Bridget Jones's Diary (2001)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten / Ierland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Sharon Maguire
met Renée Zellweger, Hugh Grant en Colin Firth

Bridget Jones is tweeëndertig, rookt als een ketter, drinkt in hoog tempo, haar liefdesleven lijkt een permanente crisissituatie en ze is nog steeds vrijgezel en wordt daar - alsof ze het zelf nog niet erg genoeg vindt - voortdurend aan herinnerd door haar familie en vrienden. Ze wil verandering in haar leven brengen. Haar goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn onder andere: drastisch afvallen en op zoek gaan naar een aardige, verstandige man. De onhandige Bridget wil meer grip op haar leven krijgen, maar natuurlijk bereikt ze haar doelen niet moeiteloos. Ze koopt een dagboek waarin ze al haar belevenissen neerschrijft. Haar baas Daniel Cleaver is een aantrekkelijke man. Ze flirt met hem, maar twijfelt. Wanneer ze zich aan haar voornemens wil houden lijkt de keuze niet zo moeilijk, maar toch...

avatar van chiquita
Eigenlijk niet eens een slecht verhaal, een aantal leuke personages e.d., maar die irritante vertoning van Zellweger verpest de hele film. Om één of andere reden kan ik haar niet uitstaan...

avatar van Captain Pervert
Ik ben vandaag ziek en had hem al een tijdje liggen, de perfecte setting dus: met een kop thee op de bank met een deken en een kussen een vrouwenfilm kijken. Alleen, ik ben geen vrouw.

De film is dan ook precies dat wat je zou verwachten, en wist me in geen enkel opzicht te verrassen met briljante humor, plot, spanning, of wat dan ook. Het is een vrouwenfilm pur sang.

Ik sta in principe open voor alle genres en ben niet zo'n kerel die iedere film zonder vuurwapens klakkeloos afkraakt, maar om nou te zeggen dat dit een verfrissende film was, nee.

Leuk detail is wel dat Zellweger in deze film ook echt 32 is. Vaak spelen oudere acteurs veel jongere mensen, maar dit klopt gewoon. Ronduit opmerkelijk.

2.5 sterren

Oh, hij is vanavond toevallig ook op TV

avatar van Phoenix
Erg voorspelbaar (hoewel de film na een tijdje nogal ontspoort) maar dusdanig vlot gemaakt dat hij nog wel wegkijkt. Foefjes als het schrijven van "fuuuuuuuuck" in het scherm doen het goed bij mij.

Toch niet meer dan 2,5*

avatar van 93.9
Aardige typisch Engelse komedie.
Jones als Generation Nix vrouw.

Leuke film voor een gezellig avondje op de bank zitten met een zak chips. Deel 2 vond ik leuker.

Knap werk van Rene Zellweger. Uiterst geschikte dame voor de rol van Bridget zoals je die in het boek las. Dat ze al dat gewicht eraan en daarna moeiteloos eraf heeft weten te krijgen is al fantastisch en dan ook nog dat engelse accent. Goeie actrice hoor! Hugh Grant vind ik persoonlijk geen lekkerdje, maar wel altijd enorm grappig, ook in deze rol was hij weer top. Ergerde me het meest aan Colin Firth, of misschien de rol die hij speelde, want die stijve hark kon mijn sympathie niet winnen. Leuke verfilming in ieder geval.

ik vind dit zo,n depriefilm. Elke dag vind ze zich een kilo te zwaar dag 2 ons eraf enz enz en dan die afschuwelijke hugh hokeybal grant brrrrrrrrrrrrrr

avatar van JoeCabot
ladykolady schreef:

Zowat iedere vrouw van die leeftijd heeft dat toch zo ongeveer (denk ik). Waarom vergelijk je Grant trouwens met een hockeybal...

Aangename chickflick: 3,5*

avatar van Starry Night
sweetlake schreef:

Ik mis de chemie die er in Pride & Prejudice wel was met tegenspeelster Jennifer Ehle. Daardoor kreeg in die serie die stijve hark Darcy iets zeer onweerstaanbaars (zéérrrr!), wat tegenover Zellweger volstrekt ontbrak. Maar het is toch best een aardige film.

avatar van KrisV
Ik had gehoopt dat het wat leuker zou zijn dan de gemiddelde romantische komedie, maar dat was het jammer genoeg niet. Nogal weinig goede grappen, en naar mijn gevoel erg langdradig.

een super film ik heb hem al een stuk of 10x gezien.. veel beter dan Edge of the Reason..!! Je ziet de film ook echt zoals (Renee Zwellweger) Bridget het ziet..
aanrader!!

avatar van soom
Bridget Jones's diary is absoluut een topfilm. Ik heb hem een keer op video opgenomen toen hij op nederland 3 kwam, rond de kerst. Nu al meer dan 30x gezien, en het verhaal blijft goed. Een heerlijke Hugh Grant, een voortreffelijke Colin Firth, en Renee Zellweger die als de klungelige Bridget Jones de spil van het verhaal is. En natuurlijk de goede bijrollen van onder andere Jim Broadbent.

DRJeFF
Een film die je met een goed gevoel in gaat maar die tegen het einde aan steeds voorspelbaarder wordt en moeilijk uit te kijken is.

Ik vind het een zalige film, na 10keer blijf ik hem grappig vinden. hij is ook zo herkenbaar.

Een uitstekende mix van komedie en romantiek.
Renée Zellweger voortreffelijk, Colin firth uitstekend en hugh grant natuurlijk ook!

Edge of reason heb ik voor deze film gezien en ik moet zeggen dat deel 2 toch ook niet slecht is, misschien wel iets minder.

Die engelse films qua komedie/romantiek liggen me beter dan de amerikaanse. (love actually)

avatar van Turkeyloverz
Ik had er wat meer van verwacht maar dit was de zoveelste romantische film..Ik moet er bij zeggen dat het erg leuk was om naar deze film te kijken, iedereen acteerde geloofwaardig en goed.Ik verveelde me ook niet.

Kortom: 3*

Erg leuke film. Er zitten mijns inziens erg veel grappige, droge elementen in de film. Ook de cast is voortreffelijk, ik noem Hugh Grant, Colin Firth en natuurlijk Renee Zellweger. Ik moet wel zeggen dat ik het boek leuker vond. Veel echt grappige stukjes worden in de film weggelaten en dat is toch iets wat ik jammer vond, maar ondanks dat blijft het een heerlijke film voor deze tijd van het jaar, maar ook voor de rest van het jaar . Absoluut een aanrader!

Ik heb die film nu wel een keer of 25 gezien, maar hij blijft top!

Vooral het begin (all by myself) en het moment dat Daniel uit de lift komt...

avatar van lottetje
helemaal leuk.

de enige komedie die echt leuk is..:P..

en deze is toch ook net ietsje leuker dan de tweede.

avatar van otherfool
Wat een vreselijk irritante typetjes, en wat een suf verhaaltje. Het boek zelf is nog net te doen, maar de verfilming is echt een misbaksel geworden. Het enige positieve wat ik hierover kan zeggen is dat het nog net niet zo slecht is als de 2e film (gruwel...).

1,5*.

Vriendin die ongesteld is? Niks aan het handje. Gewoon de film bekijken en alle irritaties verdwijnen. O ja, en af en toe kijk je gezellig mee en blijkt het toch een redelijk geslaagde komedie te zijn.
Een sterretje of 3 weerd.

avatar van Dennis Evahi
Op zich wel een grappige film, er zitten genoeg leuke momenten in. Bridget is very charming. Ja hoor, ik vind de film wel een snoepje.

***-sterren.

hinie
Ik vond deze film zo tegenvallen.
Volgens mijn vriendinnen was dit de beste film ooit!
tss...renee zellweger vind ik maar een tutje, niet alleen in deze film maar gewoon haar hele voorkomen.
Geef de film 2 sterren al was het dan maar omdat hugh grant erin meespeelt en dit weer voortreffelijk doet!

avatar van Fran
Het kan me niks schelen en ik kom er nu gewoon voor uit: ik heb deze film zeker al 20 keer gezien en ik vind hem nog steeds geweldig.

Ik heb hem lang geleden in de bioscoop gezien, en ik vond het echt helemaal niks.. Het was veel te voorspelbaar en ik vond de humor echt helemaal niks. Zo saai..

avatar van Thomas83
Heerlijke romantische komedie.
Lekker sfeertje, goede grappen, een erg leuke Renée Zellweger, en Colin Firth en Hugh Grant zijn ook erg leuk. Colin Firth speelt knap een erg droge vent, en Hugh Grant zet overtuigend een onsympathieke bad guy die het goed bij de meisjes doet neer. Toch een bijzondere rol van hem, want meestal speelt hij juist de tegenpool hiervan.
Aanradertje!

Erg leuke film. Heb me prima vermaakt.

Leuk, leuk, leuk! Zeer vermakelijk en ook erg grappig. Heerlijke film met heerlijke acteurs - Hugh Grant en Colin Firth!
Deze film kan ik niet vaak genoeg bekijken!
4 *

jollevwb
Dit vind ik best wel een mooie film.
De hoofdrolspelers zijn super.
Ze konden niet beter kiezen
Renée speelt de onhandige Bridget geweldig
Zeker een 4****