¡Three Amigos! (1986)

Komedie / Western

geregisseerd door John Landis
met Chevy Chase, Steve Martin en Martin Short

Mexico, 1916. Het arme dorpje Santa Poco wordt geteisterd door de moorddadige bende van El Guapo. De mooie dorpsbewoonster Carmen hoopt op de hulp van de '3 Amigos' om hen te bevrijden van deze bandieten. Ze kent deze mannen van het witte doek en stuurt hen een telegram. De 3 Amigos zijn de drie Hollywoodacteurs Lucky, Dusty en Ned, die in hun films het kwaad bestrijden en natuurlijk ook overwinnen. Ze werden zopas door filmmagnaat Flugelman ontslagen en zijn dan ook blij met het telegram dat zij interpreteren als een uitnodiging om in Santa Poco op te treden. In Mexico aangekomen denken de drie acteurs eerst dat hun tegenstander El Guapo ook een acteur is. Maar al snel komen ze tot het besef dat ze ditmaal met echte boeven af te rekenen hebben.

avatar van Mescaline
De film is vermakelijk maar daarmee is veel gezegd, heb niet vaak kunnen lachen( misschien 2x) en vond in het bijzonder Martin Short verkeerd gecast.
Op Imdb lees ik dat ze die rol van Ned eigenlijk wouden laten vervullen door Robin Williams wat in mijn ogen ook een veel betere keuze had geweest maar waarschijnlijk konden ze hem spijtig genoeg niet overhalen. Ook Bill Murray doet de ronde weliswaar in een andere rol maar ook hij had prima Ned kunnen spelen.

Chevy & Steve kon ik zoals gewoonlijk wel waarderen, al is het zeker niet 1 van hun betere rollen.
¡Three Amigos! is niet een hele slechte comedy en grotendeels aardig vermakelijk maar toch heb ik sterk het idee dat ze hieruit meer konden halen, zelfs met een redelijk simpel plot.

avatar van tommykonijn
Brix schreef:

Dat is met opzet zo gedaan, als (vette) knipoog naar de 'singing cowboys' b-westerns van de jaren '30, '40 en '50, waarin dergelijke scenes regelmatig voorkwamen.

Ok, dat wist ik niet. Maar ik heb er eigenlijk sowieso wel om moeten lachen

Na 2 lowbudgetproducties, maakte Landis opeens een drietal uitermate geslaagde films (en een wereldberoemde clip) op rij die belangrijk waren voor het Amerikaanse filmlandschap van die tijd. Daarna maakte hij eerst nog wel aardige films, voordat ie opeens weinig meer goed leek te kunnen doen. Dit is inderdaad nog wel aardig. Tegenover elke flauwe grap staat een erg leuke.

Het misverstand wordt net wat te lang doorgevoerd en het geheel is wat te wisselvallig om bij te blijven. Eigenlijk zijn de geslaagde grappen (o.m. de trui, het muzikale intermezzo, het zingende bosje, de stomme film fragmenten) op de een of andere manier een pijnlijk besef van hoe leuk de film als geheel had kunnen zijn.

3 kleine sterren, heb me op zich wel vermaakt, maar de drie vrienden wisten mijn aandacht naar het einde toe steeds wat minder vast te houden.

avatar van Vinokourov
Stiekem toch wel een sympathieke film door het Western-thema. In het begin heeft het volop misverstanden over en weer, de tweede helft gaat verder als een simpele western, waarbij drie entertainers uit Hollywood een stoffig stadje moeten beschermen tegen bandieten. Steve Martin en Chevy Chase vind ik niet bepaald de meest geweldige komieken en Martin Short kende ik niet vooraf, maar met zijn drieën maken ze er wel een leuke en lichtelijk ridicule film van.

Alleen al lachen om de recensies, sommigen begrijpen de grappen totaal niet. BV. Het kampvuur. Hilarische grappen , schitterend.