• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.337 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.375 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.040 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.483.010)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Rebel80 schreef:

(quote)

jouw score

Jouw score

Nee serieus, gaan we nu ook al mensen met een afwijkende mening liquideren?


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3125 stemmen

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk is er na 12 jaar weer een echte speelfilm van James Cameron te bewonderen. Nu maar hopen dat hij ons snel weer wat moois kan laten zien. Ikzelf zou het echter geen probleem vinden om nog eens 12 lange jaren te moeten wachten als hij weer met zoiets komt. Eindelijk heb ik dan ook Avatar in de bioscoop mogen bewonderen. Helaas niet in 3D, maar dat moet ik dan maar op de koop toenemen want in 2D was het al een waar spektakel met epische proporties. Wat een WOW! momenten in twee en half uur intense cinema.

Toen ik de eerste trailer in de bioscoop zag had ik het gevoel dat Cameron met een ongelooflijk slap iets zou aankomen. Het sprak me gewoonweg niet aan. 1 van de redenen is dat ik geen fan ben van acterende cgi creaties. Ik heb daar altijd het gevoel bij dat het nep is. Zoiets kan mij dan ook moeilijk meeslepen in de wereld en het verhaal. Er draaide niet veel bijzonders en met wat lage verwachtingen toch maar voor Avatar gekozen, het is ten slotte toch van Cameron. De man die ons films als oa. Terminator, T2, True Lies en Titanic bracht. Het begint, de zaal wacht samen met mij in spanning af wat we te zien krijgen. Het begin is meteen al fantastisch. Sully komt met zijn rolstoel uit het voertuig, en laat ons een grote wereld zien die lichtjaren voor is op ons qua techniek. Iets om je ogen al bij uit te kijken. Worthington is meteen vanaf het eerste moment al heerlijk op dreef. Het begint allemaal als ze in de Avatars gaan. Door de ogen van Jake Sully gaan we op een reis die onze fantasie te boven gaat.

Daar was dan ook meteen het moment waarvoor ik gevreesd had. De cgi wezens. Ik moet zeggen dat het de meest levensechte creaturen uit de computer zijn die ik ooit heb gezien, maar toch vond ik het er toch niet 'echt' uitzien. Ik had meteen zoiets van "en dit dan ruim twee uur moeten aanschouwen". Dit moment is na een kleine 10 minuten helemaal verdwenen, als we in de wereld van Pandora worden gezogen. Wat een rijke en prachtig vormgegeven wereld is het geworden zeg. Overal op het scherm kom je ogen en oren tekort. Overal is er leven en om je heen dat oerwoud geluid. Dat was het eerste echte WOW moment voor mij en er zouden nog velen gaan volgen. Het is een meeslepend epos geworden waar je U tegen zegt. De wat vlakke personages en het niet zo denderende verhaal maakt dan helemaal niets meer uit. Cameron heeft zijn taak immers toch al volbracht door je op een zodanige manier te laten meevoeren in de beleving.

Na een heel stuk politiek, karakter uitdieping, een soort van training, en vele verbluffende beelden neemt Camron een wending in het verhaal en laat de film volledig op stoom over het publiek heen denderen. Hij schroeft het tempo nog maar eens op en komt met een aantal veldslagen, die er allen fantastisch uitzien. Zoals de hele film gebeurt er overal wel wat. Raketten hier, wat mitrailleur geschut daar en het is voor de effects geeks smullen geblazen. Een mega scène waarvan mijn onderkaak zo'n beetje van op de grond lag. Nog indrukwekkender dan de vorige blockbuster die ik in de bioscoop zag, 2012. Dan komt er zoals altijd een einde aan. Daar was ik echt geroerd van wat ik in de voorgaande twee en half uur had gezien. Een prachtige afsluiting van een beleving die Cameron ons heeft gegeven.

Zoals gezegd is Worthington meteen vanaf de eerste minuut erg op dreef. Als zichzelf en als zijn Avatar. Hij doet het met de minuut beter en beter. Leuk om Weaver terug te zien keren in een Cameron film. Ook de rest van de cast doet het er goed, Saldana overtreft hierin ook zichzelf en levert net als Worthington een topprestatie af.

Filmtechnisch is er niets op aan te merken. Het is nagenoeg perfect allemaal. Soms iets te gelikt in beeld gebracht, en af en toe wat hand held shaky camera verbloemt dat niet. Dit is nu de natte droom voor de cgi liefhebber. Cameron weet het echter mooi te houden en dat is dan ook een kleine smet op het geheel.

Erg mooi kleurgebruik. Alles komt goed tot zijn recht op het grote scherm. Mooi geschoten en tevens een goede belichting.

Dan is er nog de bombastische muziek. I love it. Horner levert een prachtige score af. Soms lijkt het dan wel net alsof hij nog een beetje in andere films zit met zijn trompet melodie die ook al te horen is in Zorro, the Perfect Storm, Enemy at the Gates, Troy en Windtalkers. Verder dus wel een erg mooie score . Ook het geluid is erg fijn om aan te horen. Veel details in de surround. Maakt de beleving nog beter.

Een film waar ik op voorhand een beetje huiverig voor was. Dit bleek achteraf een misser te zijn want wat heb ik genoten van deze film. Helaas is het verhaal wat mager, en had het zeker meer potentie gehad. Cameron weet dit echter zo goed te compenseren door je mee te nemen naar Pandora, en het echt mee te beleven.

Just relax and let your mind go blank. That shouldn't be too hard for you.

4.5*


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Jouw score

Nee serieus, gaan we nu ook al mensen met een afwijkende mening liquideren?

Je moet wel kijken waar hij op reageert he!

Enne, mooie review DVD-T, dit zijn tenminste goede bijdragen waar je wel wat aan hebt.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

En ja hoor, weer een fijne review van DVD-T . Goede score van Horner idd, al lijkt het wel weer erg veel op zijn vorige werk.


avatar van brk

brk

  • 2 berichten
  • 20 stemmen

Mooie beelden, knap regiewerk en subliem geluid. Het verhaal vond ik persoonlijk te dun.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12733 berichten
  • 6540 stemmen

DVD-T schreef:

Just relax and let your mind go blank. That shouldn't be too hard for you.

Projectie!


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3092 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Je moet wel kijken waar hij op reageert he!

Hoe kon ik anders reageren? Dergelijke reacties zijn echt te grappig voor woorden.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Mooie recensie DVD-T, ik ben het grotedeels met je eens. Maar waarom niet in 3D?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

bennie jolink schreef:

Stel je kijkt deze film over een half jaartje nog eens op dvd op je kleine oude rammelkast tv'tje. Is er dan nog wat aan? Mij lijkt het van niet. En daarom hoef ik 'm eigenlijk ook al niet op het grote doek te zien. Visueel spektakel mag van mij best (lord of the rings bijvoorbeeld), maar dit lijkt me wel zo'n holle vertoning die echt alleen maar boeit omdat die rare blauwe poppetjes in 3D rondspringen.

Dan kan je ook wel naar ponypark slagharen gaan, daar hebben ze zo'n film waarbij het net lijkt of je in een achtbaan zit!

Zelden zoiets stompzinnigs gelezen. Ik zou als ik jou was geen een film meer kijken, want in het vliegtuig zijn ze allemaal kut.

PS. Die film in Slagharen, heeft die ook een budget van 300 mjn?

Nogmaals, dit is echt de domste post van allemaal! Ik ga jou maar eens toevoegen aan mijn updates.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Je hebt hem niet gezien en ordeelt daar al meteen over? Beetje vreemd.


avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

  • 543 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Zelden zoiets stompzinnigs gelezen. Ik zou als ik jou was geen een film meer kijken, want in het vliegtuig zijn ze allemaal kut.

PS. Die film in Slagharen, heeft die ook een budget van 300 mjn?

Nogmaals, dit is echt de domste post van allemaal! Ik ga jou maar eens toevoegen aan mijn updates.

Dat vind ik nu niet ze. Bennie Jolink heeft wel degelijk een groot punt, Reinbo.

Ik zag deze '2010 Pochantas' in 3D en ik moet toegeven, 't is van Star Wars Episode I geleden dat ik zo'n bioscoopervaring meemaakte. Avatar met het 3D brilletje is de max, de inleving is er ten volle, de oproep tot strijd wakkerde mij ook aan en ik zat sinds lang écht nog eens op het puntje van mijn stoel. Een fantastische ervaring, maar dat maakt Avatar nog niet goed als film.'t Is een attractie, en hierbij ben ik niet akkoord met Bennie Jolink, die wél de moeite waard is om naar te kijken, en niet zal kunnen tippen aan dat ponypark. Avatar is pure entertainment, maar ab-so-luut geen beste film.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Maar omdat het juist pure entertainment is, is het toch juist een goede film?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Dat vind ik nu niet ze. Bennie Jolink heeft wel degelijk een groot punt

Heeft eigenlijk helemaal geen punt omdat het gebaseerd is op lucht. Zo'n snobberig arthouse kijkertje die zich te 'sophisticated' vindt voor Hollywood werk en beetje op voorbaat al dingen lopen schreeuwen. Erg stompzinnige reactie.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:

(quote)

Dat vind ik nu niet ze. Bennie Jolink heeft wel degelijk een groot punt, Reinbo.

Ik zag deze '2010 Pochantas' in 3D en ik moet toegeven, 't is van Star Wars Episode I geleden dat ik zo'n bioscoopervaring meemaakte. Avatar met het 3D brilletje is de max, de inleving is er ten volle, de oproep tot strijd wakkerde mij ook aan en ik zat sinds lang écht nog eens op het puntje van mijn stoel. Een fantastische ervaring, maar dat maakt Avatar nog niet goed als film.'t Is een attractie, en hierbij ben ik niet akkoord met Bennie Jolink, die wél de moeite waard is om naar te kijken, en niet zal kunnen tippen aan dat ponypark. Avatar is pure entertainment, maar ab-so-luut geen beste film.

Dus jij gaat een film niet in de bioscoop zien, omdat hij mogelijk op tv minder goed overkomt (geldt volgens mij voor vrijwel elke film) en er in Slagharen ook een 3d film draait?

Jij kan ook bij mijn updates....

Kaffeefiltjer schreef:

[Avatar is pure entertainment, maar ab-so-luut geen beste film.

A. Who cares of het een beste film is of niet? Het is top vermaak (niets mis mee).

B. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Know not!

C. De film zal op tv nog steeds erg vermakelijk zijn.


avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

  • 543 berichten
  • 0 stemmen

Goh, iedereen heeft zijn prioriteiten over 'film', en ik verkies niet meteen van deze actie, vrij hersenloze blockbusters waar de moraal o zo vingerdik op licht en echt niets subtiel aanwezig is. Maarhé, ik schiet deze film niet af. Voor mij is hij eerder eens een belevenis van een game, zoals laser-shooting of Bioshock. Als deze op tv komt zal er ook meteen een domper op de feestvreugde komen en gaat het flinterdunne verhaal het moeilijk te verduren krijgen. Akkoord, elke film verliest waarde als het niet op groot doek geprojecteerd wordt, maar deze moet het wel hebben van zijn effects. Maar ook hier, eigenlijk is dat het punt niet. Want deze film is net gemaakt voor IMAX 3D, en niet voor TV.

Verklaart ook de hoge bezoekersaantallen, deze film downloaden en op pc bekijken is gewoon idioot.

@Naomi Watts:

En je hebt natuurlijk ook het kamp dat zich zo onderdrukt voelt, dat het heel de tijd Hollywood zit te verdedigen.


avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

  • 543 berichten
  • 0 stemmen

@ Reinbo:

Ik denk dat je eigenlijk geen snars begrijpt van wat ik bedoel, maar tis je vergeven. Wat ik zeg is dat avatar = attractie, en een verdomd goede, een van de betere. (Daarom dat ik dat PonyParkdingens er nog eens bijhaal, mijn god wat dat ook in jullie Holland mag betekenen).

Als je Avatar naar waarde wil schatten als film, kom je snel tot een dieptepunt. Hier schiet weinig van over als je hem op tv bekijkt, en niet de grootscherm ervaring hebt. Kom op seg, om nu een klassieker erbij te sleuren: Kijk a Clockwork Orange op groot scherm, das geniaal. Kijk die niet op peliculle, de TV- of DVD-versie is wat minder. Maar er blijft wel een dijk van een film voor je afspelen. Wel, dat zal je dus niet hebben bij Avatar. Of althans, het feit dat ieder personage rechtstreeks vanuit zijn ActionMan doos gekropen is zal ferm gaan irriteren.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:

Goh, iedereen heeft zijn prioriteiten over 'film', en ik verkies niet meteen van deze actie, vrij hersenloze blockbusters waar de moraal o zo vingerdik op licht en echt niets subtiel aanwezig is. Maarhé, ik schiet deze film niet af. Voor mij is hij eerder eens een belevenis van een game, zoals laser-shooting of Bioshock. Als deze op tv komt zal er ook meteen een domper op de feestvreugde komen en gaat het flinterdunne verhaal het moeilijk te verduren krijgen. Akkoord, elke film verliest waarde als het niet op groot doek geprojecteerd wordt, maar deze moet het wel hebben van zijn effects. Maar ook hier, eigenlijk is dat het punt niet. Want deze film is net gemaakt voor IMAX 3D, en niet voor TV.

Verklaart ook de hoge bezoekersaantallen, deze film downloaden en op pc bekijken is gewoon idioot.

Ga de film eerst eens kijken voordat je nog meer onzin uit kraamt, de film heeft meer en een beter verhaal dan 95% van dit soort actiefilms. En minder clichees. Volgens mij doen die het ook nog allemaal prima op tv.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:

Als je Avatar naar waarde wil schatten als film, kom je snel tot een dieptepunt. Hier schiet weinig van over als je hem op tv bekijkt, en niet de grootscherm ervaring hebt. Kom op seg, om nu een klassieker erbij te sleuren: Kijk a Clockwork Orange op groot scherm, das geniaal. Kijk die niet op peliculle, de TV- of DVD-versie is wat minder. Maar er blijft wel een dijk van een film voor je afspelen. Wel, dat zal je dus niet hebben bij Avatar. Of althans, het feit dat ieder personage rechtstreeks vanuit zijn ActionMan doos gekropen is zal ferm gaan irriteren.

ONZIN! Ga de film eens kijken. KNOW NOT!


avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

  • 543 berichten
  • 0 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:

Ik zag deze '2010 Pochontas' in 3D en ik moet toegeven, 't is van Star Wars Episode I geleden dat ik zo'n bioscoopervaring meemaakte. (...).

Ik zag hem. Oja, of je had niet door dat ik Avatar noemde bij "2010 Pochontas"? . Daar zit dus al voor 95 procent je verhaal.

( 2010 Pochontas, voortvloeiend uit "de Pochontas uit 2010", wat avatar haast is)

Edit:

Excuus, blijkbaar moet je het schrijven als pocahontas.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat had ik niet gezien, zie ook geen beoordeling. Excuus.

Ben het nog steeds absoluut met je oneens dat Avatar een slechte film is. Haal hier de effecten weg, is net zoiets als stellen vervang Malcom McDowell door Chris Zegers in ACO. Erg flauw en onmogelijk. Die effecten zitten nu eenmaal WEL in Avatar. Dat is onderdeel van de film.


avatar van bennie jolink

bennie jolink

  • 391 berichten
  • 2408 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:

Daarom dat ik dat PonyParkdingens er nog eens bijhaal, mijn god wat dat ook in jullie Holland mag betekenen).

Ponypark Slagharen is een verlopen attractie uit de jaren 80 waar destijds ook drommen mensen op af stroomden maar die nu iedereen vergeten is


avatar van solidus

solidus

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Wat een film!! Al 2 keer in de bios gezien (3D uiteraard)!!

1 ding viel mij maar echt tegen in deze film en dat was het ontbreken van de epische muziek uit de trailer. Misschien heeft iemand dit eerder gemeld, maar dit haalt toch wel één ster (vd vijf) eraf.

Heeft iemand deze muziek kunnen vinden op internet??


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Lol mijn vriend dat was een track uit The Island. De naam ben ik even kwijt.


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3125 stemmen

planet_of_death schreef:

Mooie recensie DVD-T, ik ben het grotedeels met je eens. Maar waarom niet in 3D?

Dat hebben ze niet in de bioscoop waar ik altijd kom. Ik was daarnaast al wat laat en ik had ook niet veel zin om verder te rijden om hem in 3D te gaan zien.


avatar van Parisa

Parisa

  • 605 berichten
  • 925 stemmen

Even een stukje grappig leesvoer tussendoor voordat deze Avatar topic gaat lijken op die van Twilight.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Parisa schreef:

Even een stukje grappig leesvoer tussendoor voordat deze Avatar topic gaat lijken op die van Twilight.

Haha, vond het wel een grappig stukje leesvoer Vooral de achterliggende boodschap die de schrijfster in deze film ziet (Americans are the chosen ones) was leuk gevonden.


avatar van jassie89

jassie89

  • 24 berichten
  • 33 stemmen

brk schreef:

Mooie beelden, knap regiewerk en subliem geluid. Het verhaal vond ik persoonlijk te dun.

Hiet ben ik het mee eens, verhaal had ik wat sterker/realistischer verwacht.


avatar van Parisa

Parisa

  • 605 berichten
  • 925 stemmen

Ja, ik ook. Daarnaast vond ik de 'Nevergonnagetitium' ook wel leuk gevonden.

Avatar zal wel een grote hit worden op parodiegebied. Maar het zal Cameron een worst wezen. Het is weer extra publiciteit en dat is alleen maar mooi meegenomen.


avatar van johanneman

johanneman

  • 86 berichten
  • 393 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Dus jij gaat een film niet in de bioscoop zien, omdat hij mogelijk op tv minder goed overkomt (geldt volgens mij voor vrijwel elke film) en er in Slagharen ook een 3d film draait?

Jij kan ook bij mijn updates....

(quote)

A. Who cares of het een beste film is of niet? Het is top vermaak (niets mis mee).

B. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Know not!

C. De film zal op tv nog steeds erg vermakelijk zijn.

het zou een s leuk zijn als je de mening van een ander accepteerd dan zoals jij nu doet je mening opdringen aan anderen....... is dat zo moeilijk?


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:

(quote)

Ik zag hem. Oja, of je had niet door dat ik Avatar noemde bij "2010 Pochontas"? . Daar zit dus al voor 95 procent je verhaal.

( 2010 Pochontas, voortvloeiend uit "de Pochontas uit 2010", wat avatar haast is)

Edit:

Excuus, blijkbaar moet je het schrijven als pocahontas.

Waarom heb je nog niet gestemd? Bewijst trouwens nog steeds geen reet dat je hem hebt gezien want het woord Pocahontas en Dances With Wolves staat wel op elke pagina bij deze film.