dit weet te realiseren bij mij.
Totaal niet eens, waarom zou er iets mis zijn met de filmindustrie als er geen gigantische risico's worden genomen met big budget films. Er komen meer dan zat goede films uit die niet zo'n toereikend budget hebben.
Tuurlijk is het verhaal niet zo memorabel, maar dat is totaal ook niet de bedoeling van de hele film. Cameron weet heus wel hoe je een film moet maken. Dit is echt niet per ongeluk gebeurt. Avatar is gewoon een film dat is afgestemd op het grote publiek. Het is ook gewoon puur vermaak van de bovenste plank, als ik film met een diepgaand verhaal wil kijken mijd ik sowieso de blockbusters, maar je weet waar je aan begint als je een Blockbuster gaat bekijken.
ben daar niet mee eens een film is niet metéén een blockbuster of bestemd daarvoor.er zijn genoeg films zoals godzilla,2012,Blade Runner die gemaakt zijn voor het grote publiek en het niet waarmaakte of aan het waarmaken zijn.
er zijn trouwens veel blockbusters die wel een goed of leuk verhaal hebben zoals : Jurassic Park,E.T,Ghostbusters,Armageddon om er een paar te noemen.
en is shawshank redemtion geen blockbuster ?? ok waneer de film uitkwam was er niet metéén zoveel interesse in de film,hij is met de jaren heen als maar meer bekeken maar is nu wel voor een groot deel van de filmliefhebbers de beste film allertijden.en dus betekend dat zoveel als blockbuster.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Ik weet dat er al eerder 3D films waren, maar dit is toch degene waar van iedereen zegt. 3D dit en dat, en daarom denk ik dat we het hier nog lang over hebben
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
@ Robbert; Zo kun je dingen als cliches en voorspelbaarheid altijd wel goed praten. Het feit dat het bewust is gegaan is gewoon nog erger eigenlijk. De filmstudio’s zijn bedrijven die berekenen aan de hand van tabellen en statistieken of een film winstgevend genoeg gaat worden en afhankelijk daarvan wordt een film wel of niet uitgebracht. Als je dat een goede ontwikkeling vindt, prima. Je komt met je argumentatie niet veel verder dan ; zo is het nu eenmaal.
Maar volgens mij denk jij dat ik zit te wachten op een arthousefilm qua diepgang. Dat is niet zo. Er zijn genoeg blockbusters met een dichtgetimmerd verhaal, zonder cliches en met geweldige acteerprestaties, zonder een eco boodschap etc. Het gaat er ook niet om dat blockbuster per definitie niet goed zijn, maar dat 95% nog veel beter zou kunnen. Maar jouw eisen zijn niet zo hoog blijkbaar. Dat mag.
scary meter
-
- 1 berichten
- 10 stemmen
Avatar gewoon de Max,
juist gaan bekijken, daarvan krijg je pas een kik.
Hopelijk maakt de regisseur rap een nieuwe.
van mij krijgt hij een goeie 5 sterren.
En nog een vraagje?
is het in 3D ook goed? Is het niet te vermoeiend voor de ogen? Heb de gewone versie gezien 
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Want iets wat commercieel is is altijd troep...
Je kunt met een film met een budget als dit nou eenmaal niet te grote risico's nemen.
Wat ben ik blij dat Hollywood het succes van The Dark Knight genegeerd heeft zeg. Dat verhaal was absoluut niet zo oppervlakkig en uitgekauwd als dat van Avatar, maar scoorde wel ontzettend goed. Mijn punt was dat kijkers het allemaal maar voor lief nemen omdat het er gewoon prachtig uit ziet bij Avatar, maar als Cameron even de moeite had genomen er een wat steviger verhaal van te maken, dan had hij nét dat extraatje gegeven wat deze film een waardige nr. 1 maakte, maar daar was hij te laks voor. En, nu weer terug naar mijn originele opmerking; wat maak het hem uit, iedereen is de film wezen zien, en niemand kan ontkennen dat het een fantastische kijkervaring is. Maar wanneer iedereen de bioscoop uit komt met als enige beklag dat het verhaal zo simpel is, dan heb je een kans gemist.
erreper
-
- 111 berichten
- 647 stemmen
@ SCARYMETER:
3d is de eerste minuten even wennen, daarna is het echt wel leuk, je word wat meer bij de film betrokken. Voor het beste effect moet je in het midden van de zaal gaan zitten.
mcdaktari
-
- 7301 berichten
- 0 stemmen
Ik weet dat er al eerder 3D films waren, maar dit is toch degene waar van iedereen zegt. 3D dit en dat, en daarom denk ik dat we het hier nog lang over hebben
Ja en toch ondanks dat iedereen er zo over praat vond ik het 3D toch best wel meevallen in Avatar. Ik verwacht veel meer van Alice in wonderland en straks van Toystory 3. Teminste wat ik gezien heb in de trailer van Alice in wonderland vond ik het 3D effect veel beter dan bij Avatar. Ik denk ook dat animatie films zich beter lenen voor 3D effect. En daarbij zal in de toekomst het 3D ook wel steeds meer verbeterd worden lijkt mij.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5750 stemmen
Het is ook niet de bedoeling geweest een heel diepgaand verhaal te vertellen. Het is niet echt eerlijk een film af te kraken voor iets dat het nooit heeft willen zijn. Je gaat toch ook niet klagen over het gebrek aan humor in The Green Mile?
mcdaktari
-
- 7301 berichten
- 0 stemmen
Hoezo ga jij ervan uit dat het dat nooit heeft willen zijn? Ik denk dat iedere regiseur toch het beste wil van zijn film dus vlgs mij ook die van Avatar. Of denk jij dat ze zoiets hadden van, ach flats maar een verhaaltje inelkaar het maakt toch niet zoveel uit. Nou echt niet.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3669 stemmen
Hij heeft gewoon hetzelfde verhaal van zijn titanic genomen en het in de 3D wereld van pandora neergeploft zoals ik als vermeldde.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Kan iemand me nog uitleggen hoe er 'zwevende bergen' kunnen bestaan?
Joob
-
- 3 berichten
- 594 stemmen
Geweldige film. Heb hem 2 keer gezien in de bios,
maar: Het verhaal is eigenlijk hetzelfde als pocahontas, op http://tinyurl.com/yldjlkf kun je het verhaal zien van pocahontas, alleen hebben ze de namen veranderd.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Kan iemand me nog uitleggen hoe er 'zwevende bergen' kunnen bestaan?
Zwaartekracht niveau. Niet zo gek verschijnsel op een maan.
Wat een onzin. Avatar heeft net als Titanic een lovestory, that's all.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Zwaartekracht niveau. Niet zo gek verschijnsel op een maan.
Waarom zweven de Na'Vi dan niet (of alle andere dingen)?
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Misdaad / Actie, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








