• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.554 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.375 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.040 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.483.010)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dinhus

dinhus

  • 332 berichten
  • 359 stemmen

Ik denk dat dit geen vervolgen gaat krijgen, alhoewel ik echt zo graag een goed vervolg zou willen zien op deze film!

Daarom moest 't kwa verhaal ook niet te ingewikkeld raken en geen bijzaken krijgen. Gewoon een simpel hoofdzakelijk probleem, en dat te verfilmen in 162 minuten. Zou cameron hier een trilogy van maken, dan zou avatar veel minder aantrekkelijk zijn, het eerste deel in ieder geval. Eigenlijk vind ik dat Cameron hier een trilogy redelijk samenvat. Naar mijn weten had die dit ook in 3 delen kunnen vastleggen, met veel uitbreiding en andere onnodige bijzaken. Maar dat zou de film saai maken, daarom vind ik avatar ook zo geniaal goed.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7111 berichten
  • 1141 stemmen

Naomi Watts schreef:

Cameron geeft een belangrijk statement over biodiversiteit en imperialisme, LotR geeft imo geen enkel statement over enige wereldzaken. Character progression ontbreekt ook compleet.

Kom op zeg. Tolkien was dol op de wouden in de buurt waarvan hij opgroeide en die werden allemaal vernietigd en moesten plaatsmaken voor de doorn in zijn oog: industrialisatie. Ook hebzucht, de gemakkelijk te corrumperen mens en de immer aanwezige drang om te domineren komen erin terug. En hoe burgers altijd het slachtoffer worden van oorlog, dat zag je heel goed in The Two Towers onder het volk van Rohan. Dat Avatar geen zaken aan het licht wil brengen zal je mij niet horen zeggen, integendeel. Daar ligt het er naar mijn smaak alleen irritant dik bovenop.

Bovendien, character progression? Heb je wel 's goed gelet op het Aragorn? En ook andere karakters moesten dankzij heel de oorlog om de Ring heel snel volwassener worden en/of hun wijsheid doen terugkeren. Sterker nog, Jackson vond dat ieder karakter iets moest leren, wat hem ertoe dwong op sommige punten van het bronmateriaal af te wijken. Dat had van mij niet zo gehoeven maar storen doet het gelukkig ook niet.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1978 stemmen

Flipman schreef:

In het geval van Avatar lijkt Cameron er het clichéboekje bij te hebben gepakt en de meest prominenten daaruit in zijn film te hebben verwerkt.

Tsja, het zal allemaal wel. Liefde is ook zo cliche en banaal als het maar zijn kan, maakt dat wat uit? Sommige thema's zullen altijd worden gebruikt omdat ze universeel herkenbaar zijn. Daar is niks mis mee.

Het grootste probleem is denk ik dat de verhaalcliche's jou hier niks doen. Bij mij werkte het namelijk uitstekend: ik was volledig solidair met de na'avi, verlangde min of meer ook zo te leven en in de bios klonk een applaus op bij de eerste kus (toegegeven, daar kon ik alleen maar om grinniken). Dáár gaat het uiteindelijk om. Film is dan ook een totaalervaring. Ik snap best dat je in een recensie een film opdeelt in losse componenten om die te critiseren, maar dat is niet waar film om gaat. En al helemaal niet hoe ik Avatar heb gezien. Avatar is voor mij een creatie die je onderdompelt in een andere wereld, en alle elementen van de film dragen daaraan bij. Een verrassende plotwending of diepzinnige dialoog had hier wellicht alleen maar afbreuk aan gedaan.

En ja, waarschijnlijk kan je dit stukje tegen me gebruiken bij zowat elke recensie van mezelf. Kan me niks schelen.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7111 berichten
  • 1141 stemmen

Oh, je hoort mij je geen ongelijk geven hoor. Als een film goed is dan zie ik hem aanvankelijk ook als één geheel en deel ik hem daarna op in stukken om goed te beargumenteren wat ik er wel en niet goed aan vond. Maar als een film me tegenvalt dan vindt dat segmentatieproces al veel eerder plaats, namelijk tijdens het kijken. Ik zit dan niet genoeg meer in de film om het beoordelingsritueel nog langer uit te stellen.

Zoals ik zeg, het is Avatar wel gelukt om jou mee te slepen. Mij jammer genoeg niet, de redenen zijn nu wel bekend, geloof ik .


avatar van MissLati

MissLati

  • 14 berichten
  • 12 stemmen

Prachtige Film .......*zucht* hahahah


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

deft0nes schreef:

LotR geen in-depth? Ik ken geen verhaal met méér diepte dan LotR.

Het verhaal is wel gedetailleerd maar diepgang mist het wel. Als je nooit meer diepgang in een film gezien hebt dan moet je je maar eens meer gaan verdiepen in het medium film. Dan kijk je toch echt de verkeerde films.

Tolkiens karakters gaan helemaal tot het bot van de ziel.

Dat geloof ik best maar Jackson weet dit dus zodanig door het slijk te halen dat de kracht van LotR wegsijpelt. Ook een groot kritiekpunt die vaak is opgetekend vanuit dem onden van de Tolkien family.

Gebeurtenissen (veldslagen enzo) worden tot in zulk detail beschreven dat je de zwaarden haast op elkaar hoort kletsen. Nu ben ik toch wel ontzettend benieuwd wat voor diepte jij dan zoekt, en waar je die vind missen bij LotR.

Volgens mij heb je het hier over de boeken van Tolkien, ik heb het over de verfilming van Jackson.


avatar van angel-eyes18

angel-eyes18

  • 259 berichten
  • 0 stemmen

Op deze film heb ik weinig aan te merken.'

heb hem in de bios gezien en er waren momenten dat ik met een brok in mijn keel zat,waarschijnlijk ook omdat het 3d was... film heeft een hoop indruk op me gemaakt.

grafisch helemaal top!!!

het verhaal?.....cliche?...suske en wiske niveau?....ach,,verstand op nul en je laten meeslepen, ik ging iig met een brok in mijn keel weg


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Flipman schreef:

Kom op zeg. Tolkien was dol op de wouden in de buurt waarvan hij opgroeide en die werden allemaal vernietigd en moesten plaatsmaken voor de doorn in zijn oog: industrialisatie. Ook hebzucht, de gemakkelijk te corrumperen mens en de immer aanwezige drang om te domineren komen erin terug.

Ook voor jou geldt dat ik het heb over de verfilming van Jackson, en niet over de boeken van Tolkien. In de films komt dit imo niet duidelijk naar voren.

En hoe burgers altijd het slachtoffer worden van oorlog, dat zag je heel goed in The Two Towers onder het volk van Rohan.

Ook hier idem. Kwam imo niet echt duidelijk naar voren. Heb je deze zaken vooral geput uit het boek of heeft Jackson dit ook duidelijk verwerkt in de verfilming? Ik zag het niet.

Dat Avatar geen zaken aan het licht wil brengen zal je mij niet horen zeggen, integendeel. Daar ligt het er naar mijn smaak alleen irritant dik bovenop.

Ik ontken niet dat Avatar zijn cliché's kent maar ze worden wel heel effectief gebracht. Net zo effectief als een Frank Capra zowat. Maar als je dit een zoveelste herhaling noemt dan sla je de plank imo toch wel een beetje mis. Het heeft raakvlakken in thematiek met andere films maar Avatar brengt wel veel meer dan die films waar Avatar zogenaamd raakvlakken mee heeft.

Bovendien, character progression? Heb je wel 's goed gelet op het Aragorn? En ook andere karakters moesten dankzij heel de oorlog om de Ring heel snel volwassener worden en/of hun wijsheid doen terugkeren. Sterker nog, Jackson vond dat ieder karakter iets moest leren, wat hem ertoe dwong op sommige punten van het bronmateriaal af te wijken. Dat had van mij niet zo gehoeven maar storen doet het gelukkig ook niet.

Dat is het probleem. Aragorn heeft inderdaad wel die char progression maar is ook echt de enige die dat heeft (wie zijn die andere karakters dan volgens jou?). Vooral met het character Frodo had natuurlijk veel meer gedaan moeten worden. Aragorn wordt degelijk uitgediept maar helaas blijft het daar wel bij.


avatar van flowerking

flowerking

  • 73 berichten
  • 108 stemmen

Zeer boeiende film met verwijzingen naar Aliens (mariniers, technologie) en Star Wars (The Force) en een link naar de situatie in Irak. Effecten mooi en functioneel, maar is het een toevoeging of een invulling?


avatar van Spil

Spil

  • 138 berichten
  • 232 stemmen

VET VET VET!! Wat een visueel spektakel zeg, prachtig! 3D versie uiteraard gezien en de film is voorbij gevlogen! Kwam er net achter dat ik de hele film met 1 biertje heb gedaan..


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

...Wow?

Zeg dat wel, van te voren wou ik zo sceptisch mogelijk zijn, wellicht zou het toch lichtelijk kunnen tegenvallen, maar wat een onzin, dit is prachtig. Avatar is ongekend, onvoorstelbaar, magisch, onovertroffen en nog meer mooie lovende woorden.

Van te voren had ik al het 'gezeik' over het verhaal een beetje gevolgd, cliché dit voorspelbaar dat, volledig mee oneens.

Het verhaal is perfect, ten eerste ligt het bij dit soort films om hoe er mee omgegaan word, hoe word het gebracht en hoe komt het aan?Op basis daarvan is Avatar een voltreffer. Ontroerend? Lichtelijk, vooral door al het pracht dat je te verwerken krijgt, wie wilt er dan een ingewikkeld verhaal, kijk dan een ander soort film, klinkt simpel? is gewoon zo simpel.

Ik denk dat ik nog nooit met zoveel ongeloof heb zitten kijken en zitten bedenken hoe ze dit ooit voor elkaar hebben gekregen, dat nadenken ben ik na 10minuten mee gestopt want daar kan ik niet opkomen, heb me mee laten voeren door de magie van Avatar en het gevoel en moeite dat Cameron er duidelijk heeft ingestopt.

Al die tijd betaald zich uit en dat straalt er letterlijk vanaf.

Het 3D gedeelte is meer dan een leuke gimmick, het zorgt ervoor dat je je in Pandora voelt, het leeft, het voelt echt en het werkt.

Dit is het mooiste wat cinema te bieden heeft, daar kan geen LOTR tegenop, ookal zitten die films allemaal op een dikke 4* bij mij.

Na vrij recent nog 2012 te hebben mogen aanschouwen in volle glorie op het bioscoop scherm en daar ontzettend van onder de indruk zijn geweest verdwijnt die film haast in het niets in vergelijking met dit pareltje

Ook een gevoel meegemaakt die ik nog niet eerder heb gehad bij een film, toen de aftiteling liep en de laatste beelden van Pandora langskwamen wou ik de film nog een keer zien, 0:30 na ruim 2uur naar een prachtig scherm in de Cinemec te hebben zitten staren met ontzettend goed geluid, wou ik het gewoon nog een keer.

Ik geef haast nooit 5*, slechts bij films die me na lange tijd nog steeds iets doen, na velen malen herkijken. Maar bij Avatar zal ik hem bij de eerste kijkbeurt de volle mep geven, het is het waard.

5*


avatar van FrisoBoei

FrisoBoei

  • 395 berichten
  • 809 stemmen

Erg spectaculair en veel pracht en praal. Technisch gezien toch wel een meesterwerk.

Helaas is het verhaal erg simpel en komt het ene na het andere cliché voorbij.

Ik heb eigenlijk ook meer het idee dat dit een soort experiment is richting de toekomst van de bioscoopfilm.


avatar van Berty

Berty

  • 88 berichten
  • 158 stemmen

5* ik heb echt genoten! Prachtig!

Ben er zondagavond heen geweest en maandagavond maar weer!

Ga er heen wacht niet op de DVD!


avatar van grid8400

grid8400

  • 669 berichten
  • 603 stemmen

jeroentjuhhhhh schreef:

...

Ook een gevoel meegemaakt die ik nog niet eerder heb gehad bij een film, toen de aftiteling liep en de laatste beelden van Pandora langskwamen wou ik de film nog een keer zien, 0:30 na ruim 2uur naar een prachtig scherm in de Cinemec te hebben zitten staren met ontzettend goed geluid, wou ik het gewoon nog een keer.

5*

Welkom bij de AA club another addict LOL

AMEN !


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Weer twee ongemotiveerde 0,5* stemmen erbij. Dat je zo depressief bent met Kerst, zielig.....


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Nou en, het gemiddelde is toch 0,40 te hoog. Mag van mij wel wat zakken. En wat dacht je van alle ongemotiveerde 5,0 stemmers? Ik vind stemmen zonder de film te zien sowieso zielig gedrag. Maar ja, wat doe je eraan hè? Daarom let ik ook altijd op de gemiddeldes van RottenTomatoes, die komen van de critics, waarbij alle stemmers de film gezien hebben en een onderhoudende recensie hebben geschreven.


avatar van angel-eyes18

angel-eyes18

  • 259 berichten
  • 0 stemmen

FrisoBoei schreef:

Erg spectaculair en veel pracht en praal. Technisch gezien toch wel een meesterwerk.

Helaas is het verhaal erg simpel en komt het ene na het andere cliché voorbij.

Ik heb eigenlijk ook meer het idee dat dit een soort experiment is richting de toekomst van de bioscoopfilm.

Als dat zo is staat ons nog een heleboel moois te wachten...dit was al helemaal geweldig.


avatar van sniffan

sniffan

  • 17 berichten
  • 124 stemmen

Wat een verschrikkelijke film dan van clichés aan elkaar hangt. Hoe de mensheid tot die planeet is gekomen wordt even voor het gemak overgeslagen. Is de mensheid miljoenen lichtjaren van de aarde op een totaal andere planeet geland, en wat zien we daar. Aliens met rasta haar, vlechtjes, make-up, én Jamaicaans accent etc. Kortom de Amerikaanse kijk op het universum.

En natuurlijk heeft de mensheid de dikste wapens en doet alles aan om land te veroveren. Waar ken ik dit verhaal toch van: aha, de geschiedenis boeken en Columbus.

Het verhaal is dus niet echt indrukwekkend. Maar daar draait de film natuurlijk niet om, nee de technische innovaties. Wat heb ik me daar aan geërgerd! Het leek meer een indrukwekkende digitale wereld, dan een echte wereld die digitaal is ontworpen.

conclusies: POEP!


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Beetje vreemde conclusie sniffan.


avatar van sniffan

sniffan

  • 17 berichten
  • 124 stemmen

wimnoot schreef:

Beetje vreemde conclusie sniffan.

Okay, herziende Conclusie: Het is een hype. Niet meer niet minder


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat het een hype is, is niet zo'n bijzondere conclusie. Dat wisten we al, maar is de hype terecht? Lijkt mij van wel gezien de overwegend lyrische reacties. Zullen ook nog wel een stuk of 8 oscars volgen ver een maand of 2.

Maar wat heb jij zo tegen een digitale wereld? (Pirates is toch ook grotendeels een digitale wereld? En je geeft ook I'm Ledgend net nog 4*, een film die ook grotendeels uit de computer komt.) Dat staat toch juist mijlen ver van het meer organische poep?

OK het verhaal brengt weinig nieuws, maar de film weet velen toch wel te verwonderen. Waarom knap jij daar dan zo op af? Heb je de 2d of 3d versie gezien? Of heb je m op de pc gekeken, dat zou een lage score ook kunnen verklaren?


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

@ sniffan Ik begrijp alleen niet dat je de hypes van pirates en LOTR wel kan pruimen en van Avatar niet.


avatar van angel-eyes18

angel-eyes18

  • 259 berichten
  • 0 stemmen

sniffan schreef:

En natuurlijk heeft de mensheid de dikste wapens en doet alles aan om land te veroveren. Waar ken ik dit verhaal toch van: aha, de geschiedenis boeken en Columbus.

conclusies: POEP!

Iedere film is wel gebaseerd op iets uit het verleden...

De geschiedenis blijft zich tenslotte herhalen.

Maar dat je Avatar en Columbus in 1 adem noemt getuigd van een hoop fantasie....en dat is nou net iets wat je nodig hebt als je deze film gaat kijken..daarom snap ik niet dat je hem zo laag waardeert.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Hoewel ik deze film nog niet heb gezien toch nog even een kritische opmerking. Dat deze film zo'n hoog gemiddelde heeft komt als ik het goed begrepen heb door de geweldige kijkervaring in de 3D-bioscoop. Maar deze film blijft natuurlijk niet in de bioscoop draaien. Zullen alle mensen die deze film vanwege die 3D kijkervaring met een 5,0* gewaardeerd hebben ook nog steeds dezelfde waardering voor deze film hebben zo gauw die op DVD is uitgebracht en hem thuis op DVD bekijken. Ik denk het haast niet. Ik denk dus dat het gemiddelde van deze film over pakweg een jaar al flink gedaald zal zijn.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het zal wel iets zakken, maar ik had hetzelfde verwacht bij TDK, die is ook niet ingestort. En Avatar blijft nog altijd een stuk beter dan Star Wars, Transformers, etc.... ook is 2d op het kleine scherm. Dus ja er zal zeker nog wel 0,1 van afgaan, maar hij blijft zeker boven de 4*


avatar van sniffan

sniffan

  • 17 berichten
  • 124 stemmen

angel-eyes18 schreef:

(quote)

Iedere film is wel gebaseerd op iets uit het verleden...

De geschiedenis blijft zich tenslotte herhalen.

Maar dat je Avatar en Columbus in 1 adem noemt getuigd van een hoop fantasie....en dat is nou net iets wat je nodig hebt als je deze film gaat kijken..daarom snap ik niet dat je hem zo laag waardeert.

to

Deze film leunt zo zwaar op de ontdekking van Amerika en de Indianen die ze daar probeerde om te kopen (wat deels lukte) om de daarna te proberen te verjagen/uit te moorden. Ik ben van mening dat ik mijn 1,5 beter onderbouwd dan de gemiddelde persoon die een 5 gaf!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb hierboven nog wat onbeantwoorden vragen gesteld...


avatar van bakuratje

bakuratje

  • 58 berichten
  • 3330 stemmen

Zielig weer dat mensen deze film een 0,5 geven of een 1,5 ( sniffan )

Geen mening over films plaats dan geen stem + reactie

En het grappige is jullie krijgen deze film misschien 0,01/2/3 naar beneden maar meer niet hoor zielige figuren! niks beters te doen met kerst?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

sniffan heeft wel een onderbouwing gegeven, alleen snap ik die niet....


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Je kunt nooit weten hoe ver die terug zakt, Reinbo. Het kan zo maar zijn dat als hij op dvd uitkomt de mensen hier hem de grond in boren, omdat hij op het kleine scherm minder goed tot zijn recht komt.