Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.484.450)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1484450)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Prima argumenten om een film met 4,5 en 5 sterren te beoordelen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Titanic is de enige reden waarom deze film zo hoog aan de box office heeft gescoord. En de lange pauze waarmee Cameron de verwachtingen enorm hoog heeft gemaakt.
Met de honderden miljoenen van Cameron, en de hoge verwachtingen en het slim targetten van zijn publiek heeft de film zich in de top gewerkt. Niet omdat de film zo goed is, maar omdat men overdondert raakte door een (nieuwe) 3D ervaring.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet omdat de film zo goed is, maar omdat men overdondert raakte door een (nieuwe) 3D ervaring.
Als ik overdondert raak door een film met een nieuwe 3d ervaring vind ik het een goede film. Elke film die mij weet te overdonderen (of dat nu komt door het verhaal, de 3d ervaring, de soundtrack of de verrassende plotwending maakt mij niet uit) vind ik een goede film. Daarbij ben ik ook een sucker voor ecoboodschapjes, dus ook inhoudelijk vind ik Avatar een prima film. En dan heb ik het nog niet eens over het virtual reallity concept, ook erg sterk. Verder bevat de film prachtige actie.
Samengevat:
Overdondernde 3d ervaring,
Mooie eco boodschap,
Interessant VR Concept
geweldige actie.
Nou, dat lijkt mij een erg goede film, mits met voldoende flair gebracht. En laat de film nu ook nog eens enorm veel flair hebben. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
En over 20 jaar zullen er nog massa's over spreken hoor, maak je geen zorgen daarover.
Jammer alleen dat er zoveel gedoe nodig is (3D, IMAX) om deze film op zijn waarde te kunnen schatten. Zal de tijdloosheid niet veel goed doen.
StefanP
-
- 22 berichten
- 52 stemmen
Het hele plaatje bij Star Wars klopt beter in mijn fantasie dan deze wezens in Avatar, er is namelijk niet zoveel diversiteit in Avatar aan wezens en dat laat bij mij een koud en kaal gevoel achter. En Jar Jar had beter in in Avatar kunnen spelen aangezien hij het vervelendste personage uit Star Wars is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jammer alleen dat er zoveel gedoe nodig is (3D, IMAX) om deze film op zijn waarde te kunnen schatten. Zal de tijdloosheid niet veel goed doen.
Ach, ik vind het niet zo'n gedoe. De achtbaan is ook enkel leuk als je erin gaat zitten. Deze film is nu eenmaal gemaakt voor dat medium en niet voor op de iPad. Zie het probleem niet zo. Waarom zou elke film het op elk medium evengoed moeten doen? Lijkt mij een nutteloze beperking.
Komt op mij een beetje over als mensen die in de jaren 50 klaagden over de kleurenfilm, omdat ze enkel een zwartwit tv thuis hadden staan. Over 20 jaar heeft iedereen een high res 3D muur in zijn huis en dan komt het helemaal goed.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Gezien de beoordelingen hier en op indb vind de massa het wel een meesterwerk.
De massa is niet erg cinéfiel.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, maar dat beweert ook niemand hier. Alhoewel de cinematografie wel een pluim verdient.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan entertainment dan geen meesterwerk opleveren?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
En wie zijn de aangewezen kunstkenners om een film als niet- of wel- meesterwerk te betitelen?
En wat zijn precies de eisen of voorwaarden om een film een "meesterwerk" te noemen?
(antwoorden hierop helaas nog niet kunnen vinden op internet)
tristanrc1
-
- 255 berichten
- 321 stemmen
Kan entertainment dan geen meesterwerk opleveren?
Dat is de kunst zelf, entertainen, en zeker in de Hollywood wereld. Je verwacht nu eenmaal niet dat je naar een diepzinnige film gaat als de regie van Cameron is, en dan ook nog eens met zo'n hoog budget. Dit is een film voor het brede publiek. Dan is het de kunst om te entertainen voor iedereen, en dat is in dit geval gelukt, naar mijn mening.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ach, ik vind het niet zo'n gedoe. De achtbaan is ook enkel leuk als je erin gaat zitten. Deze film is nu eenmaal gemaakt voor dat medium en niet voor op de iPad. Zie het probleem niet zo. Waarom zou elke film het op elk medium evengoed moeten doen? Lijkt mij een nutteloze beperking.
Komt op mij een beetje over als mensen die in de jaren 50 klaagden over de kleurenfilm, omdat ze enkel een zwartwit tv thuis hadden staan. Over 20 jaar heeft iedereen een high res 3D muur in zijn huis en dan komt het helemaal goed.
De stap van zw naar kleur was een niet meer dan logische. De overstap naar 3D is van een heel andere orde, 3D zal nooit de norm worden. Bovendien maak je Avatar ook in je huiskamer niet mee zoals het hoort.
Stephan
-
- 7891 berichten
- 1387 stemmen
Ik denk dat een film als The Dark Knight Rises niet meer publiek zal trekken als het in 3D geschoten zou zijn. Inmiddels zijn er zo veel titels die met 3D adverteren dat je toch zou verwachten dat, als het zo'n succes is, het publiek niet meer anders zou willen.
Ik denk dat 3D, zolang het geen "echte" meerwaarde heeft dan enkel een "gimmick" snel weer vertrokken is. Zeker ook gezien de extra kosten die het met zich meebrengt.
Het brengt volgens mij simpelweg geen extra emotie. Dit in tegenstelling tot 'geluid' en 'kleur'.
Ik denk ook dat je liever niet naast je date in een bioscoopzaal wil zitten met zo'n belachelijke bril op.
(Speciaal voor nakada veel "ik denk" en "volgens mij" erin geschreven)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat het ook vooral wachten is op de creatief die van 3d werkelijk een meerwaarde maakt. Tot nog toe vind ik dat slechts enkele 3d films daar deels in slagen, maar bij het gros van de 3d films is het inderdaad vaak niet meer als een slecht benute gimick. Avatar hoort daar niet bij. Geloof dat vrijwel iedereen het er over eens is dat daar de 3d wel een echte meerwaarde opleverde. (enkele zuurpruimen daargelaten) de kritiek op de film is meestal op de eendimensionale inhoud.
Verder vind ik dat 3d er wel een extra emotie aan geeft, maar ik behoor daarin tot de kleine minderheid (45% schat ik. Iemand cijfers?) Want het is ook waar dat de 3d film zijn eigen kans op succes flink in de wielen is gaan rijden door met veel matige 3d films uit te komen. Maar voor een film als Tin Tin, Transformers en volgednd jaar Prometheus zal altijd plaats zijn. Maar zoals aangegeven, ik zie vooral uit naar de applicstie of kunstenaar die 3d echt naar een hoger niveau trekt. We zijn pas 3 jaar ermee bezig (in de digitaal domein) en hebben er nog velen te gaan.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
De enige emotie die 3D toevoegt is een gevoel van euforie bij de maker van die malle brilletjes. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat het absoluut een extra kwaliteit aan de beelden meegeeft (kan geven). Maar het komt pas echt goed tot zijn recht als je met volledige scherpte diepte werkt, actie langs de diepte as hebt of bij high contrast beelden. Liefst alledrie tegelijk.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik denk dat het ook vooral wachten is op de creatief die van 3d werkelijk een meerwaarde maakt. Tot nog toe vind ik dat slechts enkele 3d films daar deels in slagen, maar bij het gros van de 3d films is het inderdaad vaak niet meer als een slecht benute gimick. Avatar hoort daar niet bij. Geloof dat vrijwel iedereen het er over eens is dat daar de 3d wel een echte meerwaarde opleverde. (enkele zuurpruimen daargelaten) de kritiek op de film is meestal op de eendimensionale inhoud.
Verder vind ik dat 3d er wel een extra emotie aan geeft, maar ik behoor daarin tot de kleine minderheid (45% schat ik. Iemand cijfers?) Want het is ook waar dat de 3d film zijn eigen kans op succes flink in de wielen is gaan rijden door met veel matige 3d films uit te komen. Maar voor een film als Tin Tin, Transformers en volgednd jaar Prometheus zal altijd plaats zijn. Maar zoals aangegeven, ik zie vooral uit naar de applicstie of kunstenaar die 3d echt naar een hoger niveau trekt. We zijn pas 3 jaar ermee bezig (in de digitaal domein) en hebben er nog velen te gaan.
En zo zal 3D ook denk ik blijven, een meerwaarde voor een handvol films. Een norm zie ik dit nooit worden. Er komt namelijk teveel bij kijken. Film is voor het gros nog steeds even lekker wegzakken op de bank en een filmpje kijken. Bij 3D moet er teveel gedaan worden om het tot zijn recht te laten komen. En wat moet je met drama's in 3D?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik vind dat het absoluut een extra kwaliteit aan de beelden meegeeft (kan geven). Maar het komt pas echt goed tot zijn recht als je met volledige scherpte diepte werkt, actie langs de diepte as hebt of bij high contrast beelden. Liefst alledrie tegelijk.
Teveel gedoe. Gister nog Black Christmas op BD gezien op groot scherm. Niets dat dat overtreft, ook niet de allerbeste 3D-film 
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Gister nog Black Christmas op BD gezien op groot scherm. Niets dat dat overtreft, ook niet de allerbeste 3D-film
Ik dacht te zeggen: bedankt voor de tip, maar bedoel je die uit 1974 of uit 2006?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
74 uiteraard.
Ok, bedankt voor de tip
ook maar eens zien.
NathanMandjes
-
- 127 berichten
- 0 stemmen
Interessante meningen lees ik hier.
Avatar heeft mij zacht gezegd wel kunnen bekoren. De eerste keer dat 3D echt volledig tot zijn recht kwam (op mijn LED-tv ziet het er toch wat nepper uit). Het verhaal is spannend, intens en is werkelijk prachtig weergegeven maar wel degelijk vol cliche's en de Pocahontasvergelijking gaat inderdaad op. De film staat bij mij echter wel in het krijt, ook vanwege de sentimenten. Op dat moment was het vlak voor kerst, was verliefd, had nog nooit 3D gezien.. Misschien niet eerlijk om op zo'n manier de film te beoordelen maar nogmaals, door de samenloop van omstandigheden zal de film altijd in mijn geheugen gegrift zijn. En dan is die beoordeling van 4,5 ster toch wel terecht in mijn ogen.
Stephan
-
- 7891 berichten
- 1387 stemmen
Helemaal mee eens. Zo geef ik Endless Love ook een hogere score dan dat die eigenlijk verdient. Hoe noem je dat ook al weer. Als je een slechte film toch leuk vindt? Engelse term.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
An acquired taste. 
En zo zal 3D ook denk ik blijven, een meerwaarde voor een handvol films. Een norm zie ik dit nooit worden.
Daar ben ik het voor de komende 10 jaar wel mee eens, maar geen idee hoe de AV techniek zich na die tijd door evolueert. Acht niet uitgesloten dat we over 20 jaar naar holografische weergave zitten te kijken en dat film net zo gedateerd raakt als het hoorspel.
Stephan
-
- 7891 berichten
- 1387 stemmen
Ik denk dat het eerder denkbaar is dat je een hoedje op je hoofd zet en dat je brein gevoed wordt met signalen zodat je er fysiek in zit.
Dan meevliegen met de draak, het napalm ruiken in de ochtend... Godsamme... met Belucci wakker worden en....
Fuck 3D!!! 
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
77 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.908 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Sciencefiction / Thriller, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









