Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.493.637)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1493637)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Genius
-
- 32 berichten
- 14 stemmen
Een film die ik vanmiddag ga kijken om 16:00. Ik ben zo benieuwd, uiteraard in 3D kwaliteit. Ook dat is het voor het eerst.
Ben ook erg benieuwd als Twister in 2012 in 3D uit komt.
Van sommige hoor ik dat het soms wat te kinderachtig is omdat er niet echt volwassen humor in zit. Dat zit mij wat tegen, maar weerhoudt mij niet om te gaan vanmiddag.
mcdaktari
-
- 7449 berichten
- 0 stemmen
Denk jij nou echt dat hij alleen maar Avatar heeft gezien? Niet iedereen gaat meteen als ie zich aanmeld hier op MovieMeter gelijk alle films die hij ooit heeft gezien bekritiseren. En aangezien Vilmexpert zich nog maar net heeft geregistreerd hier, zullen er heus nog wel meer films volgen. Maar iedereen doet het op z'n eigen manier. En dat VilmExpert op een gegeven moment 5,0 sterren stemde was vlgs mij alleen om te laten zien, zo van, Is het nu wel goed, als ik 5 stem? Als je goed gekeken hebt had hij in eerste instantie 0,5 gestemd maar heeft het daarna verhoogd naar 2,0 sterren. Zo gek is dat toch niet, dat gebeurd wel vaker. En die 5,0 sterren stemming spreekt voor zich dacht ik zo. Maar val die persoon toch niet zo aan om z'n stem. Het gaat nota-bene maar om een film hoor.
Actionfreak
-
- 454 berichten
- 0 stemmen
Denk jij nou echt dat hij alleen maar Avatar heeft gezien? Niet iedereen gaat meteen als ie zich aanmeld hier op MovieMeter gelijk alle films die hij ooit heeft gezien bekritiseren. En aangezien Vilmexpert zich nog maar net heeft geregistreerd hier, zullen er heus nog wel meer films volgen. Maar iedereen doet het op z'n eigen manier. En dat VilmExpert op een gegeven moment 5,0 sterren stemde was vlgs mij alleen om te laten zien, zo van, Is het nu wel goed, als ik 5 stem? Als je goed gekeken hebt had hij in eerste instantie 0,5 gestemd maar heeft het daarna verhoogd naar 2,0 sterren. Zo gek is dat toch niet, dat gebeurd wel vaker. En die 5,0 sterren stemming spreekt voor zich dacht ik zo. Maar val die persoon toch niet zo aan om z'n stem. Het gaat nota-bene maar omeen film hoor.
Wat ik raar vind is dat vilmexpert wel zijn stem drie keer kan veranderen en hier dus alleen maar komt,
om een beetje de score te gaan verpesten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, dat denk ik echt. Of het klopt kan ik natuurlijk niet zo 1,2,3 bewijzen. Maar ik ben wel positief, ook al ben ik me bewust van zoveel onrecht, oorlog, exploitatie, vervuiling etc. Ik denk dat we er vooral door de enorme brede groei aan media-aanbod in de laatste 20 jaar (oa. internet, mobiele telefonie) veel meer bewust van zijn gaan worden. Hierdoor neigen we al snel alles maar somber in te gaan zien, terwijl het ons juist meer bewust maakt, waardoor we er meer aandacht aan besteden en oplossingen zoeken die we anders niet gezocht hadden. Denk dat dit zoiezo wel geldt voor de harmonie tussen de mensen.
Er worden nu ander veel meer mensen onderdrukt dan vroeger (Er zijn er ook veel meer). En dat bewust zijn is hartstikke leuk, maar we doen er vrijwel niets aan... Euro gaat altijd nog voor de eco.
Verder vind ik planeet Aarde ook hartstikke mooi hoor. Ik hou alleen niet zo van al die mensen. 
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
Er worden nu ander veel meer mensen onderdrukt dan vroeger (Er zijn er ook veel meer).
Misschien dus in absolute getallen, relatief gezien ben ik ervan overtuigd dat dit er in vroegere tijden véél meer waren. Denk aan de slavernij (zowel de transatlantische handel als slavernij opzich), van adel landeigenaren, oorlogen tussen stammen en volkeren en landen, kruistochten. Noem maar op.
Ik zie trouwens ook liever de eco voor de euro..
Actionfreak
-
- 454 berichten
- 0 stemmen
Hoeveel winst heeft de film tot nu toe wel niet gemaakt?
Riel
-
- 94 berichten
- 64 stemmen
Misschien dus in absolute getallen, relatief gezien ben ik ervan overtuigd dat dit er in vroegere tijden véél meer waren. Denk aan de slavernij (zowel de transatlantische handel als slavernij opzich), van adel landeigenaren, oorlogen tussen stammen en volkeren en landen, kruistochten. Noem maar op.
Ik zie trouwens ook liever de eco voor de euro..
Jij hebt echt geen benul in je leefomgeving. De hele samenleving op deze aardkloot staat op springen en jij zegt dat er minder aan de hand is 
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
Reageer dan in ieder geval nog inhoudelijk op mijn tekst en met argumentatie, in plaats van hopeloos negatief in de ronde roepen. Oja en schrijf liever correct leesbare zinnen.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Jij hebt echt geen benul in je leefomgeving. De hele samenleving op deze aardkloot staat op springen en jij zegt dat er minder aan de hand is
Wat lul je nou? Ik zie hier helemaal geen rellende meute buiten hoor en al m'n collega's zitten hier braafjes te werken. Ga er even de geschiedenis op na, dan pas zal je wel merken waartoe een op springen staande samenleving in staat is.
Riel
-
- 94 berichten
- 64 stemmen
Je wil hopelijk toch geen overzicht van alle lopende conflicten op deze aardbol te hebben van mij of wel? Jij pretendeert hier de alweter uit te hangen, en dit soort opmerkingen "Denk dat ik armoedigere leefomgevingen heb gezien als de gemiddelde Nederlander" triggeren mij. Wat ben jij beter dan de gemiddelde Nederlander? Pff... blaaskaak.
En mijn zin loopt prima.
En wat doet Jawadebla nou hiertussen? Ik 'lul' niks, ik reageer. Hou het wel een beetje netjes?
Maar ik merk het al, ik houd mijn handjes wel thuis hier 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Misschien dus in absolute getallen, relatief gezien ben ik ervan overtuigd dat dit er in vroegere tijden véél meer waren. Denk aan de slavernij (zowel de transatlantische handel als slavernij opzich), van adel landeigenaren, oorlogen tussen stammen en volkeren en landen, kruistochten. Noem maar op.
Beetje verkeerd beeld heb je wel. Verschil tussen arm en rijk is immers groter dan ooit. In Afrika en Azië (en Zuid Amerika) leven een paar miljard mensen in onderdrukking en in armoede. Dan zijn er ook nog de nodige oorlogen en echt foute regimes. Maar zelfs in Europa (met name het Oosten) en in de USA is het ook lang niet voor iedereen een pretje. Ook in Mexico woedt een maffia oorlog.
Zou niet willen beweren dat het in de middeleeuwen slechter was, toen leefden er nog heel veel volkeren en stammen op autonome basis.... Was toen waarschijnlijk beter toeven in India, China en Afrika dan nu....
En dan hebben we het nog enkel over de mensen, de natuur en het dierenrijk in het bijzonder is gedecimeerd de afgelopen eeuw.
Wat lul je nou? Ik zie hier helemaal geen rellende meute buiten hoor en al m'n collega's zitten hier braafjes te werken. Ga er even de geschiedenis op na, dan pas zal je wel merken waartoe een op springen staande samenleving in staat is.
Jij kijkt niet echt verder dan je eigen straat.... In 1430 was ook alles rustig in de Wijnhaven. Ook daar werkte men gezellig samen in de bakkerij op de hoek.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Beetje verkeerd beeld heb je wel. Verschil tussen arm en rijk is immers groter dan ooit. In Afrika en Azië (en Zuid Amerika) leven een paar miljard mensen in onderdrukking en in armoede. Dan zijn er ook nog de nodige oorlogen en echt foute regimes. Maar zelfs in Europa (met name het Oosten) en in de USA is het ook lang niet voor iedereen een pretje. Ook in Mexico woedt een maffia oorlog.
Zou niet willen beweren dat het in de middeleeuwen slechter was, toen leefden er nog heel veel volkeren en stammen op autonome basis.... Was toen waarschijnlijk beter toeven in India, China en Afrika dan nu....
En dan hebben we het nog enkel over de mensen, de natuur en het dierenrijk in het bijzonder is gedecimeerd de afgelopen eeuw.
Jij kijkt niet echt verder dan je eigen straat.... In 1430 was ook alles rustig in de Wijnhaven. Ook daar werkte men gezellig samen in de bakkerij op de hoek.
Wat een lulkoek allemaal zeg. Kijk even verder dan je neus lang is zou ik zeggen. Allicht dat er nog veel conflicten zijn in de wereld, maar relatief gezien gaat het de mensheid toch een pak beter dan pakweg 500 jaar geleden. De Middeleeuwen, The Dark Ages, heten niet voor niets zo.
De kloof tussen rijk en arm nog nooit zo groot zeg je? Vroeger was iedereen straatarm op een paar enkelingen na, nu heb je een grote massa die het lang niet slecht heeft (kan natuurlijk nog beter).
Er zijn nu zeker nog talloze foute regimes, maar nog maar een fractie wat er vroeger was, en daarvoor moeten we heus niet zo lang en zo ver teruggaan in de geschiedenis (Franco, Salazar, Videla, Mussolini, Hitler...iemand?).
Nee, ik zou zeggen, de mensheid is er op vooruit gegaan.
Wat de fauna en flora betreft heb je gelijk, we stevenen duidelijk op een ecologische ramp af.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er zijn nu zeker nog talloze foute regimes, maar nog maar een fractie wat er vroeger was, en daarvoor moeten we heus niet zo lang en zo ver teruggaan in de
Dan bekijk je het wel heel Europees (in West Europa hebben we het inderdaad erg goed voor elkaar, hebben de afgelopen eeuwen ook alle rijkdom van de planeet bnaar ons toe getrokken.) en enkel naar de laatste eeuw. Denk dat het leven op Bali of in Tanzania voor de locale bewoner een stuk beter was pak 'm beet 500 jaar geleden. Je zou eens een kijkje moeten nemen in de townships en buitenwijken van steden als Lima, Rio, Nairobi, Johannesburg, Mumbay, Shanghai, Zelfs L.A. en New Orleans, etc..... Dan kan je echt beter in een hutje aan de rivier wonen. Geen weet hebbende van andere culturen.
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
Om even terug te komen op Riel die mij een blaaskaak noemt; ik ben deels opgegroeid in Kameroen en niet als afgezonderde rijke expat met een vader die voor de Shell werkt oid. Maar midden in een klein dorpje waar de levenstandaard van de lokalen zeer laag lag. Die van mij natuurlijk niet, maar ik kwam dagelijks bij vrienden thuis in leien huisjes. Dat noem ik geen gemiddelde Nederlander nee. Daarnaast ben ik meerdere malen terug geweest in West-Afrika en heb ik veel gezien van verschillende culturen.
Als je het hebt over sloppenwijken heb je natuurlijk een punt Reinbo. Maar deze gezinnen komen veelal van het platteland af waar ze het net zo slecht hebben en moeten leven van een hongerloon, ze zoeken de grote stad op in de hoop op beter. Ik bedoel te zeggen dat ik niet denk dat deze mensen het vroeger zoveel beter hadden. Het enige wat er vroeger niet was, is de vergelijking die ze nu wel kunnen maken met de rijkere steden, de rijkere landen in 'het westen' (die ze kennen van de media). Ze zullen zich ook armer voelen nadat ze zo'n vergelijking kunnen maken.
Ik denk wel dat je gelijk hebt dat vooral in het westen deze 'harmonie' (waar het mee begon) veel hoger ligt en dat dit voor een deel ten koste is gegaan van de 'derde-wereld' landen. Maar nog steeds blijf ik mijn (verkeerd?) wereldbeeld dat de harmonie over het algemeen is toegenomen.
Connor Macleod
-
- 14 berichten
- 15 stemmen
Ben er vrijdag heen geweest, maar moet eerlijk zeggen dat ik 'm zaterdag al was vergeten. Qua effecten de beste film ooit gemaakt, maar het verhaal is wel wat simplistisch en gestolen (hoe vaak hebben we nu al gezien dat mensen via een of andere machine zich kunnen plaatsen in iets anders(matrix, the surrogates).
Bovendien is het einde wel een beetje Disney, alle mensen die als makke lammetjes weer hun vliegschip instappen.
De 3-d was wel weer cool, al kreeg ik pijn aan mijn neus van dat K-brilletje.
Al met al een vermakelijke film, sit and enjoy, daarna ben je het zo weer vergeten.
Tommy De Vito
-
- 597 berichten
- 1426 stemmen
Goeie en zeker een mooie film!
Alleen vond ik het verhaal niet zo super,
voor de rest een must-see!
De film in 3D versie bekijken is super cool!
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Dan bekijk je het wel heel Europees (in West Europa hebben we het inderdaad erg goed voor elkaar, hebben de afgelopen eeuwen ook alle rijkdom van de planeet bnaar ons toe getrokken.) en enkel naar de laatste eeuw. Denk dat het leven op Bali of in Tanzania voor de locale bewoner een stuk beter was pak 'm beet 500 jaar geleden. Je zou eens een kijkje moeten nemen in de townships en buitenwijken van steden als Lima, Rio, Nairobi, Johannesburg, Mumbay, Shanghai, Zelfs L.A. en New Orleans, etc..... Dan kan je echt beter in een hutje aan de rivier wonen. Geen weet hebbende van andere culturen.
Ik geef toe dat m'n blik enigszins Europees gericht is, logisch ook als Europeaan. Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoe het leven van de lokale Tanzaniaan/Tanzaniër (?) of Balinees er nu uit ziet, laat staan 500 jaar geleden.
De sloppenwijken en townships zijn een triest fenomeen van de verstedelijking. Het zijn dan ook voornamelijk landen in ontwikkeling (op de VS na, alhoewel, op sommige vlakken is dat ook nog een ontwikkelingsland) die te kampen hebben met zulke sloppenwijken. Dat was bij ons (Europa) niet anders in de Middeleeuwen, dus er is nog hoop.
Maar goed, we gaan serieus off-topic
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar goed, we gaan serieus off-topic
.
Nee hoor, de balans tussen mens en natuur is exact waar Avatar over gaat. 
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
Jammer genoeg is dat gegeven bar slecht uitgewerkt
Of nee, dat klopt niet, dat gegeven niet maar de aankleding eromheen.
rep_robert
-
- 27525 berichten
- 4108 stemmen
Nee het is volgens jou niet goed uitgewerkt, puur een kwestie van persoonlijke smaak. Als iedereen het er nou mee eens was ok..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jammer genoeg is dat gegeven bar slecht uitgewerkt
Of nee, dat klopt niet, dat gegeven niet maar de aankleding eromheen.
Gelukkig ben jij maar een van de weinige die dat vindt.....
erpunited
-
- 647 berichten
- 2591 stemmen
Geweldige film. Ziet er geweldig uit. Helemaal geweldig dat 3d. Vond alleen het verhaal op een gegeven moment een beetje langdradig en de film was heel voorspelbaar maar verder zeker een aanrader
VilmExpert
-
- 20 berichten
- 0 stemmen
Denk jij nou echt dat hij alleen maar Avatar heeft gezien? Niet iedereen gaat meteen als ie zich aanmeld hier op MovieMeter gelijk alle films die hij ooit heeft gezien bekritiseren. En aangezien Vilmexpert zich nog maar net heeft geregistreerd hier, zullen er heus nog wel meer films volgen. Maar iedereen doet het op z'n eigen manier. En dat VilmExpert op een gegeven moment 5,0 sterren stemde was vlgs mij alleen om te laten zien, zo van, Is het nu wel goed, als ik 5 stem? Als je goed gekeken hebt had hij in eerste instantie 0,5 gestemd maar heeft het daarna verhoogd naar 2,0 sterren. Zo gek is dat toch niet, dat gebeurd wel vaker. En die 5,0 sterren stemming spreekt voor zich dacht ik zo. Maar val die persoon toch niet zo aan om z'n stem. Het gaat nota-bene maar om een film hoor.
Jij snapt het teminste bedankt voor je bericht 
Captain Pervert
-
- 4704 berichten
- 2115 stemmen
Geweldige film. Ziet er geweldig uit. Helemaal geweldig dat 3d. Vond alleen het verhaal op een gegeven moment een beetje langdradig en de film was heel voorspelbaar maar verder zeker een aanrader
Wordt de plot met de grote twist niet al weggegeven in de trailer?
Ik heb de film overigens nog niet gezien, maar het klinkt als een soort Sci-fi versie van Dances With Wolves / The Last Samurai met als verschil dat de hoofdpersoon een infiltrant is buiten zijn weten om. Als ik aan dat gegeven nou eens duizelingwekkende special effects plak, heb ik zeker wel ongeveer een beeld van de film, of niet?
yeyo
-
- 6360 berichten
- 4644 stemmen
maar het klinkt als een soort Sci-fi versie van Dances With Wolves / The Last Samurai
De plot doet me ook erg denken aan Pocahontas. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wordt de plot met de grote twist niet al weggegeven in de trailer?
Zit inderdaad in de trailer, maar is ook niet zozeer een plottwist. (Anders had het wel niet in de trailer gezeten). Bij deze film gaat het ook helemaal niet om plottwists, maar om heimwee naar Pandora (a.k.a. Gameverslaving
).
VilmExpert
-
- 20 berichten
- 0 stemmen
Wat ik raar vind is dat vilmexpert wel zijn stem drie keer kan veranderen en hier dus alleen maar komt,
om een beetje de score te gaan verpesten.
Ik probeer helemaal niks te verpesten aan Avatar deze film verpest zichzelf wel door het voorspelbare en simpele verhaaltje , ik heb speciaal voor jouw een aantal films beoordeelt.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
90 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.912 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.684 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.909 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.354 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.179 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








