Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.010)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483010)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Deze film leunt zo zwaar op de ontdekking van Amerika en de Indianen die ze daar probeerde om te kopen (wat deels lukte) om de daarna te proberen te verjagen/uit te moorden. Ik ben van mening dat ik mijn 1,5 beter onderbouwd dan de gemiddelde persoon die een 5 gaf!
Ik vind het thema, dat we meer gevoel moeten krijgen voor moederaarde en dat we meer contact en respect moeten krijgen voor onze planeet eigenlijk best wel een actueel onderwerp.Dit terwijl de klimaattop onlangs wereldwijde afspraken gemaakt heeft.
Het is niet bar origineel maar wel prachtig geillustreerd.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
"t is ook maar een verwachting, geen wetenschappelijke voorspelling. 
sniffan
-
- 17 berichten
- 124 stemmen
Dat het een hype is, is niet zo'n bijzondere conclusie. Dat wisten we al, maar is de hype terecht? Lijkt mij van wel gezien de overwegend lyrische reacties. Zullen ook nog wel een stuk of 8 oscars volgen ver een maand of 2.
Maar wat heb jij zo tegen een digitale wereld? (Pirates is toch ook grotendeels een digitale wereld? En je geeft ook I'm Ledgend net nog 4*, een film die ook grotendeels uit de computer komt.) Dat staat toch juist mijlen ver van het meer organische poep?
OK het verhaal brengt weinig nieuws, maar de film weet velen toch wel te verwonderen. Waarom knap jij daar dan zo op af? Heb je de 2d of 3d versie gezien? Of heb je m op de pc gekeken, dat zou een lage score ook kunnen verklaren?
Met hype bedoel ik dat deze film vet overrated is door de gemiddelde viewer. Dus een hype is terecht als het kuddevolk het fantastisch vindt. Wanneer de Toppers een uitverkocht concert geeft is dat dan goede muziek en een Emmy waard?!
Ik heb niks tegen een digitale wereld, maar de wereld van Avatar probeerde echt te lijken waardoor het dus mis ging. Het bos zag er gewoon niet echt uit. Net zoals de dieren.
Wat goed lukt om digitaal na te bootsen is wat door de mensheid geproduceerd is. Dus metaal, (bewerkt) hout, kogels, geweren etc. Dat zag er wel vet uit. De helicopters etc. Maar die vliegende beesten, come on!
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Ook voor jou geldt dat ik het heb over de verfilming van Jackson, en niet over de boeken van Tolkien. In de films komt dit imo niet duidelijk naar voren.
Ook hier idem. Kwam imo niet echt duidelijk naar voren. Heb je deze zaken vooral geput uit het boek of heeft Jackson dit ook duidelijk verwerkt in de verfilming? Ik zag het niet.
Niet mee eens die zaken kwamen in LOTR (Film) wel degelijk overduidelijk naar voren.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
"t is ook maar een verwachting, geen wetenschappelijke voorspelling.
Weet ik, maar zal de film geen lagere scores krijgen omdat het 'spektakel' minder wordt thuis op tv?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Met hype bedoel ik dat deze film vet overrated is door de gemiddelde viewer. Dus een hype is terecht als het kuddevolk het fantastisch vindt. Wanneer de Toppers een uitverkocht concert geeft is dat dan goede muziek en een Emmy waard?!
Ik heb niks tegen een digitale wereld, maar de wereld van Avatar probeerde echt te lijken waardoor het dus mis ging. Het bos zag er gewoon niet echt uit. Net zoals de dieren.
Wat goed lukt om digitaal na te bootsen is wat door de mensheid geproduceerd is. Dus metaal, (bewerkt) hout, kogels, geweren etc. Dat zag er wel vet uit. De helicopters etc. Maar die vliegende beesten, come on!
Waarom moet het bos er echt uitzien? Ik vond het juist een schitterend fantasie ontwerp. Die lichtgevende planten waren toch niet bedoeld om hyperrealisme na te streven? Als was het oog voor detail fantastisch. Vond de vliegende beesten van een betere kwaliteit dan dergelijke ontwerpen uit andere films. Maar ben je daar nu zo boos over dat je niet hoger komt dan een 1,5. En wat betreft je columbus/indianen verhaal heb je een punt, dat thema zat er zeker in, net als:
Wetenschap vs militairen, mens vs natuur, Pocahontas, Dances With Wolves, The Matrix, EXistenZ, Fern Gully, Titanic en Aliens, al met al een behoorlijk rijke thematiek en referencies.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Weet ik, maar zal de film geen lagere scores krijgen omdat het 'spektakel' minder wordt thuis op tv?
Tuurlijk, maar het zal nog steeds een hoop spektakel zijn, een schitterende jungle en een (voor de massa) goed en spannend verhaal. Dus ook op DVD zullen de hoge scoren binnen blijven stromen. Het is toch ook gewoon een geweldige film.
sniffan
-
- 17 berichten
- 124 stemmen
Waarom moet het bos er echt uitzien? Ik vond het juist een schitterend fantasie ontwerp. Vond de vliegende beesten van een betere kwaliteit dan dergelijke ontwerpen uit andere films. Maar ben je daar nu zo boos over dat je niet hoger komt dan een 1,5. En wat betreft je columbus/indianen verhaal heb je een punt, dat thema zat er zeker in, net als:
Wetenschap vs militairen, mens vs natuur, Pocahontas, Dances With Wolves, The Matrix, EXistenZ, Fern Gully, Titanic en Aliens, al met al een behoorlijk rijke thematiek en referencies.
Ik ben niet boos, maar ben zo verbaasd dat de meesten het verhaal voor lief nemen (het is toch een Amerikaan (Avatar), die het ras redt, niet het ras zelf.
Ik was gewoon niet blown away door de effecten. Ik vind het eerder een 2,8 waard (GEMIDDELD), dus ja dan maar een statement.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Amerikaan? Wat voor onzin haal je er nu weer bij.?Het is toch gewoon een 'chosen one'. Hij keert zich eerder juist tegen zijn werkgever (Wat volgens mij een corporatie is en niet de USA.) En als de film ergens kritiek op heeft is het wel het Amerikaans kapitalisme en expansiedrift..... Zou de film dus veel eerder als anti Amerikaans benoemen.
En heb je de film nu in 2d of 3d gezien? Want dat kan ook deels verklaren waarom de masse de film hoger waardeert dan jij.
PS. stem aanpassen om de score te beinvloeden/een statement te maken mag her niet...
sniffan
-
- 17 berichten
- 124 stemmen
Amerikaan? Wat voor onzin haal je er nu weer bij.?Het is toch gewoon een 'chosen one'. Hij keert zich eerder juist tegen zijn werkgever (Wat volgens mij een corporatie is en niet de USA.) En als de film ergens kritiek op heeft is het wel het Amerikaans kapitalisme en expansiedrift..... Zou de film dus veel eerder als anti Amerikaans benoemen.
En heb je de film nu in 2d of 3d gezien? Want dat kan ook deels verklaren waarom de masse de film hoger waardeert dan jij.
PS. stem aanpassen om de score te beinvloeden/een statement te maken mag her niet...
Nee, een onbenullige niet onderbouwde 5 geven mag wel?
Ik heb hem zonder bril gekeken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je moet vooral geven wat je er zelf (echt) van vind. Of je het onderbouwd of niet moet je zelf weten..... Met bril was je vast nog een * hoger uitgekomen, want de 3D is echt een geweldige meerwaarde voor de attractie. 
Genre
-
- 238 berichten
- 454 stemmen
Je moet vooral geven wat je er zelf (echt) van vind. Of je het onderbouwd of niet moet je zelf weten..... Met bril was je vast nog een * hoger uitgekomen, want de 3D is echt een geweldige meerwaarde voor de attractie.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Voor mij bracht het weinig tot geen meerwaarde.
Avatar
-
- 186 berichten
- 0 stemmen
Ik ben niet boos, maar ben zo verbaasd dat de meesten het verhaal voor lief nemen (het is toch een Amerikaan (Avatar), die het ras redt, niet het ras zelf.
Ik was gewoon niet blown away door de effecten. Ik vind het eerder een 2,8 waard (GEMIDDELD), dus ja dan maar een statement.
Dat mensen het verhaal of het thema niet hebben kunnen, ok, alle begrip voor. Dat hoort tenslotte bij je smaak. Maar als de effecten je niets doen bij deze film, dan ben je oneerlijk en doe je gewoon moeilijk.
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
Ik ben niet boos, maar ben zo verbaasd dat de meesten het verhaal voor lief nemen (het is toch een Amerikaan (Avatar), die het ras redt, niet het ras zelf.
Ik was gewoon niet blown away door de effecten. Ik vind het eerder een 2,8 waard (GEMIDDELD), dus ja dan maar een statement.
Alles aan de effecten was hier gewoon 'af', dat het verhaal of de sci fi je niet ligt tot daaraan toe, maar de effecten?!
p072
-
- 13 berichten
- 17 stemmen
Erg mooi gemaakt! Leuke ervaring in IMAX 3D!
Maar jammer van het cliché verhaal! Er had echt zoveel meer in kunnen zitten.
Avatar
-
- 186 berichten
- 0 stemmen
Nog zoiets.. Ook ik zie wel dat er een paar clichés in voorkomen, maar ze storen werkelijk nooit! Meer zelfs, het verhaal boeit uitermate en ik leefde me echt mee met de personages! Knap werk weer van Cameron!
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Trouwens, wist jij dat Cameron enkel de naam van de regisseur is? De mensen die deze film werkelijk maken zoals het is worden nooit genoemd...
Waar blijft de fame voor de concept tekenaars? De wapen ontwerpers? De machine tekenaars? De landschap tekenaars? De boomontwerpers? De personage animatoren? De gezichts animatoren? De lucht animatoren?
Dat lijstje is eindeloos. Die 500 miljoen dollar moeten toch ook ergens naar toe zijn gegaan.
p072
-
- 13 berichten
- 17 stemmen
Vinden jullie AVATAR nou eigenlijk die nieuwe stap in bioscoop ervaring?
Avatar
-
- 186 berichten
- 0 stemmen
Trouwens, wist jij dat Cameron enkel de naam van de regisseur is? De mensen die deze film werkelijk maken zoals het is worden nooit genoemd...
Waar blijft de fame voor de concept tekenaars? De wapen ontwerpers? De machine tekenaars? De landschap tekenaars? De boomontwerpers? De personage animatoren? De gezichts animatoren? De lucht animatoren?
Dat lijstje is eindeloos. Die 500 miljoen dollar moeten toch ook ergens naar toe zijn gegaan.
Uiteraard en daar heb je gelijk in. Maar bij deze film heeft Cameron wel degelijk zelf veel gedaan. Enkele van zijn "onderdanen" zeg maar, waren onlangs in een interview nog vol lof over hem. Zelfs Anderson, die onlangs nog een beetje overhoop met hem lag.
Avatar
-
- 186 berichten
- 0 stemmen
Vinden jullie AVATAR nou eigenlijk die nieuwe stap in bioscoop ervaring?
Uiteraard, dit zal een film zijn die later nog vaak in filmgeschiedenis zal opkomen. Gegarandeerd!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, ik had nog nooit zo iets gezien. Vor het eerst dat het 3D echt werkte Niet voor een stom effectje dat de zaal in kwam, maar je keek echt 'naar binnen'. Heb het dan wel over de IMax 3D ervaring, maar zo is de film ook bedoeld. In 2D niet echt lijkt mij.....
Avatar
-
- 186 berichten
- 0 stemmen
Correct Reinbo, maar OOK in 2D lijkt de film veel dieper dan bij de normale films.
Maar zoals al zo vaak gezegd, bij de 3D en vooral (!) de IMAX 3D, dat is gewoon een unieke ervaring!
sniffan
-
- 17 berichten
- 124 stemmen
Alles aan de effecten was hier gewoon 'af', dat het verhaal of de sci fi je niet ligt tot daaraan toe, maar de effecten?!
Ik vond bijvoorbeeld Terminator Salvasion, Star Trek, District 9 echt vet er uit zien, over het algemeen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Trouwens, wist jij dat Cameron enkel de naam van de regisseur is? De mensen die deze film werkelijk maken zoals het is worden nooit genoemd...
Waar blijft de fame voor de concept tekenaars? De wapen ontwerpers? De machine tekenaars? De landschap tekenaars? De boomontwerpers? De personage animatoren? De gezichts animatoren? De lucht animatoren?
Dat lijstje is eindeloos. Die 500 miljoen dollar moeten toch ook ergens naar toe zijn gegaan.
Tja, maar de regisseur (in het geval van Cameron) en ook nog eens de schrijver is wel de geestelijk vader van de film. Bovendien heeft hij ook nog eens nieuwe technische hulpmiddelen voor de film ontwikkeld. En hij staat bekend om zijn prefectionisme, dus hij zal iedereen wel gemicromanaged hebben. Maar zoals elke film is het een gezamenlijke effort van een groot team. Maar in dit geval vind ik het niet meer dan logisch dat we het vooral over Cameron hebben.
Avatar
-
- 186 berichten
- 0 stemmen
Ik vond bijvoorbeeld Terminator Salvasion, Star Trek, District 9 echt vet er uit zien, over het algemeen.
Heb ze allemaal gezien, en vallen allemaal in het niets als je ze vergelijkt met Avatar. En dat is geen eigen mening hoor, wel een feit.
sniffan
-
- 17 berichten
- 124 stemmen
Dat verhaal en bijna alles van The Last Samurai komt overeen met Avatar. De één is op een nog te ontdekken niet begrepen nieuwe planeet, de andere is Japan, een nog niet ontdekte en onbegrepen land.
Bij The Last Samurai leefde ik mee met die mensen, omdat het echte mensen zijn, met echte (gespeelde) emoties. Iets wat herkenning heeft. Ik heb geen traan gelaten om alle (digitale) doden die er vielen. Ze probeerde te hard om die poppetjes een ritueel te geven, een geloof, geschiedenis en gevoelens. En dat kwam niet over.
Het piept en kraakt aan alle kanten, dus waarom zo'n hoog cijfer?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ja ..we get the point, bij ons kwam het wel over en bij jou niet
Hoef je geen 2 pagina's welles/nietes discussie over te voeren.
Al vraag ik me wel af waarom je het verhaal hier wel storend vind en het ergerlijke god verhaaltje van I Am Legend blijkbaar wel de hemel inprijst 
sniffan
-
- 17 berichten
- 124 stemmen
Ja ..we get the point, bij ons kwam het wel over en bij jou niet
Hoef je geen 2 pagina's welles/nietes discussie over te voeren.
case closed. Het kwam bij mij niet over. Schreeuwen in de woestijn. Fijne kerst.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Avatar wat een filmervaring zeg!
Zag deze film in 3D op een IMAX scherm ter grootte van een bescheiden appartementencomplex in New York op een maandagochtend om 10.30 in een compleet uitverkochte voorstelling. Daar was op het nieuws dat Avatar het nieuwe december openingsrecord bij de Box-office heeft binnengesleept.
Camerons vorige bioscoopfilms T2 en Titanic heb ik ook op het grote doek gezien en wisten ook indruk te maken maar met Avatar, zijn langlopende droomproject, streeft hij alles voorbij wat hij tot nu toe heeft laten zien.
Het feit dat ik de eerste 5 minuten moest missen omdat er een "Soccer-mum" voor me in de rij stond die maar niet kon beslissen of ze nu een "regular" of een "diet" cola moest nemen en een kleine of een grote popcorn voor de kids of toch maar snoepjes, of nee toch maar beidde... Het feit dat ik daarna me in een donkere bioscoopzaal met 2 grote zakken popcorn en 4 bekers frisdrank na het midden van de rij moest zien te werken waar mijn vrienden zich al reeds genesteld hadden... Het feit dat ze in de USofA hele grote bekers cola schenken in de bioscoop waardoor ik na een uur al moest pissen als een rund en na 3 uur mijn blaas compleet op dijkdoorbraak stond ben ik eigenlijk al weer compleet vergeten!
Wat blijft is de fantastische, fantasievolle en kleurrijke 3D wereld die ik kreeg voorgeschoteld. Avatar is een film zoals er maar een enkele per decennium voorbij komt. Groots opgezet, een klassiek verhaal over goed en slecht, op het randje van wat technisch mogelijk is en bedoelt om het grote publiek een paar uurtjes mee te voeren naar een compleet vreemde en andere wereld. Wat mij betreft mag Cameron aansluiten in het rijtje van Star Wars en Lord of the Rings. Films gericht op de beleving en de verwondering. En ja dan mag het verhaal klassiek zijn, onverwachte plotwendingen missen en zijn de dialogen niet van het niveau Bergman of Tarkovski dat wordt echter meer dan ruimschoots goedgemaakt door het feit dat ik me werkelijk geen enkele seconde verveeld heb bij deze 3 uur durende film... Kom daar maar eens mee aan bij voorgenoemde regisseurs
Avatar kent simpel weg gewoon geen saaie of dooie momenten. Er is zo veel te zien en te ontdekken, het verhaal blijft zich maar voortstuwen en Cameron laat zien dat hij nog steeds het opbouwen van actiescenes perfect in de vingers heeft. Hoewel ik erg zin had in deze film had ik dit niet verwacht, compleet weggeblazen verliet ik de bioscoop en dat was lang gelden.
Bovendien mag best eens gezegd worden dat de beste man met zijn ecologische boodschap een voortreffelijk goede timing heeft en dat voor een project wat al 10-15 jaar loopt.
Ik hou een eventuele maximale score 5* nog even voor me, daarvoor wil ik zien of de film zich ook op een TV-scherm en 2D kan staande houden. Maar Avatar is niets minder dan spectaculair, niets minder dan baanbrekend en absoluut niets minder dan 4.5* en voor mij de bioscoopervaring van de laatste jaren.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








